Aarding Radio?

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Aarding Radio?

Bericht door Eric_Mark_X »

Goedenmiddag Allen,

Ik ben de afgelopen 1,5 week aan het worstelen geweest met mijn radio en subwoofer en ik ben het spoor een beetje bijster.
De situatie is als volgt. Mijn radio werkt top. Uit zowel de voor als achterspeakers komt topgeluid, maar op het moment dat ik mijn subwoofer op de RCA outputs aansluit begint de woofer te hakken, stampen en lawaai te maken alsof er storing in de audiokabel zit. Dit gebeurt als de radio aanstaat, maar ook als de radio uitstaat en de ISOconnector en/of de antennekabel aangesloten is/zijn. Het ligt in ieder geval niet aan de radio, want dit scenario voltrekt zich ook wanneer ik er een gloednieuwe radio op aansluit (Noteer 54 verspilde euro's). Als ik met een verloopstekkertje mijn mobiel rechtstreeks op de audiokabel aansluit is er niks aan de hand. De de hardware(Woofer, Versterker, Bekabeling) lijkt dus prima te werken. Het lijkt er nu dus op dat er sluiting voor de radio plaatsvind.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of een idee waar die sluiting zou kunnen zitten? Ik heb namelijk geen behoefte om mijn volledige dashboard te demonteren zonder te weten waar ik naar moet zoeken, als ik net zo goed de audiokabel gewoon in mijn ISOverloopstuk kan splicen.

Grts,
Eric
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Aarding Radio?

Bericht door Martijn »

Eric_Mark_X schreef: ... Dit gebeurt als de radio aanstaat, maar ook als de radio uitstaat en de ISOconnector en/of de antennekabel aangesloten is/zijn.
Dus zelfs als de radio uitstaat begint de versterker al ´signaal´ door te geven.. dat is iig niet goed.
Met de radio uit zou je versterker het helemaal niet moeten doen. Dus zou beginnen met meten bij je remote-aansluiting. Probeer ook eens de remote draad van je versterker los te gooien en de aansluiting dan door te lussen met de +12v van je versterker.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: Aarding Radio?

Bericht door Eric_Mark_X »

Mijn remotekabel zit niet in mijn radio, die heb ik doorgelust met de plus. Ik gebruik een on/off schakelaar om de versterker aan of uit te zetten. Het is wel niet de bedoeling op die manier, maar ik ben geen fan van het doorspitten van 4 menu's om de gehele functie uit te zetten. Daar ligt het voor de rest ook niet aan. Als de knop in kwestie op uit staat heb ik er geen last van.
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Aarding Radio?

Bericht door Martijn »

Vreemd hoor..

Niet toevallig zo´n knipper-alarmled erin zitten? Heb al eens meegemaakt dat die zorgde dat de radio continu aan-uit-aan-uit ging.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: Aarding Radio?

Bericht door Noedel »

Verbind die remote kabel aan je radio en alle problemen zullen opgelost zijn ;)
Die remote ingang van versterkers hebben hun nut, verkeerde aansluiting geeft problemen.
Da's de reden dat de versterker werkt zonder dat de radio aan staat. De remote geeft dat signaal door namelijk.
Dan maar 4 menu's doorzoeken om hem uit te zetten, of je zet de instellingen ineens goed qua bass en toonhoogte, dan zit je ook weer op je gemak.

Trouwens, indien mogelijk leg de voedingskabel van de versterker niet bij de andere kabels maar aan de andere kant van de wagen, durft wel eens geruis geven.

Grtz
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: Aarding Radio?

Bericht door Eric_Mark_X »

Ik denk dat ik het probleem mischien verkeerd verwoord heb. mijn probleem is niet dat de woofer aangaat als mijn radio uitstaat. Ik heb ervoor gekozen om de remote door te lussen met 5 cm kabel vanuit de ingaande plus en de pluskabel elders te schakelen met een on/off knop. De signaalkabel ligt aan de bestuurderskant van de Corolla en de positief aan de bijrijderskant. De setup zoals ik die heb heeft 2,5 jaar foutloos gewerkt(woofer is 2,5 jaar oud, versterker 2 jaar en 3 maanden en de headunit 1,5 week). Mogelijk is de hardware wat oud, maar dit is dus niet het aandachtspunt.

het probleem wat ik heb is dat sinds een maand de woofer random begint te bonken als ik de signaalkabel in mijn headunit zit, maar probleemloos werkt als ik de signaalkabel met een verloopstuk op mijn mobiel of ipod aansluit. Het frappante hiervan is dat de woofer ook als een malloot begint te bonken als de radio UIT staat en de signaal kabel hier ook in zit. De versterker staat dan inderdaad aan, dat weet ik. daar heb ik immers zelf voor gekozen. (dit was het resultaat van een experiment om het probeem te achterhalen, niet het probleem zelf).

Ik heb onderhand tevergeefs ook al geprobeerd met een High/low converter het signaal uit de ISOconnector te tappen.

Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat er een diode in de versterker gefrituurd is waardoor deze het niet meer kan hebben dat het signaal van een object komt wat dezelfde powersource heeft. Bij mijn volgende paycheck vervang ik de versterker en dan rapporteer ik terug.
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: Aarding Radio?

Bericht door pampie »

Nog voordat je begon over een kapotte diode in de versterker dacht ik al dat misschien de versterker wel niet meer goed is. Tot die conclusie ben je zelf dus ook al gekomen. ;)

Laat ons weten als het probleem verholpen is. ;)

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687" onclick="window.open(this.href);return false; Hier staat ook veel over aardlussen en foute signalen.
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: Aarding Radio?

Bericht door Eric_Mark_X »

Top artikel!

Ik laat weten of een nieuwe versterker het probleem oplost.
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: Aarding Radio?

Bericht door pampie »

Jammer dat je in Den Haag woont. Ik heb nog een antieke Audio System Twister F4-380 liggen. Verder gewoon een goede versterker van Audio System die we dan even hadden kunnen testen op jouw set-up. Ik was wel benieuwd geweest eigenlijk.

Misschien moet je toevallig binnekort naar het Zuiden?
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: Aarding Radio?

Bericht door Eric_Mark_X »

Probleem is opgelost! een nieuwe versterker was alles wat nodig bleek.
Ik kan weer naar behoren mijn stoel uit trillen.

De ouwe versterker is uit elkaar gepeuterd door een vriend met meer electronica ervaring dan ik en hij kwam uit bij een doorgebrande weerstand. hij gebruikt hem nu als versterker voor zijn mobiele autobox.
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: Aarding Radio?

Bericht door pampie »

Mooi dat het is opgelost en het was eigenlijk al wel te verwachten dat het de versterker was.
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Plaats reactie