Motor slaat af bij starten en/of stilstaan en lage stationair toerental

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Jayson23
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 24, 2009 13:10
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Rijswijk

Motor slaat af bij starten en/of stilstaan en lage stationair toerental

Bericht door Jayson23 »

Ik heb een rolla 95'r die sinds paar dagen last heeft van een afslaande motor 4A-FE bij het starten. :shock: :shock: blijft alleen draaien met gas erop na starten

Oliepeil lage kant maar het lampje brande niet. 0,5 l bijvullen bleef de auto draaien. Uiteindelijk ging motor toch weer afslaan bij stoplicht.
Bougies vervangen stukje gereden daarna toch neiging af te slaan maar blijft draaien. rond 600/700 tpm en dipt soms. Waar kan het aan liggen?


Is het mogelijk om rpm hoger af te stellen?
Laatst gewijzigd door Jayson23 op do sep 03, 2020 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
molen586
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 06, 2018 12:59

Re: Motor slaat af bij starten/ stationair draaien corolla 95 4AFE

Bericht door molen586 »

Hoi.

(te laag) Olieniveau is niet gerelateerd aan afslaan.
Rijdt de auto verder wel goed buiten stationair draaien of erg rommelig en niet volledig vermogen?

Je moet het eerder zoeken in de basis van een normale verbranding. vonk, lucht en brandstof.

Ontsteking
Paar dingen die je makkelijk kunt controleren. Houd de motor aan de gang op 1 toerental met de kap open. Controleer de ontsteking 1 voor 1 de cilinders. Als je een bougiekabel loskoppelt en motortoerental verandert niet, dan heb je iets gevonden. Kan een kapotte bougiekabel- dop of bougie zijn, maar ook de bobine. Zijn bij de 4AFE een bobine per 2 cilinders?

Brandstof
Een andere mogelijkheid is je brandstoftoevoer. Een slecht werkende brandstofpomp zou een oorzaak kunnen zijn, net als een regelaar. Ook dit zou je over het hele toerentalgebied moeten merken.

Lucht
Je stationair regeling. Dit is een omloop voor als je gasklep dicht zit en houd je motor aan de gang. Ik ken de motortype niet, maar als de stationair klep dicht blijft zitten, stikt de motor en krijg je geen lucht. Dit kan je testen door de omloop los te koppelen van de klep, zodat je simuleert dat de klep vol open staat. Houdt wel in dat t stationaire toerental erg hoog wordt. Bij een 4AGE makkelijk te doen bij een 4AFE denk ik ook?

Naja lekker zoeken en wat dingetjes proberen. Je kan met bovenstaande testjes niet veel fout doen, misschien een klein schokje van de kabel.

Het is wel belangrijk dat je een garage vertrouwd. Ze zijn gewoon erg duur en bij storingen kan het soms lang zoeken zijn. 2uur zoeken kost je tegenwoordig al snel 150 euro. Zonder oplossing voel je je dus gelicht, maar een goede monteur zal het probleem echt wel willen opsporen.
Jayson23
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 24, 2009 13:10
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Rijswijk

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Jayson23 »

Ja dankje ik ga kijken wat ik zelf kan doen.

Naar mijn weten draait de auto wel goed buiten stationair.

Wat me overigens op den duur wel is opgevallen dat het bij het starten in het begin nu stationair redelijk goed draait 800/1000. Maar naar mate de temp oploopt en de wijzertje in midden staat dan dipt het weer en neigt het naar afslaan.
Je zou denken lambda want die treedt (niet)inwerking als het op temp is?
Ecu net gereset stationair draait het nu 1000/1200. Maar als temp oploopt dan gaat het weer dippen maar niet neiging tot afslaan. Maar wel licht schokkend draaiende stationair ...
molen586
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 06, 2018 12:59

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door molen586 »

Veel storingen zijn temperatuurafhankelijk.

Je stationair regeling werkt op temperatuur, dus als de motortemperatuur laag is, staat de klep (bijna) volledig open. Als de motor opwarmt gaat deze steeds verder sluiten. Tot dat er nog een opening is, die groot genoeg is om de motor ongeveer 900 toeren te laten draaien bij een gesloten gasklep.
Door de tijd zijn hier diverse regelingen voor. Voorheen vaak een wasthermostaat, die door het koelwatertemperatuur geregeld werd. Later elektronisch (pwm, stappenmotor etc).

