E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
thijsken
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 12, 2020 22:51

E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Bericht door thijsken »

Hee iedereen,

Allereerst leuk te zien dat er een mooi forum is, wordt er enthosiast van! Ik ben sinds deze week de trotse eigenaar van een Corolla Sedan 1.6 uit 1999. Hij komt uit de famillie, heeft 136.000km gereden en is vanaf nieuw van een oud stel geweest. De auto loopt prima, maar bij het schakelen naar de 3e versnelling moet ik het toerental terug laten lopen. Doe ik dat niet, dan selecteerd hij weer neutraal. Is dat de Synchro of kan het ergens anders aan liggen?

Ik ben ergens een beetje bang dat het oude stel nooit voorbij de 3e versnelling geweest is in de afgelopen 21 jaar... haha!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Bericht door Blof-fan »

Dat zou een synchro kunnen zijn, maar ook een van de palletjes die normaal gesproken de schakelvorken in positie houdt (maar daar gaat eigenlijk zelden iets mee mis).
Hij valt uit z'n versnelling, maar gaat hij er ook moeilijk in? Last van knarsen of iets dergelijks? En als je de pook vasthoudt blijft hij wel in de 3e versnelling?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Bericht door Bart-E11 »

Controleer de slave cylinder op de versnellingsbak eens
Als je het rubber aan de kant doet en er komt olie dan is het als snel duidelijk
Of doe eens 2x pompen met de koppeling om te kijken of het dan wel lukt
Kan goed zijn dat de koppeling niet volledig vrij komt had ik laatst ook kwam ik achter dat de master cylinder de borg moer los was gelopen waardoor ik dus de koppeling niet volledig indrukte
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
thijsken
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 12, 2020 22:51

Re: E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Bericht door thijsken »

Blof-fan schreef: do okt 15, 2020 22:24 Dat zou een synchro kunnen zijn, maar ook een van de palletjes die normaal gesproken de schakelvorken in positie houdt (maar daar gaat eigenlijk zelden iets mee mis).
Hij valt uit z'n versnelling, maar gaat hij er ook moeilijk in? Last van knarsen of iets dergelijks? En als je de pook vasthoudt blijft hij wel in de 3e versnelling?
Bedankt voor de reacties! De derde versnelling werkt verder prima. Als ik van zijn 2 naar z'n 3 schakel, moet ik simpelweg de toeren wat omlaag laten komen. Zodra ik dat heb gedaan, pakt hij de 3e versnelling prima. Wat me wel opvalt is dat ik kan voelen of hij er wel of niet in zit. Ik moet hem lichtjes naar links "sturen" om hem z'n 3e te laten pakken. Ik hoef geen kracht te zetten verder.

Als ik hem in z'n 3e versnelling zet zonder de touren terug te laten komen, dan klappert hij weer uit de versnelling. In dat geval klappert/krast hij omdat hij niet goed in de versnelling zit.
Bart-E11 schreef: za okt 17, 2020 11:36 Controleer de slave cylinder op de versnellingsbak eens
Als je het rubber aan de kant doet en er komt olie dan is het als snel duidelijk
Of doe eens 2x pompen met de koppeling om te kijken of het dan wel lukt
Kan goed zijn dat de koppeling niet volledig vrij komt had ik laatst ook kwam ik achter dat de master cylinder de borg moer los was gelopen waardoor ik dus de koppeling niet volledig indrukte
Deed hij in dat geval ook alleen moeilijk met de 3e versnelling? Of ook andere? Ik heb namelijk juist het gevoel dat de koppeling super werkt, maar ik ga het even checken! Bedankt!
thijsken
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 12, 2020 22:51

Re: E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Bericht door thijsken »

Bedankt voor de reacties!
Blof-fan schreef: do okt 15, 2020 22:24 Hij valt uit z'n versnelling, maar gaat hij er ook moeilijk in? Last van knarsen of iets dergelijks? En als je de pook vasthoudt blijft hij wel in de 3e versnelling?
Het is alleen bij het selecteren van de versnelling. Twee voorbeelden:
Voorbeeld 1:
Ik trek op en schakel van z'n 2 naar z'n 3.
De pook gaat iets wat lastig in z'n 3(ik moet hem iets schuin naar voren duwen, niet met kracht, maar wel specifiek in de juiste richting). Als het toerental boven de 2000 is terwijl ik de koppeling los laat, dan schiet hij er weer uit en knarst hij wat. Laat ik de koppening rustig opkomen en wacht ik tot het toerental onder de 2000 komt, dan doet hij het prima.

Voorbeeld 2:
Ik rij langzaam en schakel "alvast" naar zijn 3e. Hij pakt wederom de 3e opzich prima (zolang ik hem maar in de jusite richting duw) maar als ik met lage snelheid de koppeling los laat, schiet hij weer uit z'n versnelling.

Wijst dat op de Synchro, of een van de benoemde palletjes?
Paudio
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr jan 08, 2021 16:25

Re: E11 1.6 pakt 3e versnelling slecht

Bericht door Paudio »

Ik heb net een Corolla E11 met 1.3 motor met 200.000 km gekocht. Fijn karretje, maar het schakelen is ook bij mij even wennen, na jaren in een Audi 80.
Plaats reactie