Ik heb een oude E12 die zo langzamerhand kuurtjes begint te krijgen. Vorige week schoot m'n motortemperatuur omhoog bij het trekken van een last. Het bleek dat de ventillator niet aansloeg. ik kan nog wel rijden gelukkig, zonder last is rijwind goenoeg (en met last of bij het stopicht raampje open en kachel aan - leuk met dit weer).
Nu zijn er twee zekeringen voor, een van 10A onder het stuur (die ook nog wat andere zaken regelt) en een van 30A onder de motorkap. Die laatste bleek doorgebrand. Erger, in plaats van een 30A zat er een in van 40A.
Nu is een zekering niet iets dat langzaam slijt ofzo, dus ik wil wel weten wat de oorzaak is. Als ik de ventilator rechtstreeks op de accu aansluit loopt die prima, dus het lijkt me niet dat dat het is. Het zou een euvel in het relais kunnen zijn (ook raar, maarja) maar ik weet niet welk van de relais voor de ventilllator is. Iemand enig idee? In Haynes staat er niet zo veel over en google weet het ook niet of snapt mijn vraag niet.
Iemand dit meegemaakt? Is dit een bekend probleem misschien? Binnenkort op vakantie met de auto, dus zou wel fijn zijn als we niet halverwege een berg stil komen te staan..
Ondertussen morgen eerst maar eens een nieuwe inzetten, kijken wat het doet.
Joe
zekering koelventillator doorgebrand - waarom?
Moderator: Moderator
-
- Newbie
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 13:00
- Type Corolla: E12
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: zekering koelventillator doorgebrand - waarom?
Het is misschien even zoeken, maar is er niet ergens een kabel door geschuurd en is er kortsluiting ofzo ergens?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Newbie
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 13:00
- Type Corolla: E12
Re: zekering koelventillator doorgebrand - waarom?
Zou je denken, maar de afstand tussen de zekeringskast en de ventillator is niet zo groot en wat er aan kabel tussen zit ziet er netjes uit en zit netjes in de tie-wraps..
Vroem!
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: zekering koelventillator doorgebrand - waarom?
Wat je kunt doen is 2,5 mm draad trekken van de relais kast naar de ventilator en zekering er tussen
Maar eerlijk gezegd meten is weten even kijken of de kabel niet ergens sluiting maakt met de carroserie
Maar eerlijk gezegd meten is weten even kijken of de kabel niet ergens sluiting maakt met de carroserie
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
-
- Newbie
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 13:00
- Type Corolla: E12
Re: zekering koelventillator doorgebrand - waarom?
Ik heb er een nieuwe zekering in gezet en hij lijkt het te doen. Als die er uit klapt ga ik weer veder zoeken.
Overigens geeft het deksel van de zekeringkast aan dat er een 40A in moet, het boekje geeft 30A aan. Toch niet zo gek dus..
Overigens geeft het deksel van de zekeringkast aan dat er een 40A in moet, het boekje geeft 30A aan. Toch niet zo gek dus..
Vroem!