Ik moet van mijn E10 de buitenste aandrijashoes vervangen.
1. Kan ik volstaan met de oude hoes lossnijden en dan de homokineet lostikken? Gaat dat?
2. Heeft iemand goede ervaring met een universele hoes die je dicht lijmt?
Vervangen aandrijfashoes
Moderator: Moderator
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Vervangen aandrijfashoes
De oude hoes eraf snijden zal niet zo'n probleem zijn. Maar de buitenste homokineet eraf tikken zal erg lastig zijn, zeker als je 'm daarna weer erop wilt tikken om 'm weer te gebruiken.
Eigenlijk is het de bedoeling om de as van de auto te halen en te demonteren. De binnenste homokineet is meestal te demonteren en kun je er redelijk eenvoudig vanaf halen, waarna je de hoes voor de buitenste homokineet over de as heen kan schuiven.
De buitenste homokineet wordt op z'n plek gehouden door een borgring waar je niet bij kunt. Er zijn speciale homokineet trekkers te krijgen, niet eens zo duur zelfs, maar die zijn meer bedoelt om te gebruiken bij het vervangen van de homokineet. De oude homokineet en de borgring zouden dus kunnen beschadigen bij de demontage.
https://www.toolmania.nl/nl/tm-homokine ... zAQAvD_BwE
Er zijn ook speciale as hoes spreiders te koop om zo'n hoes eenvoudig over de homokineet op de as te kunnen zetten, maar die zijn dan wel weer een stuk prijziger.
https://www.kippersrijssen.nl/luchtgere ... _UQAvD_BwE
Ik heb 't zelf al 2 keer gedaan intussen bij m'n Carina GTi en m'n Avensis en het is wat meer werk als je de as van de auto moet halen, maar verder wel goed te doen als je een beetje handig bent en wat gereedschap tot je beschikking hebt.
Hier staat bijvoorbeeld hoe ik het bij m'n Carina gedaan heb, zodat je een beetje een idee hebt:
viewtopic.php?t=27440&start=60
Wat betreft je tweede vraag, ik heb nog nooit een ashoes gezien die je dicht moet lijmen en ik zou er ook maar weinig vertrouwen in hebben eerlijk gezegd. Zo'n ashoes draait nogal stevig rond en wordt in een boel bochten en hoeken gewrongen en ik denk dat een lijm verbinding dat op de lange duur niet gaat houden.
Maar een normaal ashoes setje met de bijbehorende hoesklemmen en homokineet vet kost echt maar een paar tientjes ofzo en daa rga je zowieso geen problemen mee krijgen de komende jaren
Eigenlijk is het de bedoeling om de as van de auto te halen en te demonteren. De binnenste homokineet is meestal te demonteren en kun je er redelijk eenvoudig vanaf halen, waarna je de hoes voor de buitenste homokineet over de as heen kan schuiven.
De buitenste homokineet wordt op z'n plek gehouden door een borgring waar je niet bij kunt. Er zijn speciale homokineet trekkers te krijgen, niet eens zo duur zelfs, maar die zijn meer bedoelt om te gebruiken bij het vervangen van de homokineet. De oude homokineet en de borgring zouden dus kunnen beschadigen bij de demontage.
https://www.toolmania.nl/nl/tm-homokine ... zAQAvD_BwE
Er zijn ook speciale as hoes spreiders te koop om zo'n hoes eenvoudig over de homokineet op de as te kunnen zetten, maar die zijn dan wel weer een stuk prijziger.
https://www.kippersrijssen.nl/luchtgere ... _UQAvD_BwE
Ik heb 't zelf al 2 keer gedaan intussen bij m'n Carina GTi en m'n Avensis en het is wat meer werk als je de as van de auto moet halen, maar verder wel goed te doen als je een beetje handig bent en wat gereedschap tot je beschikking hebt.
Hier staat bijvoorbeeld hoe ik het bij m'n Carina gedaan heb, zodat je een beetje een idee hebt:
viewtopic.php?t=27440&start=60
Wat betreft je tweede vraag, ik heb nog nooit een ashoes gezien die je dicht moet lijmen en ik zou er ook maar weinig vertrouwen in hebben eerlijk gezegd. Zo'n ashoes draait nogal stevig rond en wordt in een boel bochten en hoeken gewrongen en ik denk dat een lijm verbinding dat op de lange duur niet gaat houden.
Maar een normaal ashoes setje met de bijbehorende hoesklemmen en homokineet vet kost echt maar een paar tientjes ofzo en daa rga je zowieso geen problemen mee krijgen de komende jaren
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Vervangen aandrijfashoes
Dank je wel voor je reactie. Het is mij duidelijk.
Ik ga het niet zelf doen.
De lokale garage rekent er €91 voor. Ik denk dat ik mijzelf dan een hoop gedoe uitspaar.
Bij deze nog een plaatje van universele hoezen.
Ik ga het niet zelf doen.
De lokale garage rekent er €91 voor. Ik denk dat ik mijzelf dan een hoop gedoe uitspaar.
Bij deze nog een plaatje van universele hoezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Newbie
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di nov 06, 2018 12:59
Re: Vervangen aandrijfashoes
Die gespleten niet gebruiken hoor! Dat is troep.
Maar idd altijd een rotklusje. Bij sommige setjes krijg je er een conus,pylon bij. Afhankelijk van het rubbertje lukt t wel en soms echt niet. Als het niet lukt, haal ik de as er even uit, inklemmen en met 1 harde tik onder een hoek de homokineet er afslaan.
Maar idd altijd een rotklusje. Bij sommige setjes krijg je er een conus,pylon bij. Afhankelijk van het rubbertje lukt t wel en soms echt niet. Als het niet lukt, haal ik de as er even uit, inklemmen en met 1 harde tik onder een hoek de homokineet er afslaan.