Motor oudere Corolla's
Moderator: Moderator
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo dec 18, 2024 17:01
Motor oudere Corolla's
Hoorde laatst dat de VVTi motoren vd E11 en E12 minder goed waren; minder lang meegaan en slechter te repareren dan de motor's ervoor, is dit onzin of inderdaad gebleken?
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6628
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: Motor oudere Corolla's
De 1.3 en 1.6 die in de Starlet, Corolla E9 en E10 geleverd zijn, zijn nagenoeg bulletproof.
Met normaal onderhoud en normaal gebruik echt langlopers. Je moet echt bizar slecht je best gaan doen die stuk te krijgen.
Roest, ja. Maar dat was bij te houden of te verhelpen. Motortje zelf bleef maar lopen...
De latere VVTi blokken zijn wat gevoeliger, zeker tot 2004/2005. Daarna waren ze al wat beter ivm olieverbruik.
Het was vanaf 2000 meer dat de motor eerder problemen gaf dan de rest.. voor een Toyota toen omgekeerde wereld.
Met normaal onderhoud en normaal gebruik echt langlopers. Je moet echt bizar slecht je best gaan doen die stuk te krijgen.
Roest, ja. Maar dat was bij te houden of te verhelpen. Motortje zelf bleef maar lopen...
De latere VVTi blokken zijn wat gevoeliger, zeker tot 2004/2005. Daarna waren ze al wat beter ivm olieverbruik.
Het was vanaf 2000 meer dat de motor eerder problemen gaf dan de rest.. voor een Toyota toen omgekeerde wereld.

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7562
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Motor oudere Corolla's
De motoren uit de late jaren '80 en begin jaren '90 zijn de pijlers waar Toyota z'n reputatie op gebouwd heeft. Zonder twijfel enkele van de beste motoren die ze hebben gemaakt.
Eind jaren '90 en begin '00's deden dingen als VVTi en directe injectie hun intrede om aan steeds strenger wordende emissie eisen te kunnen voldoen en toch nog motoren aan te kunnen bieden die genoeg kracht boden en tegelijk minder brandstof verbruikten. Ook werden motorblokken nu volledig van aluminium gemaakt ipv gietijzer. Die materialen zijn toch net allemaal even een beetje anders om mee te werken.
Daar heeft Toyota toch echt even z'n weg in moeten vinden.
De motoren waren op zich niet slecht. Er zijn wel wat foutjes gemaakt waar ze van geleerd hebben en ze waren zeker wel wat gevoeliger dan hun robuuste voorgangers.
De vvti motoren in de E11 hebben wat olieverbruik problemen gekend als gevolg van een ontwerpfout. Die is later gecorrigeerd en in de E12 gaven ze eigenlijk al nagenoeg geen problemen meer.
Door de extra componenten als de VVTi en steeds meer elektronica zijn ze wel wat ingewikkelder dan oudere blokken en daarmee waarschijnlijk ook moeilijker en duurder om te repareren wanneer nodig.
Ze hebben wel hun onderhoud nodig en moeten gewoon goed behandeld worden. Als je dat doet kunnen ook die blokken prima 100.000'en km's mee.
Eind jaren '90 en begin '00's deden dingen als VVTi en directe injectie hun intrede om aan steeds strenger wordende emissie eisen te kunnen voldoen en toch nog motoren aan te kunnen bieden die genoeg kracht boden en tegelijk minder brandstof verbruikten. Ook werden motorblokken nu volledig van aluminium gemaakt ipv gietijzer. Die materialen zijn toch net allemaal even een beetje anders om mee te werken.
Daar heeft Toyota toch echt even z'n weg in moeten vinden.
De motoren waren op zich niet slecht. Er zijn wel wat foutjes gemaakt waar ze van geleerd hebben en ze waren zeker wel wat gevoeliger dan hun robuuste voorgangers.
De vvti motoren in de E11 hebben wat olieverbruik problemen gekend als gevolg van een ontwerpfout. Die is later gecorrigeerd en in de E12 gaven ze eigenlijk al nagenoeg geen problemen meer.
Door de extra componenten als de VVTi en steeds meer elektronica zijn ze wel wat ingewikkelder dan oudere blokken en daarmee waarschijnlijk ook moeilijker en duurder om te repareren wanneer nodig.
Ze hebben wel hun onderhoud nodig en moeten gewoon goed behandeld worden. Als je dat doet kunnen ook die blokken prima 100.000'en km's mee.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback