4age
Moderator: Moderator
-
- Newbie
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jun 19, 2017 14:47
4age
Ik zal ondertussen de zoveelste zijn die het jullie gaat vragen, maar hier komt het.
Ik wil dus graag een e10 kopen, en met de tijd daar een 4age blok in hangen. Ik wil graag gaan voor een 4age 20v blacktop (uiteraard). maar ik zit met een aantal vragen.
Hoe is zo n blok in z'n verbruik?
Gaan de kosten van de verzekering of wegenbelasting ver omhoog?
Waar moet ik ongeveer aan denken qua aanschafkosten en eventuele inbouw ervan?
Is de inbouw echt zo plug and play als dat het beschreven word?
Wat zal er verder allemaal aangepast of vervangen moeten worden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groeten Diego
Ik wil dus graag een e10 kopen, en met de tijd daar een 4age blok in hangen. Ik wil graag gaan voor een 4age 20v blacktop (uiteraard). maar ik zit met een aantal vragen.
Hoe is zo n blok in z'n verbruik?
Gaan de kosten van de verzekering of wegenbelasting ver omhoog?
Waar moet ik ongeveer aan denken qua aanschafkosten en eventuele inbouw ervan?
Is de inbouw echt zo plug and play als dat het beschreven word?
Wat zal er verder allemaal aangepast of vervangen moeten worden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groeten Diego
-
- Full member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: G6 20v
- Locatie: Veghel
Re: 4age
Hoi diego, ik heb er ook 1 in mijn oude e11 gelegd.
Als je een 1.6 E10 met 4afe motor gebruikt dan is het zo goed als plug & play.
Ik had mijn motor bij groundspeed vandaan, daar worden de meeste motoren rond de 1500 euro aangeboden. Dat is dan compleet met kabelboom. Je moet nog wel rekening houden met extra kosten van de kabelboom ombouwen, maar dat kan ad van groundspeed ook. Reken ook nog wat extra kosten voor het eventuele onderhoud dat je wilt doen. Het setje om de db riem, spanner en waterpomp te vervangen is geloof ik ook al iets van 250 euro.
Jouw huidige 5 of 6 bak past gewoon op de blacktop motor. De 4age motor is zuiniger qua verbruik als de 4afe.
In het geval van een e10 kan je hem makkelijk (iets van 40 euro) laten omkeuren naar de nieuwe motorcode bij de rdw. Dit moet je dan ook doorgeven aan je verzekering maar ik verwacht niet dat dat extra premie gaat kosten.
Dit is het lijstje met aanpassingen zo uit mijn hoofd:
-Stuurbekrachtiging leidingen en reservoir gebruiken van een 1.3 corolla. (als je stuurbekrachtiging hebt.)
-Gaskabel van een 1.3 corolla
-Als je airco hebt en die wilt behouden moet je de poulie van de 4age pomp op de 4afe pomp zetten (zo heb ik het gedaan) of de 4age pomp gebruiken, maar deze liggen meestal een hele tijd met het systeem open en dat is niet goed voor de pomp. Ook weet ik niet zeker of de leidingen zo passen.
-Luchtfilter aanpassen (luchtinlaat is groter van de 4age motor)
-Als je geen e11 g6 veerpootbrug hebt dan moet je de mapsensor ook nog ergens aan vast maken.
Als je een 1.6 E10 met 4afe motor gebruikt dan is het zo goed als plug & play.
Ik had mijn motor bij groundspeed vandaan, daar worden de meeste motoren rond de 1500 euro aangeboden. Dat is dan compleet met kabelboom. Je moet nog wel rekening houden met extra kosten van de kabelboom ombouwen, maar dat kan ad van groundspeed ook. Reken ook nog wat extra kosten voor het eventuele onderhoud dat je wilt doen. Het setje om de db riem, spanner en waterpomp te vervangen is geloof ik ook al iets van 250 euro.
Jouw huidige 5 of 6 bak past gewoon op de blacktop motor. De 4age motor is zuiniger qua verbruik als de 4afe.
In het geval van een e10 kan je hem makkelijk (iets van 40 euro) laten omkeuren naar de nieuwe motorcode bij de rdw. Dit moet je dan ook doorgeven aan je verzekering maar ik verwacht niet dat dat extra premie gaat kosten.
Dit is het lijstje met aanpassingen zo uit mijn hoofd:
-Stuurbekrachtiging leidingen en reservoir gebruiken van een 1.3 corolla. (als je stuurbekrachtiging hebt.)
-Gaskabel van een 1.3 corolla
-Als je airco hebt en die wilt behouden moet je de poulie van de 4age pomp op de 4afe pomp zetten (zo heb ik het gedaan) of de 4age pomp gebruiken, maar deze liggen meestal een hele tijd met het systeem open en dat is niet goed voor de pomp. Ook weet ik niet zeker of de leidingen zo passen.
-Luchtfilter aanpassen (luchtinlaat is groter van de 4age motor)
-Als je geen e11 g6 veerpootbrug hebt dan moet je de mapsensor ook nog ergens aan vast maken.
-
- President member
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09
Re: 4age
Qua zuinigheid scheelt het echt een stuk. De 20V was behoorlijk veel zuiniger als de 7afe/4afe
Volgens mij heeft Luuk verder alles genoemd!
Volgens mij heeft Luuk verder alles genoemd!
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: 4age
Ligt natuurlijk ook een beetje aan het gebruik he
Dat verslavende geluid van die ITB 's bovenin de toeren kan er rustig voor zorgen dat dat gaspedaal wat vaker onderin gaat en da's niet zo goed voor je brandstof gemiddelde hoor
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Full member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: G6 20v
- Locatie: Veghel
Re: 4age
Bij een 1.3 zijn de plaatsen van de motorsteunen anders. Dan moet je het gedeelte van de motorsteun dat vast zit aan de carrosserie los slijpen en de nieuwe steunen eraan lassen, is een hoop werk extra. Met een 1.6 zijn alle motorsteunen hetzelfde.
- Kees
- CCNL Member
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
- CCNL lidnummer: 25
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: AE11 Levin
- Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
- Contacteer:
Re: 4age
Zuiniger..... Hmm nooit gemerkt
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
-
- Newbie
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jun 19, 2017 14:47
Re: 4age
Goedemorgen,
Ik heb contact gehad met Groundspeed.
Van hun kreeg ik te horen dat het kostenplaatje jammer genoeg wel hoger ligt dan dat hierboven uitlegd . Mijn budget ligt denk ik rond de 2000 euro, 2500 max.
Voordat ik er een andere motor in wil lepelen, moet er namelijk nog wel het een en ander aangepakt worden..
Heb ik nog andere opties?
Met vriendelijke groet,
Diego
Ik heb contact gehad met Groundspeed.
Van hun kreeg ik te horen dat het kostenplaatje jammer genoeg wel hoger ligt dan dat hierboven uitlegd . Mijn budget ligt denk ik rond de 2000 euro, 2500 max.
Voordat ik er een andere motor in wil lepelen, moet er namelijk nog wel het een en ander aangepakt worden..
Heb ik nog andere opties?
Met vriendelijke groet,
Diego
-
- President member
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09
Re: 4age
Wat wil je allemaal aanpakken?
Een Silvertop is over het algemeen goedkoper, net iets minder sterk maar scheelt in de praktijk echt niet super en is sterker qua internals dus daar zou je ook nog altijd een turbo van kunnen maken
De silvertop is ook standaard in de E10 geleerd in Japan, dus als je er van die eentje weet te vinden is de kabelboom ook vrijwel plug and play. Hooguit een extra gat in de firewall
Een Silvertop is over het algemeen goedkoper, net iets minder sterk maar scheelt in de praktijk echt niet super en is sterker qua internals dus daar zou je ook nog altijd een turbo van kunnen maken
De silvertop is ook standaard in de E10 geleerd in Japan, dus als je er van die eentje weet te vinden is de kabelboom ook vrijwel plug and play. Hooguit een extra gat in de firewall
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
- Kees
- CCNL Member
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
- CCNL lidnummer: 25
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: AE11 Levin
- Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
- Contacteer:
Re: 4age
Ik rij met mn originele levin ae111 ongeveer 1 op 11 a 12 gemiddeld. Dit is 1999 type met 6bak. Ik moet zeggen dat ik vroeger met de e10 alle mogelijke bakken heb gehad en dat de andere zuiniger waren maar wel minder lol..... (originele e10 bak als eerste )
Ten opzichte van tien jaar geleden toen mij e10 an blacktop kreeg lagen de prijzen anders dan nu. Heel veel is er al opgecrossd en goede motoren zijn minder dik bezaaid. Weet wel dat er meer bij komt kijken dan alleen motor. Je zal vaak onderhoud en koppeling meteen meepakken als alles er naast ligt en ook dat drijft de kosten omhoog.
