Dynamoruis hoe op te lossen ???

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Bertus »

Dynamoruis is een lastige storing waar veel mensen last van hebben. Dynamoruis ontstaat door aardlussen. Je krijgt een aardlus als je twee massapunten met elkaar verbind. Deze verbinding gaat dan als soort antenne werken en pakt storingen op. Aardlussen kunnen op veel plaatsen onstaan. Daarom is het belangrijk om eerst te lokaliseren waar de storing wordt opgepakt.
Dynamoruis ontaat niet alleen door aardlussen. RCA kabels pakken storing op via elektro magnetische straling, dit heeft dus niets met aardlussen te maken.

Stap 1
Om te beginnen halen we de RCA/Tulp/signaalkabels (hierna noem ik ze signaalkabels) uit de versterker en starten de auto. Als de storing nu weg is, weten we dat de storing wordt opgepakt voordat het signaal de versterker in komt. Als de storing blijft, lees dan verder bij stap 4
Alleen de RCA loshalen geeft geen garantie dat het probleen is de versterker zit. Een open ingang kan ook storing oppakken en je zo op het verkeerde been zetten. Om er zeker van te dat de versterkers (of wat daarna komt) het probleem niet veroorzaken, is het verstandig om de ingang kort te sluiten (over een kortsluiting staat 0 volt) hierdoor weet je zeker dat er niets de versterker in gaat en mag er dus ook niets uitkomen.

Stap 2
We bevestigen de signaalkabels weer terug in de versterker en halen ze nu los bij de headunit.
Als de storing nog steeds weg is, lees dan verder bij stap 3.
Als de storing nu terug is, dan wil dat zeggen dat de signaalkabel de storing oppakt.
We gaan nu controleren of de signaalkabel niet dicht langs de voedingkabel loopt. De voedingskabel is namelijk een grote storingsbron waar de signaalkabel zo ver mogelijk (minimaal 16cm) uit de buurt moet blijven. Als je de RCA kabels 16cm van de voedings kabel moet houden moet je he ook 16cm van het chassis afhouden. Dit is immers de min kabel (dezelde stroom diet in de plus kabel loopt loopt ook in de min)

Het beste is om de voedingskabel via de ene kant van de auto te laten lopen en de signaalkabels langs de andere kant. Dan lopen ze nog steeds langs de minLet er ook op dat de signaalkabels niet aan die kant lopen waar ook de kabelboom van de auto zelf naar achteren loopt. Dit kan ook storingen veroorzaken.

Mocht het niet anders kunnen en de voedingskabel moet de signaalkabel kruizen, zorg er dan voor dat dit gebeurd onder een hoek van 90 graden.

Laat de signaalkabels niet langs de zekeringenkast/relais lopen. Dit geeft vaak storing. Dit is helemaal waar

Vaak zit de brandstof pomp van de auto ook ergens achter in de auto. Probeer de signaalkabels uit de buurt van de pomp te houden. Ook dit is waar

Mocht dit allemaal niet helpen, probeer dan een beter afgeschermde signaalkabel. Laag freqeunte elektromagnetische storing is haast niet afteschermen. En zeker niet met een beeetje aluminium folie! Twisted pair kabel werken daarintegen wel heel erg goed.


Stap 3
De storing komt dus al uit de headunit. Als eerste moeten we de massa van de headunit controleren, soms hebben we hiervoor een slechte kabel gebruikt en pakt de headunit de massa via de antenne van de radio. Om dit te controleren halen we de antennestekker uit de headunit en controleren we of deze nog aan gaat.

Als de massa goed blijkt, dan gaan we nu proberen om een ander massapunt te gebruiken voor de headunit. Hiervoor leggen we een massakabeltje aan van het centrale massapunt van de versterkers naar de headunit.
Als de storing nog steeds niet verholpen is, dan kan het zijn dat de headunit niet goed is.
Dit zien we vaak bij een installatie die is over gebouwd naar een andere auto. Bij het uitbouwen van de installatie is er dan iets misgegaan: als eerste is de massa van de versterker losgehaald. Hierdoor pakt de versterker zijn massa via de afscherming van de signaalkabels en daarbij brand het massaspoortje in de headunit door, met de bekende storing als gevolg. Om dit te contoleren kan je tijdelijk de radio op de versterker leggen en met een zo kort mogelijke verbinding op de versterker aansluiten.


