Roest achterspatboard APK afkeur

Over plaatwerk, ruiten, verlichting, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
bartxxl
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 28, 2017 09:13
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Capelle aan den ijssel

Roest achterspatboard APK afkeur

Bericht door bartxxl »

Hallo, mijn auto is vandaag helaas afgekeurd op de APK.. beetje vervelend natuurlijk. het rechter achter scherm is doorgerot en moet een nieuwe in. nu ben ik zelf gelukkig aardig handig dus moet dit op zeer korte tijd zelf doen. nu heb ik eigenlijk een How-to nodig en iemand met deze ervaring die me wat tips kan geven.

mijn APK loopt tot 14-2-2019... dus is haast bij (dit probeerde ik te voorkomen door een voor-apk te doen nu bleek de garage er overheen gekeken te hebben SUPERFIJN NATUURLIJK) :? :? :? ...

Ik heb gekeken bij Winparts voor een achter scherm is deze geschikt.
https://www.winparts.nl/carrosserie-pla ... 16659.html

heb ik meer spullen nodig bij het vervangen van mijn scherm of moet ik iets nog controleren voordat ik er aan begin? (of het niet ook al in de kokerbalk zit) zoals textiel

Ik hoor graag van jullie!
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Roest achterspatboard APK afkeur

Bericht door Highway »

Met je vraag zelf kan ik je helaas niet helpen.

Wel wil ik je erop wijzen, dat je een nieuwe APK 2 maanden voor afloop van de huidige APK kan laten doen. Je APK is dan 1 jaar + 2 maanden geldig. Beetje lastig uit te leggen, RDW doet dat op hun site met een mooi voorbeeld: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... apk-keuren

Ik zou, als je je zorgen maakt dat je auto afgekeurd zou kunnen worden, volgende keer van deze regeling gebruik maken.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Roest achterspatboard APK afkeur

Bericht door Blof-fan »

Dat is vervelend dat ie afgekeurd is. Hebben ze je ook laten zien waarop hij afgekeurd was? Want nu ben ik geen APK keurmeester, maar voor alleen roest op de wielkastrand wordt de auto niet afgekeurd bij mijn weten. Dat gaat volgens mij pas op als er verregaande roest is ontstaan aan dragende of structurele delen.
En dan zou de kokerbalk wellicht wel in beeld kunnen komen.

Als je verder zelf de kennis, kunde en spullen hebt om een vervangend stuk plaatwerk erin te kunnen lassen scheelt dat al een boel in de kosten. Maar voordat je echt dingen gaat bestellen zou ik eerst zelf even kijken wat nu precies het probleem is, waar het zit en hoe groot het is.
Dan kun je alvast beter inschatten wat je precies nodig hebt.

Als het stuk erin zit moet je het daarna natuurlijk nog conserveren zodat het voorlopig weer even meegaat. De binnenkant in de tectyl is al een goed begin, maar zorg ook voor een goede roestwerende laag op je blanke staal voordat je er iets ander overheen (laat) spuiten. ;)
Als je ook nog aan de onderzijde moet zijn is van die bodyshutz of steenslagwerende tectyl misschien nog wel nodig en misschien ook carrosserienaden kit als je dat ergens weg moet halen. Anders heb je kans dat er daar later ook een keer roest gaat ontstaan. ;)

Ik ben er zelf op mijn projectauto ook al eens mee bezig geweest, maar ik schatte mijn eigen kunde wat te hoog in helaas. het werd niet zo netjes als ik het had willen hebben, dus het moet nog een keer opnieuw. Maar toch, als je alvast wat beeldmateriaal wilt hebben:

http://www.corollaae92gts.nl/EN_pages/w ... _2015.html
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Roest achterspatboard APK afkeur

Bericht door Luuk »

Roest op een wielkast is zeker afkeur, alleen moet er wel een hoop weg zijn voordat dat zo is.
Pas als er 25% is verdwenen van de wielkast is het afkeur ;)
Plaats reactie