Het betekent niet dat de klep kapot is, maar het wijst wel op dat als deze waarschijnlijk minder lucht toelaat, je motor minder fijn gaat lopen stationair. Het zou helpen zijn als je de klep wel even kunt testen of deze nog lucht doorlaat bij warme motor.
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Martijn »

Maak het gasklephuis maar eens goed schoon, grote kans dat het dan opgelost is.
Zeker als je bij goed warme motor er geen last meer van hebt.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door pampie »

Bij de topic titel dacht ik zelfs al aan het gasklephuis. Die idd eens goed reinigen of laten reinigen.
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door corollapowerrr »

Tps (throttle position sensor) wil ook wel eens zo’n storingen geven.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Jayson23
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 24, 2009 13:10
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Rijswijk

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Jayson23 »

Zelf ben ik niet zo thuis met autotechniek maar ben wel handig aangelegd met techniek en uitzoeken.

@molen586 & anderen..
Ontsteking
Welke kant van de bougiekabel zou je moeten loskoppelen.(Is dat voor de rest niet gevaarlijk) Bij de bougies of bij de verdelingskap.

Brandstof
Hoe zou je de brandstofpomp en de regelaar kunnen testen of die goed zijn? Wat bedoel met over "het gehele toerentalgebied"moeten merken?

Lucht
Moet je de hele gasklephuis losmaken om de omloop los te koppelen? Maar hoe weet je dan dat de stationair regeling goed is als het stationaire toerental omhoog schiet?

En hoe zou je kunnen testen of de stationairklep voldoende voldoende lucht doorlaat bij een warme motor?

@Martijn en anderen
Juist bij een warme motor heb ik er last van.

@corollapowerr en anderen
Hoe weet je dat TPS stuk kan zijn? Alleen door uitlezen?
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door corollapowerrr »

Meten, of er even afhalen en kijken of hij soepel draait en weer terugkomt in de oude positie. Wel even markeren zodat je hem exact hetzelfde terugzet
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Jayson23
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 24, 2009 13:10
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Rijswijk

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Jayson23 »

Inmiddels stationair regelklep los gemaakt door een turkse monteur(op aanraden van een kennis) en foto laten maken. (Kon er helaas niet bij zijn moest auto achterlaten)
IMG-20200729-WA0006.jpg
Het zag er schoon uit zegt hij.. maar toch met remmenreiniger of iets dergelijks extra schoongemaakt. Ik vroeg aan hem ook of hij de stationair regelklep nagekeken/schoongemaakt heeft en die zei in vage bewoording dat het ook OK was. Communicatie liep toch enig zins gebrekkig en vaag. Hij zou de hele klephuis los maken en in benzine zetten maar dus ook niet gedaan omdat het al schoon was. Ging verder ook niet in discussie.
Ik heb zo mijn vraagtekens of dat wel zo is? Wel 60 euro ervoor betaald.
Helaas bleef de lage toerental bij stationair warme motor nog steeds aanhouden. Hij wist het ook niet verder.

Hij zegt dat het uitgelezen zou moeten worden maar dat hij niet de juiste stekker ervoor heeft. (Terwijl voordat ik een beurt ging geven dat hij het wel even ging uitlezen ondanks dat ik zei dat het een 95'r was.

Dus op internet een OBD 1 22 pins naar 16 pin besteld. Ben er toen naar de zelfde garage geweest toen bleek hij op vakantie te zijn volgens zijn andere jongere collega die geen verstand heeft van elektric zei hij. Al met al lijken beiden kortaf te zijn maar ik probeer toch vertrouwen in te hebben.

En tegelijkertijd zelf ook een bleutooth OBD2 ELM327 besteld om het eventueel zelf uit te kunnen lezen. Helaas werkt geen enkel app op me telefoon. Torque, InCarDocfree, TOYOBD1, ELMScanToyota, ToyoSysfree.
Blijkbaar schijnt dat deze dongle (8 euro) die ik bij bol had besteld niet echt goed te werken. Een app ELM327 identifier geeft aan een "bad made clone is".

