E11 van automaat naar handbak

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
CorollaMaddnes
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr aug 10, 2018 22:12

E11 van automaat naar handbak

Bericht door CorollaMaddnes »

Goedenavond heren,

Voor mijn eerste auto ben ik gevallen voor de E11, nu een maandje alle sites in gaten te houden zit ik helaas nog zonder Corolla :? . Al wel gekeken naar een Corolla maar deze motor had best veel onderdruk (olievuldop wou er vandoor). Nu heb ik een nette automaat gezien, nu een handgeschakelde een must is. Is de vraag: zijn deze 1 op 1 verwisselbaar? Nu zag ik ook dat er automaten onderling verschillend zijn. Een versie met 4 versnellingen en een versie met 5 versnellingen. Omdat ik geen verdere info kon vinden op het internet, probeer ik het bij de liefhebbers.

Corolla Madness
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E11 van automaat naar handbak

Bericht door Blof-fan »

Dus even voor de duidelijkheid:

Je wilt een Corolla E11 met handgeschakelde versnellingsbak, bent nu een maandje aan het zoeken naar een geschikte auto, maar kan niets vinden behalve een auto met een automaat en overweegt nu om die aan te schaffen en dan om te bouwen naar een handgeschakelde versnellingsbak?

Zoek je dan een specifieke uitvoering ofzo? Want als ik op de auto zoeksites kijk, dan vind ik toch nog steeds een heleboel meer handgeschakelde auto's dan automaten hoor...

Maar als antwoord op je vraag: Het is uiteraard mogelijk om de auto om te bouwen van een automaat naar een handbak. Maar bedenk je wel dat daar ook aardig wat kosten en een boel werk mee gemoeid zijn. Je moest naast de auto nog een extra versnellingsbak kopen, een koppelings set, koppelingspedaal, rempedaal, hoofd en hulp koppelingscilinders, het schakelmechanisme zelf. Dan heb je het ook al over een paar honderd euro en dan moet het er nog ingebouwd worden.
En dan ben ik nog niet eens zeker van de assen en wellicht als je pech hebt nog een andere ECU voor de motor ook.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Perre
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 843
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 15:43
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11Station
Locatie: Herenthout België

Re: E11 van automaat naar handbak

Bericht door Perre »

gewoon een geschakelde kopen. Als de motor tegenvalt is het waarschijnlijk goedkoper om die te vervangen dan om de hele ombouw te doen.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: E11 van automaat naar handbak

Bericht door Highway »

Gezien de waarde van een E11, is dit economisch geen slimme zet.

Ombouwen van automaat naar handbak kost je waarschijnlijk meer dan de hele auto heeft gekost (tenzij je alles zelf kan).

Waaraan dient je nieuwe auto dan te voldoen, dat je overweegt om bij aankoop deze werkzaamheden te gaan uitvoeren?

Mogelijk is het slimmer om de auto die de oliedop eraf blaast, te kopen voor een mooie prijs (onderhandelen met verkoper), en dan dit te repareren of een nieuwe motor in te leggen. Hoewel dit ook geld kost, vermoedt ik dat het je minder gaat kosten dan de versnellingsbak aanpassen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Plaats reactie