Stap 4
De headunit en signaalkabels zijn dus goed, de storing begint pas in of na de versterker.
Meestal is de massa van de versterker de oorzaak. Om te controleren of de versterker zelf het probleem niet veroorzaakt kan je nadat je de ingangen van de vesterker hebt kortgesloten een losse speaker aan de uitgang hangen en luisteren of de storing er nog is. Is de storing er nog dan is de versterker de veroorzaker van het probleem, is de storing weg dan wordt de storing verderop opgepakt. Bijvoorbeeld de scheidings filters van frontset.

Vaak worden versterkers tegen de achterbank geschroefd. De behuizing van de versterker zit intern aan massa gekoppeld.Dit is niet altijd het geval. Als de schroeven in het metaal van de achterbank zitten, heeft de versterker twee massapunten en dus een aardlus. Om dit te voorkomen schroef je eerst een houten plaat tegen de achterbank en schroef je de versterker in het hout (let op dat je niet door het hout heen schroeft en alsnog het metaal raakt…)

Zorg ervoor dat als je meerdere versterkers gebruikt, deze een gezamenlijk massapunt hebben. Dit noemen we een centraal massapunt. Dit geldt ook voor andere apparaten als een condensator, DSP, equalizer, tweede accu enz. Deze krijgen hun massa allemaal van 1 centraal punt.

Het kiezen van dit centrale punt is ook heel belangrijk. Pak bijvoorbeeld een dikke bout van de achterbank of achtergordels. Zorg ervoor dat er geen lak op de bout zit en schuur de lak weg rond het gat waar de bout in gaat. Een goede verbinding is erg belangrijk.

Pak nooit een bout van de achterlicht units als massapunt, je kunt dan hele rare storingen krijgen (niet eens zozeer met de Audio maar vooral met de verlichting)

Als de storing nog niet weg is, dan kun je nog een ander massapunt proberen of informeer even op het forum wat een goed massapunt is in jouw type auto.

Laatste tip: hou de versterker(s) zo ver mogelijk uit de buurt van een eventuele gastank!

Met dank aan het forum van show your sound :wink:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
ErikE12
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 312
Lid geworden op: di sep 23, 2008 19:37
CCNL lidnummer: 772
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-Sport
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door ErikE12 »

Iedereen die regelmatig aan carhifi installaties sleutelt, is er wel eens mee
geconfronteerd. Na uren, dagen of zelfs weken zwoegen om de nieuwe installatie aan de
praat te krijgen blijkt op het moment suprème dat er toch een kink in de kabel zit. De
verwachte audiofiele weergave wordt ruw verstoord door het geluid van een apathische
vogel die een continue fluittoon uitkraamt waarvan de toonhoogte synchroon loopt met
het toerental van uw motor. Niet zelden gaat het verschijnsel gepaard met in- en
uitschakelploppen en andere bijgeluiden die via de luidsprekers de auto in komen.
Document info & Bron:
Versie 1.0, 20-09-2007
Ing. D. Gerichhausen
Copyright © 2007 HifiMotive

Zie bijlage voor meer info! Ik denk dat dit document een mooie aanvulling is op bovenstaande post van Bertus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Bart-E11 »

Hier ben ik wel bekend mee.
Hier zijn mijn ervaringen met auto hifi:

In mijn vorige auto (ook mijn eerste) was ik dus begonnen aan auto hifi
heb thuis ook een leuk setje van JBL dus ook in de auto

Had alles aangesloten en wat bleek, jawel ruis op een gelijke frequentie van mijn toeren van de auto.
goed irritant, ik dus naar de lokale audio boer en bleek dat ik dus de massa niet goed had aangesloten (op messing) Had de versterker recht in de achterbank geschroefd en ook de voedingskabel bij de signaal kabel
het zijn allemaal dingen waar je achter moet komen

Wat ook scheelt is een fatsoenlijke radio
had eerst een Blaupunkt radio gekocht van 130 euro. wat een onding was dat, door de bovenstaande dingen die ik fout had gedaan was die dus ook overleden na verloop van tijd (snap het nog steeds niet)
ook was er elke keer als ik de radio uit zette een plop geluidje over alle speakers (lag achteraf aan de radio)

Dus een Kenwood 8044 bt gekocht, wat een wereld van verschil in geluid en keuzes van afstellingen
Ook met aankoop van de Corolla zat er een radio in waar ik niet over te spreken was, dus de Kenwood er weer in en wat een wereld van verschil
De OEM speakers klinken veel voller en in de hoog een stuk beter, natuurlijk niet vergelijken met een compo setje maar kan er mee leven.
Het geluid is nu nog niet helemaal top maar komt ergens in dit jaar nog verandering in.

hoop hier mensen nog wat nuttige info te hebben gegeven die een leuk audiosysteem in zijn/ haar auto te gaan bouwen
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

heb namenlijk ook instalatie steken 2 compo's setjes van rockford fosgate. en sub woofer van hertz klink echt goed! ben er tevreden af maar heb nooit het probleem gekregen van geruis ze hebben we wel op voorhand aangeraden om rca kabel en de dikke + kabel niet naast elkaar te leggen bv +kabel (spanningskabel) langs de linker kant te leggen en rca kabel langs rechts doen gaan normaal krijgje dan nooit dat iritant storent gezoem (mijn ervaring)
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Bart-E11 »

stijn E11 g6 schreef:heb namenlijk ook instalatie steken 2 compo's setjes van rockford fosgate. en sub woofer van hertz klink echt goed! ben er tevreden af maar heb nooit het probleem gekregen van geruis ze hebben we wel op voorhand aangeraden om rca kabel en de dikke + kabel niet naast elkaar te leggen bv +kabel (spanningskabel) langs de linker kant te leggen en rca kabel langs rechts doen gaan normaal krijgje dan nooit dat iritant storent gezoem (mijn ervaring)
ben dus aan het rond kijken wat voor composetjes ik in de rolla wil hebben
ik wil namelijk voor en achter tweeters
ik HAD (later meer hierover) een subwoofer van Rockford fosgate, (top spul) en ook van jbl een composetje
Ik heb lang gedacht om er RF Power compo's in te doen maar had laatst bij in de winkel geluisterd maar vind Rainbow beter klinken
dus waarschijnlijk komt er iets in van Rainbow

waarom HAD?

ik heb helaas dit allemaal gelsoopt door een wild ritje in de bossen
de laatste week dat ik mijn Fiesta had ben ik door de bossen gaan crossen
Omdat het zo'n olie stoker was lag er standaard 5 liter olie in, dus die fles en subwooferkist is nogal wat op en neer geklapt
dus compo set en subwoofer naar de haaien
in totaal 400 euro gesloopt + een band en 40 euro benzine :h4: b17 b11 maar wel een leuke dag aan over gehouden
gelukkig was de versterker wel heel gebleven :zon:
Laatst gewijzigd door Bart-E11 op zo aug 15, 2010 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

bvo-nl90 schreef:
stijn E11 g6 schreef:heb namenlijk ook instalatie steken 2 compo's setjes van rockford fosgate. en sub woofer van hertz klink echt goed! ben er tevreden af maar heb nooit het probleem gekregen van geruis ze hebben we wel op voorhand aangeraden om rca kabel en de dikke + kabel niet naast elkaar te leggen bv +kabel (spanningskabel) langs de linker kant te leggen en rca kabel langs rechts doen gaan normaal krijgje dan nooit dat iritant storent gezoem (mijn ervaring)
ben dus aan het rond kijken wat voor composetjes ik in de rolla wil hebben
ik wil namelijk voor en achter tweeters
ik HAD (later meer hierover) een subwoofer van Rockford fosgate, (top spul) en ook van jbl een composetje
Ik heb lang gedacht om er RF Power compo's in te doen maar had laatst bij in de winkel geluisterd maar vind Rainbow beter klinken
dus waarschijnlijk komt er iets in van Rainbow

waarom HAD?

ik heb helaas dit allemaal geloopt door een wild ritje in de bossen
de laatste week dat ik mijn Fiesta had ben ik door de bossen gaan crossen
Omdat het zo'n olie stoker was lag er standaard 5 liter olie in, dus die fles en subwooferkist is nogal wat op en neer geklapt
dus compo set en subwoofer naar de haaien
in totaal 400 euro gesloopt + een band en 40 euro benzine :h4: b17 b11 maar wel een leuke dag aan over gehouden
gelukkig was de versterker wel heel gebleven :zon:
Mijn compo setje van rockford is met dubbele tweeters uitneembaar en in de boks bij te steken aardig spul ;)
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Riesh »

stijn E11 g6 schreef: Mijn compo setje van rockford is met dubbele tweeters uitneembaar en in de boks bij te steken aardig spul ;)

Die vind ik dus veel te schel. Lijster ook eens naar Rainbow als je de kans hebt, dan hoor je goed het verschil
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

MZD-Styling schreef:
stijn E11 g6 schreef: Mijn compo setje van rockford is met dubbele tweeters uitneembaar en in de boks bij te steken aardig spul ;)

Die vind ik dus veel te schel. Lijster ook eens naar Rainbow als je de kans hebt, dan hoor je goed het verschil
ken het merk rainbow niet ... is dat de naam van het merk of een type van boks??
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Bart-E11 »

Rainbow is een duits speaker merk
http://rainbow-car-audio.de/

hebben een heel breed prijs assortiment van 50 euro tot 8000 euro
is toch wel en vergelijkbaar merk als Focal

de tweeters van JBL die ik er in had zitten waren ook zeer schel (thuis ook) maar na een goede afstelling in EQ is het scherp dat je elk detail hoorde maar zeker niet on aangenaam
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Noedel »

Hmm, ik heb ook zo'n probleempje, al is het niet echt "ruis" te noemen.
Lijkt meer op een soort gefluit / gepiep, ook op het ritme van het toerental.
Daarnet ff getest, en als ik enkel de versterker aansluit, zonder speakers of sub daaraan gekoppeld, heb ik het niet.
Sluit ik de speakers en sub er op aan heb ik het wel.

Heb net de massa op een andere plaats vastgemaakt (tegen het metaal rond het reservewiel) maar heeft dus niet geholpen.
Iemand een idee? :lol:

Grtz
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

Noedel schreef:Hmm, ik heb ook zo'n probleempje, al is het niet echt "ruis" te noemen.
Lijkt meer op een soort gefluit / gepiep, ook op het ritme van het toerental.
Daarnet ff getest, en als ik enkel de versterker aansluit, zonder speakers of sub daaraan gekoppeld, heb ik het niet.
Sluit ik de speakers en sub er op aan heb ik het wel.

Heb net de massa op een andere plaats vastgemaakt (tegen het metaal rond het reservewiel) maar heeft dus niet geholpen.
Iemand een idee? :lol:

Grtz
schuur eens de lak een beetje weg waar je mast tegen hangt en loopt je + kabel en je rca kabel naast elkaar ??
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Noedel »

stijn E11 g6 schreef:schuur eens de lak een beetje weg waar je mast tegen hangt en loopt je + kabel en je rca kabel naast elkaar ??
RCA en stroom kabel lopen elk apart.
Beetje lak schuren heb ik idd nog niet gedaan.
Moest dat niet helpen, wat dan? :P
Al bedankt voor deze tip

Grtz
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

Noedel schreef:
stijn E11 g6 schreef:schuur eens de lak een beetje weg waar je mast tegen hangt en loopt je + kabel en je rca kabel naast elkaar ??
RCA en stroom kabel lopen elk apart.
Beetje lak schuren heb ik idd nog niet gedaan.
Moest dat niet helpen, wat dan? :P
Al bedankt voor deze tip

Grtz
hmm geen idee eigenlijk heb er nooit echt problemen mee had ... gwn zorgen dat er geen kabel naast de stroomkabel loopt
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Riesh »

Waarschijnlijk een Pioneer radio ??

ff de buitenrand van de rca aan de massa van de radio leggen.
Is het probleem dan minder of over: massaspoortje doorgebrand van je radio door onvakkundig aansluiten.
Meestal komt het door gekloot met de massa aansluiting van de versterker
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Noedel »

MZD-Styling schreef:Waarschijnlijk een Pioneer radio ??

ff de buitenrand van de rca aan de massa van de radio leggen.
Is het probleem dan minder of over: massaspoortje doorgebrand van je radio door onvakkundig aansluiten.
Meestal komt het door gekloot met de massa aansluiting van de versterker
Sony Xplod radio :P
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Noedel »

Hiernet ff geprobeerd, en het geruis / gefluit / gepiep komt enkel uit de 2 speakers die aangesloten zitten op de versterker.
Als ik enkel de sub aansluit is het weg.
Kan dat komen doordat de raden van de speakers naast de stroomkabel binnenkomen in de koffer?

Grtz
g6reke
President member
President member
Berichten: 2034
Lid geworden op: di jun 22, 2004 22:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: Honda
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door g6reke »

Noedel schreef:Hiernet ff geprobeerd, en het geruis / gefluit / gepiep komt enkel uit de 2 speakers die aangesloten zitten op de versterker.
Als ik enkel de sub aansluit is het weg.
Kan dat komen doordat de raden van de speakers naast de stroomkabel binnenkomen in de koffer?

Grtz
Speakerkabel kan geen kwaad naast de stroomkabel.
Begin allereerst met een goede massa op de versterker.
Ik heb bij mijn E12 een centraal massapunt genomen bij de gordels.
Schuur er wel de lak weg zodat het blank metaal is .
Honda Accord Tourer 2011

Classic Mini Cooper Monte Carlo 1994
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Noedel »

Zat eerst ook vast aan de gordel bevestigingen.
Heb het deze week eens geprobeerd onder de kofferbekleding, ook geschuurd en goed vast gevezen, maar nog altijd hetzelfde.

Grtz
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

Noedel schreef:Zat eerst ook vast aan de gordel bevestigingen.
Heb het deze week eens geprobeerd onder de kofferbekleding, ook geschuurd en goed vast gevezen, maar nog altijd hetzelfde.

Grtz
slechte radio??
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Noedel »

Kan ook niet, want het is enkel als de motor draait :P
Laat ik de radio spelen zonder draaiende motor, dan heb ik het niet.

Grtz
stijn E11 g6
Senior member
Senior member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 01:52
Type Corolla: E11
Type Corolla: toyota
Locatie: Belgie

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door stijn E11 g6 »

Noedel schreef:Kan ook niet, want het is enkel als de motor draait :P
Laat ik de radio spelen zonder draaiende motor, dan heb ik het niet.

Grtz
raar...
mark-E12
Special member
Special member
Berichten: 785
Lid geworden op: di aug 26, 2008 16:13
CCNL lidnummer: 768
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.8 VVLT-i
Locatie: lemele

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door mark-E12 »

ik heb het wel eens opgelost door echt gwoon een andere radio te proberen.

gr. mark
*Lenso 18" stage 1
*Custom uitlaat
*Eibach -30mm verlaging
*DLS audio
*Booster achter spoiler
viewtopic.php?f=50&t=28739
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Bart-E11 »

Noedel heb je je versterker achter je achterbak gemonteerd had ik toen ook i.c.m. signaal kabels fout door de auto
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
timdenhartog
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di jun 11, 2013 21:21

