Idle problem na carterpan vervanging

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Idle problem na carterpan vervanging

Bericht door Rolla1995 »

Een paar weken terug heb ik de carterpan laten vervangen (ik had er zelf geen zin in).
Daarna merkte ik dat de motor meer lawaai maakte en iets minder snel optrok.
Na een weekje had ik er genoeg van, ik ben gaan kijken en zag ik dat O2 sensor stekker niet aangesloten was :2gunfire: en dat de voorpijp niet goed was vastgebout :snipersmile: Ik had inmiddels 500 km op de snelweg gereden.
Op het dashboard ging ook geen lampje branden dat bijv de O2-sensor niet goed functioneerde.

Ik heb de O2-sensor weer aangesloten en de voorpijp voor en achter gasdicht vastgezet.
Echter nu merk ik, dat de motor nog steeds niet mooi idle loopt.

Hiermee bedoel dat er eens in de 5 seconden er een kleine hapering komt van ongeveer 1 seconden.
En in het uiterste begin, zakt de rpm en dreigt hij af te slaan, maar doet het niet.
Rijden in de stad en op snelweg t/m 120 km/h gaat prima
Echter ik heb wel het idee dat hij minder vermogen heeft en minder snel optrekt.

Ik heb nu net de mapsensor en bougies schoongemaakt.
Maar dat maakt geen indruk.
Visueel overal gecontroleerd op vacuum lekken (brake cleaner op de slangsaansluitingen spuiten behalve bij spruitstuk)
De ontsteking heb ik gecontroleerd en staat keurig op 10 graden met E1 TE1 verbonden.
Echter los (E1 TE1 los) zwabbert hij tussen 10 en 15 graden.
IAC-klep, benzine filter en ontstekingskap en rotor, luchtfilter heb ik een half jaar geleden vervangen.
De O2-sensor is pas 2 jaar oud.

Kan het zijn dat, door het weekje zonder O2-sensor rijden (500km), de O2-sensor vervuilt is geraakt?
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Idle problem na carterpan vervanging

Bericht door onnaj »

Misschien even proberen om de ECU te resetten? Dus even de efi fusie eruit of de accupolen paar minuten los halen.

Dat de timing schommelt zonder te1 en E1 verbonden is helemaal goed hoor
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Idle problem na carterpan vervanging

Bericht door Rolla1995 »

Ja, de polen heb ik al losgehad, enerzijds om te resetten, anderszijds omdat dat mijn gewoonte is als ik sleutel.
Maar helaas. Ik haal vandaag nog even het gashuis eraf om de stationaire klep schoon te spuiten.
En anders haal ik toch maar echt de O2-sensor eruit om te zien hoe die eruit ziet, terugzetten en met de multimeter doormeten met draaiende warme motor.
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Idle problem na carterpan vervanging

Bericht door Rolla1995 »

Probleem opgelost. De stationaire regelklep draaide niet meer soepel. Schoonmaken hielp niet. Dus heb ik een oude IAC (die ik nog had liggen) erin gezet. Waarschijnlijk was het euvel al aanwezig voordat ik de carterpan liet vervangen, maar viel het mij pas op nadat ik zag dat de O2-sensor los hing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie