Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Aangezien er ook een topic gemaakt is voor de 1600cc 4A-FE, is het niet meer dan logisch dat we hetzelfde doen voor de 1300cc 4E-FE.
Voor dit motorblok krijgen we immers veel dezelfde soort vragen.
Wat te doen als je meer vermogen wilt hebben in een Corolla die voorzien is van een 1300cc 4E-FE 16 klepper motor.

In dit topic dan een uitgebreide uitleg van wat de opties zijn.
Aangezien ik bij niemand in de portomonee kan kijken, moet vervolgens ieder voor zich uitmaken wat voor hem of haar de beste optie is!
Verder is het erg moeilijk een dergelijk topic te maken. Ik kan hier hele pagina's volschrijven met aanpassingen en de voors en tegens hiervan, maar dan wordt het waarschijnlijk een nodeloos ingewikkeld topic. Ik zal dus alleen een overzichtje maken, wanneer men meer informatie erover wilt is er op internet een hele hoop te vinden.
Onder meer op mijn eigen website: http://www.corollaae92gts.nl is een techniek & termen gedeelte waar al veel informatie te vinden is.

De basis:
De Toyota 4E-FE motor. Een 1300cc, 4 cilinder motor met 4 kleppen per cilinder, DOHC (Dubbele, bovenliggende nokkenassen) en een multipoint brandstof injectie systeem.
Er zijn grofweg 2 verschillende generaties van deze motor geweest. Ik zal van beide hier een foto plaatsen, zodat mensen hun generatie 4E-FE kunnen herkennen. Het grootste uiterlijke kenmerk is het inlaatspruitstuk wat wezenlijk anders is.
De eerste generatie deed zijn intrede in de Corolla E10, welke vanaf 1992 met deze nieuwe motor voor de Corolla serie geleverd werd.
In de Corolla E10 leverde deze motor ongeveer 88pk, na de facelift van de E10 daalde dit tot 75pk na diverse aanpassingen aan de motor.

Afbeelding

Voor de volgende generatie, die in de Corolla E11 geleverd is, had de motor weer 86pk. Maar na de facelift heeft Toyota de in- en uitlaat veranderd en de afstelling van de ECU veranderd. Hierdoor is het vermogen van de 4E-FE wederom gedaald tot ongeveer 75pk. Dit met het oog op de strengere emissie eisen van die tijd, ook werd de motor zuiniger en ondanks dat het vermogen iets naar beneden ging, steeg het koppel ietsjes.
Niettemin is het verschil tussen de 2 generaties toch goed merkbaar.

Afbeelding

Opzet:
De 4E-FE is natuurlijk een motor die over het algemeen gekocht wordt vanwege de gunstige aanschafprijs en met het oog op verbruik en dergelijke.
Het is een simpele, maar betrouwbare motor gebleken die doet waarvoor hij gemaakt is: Mensen van A naar B brengen en daarbij genoeg kracht bieden om bovengemiddeld comfortabel met het verkeer mee te komen, en daarbij een minimale hoeveelheid bandstof te vragen.
Maar in al haar wijsheid heeft Toyota zelf van deze motor, waar je het niet meteen van zou verwachten, een turbo versie gemaakt! De 4E-FTE.
Dat zegt op zich ook wel genoeg over hoe goed het blok eigenlijk in elkaar zit.

Wat is wijsheid
Zoals gezegd is de 4E-FE geen motor die bedoeld is voor karrevrachten pk's. Mensen die bij de aanschaf van een nieuwe Corolla destijds wat meer kracht wilden gingen wel voor de 1600cc versie.
Maar dat wil niet meteen zeggen dat mensen met een 4E-FE meteen kansloos zijn.
Zoals we het van Toyota gewoon zijn, zijn veel onderdelen van de E-serie motoren uitwisselbaar. Mocht je dus de 2e generatie 4E-FE (75pk) hebben en je zou toch graag die 88pk eens willen voelen. Dan is het een kwestie van het juiste inlaat en uitlaatspruitstuk vinden en die aan het blok schroeven.
Wil je het echt goed doen, dan zoek je ook de juiste ECU erbij en bouw je dus in principe je 2e generatie om naar een 1e generatie.
Mocht je echt een bak meer pk's willen hebben, dan is er altijd nog de optie om een motorswap te doen naar een 4E-FTE, die mechanisch direct in de auto gehangen kan worden.

