APK afkeur door Xenon - Projector of spiegel verbrand

Over plaatwerk, ruiten, verlichting, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Denne82
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON Di Mei 18, 2010 12:16

APK afkeur door Xenon - Projector of spiegel verbrand

Bericht door Denne82 »

Goedemorgen,

Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een Corolla E12 uit 2003. Heb er toen vrij snel een Pilot Xenon setje in gezet. @ jaar heb ik geen probleem gehad met APK. Nu is mn auto APK afgekeurd omdat het lichtbeeld niet goed is.

Mn koplampen zijn niet verweerd. De lampen zijn gewoon goed. Er is gesuggereerd dat de lamp de unit heeft verband. De spiegel/reflector kan ik zo niets aan zien. Het grijze kapje/dingetje, weet niet hoe je dat noemt waar de xenon lamp in komt lijkt wel te zijn verkleurd.

Delaers, een lokale garage en De Sprint geven aan dat dat komt omdat de Xenon te heet is en vroeg of laat de unit verpest waardoor er een nieuwe unit gekocht moet worden.

Kan dit? Is dit mogelijk? Heeft iemand anders dit al meegemaakt. Nieuwe units zijn nogal duur. Originele tot al gauw 160 euro de stuk op Internet. Imitatie Euro 60 de stuk.
Ik kwam ook deze tegen, maar is ook weer een hele dure oplossing:
http://www.retrofitlab.com/xenon-projectors" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een nieuwe unit de enige mogelijkheid om met Xenon mijn lichtbeeld goed te krijgen of heeft men hier andere ideeen suggesties of oplossingen. Ik hoor graag want zou het jammer vinden als het erop neer komt dat het verstandiger is om mn Xenon weg te laten of anders vrede te moeten nemen met om de paar jaar afkeur en nieuwe units.

Ik hoor het graag.
pampie
President member
President member
BerichtenCOLON 2293
GeregistreerdCOLON Do Jul 27, 2006 17:08

Re: APK afkeur door Xenon - Projector of spiegel verbrand

Bericht door pampie »

Wat ik zo eigenaardig vind is het feit dat een Xenonlamp minder warm word.

Energieverbruik: een standaard halogeenlamp verbruikt 55 Watt, terwijl een Pilot ™ Xenonlamp slechts 35 Watt verbruikt. Dit betekent ook dat een Pilot ™ Xenonlamp minder warmte afgeeft en er daardoor geen kans is op koplampschade door warmte.
Bron: http://www.idenburgcarsystems.nl/index. ... icle_id=82
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
nicknameless
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 514
GeregistreerdCOLON Wo Jan 04, 2012 09:15

Bericht door nicknameless »

De unit van een E12 is niet echt geschikt om er xenon in te monteren, de unit laat het gewoon niet toe.

Ik heb meerdere pogingen gedaan om xenon af te stellen, maar ik krijg het lichtbeeld gewoon niet goed, of het nou een kroepoek merk is of Pilot.
Uit frustratie maar weer de gewone lampjes terug gezet en deze waren direct perfect af te stellen.

Het lichtbeeld moet een mooie vlakke lijn vormen, net onder de stippellijn van het koplampafstelapparaat. Het uiteinde van het lichtbeeld mag lichtjes naar boven uitvloeien, afhankelijk of het de linker of rechter koplamp is, maar moet wel binnen de waarde blijven. Bij xenon had ik 1 groot strooilicht. :?

Afbeelding

En ik kan me ook niet voorstellen dat de xenon je reflector en/of je unit aan heeft getast aangezien xenon minder stroom/vermogen gebruikt dan een conventionele halogeenlamp: 35 watt tegenover 55 watt.
Laatst gewijzigd door 1 op nicknameless, in totaal 0 keer gewijzigd.
Patrick's Toyota Corolla E12 1.6 16V VVT-i Linea Sol 3E5 Chili Red
Mijn projecten topic
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453
GeregistreerdCOLON Di Sep 07, 2010 15:22

Bericht door Sgt_Lyna »

Xenon wordt, zoals hierboven vermeld, inderdaad minder warm, dus schade door xenon lijkt me juist stug...

Wat wel kan is dat de lampen niet goed zijn afgesteld, zou dus niet zozeer afkeur zijn door xenon, maar xenon is wel meer licht. (dus ook strooi)
Dus lampen laten afstellen met xenon erin zou gewoon goedkeur moeten zijn, mijne is ook goedgekeurd, keurmeester wilde hem ook afkeuren op xenon, maar heb ik laten controleren en uiteindelijk gewoon goedgekeurd. Laat ze maar bellen met de RDW oid, xenon of halogeen maakt in principe niets uit, mits goed afgesteld en dus niet verblindend.

Alhoewel, bedenk mij net dat er vanaf een bepaald jaar wel dingen nodig waren... sproei instelling en automagische afstelling etc. etc.
Aan de andere kant zijn er genoeg E12's met xenon die dit volgens mij niet steeds afkoppelen voor de APK ;)

EDIT:

Zie net bericht net boven de mijne, wat daar staat klopt wel, er is een afstellijn... weet niet hoe precies de keurmeesters zich hier aan houden... de beun zal hier makkelijker in zijn dan de dealer verwacht ik. Wat ik mij dan wel afvraag... waarom zou halogeen wel precies goed schijnen... er zit H7 in de E12, dus niet zoals de H4 met een kapje die een heel deel van de lamp afdekt. Kortom 360 graden licht, precies zoals bij halogeen, dus halogeen = xenon qua verspreiding lijkt me.
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Denne82
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 34

Bericht door Denne82 »

Ja, precies wat ik ook dacht, en precies wat ik ook al overal heb gelezen.
Maar mijn huidige lichtbeeld is enorm verstooid, niks geen lijn, maar net zoveel licht boven als onder de stippelijn.

3 partijen naar laten kijken, en 3 partijen willen niet eens beginnen aan afstellen.
Wat ik gewoon apart vind is dat ik 2 keer wel een APK goedkeur heb op mn lichtbeeld en nu ineens is het heel erg slecht.

Ben bijna geneigd om maar gewoon om door de keuring te komen gewone lampjes te plaatsen en vervolgens weer de xenon terug te zetten. En dan maar hopen dat ik niet komende jaar langs de kant wordt gezet.
Denne82
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 34

Bericht door Denne82 »

En zelf weet ik niet hoe je lampen kan of moet afstellen.
Gebruikers-avatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 9543
GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12

Bericht door Bart-E11 »

Die regel is vervallen van xenon na 2007 ;)
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
nicknameless
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 514
GeregistreerdCOLON Wo Jan 04, 2012 09:15

Bericht door nicknameless »

Denne82 schreefCOLONEn zelf weet ik niet hoe je lampen kan of moet afstellen.
Er zitten op de bovenkant van de koplampunit 2 inbus en/of kruiskopbouten, deze zijn meestal wit kunststof.
Met de ene zorg je ervoor dat de hoogte wordt afgesteld, met de andere kun je de lamp naar links/rechts afstellen.

Lastig te zien, maar daar waar het gat zit in de dwarsbalk, zit 1 afstelbout.
Afbeelding

Je kan ook zonder koplampafstelapparaat je koplampen redelijk zelf afstellen. Zet je auto op een vlakke ondergrond, voor een blinde muur op een afstand van +/- 5 meter, zorg dat alle ballast áchter uit je auto is, de tank half vol, en de afstelling (draaiwieltje op je dashboard links naast je spiegelafstelling) op standje 0 staat.

Motorkap open, motor laten draaien, lampen aan en dan maar afstellen tot de lampen op de muur op 1 lijn liggen. Desnoods teken je met een viltstift een lijn op de muur of neem je een voeg (bij een gemetselde muur) als referentiepunt.

Er zijn genoeg how-to's te vinden op Google.
Patrick's Toyota Corolla E12 1.6 16V VVT-i Linea Sol 3E5 Chili Red
Mijn projecten topic
Riesh
Special member
Special member
BerichtenCOLON 709
GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05

Bericht door Riesh »

Ik vermoed dat de eerste 2 jaren men met de apk "vergeten" is om je lichtbeeld te controleren, waardoor het nu pas aan het licht komt.

Er zijn een aantal dingen die ook van belang zijn:

1. het brandpunt, zeg maar het punt waarvan licht uitgestraald wordt. Dit ligt bij xenon anders dan bij halogeen. Gevolg is meer kans op strooilicht.
2. Als je reflector koplampen hebt is dit probleem groter dan met projector koplampen.
3. Ondanks de verhalen wordt (aftermarket) xenon net zo heet als gewone halogeen. vrij technisch verhaal waar ik je niet mee zal vermoeien.
4. er zijn van sommige leveranciers zogenaamde H7R xenon lampen, die hebben veel minder last van strooilicht. http://www.lince.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is de bedenker van deze lampen. ik heb hier in het verleden toern ik mijn winkel had goede resultaten mee gehad.
Leon
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 11908
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20

Bericht door Leon »

Ik heb die R lampen in de Yaris zitten.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Bericht door Highway »

Sommige koplampen kunnen xenon beter aan dan andere.

Mijn E11: pilot 5000K xenon.

Originele (Koito) lamp units: goed licht, weinig strooilicht.
Immitatie (Depo) lamp unit: 1 vlek licht, zeer veel strooilight en gewoon iet te gebruiken.

De immitatie lamp heb ik toen terug gebracht, origineel gekocht en met dezelde xenonlamp erin, weer prima licht.

Waarom dat de immitatie zo slecht om kon gana met xenon - geen idee. Met halogen was het wel gewoon prima.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Denne82
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 34

Bericht door Denne82 »

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik misschien wel wat mee.

@Riesh
Die H7R xenon van Lince. Weet je toevallig of die lampen ook op mijn Pilot ballasten passen of moet ik dan een complete kit bij Lince aanschaffen?
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

In principe zou het gewoon op de bestaande ballasten moeten passen, mits ze dezelfde koppeling hanteren. Ga ik voor het gemak even vanuit anders zou je een foto van jouw lamp naar lince kunnen mailen of zelf de afbeeldingen vergelijken.

Overigens interessant leesvoer over xenon
Riesh
Special member
Special member
BerichtenCOLON 709
GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05

Bericht door Riesh »

Die lampen passen gewoon op je pilot ballasten, heb ik in het verleden zelf ook toegepast bij klanten
Denne82
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 34

Bericht door Denne82 »

Bij Lince lampen gehaald, H7R 6000K. Zitten er in.
Bij Kwikfit langs gegaan. Heb nu wel een lichtbeeld. Ik blij, yes, het helpt echt. Maar toen teleurstelling. Nog steeds te veel last van strooilicht. Volgens hun daar genoeg voor een afkeur.

Voor nu denk ik dat er weinig anders opzit dan voorlopig even een standaard halogeen lampje te plaatsen om toch de keuring te krijgen bij de dealer. En dan moet ik weer verder gaan brainstormen hoe en of ik met die Xenon uberhaupt een goed lichtbeeld zonder strooilicht kan krijgen.

Zit regelmatig te zoeken en zie toch wel heel vaak voorbij komen dat dit gewoon een bekend probleem is bij gewone reflector lampen.

Ik had al een linkje geplaatst voor het ombouwen van de unit met Xenon projectoren. Maar ik weet niet of ik dat aandurf. Het laten doen is heel duur. En zelf moet je toch wel een beetje handig zijn. Maar hier een voorbeeld, resultaat mag er wezen. En als je het zelf kan is het niet zo duur. Maar goed, dat zal wel een droom blijven:

http://forum.carclean.nl/cc_postst16098 ... PDATE.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2453

Bericht door Sgt_Lyna »

Het ligt eraan wat je duur vindt natuurlijk... ik zou wel voor goede projectoren gaan, niet een e.o.a. cheap-ass merk waarbij de lichtopbrengst bagger is.
Op TRS bijvoorbeeld zijn nu de Morimoto mini's 6.0 H1 uit, die schijnen een enorm goede output te hebben, deze wil ik zelf ook gaan gebruiken voor mijn retrofit... alsnog 320 euro voor een simpel pakketje (ex invoer en BTW als de douane moeilijk doet)

Weet niet wat het kost om het te laten doen hier...

Overigens ziet het er heel simpel uit op die site :)
Denne82
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 34

Bericht door Denne82 »

Vandaag weer bij de dealer geweest. Met de xenon H7R. Reactie. Het lichtbeeld slaat helemaal nergens op. Ene schijnt helemaal omlaag, en de ander schijnt omhoog.

Dit verbaasde mij omdat ik de auto savonds op een paar meter afstand voor een muur heb gezet en wel een redelijke lichtlijn zag en sowieso niets omhoog.

Zij hebben het setje eruit gehaald en halogeen geplaatst en dat gaf een perfect lichtbeeld op. Heb nu dus in ieder geval weer een APK gekeurde auto. Maar vind het raar dat de xenon dan omhoog en omlaag schijn. Als het lampje goed zit dan zit het goed lijkt mij. Het verstrooien kan komen door dat de reflector misschien niet ideaal is voor Xenon. Maar er zijn er hier genoeg die xenon hebben en geen problemen hebben met een verkeerd lichtbeeld.

Daarom zit ik nog steeds met de wens om Xenon op mijn auto te hebben, gewoon omdat het meer licht geeft. Maar uiteraard wel met een zo goed mogelijk lichtbeeld.
Ik ben langzaam aan door mijn ideeen en mogelijkheden heen voor wat ik zelf kan dan met mijn 2 linker handen. En een inmiddels uitgedund budget nar APK en grote beurt met nieuwe remmen en nieuwe waterpomp.

Lastig lastig.
perz
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1382
GeregistreerdCOLON Do Dec 28, 2006 10:32

Bericht door perz »

gewoon xenon er in en voor de apk halogeen monteren doe ik zelf ook met alle auto's
xenon kan soms veel strooi licht geven en dan heb een afkeur op je lichtbeeld

mijn pa heeft dit ook gehad met een E12 afkeur op lichtbeeld

Patrick
E11 (WRC) - Avensis T22.5 - Suzuki Coupe - Starlet P8
BUTTON_POST_REPLY