Helaas heb ik nog meer van die vage ervaringen met monteurs vandaar dat ik zoveel mogelijk zelf research doe voordat ik naar een garage stap. Maar dan nog kunnen ze je allemaal dingen wijsmaken.

Ben overigens weer op aanraden naar een andere monteur geweest en heeft globaal erna gekeken , waaronder de verdelingskap gedraaid waarom weet ik niet precies en nog andere dingetjes die mij niet duidelijk waren. Voor rest kon hij ook niet veel beteken en hij had ook niet de apparatuur om het uit lezen.

Ik heb ook nog naar de dealer gebeld en om een diagnose te stellen is de starttarief 75 euro excl btw en naarmate ze verder moeten zoeken kan het oplopen tot in de honderden euro's excl btw.

Nu is er ander probleem ook bijgekomen. Bij het starten met een koude motor valt de auto uit. Alleen als je bij het starten wat gas bijgeeft dan blijft het stationair draaien op 1100/1200 toeren draaien. Totdat de motor na ongeveer 3 min rijden normaal warm is dat de stationair toerental dan hapert tussen 600/700 toeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Martijn »

Tsja, met etteren-zonder-verstand ben je soms al snel verder van huis.. :(
Maar.. Neem ff contact op met Robbie F hier op het forum.. ga een dagje uit naar Emmeloord en het zal waarschijnlijk opgelost zijn. ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Jayson23
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 24, 2009 13:10
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Rijswijk

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Jayson23 »

Ja misschien maak ik daar wel gebruik van als Robbie F ervoor openstaat. Gezien de afstand...
probeer ik eerst in mijn regio een ander monteur en die lijkt mij wel wat betrouwbaar vergeleken met mijn voorgaande monteur.
Hij kon geen verbinding maken met het uitlezen zowel met een klein kastje als met zijn laptop(delphi software). Maar aan de hand van paperclipje doorverbinden in de diagnose connector kon je met knipperlichten van motorlampje codes uitlezen. Lampje bleef zonder bepaalde interval knipperen waaruit blijkt dat er geen storingen waren betreft elektronisch.
Zijn eerste oordeel was gezien het lichte plof geluid bij het draaien van de motor dat het de kleppen van de cilinder zou kunnen zijn. Wat bedoeld hij precies dan?
Hij gaat van de weekend een compressie test doen en bekijken of het een vacuüm probleem is. Hij vermoed dat het de kleppen zijn die afgesteld zouden moeten worden. Is dat een grote klus? Wat is een normaal bedrag dat daarvoor gevraagd kan worden?
De compressietest kost overigens €30 en hij zegt dat hij ongeveer 3 kwartier ermee bezig is.
Wat kunnen de uitslagen van de compressie test nog meer zeggen als het te laag is? En als ze hoog zijn dat is dan toch goed?
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan

Bericht door Robbie F »

Hey hallo.

Als ik dit zo lees zijn er aardig wat prusters bezig geweest.
Een compressietest duurt hoog uit 10 minuten.
Compressie test vind ik niet nodig eigenlijk. Tenzij de motor meer dan 3 ton gelopen heeft of dergelijke en dan nog denk ik dat de compressie wel goed is.
Het probleem zit hem in je gasklephuis in samenwerking met je ontsteking nu. Aangezien ze aan je ontsteking hebben zitten draaien.

Je bent altijd welkom dat ik er een keer naar kan kijken.

Mvg Robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Jayson23
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 24, 2009 13:10
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Rijswijk

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan en lage stationair toerental

Bericht door Jayson23 »

Hoi Robbie F ik heb je een PB'tje gestuurd heb je die ontvangen?
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Motor slaat af bij starten en/of stilstaan en lage stationair toerental

Bericht door Robbie F »

Jayson23 schreef: vr sep 04, 2020 09:44 Hoi Robbie F ik heb je een PB'tje gestuurd heb je die ontvangen?

Die heb ik gisteten ontvangen idd.

Ik ben nu nog even op vakantie. Ik neem na het weekend contact met je op.

Mvg Robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Plaats reactie