De opties

De goed betaalbare opties.

Zoals al eerder gezegd zijn alle onderdelen tussen de 2 generaties uitwisselbaar waardoor er zeker een vermogenswinst geboekt kan worden. Deze onderdelen zullen ook op een sloop of iets dergelijks tegen redelijke prijzen wel te krijgen zijn.
Daarnaast kun je natuurlijk voor de aftermarket onderdelen, zoals hieronder beschreven gaan.
Alles wat hieronder beschreven staat zijn redelijk kant en klare onderdelen die goed verkrijgbaar zijn en die je redelijk eenvoudig zelf aan kan brengen.
  • - Openluchtfilter/inlegfilter (al dan niet met CAI: Cold Air Intake)
    - Een andere einddemper aan de uitlaat.
    - De katalysator uit de uitlaatlijn halen en een katvervanger plaatsen.
    - Een PBV (Power Boost Valve) monteren.
    - Een ander uitlaatspruitstuk monteren.
    - Een volledig andere uitlaat (laten) monteren. (Maatwerk)
Als je alle bovenstaande modificaties doet heb je met heel veel geluk 5 pk gewonnen en heb je een iets betere gasrepons. Maar dit zijn absoluut geen zekerheden, dus verwacht geen wonderen van bovenstaande aanpassingen. Reken hierbij op uitgaven van een paar tientjes tot enkele honderden euro's

De duurdere opties:
Nu gaan we meer naar het echte tunen van de motor toe. Veel hiervan zul je dan ook bij een motortuning of motorrevisie bedrijf moeten laten doen omdat zij er de machines voor hebben. Veel onderdelen hiervoor zijn niet zomaar te kopen en moeten voor de 4E-FE speciaal gemaakt worden. Voor de turbo optie is ook aardig wat kennis vereist, en je loopt de kans de motor te beschadigen als je het niet goed doet.
Ga ervanuit dat wanneer je dit soort dingen wilt gaan doen, gedeeltes of zelfs de gehele motor uit de auto verwijderd zal moeten worden.
  • - De motor laten blueprinten.
    - Een ander (lichter) vliegwiel monteren of het huidige vliegwiel af laten draaien.
    - Andere (hoog compressie) zuigers en drijfstangen monteren.
    - Andere nokkenassen monteren
    - De kop laten bewerken (kop vlakken, in- en- uitlaatpoorten bewerken, flowen, overmaatse kleppen monteren)
    - Een turbo monteren, met alle randonderdelen die daarvoor nodig zijn
    - Een stand-alone motormanagment gaan gebruiken
    - Inlaat optimaliseren
    - Uitlaat optimaliseren
    - Dry-sump smering toepassen
    - Aangepast benzinesysteem
    - Aangepast ontstekingssysteem
Met bovenstaande aanpassingen zijn aardig wat pk's te winnen, afhankelijk wat je doet/laat doen natuurlijk, en je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Maar het kan met bijvoorbeeld een turbo oplopen tot boven de 200pk. Reken voor deze aanpassingen van enkele honderden tot enkele duizenden euro's!
Let wel dat je met sommige van deze aanpassingen de levensduur en betrouwbaarheid van de motor behoorlijk kunt ondermijnen!

Hierbij wil ik dan wel even opmerken dat wanneer je voor de turbo optie gaat, de 4E-FTE natuurlijk de aangewezen motor is met standaard al sterkere internals die opgewassen zijn tegen meer geweld.

De opties voor meer vermogen buitenom de 4E-FE motor
Zoals al een beetje uit de motortype aanduiding af te leiden is, stamt de 4E-FE uit de E-familie motoren van Toyota.
Voordeel hiervan is dat er vele onderdelen van motoren binnen de E-serie uitwisselbaar zijn en zelfs complete motoren uitgewisseld kunnen worden, aangezien ze mechanisch dezelfde ophangpunten en dergelijke hebben.

