Stalen kabels van de elektrische ramen.

Over plaatwerk, ruiten, verlichting, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Frank..
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON Do Apr 10, 2008 10:55

Stalen kabels van de elektrische ramen.

Bericht door Frank.. »

Vandaag wat pech met m'n rechter elektrische raam.
Tijdens het dichtdoen van dat raam hoorde ik een harde knal/tik en de ruit begon langzaam te zakken.
De stalen kabel die m'n raam omhoog trekt is uit het metalen/plastic gedeelte geschoten, dit is het gedeelte wat aan je raam vast zit.
De stalen knobbel aan die kabel bleef hangen in de bovenste katrol.

Ten eerste, hoe krijg ik deze knobbel terug in het gedeelte waarmee hij het raam omhoog hijst?

Ten tweede, door dat de knobbel uit dit gedeelte schoot kwam er een hoop overtollig kabel het elektrische motortje in toen ik uiteraard meerdere malen geprobeerd heb of hij nog omhoog/omlaag wilde. Hierdoor zijn beide kabels vervormt en flink gebogen, en deze zijn niet netjes meer op te rollen om het plastic witte ding waar de kabel omheen rolt. Nu mijn vraag, zijn deze kabels los te koop, en hoeveel kosten deze?

Ik heb nu m'n auto geparkeerd staan en m'n ruit omhoog getild en deze vast geklemd met een stuk hout.
Ik heb m'n auto gelukkig niet nodig voor m'n werk, dat is op 3min afstand.. :)
Wesley
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON Do Sep 16, 2004 10:47

Re: Stalen kabels van de elektrische ramen.

Bericht door Wesley »

Ik heb ook dit probleem gehad, toen ik naar CAR Toyotaparts ging in Nijkerk kon ik dat onderdeel niet los krijgen. Toen heb ik een complete gereviseerde set met motortje gekocht (was iets van 60-70 euro uit me hoofd). Alles was al netjes ingevet en het was een kwestie van een paar bouten vast draaien en je raam er weer inhangen. Dit was redelijk eenvoudig in te bouwen. Ik denk niet dat het eenvoudig is om die losse kabels te vervangen.
Frank..
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 137

Bericht door Frank.. »

Ik heb inmiddels gezien dat er aan het gedeelte wat je raam omhoog hijst een soort inkeping/ruimer gedeelte in het vakje zit waar deze knobbels horen te zitten, je kan de knobbel dan door dit iets ruimere gedeelte duwen (hoe weet ik nog niet) zodat de knobbel weer op z'n plaats zit.
Goed dit alles is natuurlijk pas mogelijk indien je ze los kan kopen. Morgen even wat sloperijen bellen of ze nog een toyota hebben staan met elektrische ramen. Zijn de motortjes/kabels en andere onderdelen van andere bouwjaren/types/andere merken gelijk, of dit echt corolla/toyota/bouwjaar afhankelijk?
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
BerichtenCOLON 6083
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 16:43

Bericht door Linea Sol »

Ik heb die dingen een paar x vernieuwd bij een Carina E , tipje ;) als alles weer in elkaar zit zou ik over het metalendekseltje waar de kabels in lopen kruislings 2 tirewraps trekken zodat het ijzeren dekseltje er niet meer af kan klappen en zoals dus er uit springt. ;)
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
Frank..
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 137

Bericht door Frank.. »

Dat metalen dekseltje was er ook niet af gegaan hoor. Die zat erg vast, die kreeg ik met moeite los.
Maar het is inderdaad wel een goeie tip nu dat hij er eens afgeweest is.
Maar jij hebt dus alleen je kabels vervangen? Kon je die kabels makkelijk kopen, of heb je ze van de sloop?
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
BerichtenCOLON 6083
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 16:43

Bericht door Linea Sol »

Frank.. schreefCOLONDat metalen dekseltje was er ook niet af gegaan hoor. Die zat erg vast, die kreeg ik met moeite los.
Maar het is inderdaad wel een goeie tip nu dat hij er eens afgeweest is.
Maar jij hebt dus alleen je kabels vervangen? Kon je die kabels makkelijk kopen, of heb je ze van de sloop?
De 1e x heb ik alles weer in elkaar gekregen de 2e x heb ik een kompleet nieuwe set gekocht en daar ook na montage het dekseltje van vast gezet. ;)
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
Frank..
Junior member
Junior member
BerichtenCOLON 137

Bericht door Frank.. »

Yes!
M'n rechter raam doet het weer.
Vandaag naar wat sloperijen toe aan de hoofdweg in Rotterdam, en bij de 1e was het gelijk raak.
Er stond een Corolla met elektrische ramen, alleen zat er niet veel meer aan volgens die vent daar.
Ik loop er heen, en ontdek dat alleen de linkerkant nog aanwezig is. Deze heb ik gedemonteerd en gekocht (ondanks ik rechts nodig had).
Uiteraard wist ik niet of de kabels zo uitwisselbaar zouden zijn tussen de linker en rechter deur.
Dit was gelukkig wel het geval. Na een dikke 2 uur pielen en wat hulp van een buurman heb ik m'n rechter raam weer werkend.
Damn wat zitten die kabels strak om het 'spoeltje' heen wat beide kabels af- en oprolt. Ik snap ook wel dat dit moet anders zouden de kabels elkaar raken en elkaar kapot draaien.

Het enige dat ik vergeten ben is het plaatsen van de veren tussen de plastic kabel geleiders en de X splitsing die de kabels op hun plek houdt.
Kan dit kwaad?
Het raam loopt nu mooier dan het ooit gelopen heeft, zelfs iets stiller.

Frank.. is blij dat het weer werkt, joepie! ;)
BUTTON_POST_REPLY