Een goede losse motor plus zesbak zit nu waarschijnlijk al op je budget en dan moet ie er nog in.....
Ten opzichte van tien jaar geleden toen mij e10 an blacktop kreeg lagen de prijzen anders dan nu. Heel veel is er al opgecrossd en goede motoren zijn minder dik bezaaid. Weet wel dat er meer bij komt kijken dan alleen motor. Je zal vaak onderhoud en koppeling meteen meepakken als alles er naast ligt en ook dat drijft de kosten omhoog.
Een goede losse motor plus zesbak zit nu waarschijnlijk al op je budget en dan moet ie er nog in.....
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
-
- President member
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09
Re: 4age
Met mijn Celica reed ik tussen de 1:14 en 1:15 met de blacktop met toch ook regelmatig 8200 toeren
Ik had alleen de lange 5-bak vd Celica die heel weinig toeren draaide maar daardoor ook echt koppel miste
Ik had alleen de lange 5-bak vd Celica die heel weinig toeren draaide maar daardoor ook echt koppel miste
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
- Kees
- CCNL Member
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
- CCNL lidnummer: 25
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: AE11 Levin
- Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
- Contacteer:
Re: 4age
Dat deed ik met de c52 bak uit de e10 ook...
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
-
- Full member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: G6 20v
- Locatie: Veghel
Re: 4age
Ja als hij er door groundspeed ook ingelegd moet worden dan word het krap idd.
Voor mij kostte de hele swap +- 2600 euro met alles erop en eraan. Had wel de kortere (C 160) 6-bak van een levin erbij gekocht ja. Heb overigens de kabelboom niet laten aapassen door groundspeed, daar had ik al een ander voor. Die zit er ook niet bijgerekend.
Deed gemiddeld 1 op 12 a 13 met de blacktop, was niet mijn dagelijkse auto dus meestal als hij warm was dan kwam hij vaak richting de 8000 toeren haha
Voor mij kostte de hele swap +- 2600 euro met alles erop en eraan. Had wel de kortere (C 160) 6-bak van een levin erbij gekocht ja. Heb overigens de kabelboom niet laten aapassen door groundspeed, daar had ik al een ander voor. Die zit er ook niet bijgerekend.
Deed gemiddeld 1 op 12 a 13 met de blacktop, was niet mijn dagelijkse auto dus meestal als hij warm was dan kwam hij vaak richting de 8000 toeren haha
-
- Newbie
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jun 19, 2017 14:47
Re: 4age
Als ik voor 2600 euro een complete swap heb, dan klap ik in mijn handjes.
Waar moet ik aan denken bij een kabelboom qua prijs? En moet dan de gehele kabelboom vervangen worden?
Een silvertop is ook een optie, maar scheelt dat gelijk zoveel in prijs dan?
Fijne avond!
Waar moet ik aan denken bij een kabelboom qua prijs? En moet dan de gehele kabelboom vervangen worden?
Een silvertop is ook een optie, maar scheelt dat gelijk zoveel in prijs dan?
Fijne avond!
-
- President member
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09
Re: 4age
Als je hem bij Ad (Groundspeed) koopt kun je een prijs afspreken inclusief kabelboom aanpassen en incl montage.
Weet niet of de prijzen heel veel schelen, enige is dat de silvertop origineel in de e10 is geleverd en de kabelboom daardoor misschien eenvoudiger aan te passen is.
PS: ik heb overigens nog een complete kabelboom en ECU liggen voor een blacktop. Ook de itb's en metalen airbox heb ik nog. Mocht je alleen maar een los blok aan kunnen komen zonder itb of kabelboom dan heb ik evt wel wat liggen
Weet niet of de prijzen heel veel schelen, enige is dat de silvertop origineel in de e10 is geleverd en de kabelboom daardoor misschien eenvoudiger aan te passen is.
PS: ik heb overigens nog een complete kabelboom en ECU liggen voor een blacktop. Ook de itb's en metalen airbox heb ik nog. Mocht je alleen maar een los blok aan kunnen komen zonder itb of kabelboom dan heb ik evt wel wat liggen
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
- Kees
- CCNL Member
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
- CCNL lidnummer: 25
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: AE11 Levin
- Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
- Contacteer:
Re: 4age
Het vinden van een silvertop is heel lastig geworden aangezien die weer een stuk ouder zijn dan de blacktop.
En ook die boom komt niet overeen...
En ook die boom komt niet overeen...
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: 4age
Bij mij was de 20v ook het zuinigste
Dan 4afe en de 3s is gewoon drama
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5