Voor de 4E-FE is er eigenlijk maar 1 kant en klaar alternatief en dat is de al eerder genoemde 4E-FTE.
Deze turbo versie met wat aanpassingen tov de standaard motor perst er een toch niet onaardige 135pk uit aan de krukas.
Deze motor is geleverd in enkele typen Toyota Starlets, maar is met enkele aanpassingen zo in de Corolla te gebruiken.
Daarbij is er veel kennis en aftermarket support voor deze motor. Er rijden al diverse getunede exemplaren rond op deze wereld die ruim door de 200pk leveren. Gerucht gaat zelfs dat de 400pk met deze 1300cc motor te bereiken moet zijn!
Dit kost natuurlijk wel weer gruwelijk veel geld en kennis.

Afbeelding

Gezien het aantal pk's dat je voor het geld terugkrijgt is dit de weg die al velen bewandeld hebben. Voor ongeveer 2000 tot 3000 Euro heb je een compleet ingebouwde, lopende motor in je auto liggen met diverse nieuwe onderdelen, waarmee je zo weg kunt rijden en over het algemeen zo door de APK komt!

Wat heb je ongeveer nodig voor zo'n turboswap:
Uiteraard de 4E-FTE met alle randonderdelen die je erbij kunt krijgen zoals een complete kabelboom, ECU, etc.
De versnellingsbak die bij de 4E-FTE motor hoort past niet direct zonder aanpassingen in de Corolla. Wanneer je je eigen 4E-FE versnellingsbak behoud (en die past gewoon op de 4E-FTE) spaar je jezelf alvast weer een versnellingsbak uit ;)

Wat moet er aangepast worden om deze motor te kunnen gaan gebruiken?
De uitlaatlijn moet tot aan de katalysator aangepast worden, dit ivm het subframe van de Corolla dat anders is dan dat van de Starlet waar de motor uit komt. Uiteraard de moeten de kabelbomen van de auto en het blok op elkaar aangepast worden.
Standaard gebruikt de 4E-FTE in de Starlet een TMIC (Top Mounted InterCooler). Als je deze wilt gebruiken, dan moet je wel de motorkap aanpassen met een luchthapper. Of meteen gaan voor een FMIC set-up (Front Mounted InterCooler).

Er zijn bedrijven die deze motoren naar Nederland halen direct vanuit Japan en die de hele ombouw voor je kunnen regelen. Ook hier geld, voor meer informatie is er hier op het forum en op internet genoeg te vinden.

Hier alvast enkele adressen waar je eens kunt informeren voor een motorswap:

Ad (turborolla hier op 't forum). Zijn website: http://www.groundspeed.nl Hij kan zowieso motoren leveren en eventueel ook de complete ombouw verzorgen
Op sites zoals http://www.japotoperformanceparts.nl,http://www.deijne.nl en http://www.jdm-parts.nl kun je eens informeren naar motorblokken, hoewel ik niet zeker weet of zij ook de ombouw kunnen verzorgen.
Ook Stefan hier op het forum kan een ombouw verzorgen en op latere termijn wellicht ook motoren leveren.

Ik hoop zo wat antwoorden gegeven te hebben op vragen van pk hunkerende Corolla rijders.
Ik kan me voorstellen dat er bij sommigen ook een heleboel vragen naar boven zijn gekomen over de verschillende aanpassingen. Je kunt ze natuurlijk altijd hier op het forum stellen, aan mij vragen via PM of E-mail of gewoon zelf een zoektocht starten op het internet.

Succes!
Laatst gewijzigd door Blof-fan op zo okt 24, 2010 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Om 't compleet te maken zetten we deze er ook nog maar bij...ook maar een sticky van maken?? ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Co'tje »

Blof-fan schreef:Om 't compleet te maken zetten we deze er ook nog maar bij...ook maar een sticky van maken?? ;)

CHeck..
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
cradle
Full member
Full member
Berichten: 497
Lid geworden op: di jun 06, 2006 15:55
CCNL lidnummer: 696
Type Corolla: E10
Type Corolla: E10 Gtsi '93
Locatie: Arnhem

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door cradle »

Mooie sticky!! Goed werk!!
1 opmerking;
ik denk dat je in deze zin: 'Maar dat wil niet meteen zeggen dat mensen met een 4E-FTE meteen kansloos zijn.'
waarsch 4E-FE bedoelt ipv 4E-FTE?
'93er e10 Gtsi.
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Robbie F »

hey hallo

de 4efe in de face lift 1.3 e10 levert ook maar 75 pk ;)

mvg robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Ah kijk, bedankt voor de verbeteringen jongens. Ik zal het even aanpassen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Marc0 »