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door timdenhartog »

Bertus schreef:Dynamoruis is een lastige storing waar veel mensen last van hebben. Dynamoruis ontstaat door aardlussen. Je krijgt een aardlus als je twee massapunten met elkaar verbind. Deze verbinding gaat dan als soort antenne werken en pakt storingen op. Aardlussen kunnen op veel plaatsen onstaan. Daarom is het belangrijk om eerst te lokaliseren waar de storing wordt opgepakt.
Dynamoruis ontaat niet alleen door aardlussen. RCA kabels pakken storing op via elektro magnetische straling, dit heeft dus niets met aardlussen te maken.

Stap 1
Om te beginnen halen we de RCA/Tulp/signaalkabels (hierna noem ik ze signaalkabels) uit de versterker en starten de auto. Als de storing nu weg is, weten we dat de storing wordt opgepakt voordat het signaal de versterker in komt. Als de storing blijft, lees dan verder bij stap 4
Alleen de RCA loshalen geeft geen garantie dat het probleen is de versterker zit. Een open ingang kan ook storing oppakken en je zo op het verkeerde been zetten. Om er zeker van te dat de versterkers (of wat daarna komt) het probleem niet veroorzaken, is het verstandig om de ingang kort te sluiten (over een kortsluiting staat 0 volt) hierdoor weet je zeker dat er niets de versterker in gaat en mag er dus ook niets uitkomen.

Stap 2
We bevestigen de signaalkabels weer terug in de versterker en halen ze nu los bij de headunit.
Als de storing nog steeds weg is, lees dan verder bij stap 3.
Als de storing nu terug is, dan wil dat zeggen dat de signaalkabel de storing oppakt.
We gaan nu controleren of de signaalkabel niet dicht langs de voedingkabel loopt. De voedingskabel is namelijk een grote storingsbron waar de signaalkabel zo ver mogelijk (minimaal 16cm) uit de buurt moet blijven. Als je de RCA kabels 16cm van de voedings kabel moet houden moet je he ook 16cm van het chassis afhouden. Dit is immers de min kabel (dezelde stroom diet in de plus kabel loopt loopt ook in de min)

Het beste is om de voedingskabel via de ene kant van de auto te laten lopen en de signaalkabels langs de andere kant. Dan lopen ze nog steeds langs de minLet er ook op dat de signaalkabels niet aan die kant lopen waar ook de kabelboom van de auto zelf naar achteren loopt. Dit kan ook storingen veroorzaken.

Mocht het niet anders kunnen en de voedingskabel moet de signaalkabel kruizen, zorg er dan voor dat dit gebeurd onder een hoek van 90 graden.

Laat de signaalkabels niet langs de zekeringenkast/relais lopen. Dit geeft vaak storing. Dit is helemaal waar

Vaak zit de brandstof pomp van de auto ook ergens achter in de auto. Probeer de signaalkabels uit de buurt van de pomp te houden. Ook dit is waar

Mocht dit allemaal niet helpen, probeer dan een beter afgeschermde signaalkabel. Laag freqeunte elektromagnetische storing is haast niet afteschermen. En zeker niet met een beeetje aluminium folie! Twisted pair kabel werken daarintegen wel heel erg goed.


Stap 3
De storing komt dus al uit de headunit. Als eerste moeten we de massa van de headunit controleren, soms hebben we hiervoor een slechte kabel gebruikt en pakt de headunit de massa via de antenne van de radio. Om dit te controleren halen we de antennestekker uit de headunit en controleren we of deze nog aan gaat.

Als de massa goed blijkt, dan gaan we nu proberen om een ander massapunt te gebruiken voor de headunit. Hiervoor leggen we een massakabeltje aan van het centrale massapunt van de versterkers naar de headunit.
Als de storing nog steeds niet verholpen is, dan kan het zijn dat de headunit niet goed is.
Dit zien we vaak bij een installatie die is over gebouwd naar een andere auto. Bij het uitbouwen van de installatie is er dan iets misgegaan: als eerste is de massa van de versterker losgehaald. Hierdoor pakt de versterker zijn massa via de afscherming van de signaalkabels en daarbij brand het massaspoortje in de headunit door, met de bekende storing als gevolg. Om dit te contoleren kan je tijdelijk de radio op de versterker leggen en met een zo kort mogelijke verbinding op de versterker aansluiten.


Stap 4
De headunit en signaalkabels zijn dus goed, de storing begint pas in of na de versterker.
Meestal is de massa van de versterker de oorzaak. Om te controleren of de versterker zelf het probleem niet veroorzaakt kan je nadat je de ingangen van de vesterker hebt kortgesloten een losse speaker aan de uitgang hangen en luisteren of de storing er nog is. Is de storing er nog dan is de versterker de veroorzaker van het probleem, is de storing weg dan wordt de storing verderop opgepakt. Bijvoorbeeld de scheidings filters van frontset.

Vaak worden versterkers tegen de achterbank geschroefd. De behuizing van de versterker zit intern aan massa gekoppeld.Dit is niet altijd het geval. Als de schroeven in het metaal van de achterbank zitten, heeft de versterker twee massapunten en dus een aardlus. Om dit te voorkomen schroef je eerst een houten plaat tegen de achterbank en schroef je de versterker in het hout (let op dat je niet door het hout heen schroeft en alsnog het metaal raakt…)

Zorg ervoor dat als je meerdere versterkers gebruikt, deze een gezamenlijk massapunt hebben. Dit noemen we een centraal massapunt. Dit geldt ook voor andere apparaten als een condensator, DSP, equalizer, tweede accu enz. Deze krijgen hun massa allemaal van 1 centraal punt.

Het kiezen van dit centrale punt is ook heel belangrijk. Pak bijvoorbeeld een dikke bout van de achterbank of achtergordels. Zorg ervoor dat er geen lak op de bout zit en schuur de lak weg rond het gat waar de bout in gaat. Een goede verbinding is erg belangrijk.

Pak nooit een bout van de achterlicht units als massapunt, je kunt dan hele rare storingen krijgen (niet eens zozeer met de Audio maar vooral met de verlichting)

Als de storing nog niet weg is, dan kun je nog een ander massapunt proberen of informeer even op het forum wat een goed massapunt is in jouw type auto.

Laatste tip: hou de versterker(s) zo ver mogelijk uit de buurt van een eventuele gastank!

Met dank aan het forum van show your sound :wink:

thx voor de info ;)
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Smarty »

Hey Noedel

Als je nog steeds na het schuren het geluid hebt.
Koop is een goede rca kabel het liefst verguld (geen rommel van de Halfords of zo)

Ik zelf heb een Pioneer P75BT, Rockford 400.4 4 kanaals, Rockford P1 sub en de rest is origineel Volvo
Ik heb hier 2 kabels thuis hangen en 1 in de auto.
2 van die kabels die ik in de schuur heb hangen zijn goedkoop en heb ik ruis op de boxen.
De gene die in de auto zit is verguld en was prijzig niks geen last mee.

Trouwens alles met de zelfde opstelling en het zelfde massa punt en ook signaal kabel links en + kabel rechts.
Dit was ook al in de Corolla die ik gehad heb.


Tip: Maak het massapunt van de versterker zo kort mogelijk (niet langer dan een halve meter).
En al helemaal niet naar de - van de accupool leggen.
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Dynamoruis hoe op te lossen ???

Bericht door Riesh »

Smarty schreef: Tip: Maak het massapunt van de versterker zo kort mogelijk (niet langer dan een halve meter).
En al helemaal niet naar de - van de accupool leggen.
juist wel naar de accu leggen, vooral wanneer je met grotere vermogens aan de gang gaat.
een auto carroserie kan namelijk geen hoge stromen aan. In het algemeen gaat men er van uit dat deze max vergelijkbaar is met een 35mm2 kabel, nieuwere auto's zelfs nog minder
Plaats reactie