En de E11 levert 86 pk.
Dus om het even overzichtelijk te maken:

E10 pré facelift = 88 pk
E10 facelift = 75 pk
E11 pré facelift = 86 pk

Waarbij ik graag wil toevoegen dat een E10 facelift makkelijk meer vermogen uit te persen is door het inlaatspruitstuk van de E11 op de motor van de E10 facelift te plaatsen. Dan kom je 'gelijk' te staan qua vermogen met de E11.
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Weet je dat zeker Marco?
Vreemd dat Toyota van 75 pk weer terug naar boven is gegaan en na de facelift weer naar beneden?
Ik dacht dat ze op een gegeven moment wijzigingen doorgevoerd hadden aan de 4E-FE en dat het toen gedaan was...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Bas Carwash »

Volgens mij is je prijsstelling niet helemaal correct Pat. Voor 1500 Euro kun je een 4E-FTE netaan kopen, maar dan moet je nog inbouwen. Dus tenzij al je materiaal voor de ombouw gratis is, ben je toch zeker 500 Euro meer kwijt. Ik zou de prijsstelling even veranderen naar 2000 - 3500 Euro. Wellicht is dit ook interessant om te vermelden:

Benodigdheden voor ombouw 4E-FE naar 4E-FTE:
- Motorblok, zonder versnellingsbak, de FE bak kan overgezet worden, de FTE bak past niet zomaar in de Corolla
- FTE-ECU

Aanpassingen voor ombouw 4E-FE naar 4E-FTE =>

- Uitlaatlijn (downpipe tot aan de kat) moet aangepast worden i.v.m. subframe van de Corolla
- Motorkap moet aangepast worden (verstevigingsconstructie kap moet gedeeltelijk verwijderd worden i.v.m. de Top-Mount Intervooler, TMIC)
- Aanpassing kabelboom voor de FTE-ECU

Wel leuk deze topics. Dat hadden we veel eerder moeten doen.
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Bart-E11 »

Blof-fan schreef:Weet je dat zeker Marco?
Vreemd dat Toyota van 75 pk weer terug naar boven is gegaan en na de facelift weer naar beneden?
Ik dacht dat ze op een gegeven moment wijzigingen doorgevoerd hadden aan de 4E-FE en dat het toen gedaan was...
volgens de database van autoweek.nl heeft hij wel gelijk
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Bart-E11 schreef:
Blof-fan schreef:Weet je dat zeker Marco?
Vreemd dat Toyota van 75 pk weer terug naar boven is gegaan en na de facelift weer naar beneden?
Ik dacht dat ze op een gegeven moment wijzigingen doorgevoerd hadden aan de 4E-FE en dat het toen gedaan was...
volgens de database van autoweek.nl heeft hij wel gelijk
Oké, dan nemen we dat gewoon aan en pas ik dat even aan in de tekst ;)
Bas Carwash schreef:Volgens mij is je prijsstelling niet helemaal correct Pat. Voor 1500 Euro kun je een 4E-FTE netaan kopen, maar dan moet je nog inbouwen. Dus tenzij al je materiaal voor de ombouw gratis is, ben je toch zeker 500 Euro meer kwijt. Ik zou de prijsstelling even veranderen naar 2000 - 3500 Euro. Wellicht is dit ook interessant om te vermelden:

Benodigdheden voor ombouw 4E-FE naar 4E-FTE:
- Motorblok, zonder versnellingsbak, de FE bak kan overgezet worden, de FTE bak past niet zomaar in de Corolla
- FTE-ECU

Aanpassingen voor ombouw 4E-FE naar 4E-FTE =>

- Uitlaatlijn (downpipe tot aan de kat) moet aangepast worden i.v.m. subframe van de Corolla
- Motorkap moet aangepast worden (verstevigingsconstructie kap moet gedeeltelijk verwijderd worden i.v.m. de Top-Mount Intervooler, TMIC)
- Aanpassing kabelboom voor de FTE-ECU

Wel leuk deze topics. Dat hadden we veel eerder moeten doen.
Prijs pas ik even aan...was nog van het andere topic. Een 4A-GE heb je zeker wel voor die prijs, dus vandaar ;)
Wat betreft de versnellingsbak...ik geloof dat er een C52 achter de FTE hangt toch? Dan past die toch zonder meer in de Corolla? (Eventueel met 1.6 assen en naven)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Wes
President member
President member
Berichten: 1964
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:37
CCNL lidnummer: 560
Type Corolla: E11
Locatie: Ossendrecht/Noord-Brabant

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Wes »

idd FTE bak is een C52 maar die past idd niet zonder aanpassen van de carosserie in je corolla ivm het motorblok dat iets verder naar de bestuurderskant hangt.... (tenminste dat is me altijd wijsgemaakt)
Corolla E11 G6 Turbo

CT20 @ 0,9 bar 151,2 WHP en 218,2 NM koppel

NEWRESULT!!

CT20 @ 1,1 bar 176 WHP en 211,3 NM koppel

Nieuwe FTE Deed het goed :p
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Marc0 »

Dat is mij ook wijs gemaakt inderdaad. Nou weet ik wel dat Wim destijds heeft gezegd dat een C52 FTE bak (of een C56 FTE bak) wel 'gewoon' in een E10 past. Hoe dan ook, op veilig speel je door een FE bak eraan te zetten. En met normaal/sportief gebruik gaat dat prima.
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

De beginpost is aangepast ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Witte Reus »

Ik wil geen punten-n*&%ker zijn, maar moet de topic niet "Meer vermogen uit mijn 4E-FE Corolla" zijn?

P.S.; verwijder deze post maar als jullie hem niet van toepassing vinden en ook als jullie wel de topic titel veranderdt hebben.
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
bb4l
Full member
Full member
Berichten: 422
Lid geworden op: ma jul 14, 2008 22:21
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: EE111

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door bb4l »

Ik heb het gelaten bij een K&N inlegfilter en magnecore bougiekabels, de rest is me te duur.
Wel mooi om te zien wat allemaal mogelijk is.
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Niekisnu »

Blof-fan schreef: Dan is het een kwestie van het juiste inlaat en uitlaatspruitstuk vinden en die aan het blok schroeven.
Wat is dan precies "het goede inlaat-spruitstuk" ?

Is dat dan die voor de 1.3 van voor de facelift?
Want ik heb ook gelezen dat je juist 1.3 e11 spruitstuk moet hebben.

Welke is het nu? dan is het eindelijk eens duidelijk voor mezelf ;)
Valt het er ook zelf op de schroeven?
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
CorollaGXI
General member
General member
Berichten: 186
Lid geworden op: ma nov 30, 2009 14:54
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Type Corolla: Corolla

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door CorollaGXI »

misschien leuk om meer optie's dan alleen de 4e-fte neer te zetten betreft blok-kosten/+ totaal kosten?
blacktop- silvertop etc.


marijn
Hallo? is daar iemand..
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Bas Carwash »

Je moet het uitlaatspruitstuk hebben van de E11. Marc0 heeft er wel foto's avn volgens mij. Doe anders ff een search, het staat 100% zeker op het forum.

Silvertop en Blacktop zijn niet zo zeer opties voor de Corolla met 4EFE. Er moet het nodige aangepast worden om em in de Corolla te krijgen. Wat precies weet ik overigens niet. Een FTE is echter vrij eenvoudig.
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Niekisnu schreef: Wat is dan precies "het goede inlaat-spruitstuk" ?

Is dat dan die voor de 1.3 van voor de facelift?
Want ik heb ook gelezen dat je juist 1.3 e11 spruitstuk moet hebben.

Welke is het nu? dan is het eindelijk eens duidelijk voor mezelf ;)
Valt het er ook zelf op de schroeven?
Sorry voor de vertraagde reactie, er kwam een vakantie tussendoor :lol:

Voor zover mij bekend kun je het beste het inlaatspruitstuk van voor de face-lift pakken. Maar zoals Bas hierboven al had aangegeven, er zijn al meer Corolla rijders mee bezig geweest, waarvan Marc0 hier op het forum er 1 van is. Wil je het echt zeker weten kun je het beste hem ook even een berichtje sturen.
Of het er ook zelf op te schroeven valt: Tja, hoe handig ben je?
Als je 2 linkerhanden hebt er nog nooit van je leven een steeksleutel vastgehouden hebt, dan moet je natuurlijk reeël zijn en misschien even iemand om hulp vragen ;)
Maar als je wel meer wat sleutelt en je durft het ook gewoon aan, dan is het in principe een redelijk simpele ingreep. Het past allemaal gewoon op elkaar, dus is het een kwestie van de oude verwijderen (Wel voor je begint ff goed kijken waar alle slangetjes en kabeltjes zitten en weer moeten komen op het nieuwe spruitstuk!) en de nieuwe er weer op schroeven, al dan niet met een nieuwe pakking (wat natuurlijk altijd verstandig is om te vernieuwen).

Mooiste is natuurlijk als je het spruitstuk zelf van het donorblok af kan schroeven, dan kun je altijd kijken hoe en en ander gezeten heeft en eventueel een fotootje maken ofzo ;)
CorollaGXI schreef:misschien leuk om meer optie's dan alleen de 4e-fte neer te zetten betreft blok-kosten/+ totaal kosten?
blacktop- silvertop etc.


marijn
Zoals hierboven ook al door Bas aangegeven: Dit topic is bedoel voor puur en alleen de 4E-FE motor in de Corolla.
De 4A-GE Silver-en-Blacktops zijn inderdaad ook in de Corolla te lepelen, maar het 1600cc 4A-FE (Zie je het verband) chassis is daar een veel betere basis voor. Wanneer je per se een Silver of Blacktop in je auto wilt hebben, dan is het waarschijnlijk een goedkopere optie om eerst een ander Corolla chassis te kopen dan om alles om te gaan bouwen om een andere motor familie te kunnen accepteren.
Vandaar dat ik dit in dit topic niet als een optie heb beschouwd ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Niekisnu »

Ah oke! Bedankt.

Maar wat mag zo'n ding ongeveer kosten, eventueel met paking? Want als het niet te duur is, is het wel een snelle manier om een merkbaar aantal PK's te winnen.
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Een compleet inlaatspruitstuk? Tja, ligt er een beejte aan waar je 'm haalt. Op de lokale sloop zul je 'm misschien voor een paar tientjes kunnen scoren. Bij CAR (gespecialiseerde Toyota sloop) zal het misschien nog iets duurder zijn...ergens boven de 100,- schat ik, maar zeker weten doe ik het niet.
Die pakking haal je denk ik voor een paar tientjes bij de dealer ;)

Maar vraag het aan bijvoorbeeld Marco, die had al die spullen al aangeschaft. Ik moet gissen, hij kan je meer zekerheid geven ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Niekisnu »

Oke! In ieder geval bedankt ;)!
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Marc0 »

Voor het inlaatspruitstuk was ik ongeveer 80,- kwijt geloof ik, maar dat was via Wes ipv CAR of iets in die richting. De pakkingen zijn tientjeswerk in totaal, nieuw te halen bij de dealer.
Absoluut de investering waard qua vermogenswinst.
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
lausteen
Starting member
Starting member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 20:37
Type Corolla: E10
Type Corolla: BMW E30

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door lausteen »

Als iemand intresse heeft in een ruil, ik heb zelf de 88pk 4EFE maar zou liever wat pk's inleveren voor een beter verbruik :) dus ik wil mijn spruitstuk etc best ruilen met een ander.
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Marc0 »

Het inlaatspruitstuk waar ik het over heb komt van de E11 pré facelift.
En na installatie daarmee kon ik nog perfect zuinig rijden (als de rechtervoet er zin in had).
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Niekisnu
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo jan 26, 2011 00:27
CCNL lidnummer: 834
Type Corolla: E11
Locatie: Elst (gld)

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Niekisnu »

Dan ga ik ook voor zo'n inlaat.

Daarvoor gewoon de sloop op?
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport

-Niek
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door MzKzM »

Dat is vaak wel de goedkoopste oplossing ja
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
g-boy
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo nov 11, 2012 22:55

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door g-boy »

wat zegt men op de auto keuring over een zelf geplaatste turbo ?
en waar kan ik het uitlaat spruitstuk voor mij 1.3 86 pk bestellen ?
al vast bedankt
gerry
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4E-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Bedoel je de APK keuring?

Voor zo'n uitlaatspruitstuk zou je eens kunnen informeren bij CAR Toyotaparts ;)
Klikplekje!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie