Alltrac

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Kollin101
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: di dec 03, 2019 21:43

Alltrac

Bericht door Kollin101 »

Hallo allemaal en nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Even een vraagje over de corolla alltrac (awd).
Vandaag heb ik een post op face book gezien over een corolla e101 wago alltrac (awd) en vroeg mij af hoeveel werk het is en of het mogelijk is om er een om te bouwen.
Wat ik uit de foto's heb opgemaakt is dat je een andere benzine tank nodig hebt en een andere achter wiel ophanging ( fusee, subframe en diff) en andere versnellings bak natuurlijk. Ook heb je een cardanas nodig.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet of het mogelijk is op een hatchback 101?

MVG,
Kollin Ernst
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Alltrac

Bericht door Blof-fan »

Ik begin meteen met te zeggen dat het natuurlijk niet onmogelijk is, als je er maar genoeg tijd, geld en energie tegenaan smijt.
Maar ik denk dat je jezelf veel meer op de hals zou halen bij een dergelijke operatie dan je in eerste instantie zou denken.

Er was inderdaad een 4wd uitvoering van de E10, met als model code AE104. Deze was er als sedan of als wagon.

Afbeelding

Maar deze zijn, zeker van de E10 modellen maar bijzonder weinig verkocht en volgens mij bijna alleen maar in Azië. De eerste uitdaging zou dus al zijn om de onderdelen van het 4Wd systeem van deze auto's überhaupt te vinden.

Mocht je ze toch vinden, dan is de wielbasis van een sedan of wagon iets groter als die van onze hatchback's. Dus gesteld dat de onderdelen zoals het achterste subframe etc allemaal zouden passen onder een hatchback, zou je de cardanas natuurlijk iets in kunnen korten. Maar mocht het verbouwen van onderdelen om wat voor reden dan ook fout gaan, dan heb je niet zomaar meer een andere :P

En hoewel ik het niet helemaal zeker weet, vermoed ik dat de 4WD een andere bodemplaat heeft met een (grotere) tunnel om plaats te bieden aan de cardanas, naast de uitlaat, de rem en brandstofleidingen die ook allemaal ongeveer hetzelfde stukje van de auto willen bezetten :roll:

Er is voor alle bovenstaande en verder nog niet voorziene problemen natuurlijk een oplossing te bedenken. Maar je moet wel heel vastberaden zijn om zo'n auto te willen bouwen, om er daadwerkelijk aan te beginnen en het verhaal ook tot een goed einde te brengen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Kollin101
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: di dec 03, 2019 21:43

Re: Alltrac

Bericht door Kollin101 »

Okey, dankjewel.

Op de foto's die ik gezien heb zag ik dat die persoon een nieuwe en andere brandstof tank had met een grotere tunnel. Zou dat genog kunnen zijn of moet de carosserie van de auto ook moeten worden aangepast? En heeft een wagon/sedan ander subframe achter of is dat het zelfde van een hatchback?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Alltrac

Bericht door Blof-fan »

Dat zijn dingen die ik je niet met zekerheid kan zeggen. Ik heb genoeg hatchbackjes gezien van de onderzijde, maar sedans en wagons zijn hier in Nederland toch een stuk schaarser. Dus weet ik ook niet precies hoe dat verder in elkaar steekt.

Redelijk kans dat het subframe grotendeels overeen komt, maar of dat van zo'n 4WD dan ook weer hetzelfde is durf ik je ook niet te zeggen.

Zoals gezegd is er overal wel een oplossing voor. Als je niet zoveel om kofferbakruimte geeft zou je ook kunnen overwegen om een racetank in de kofferbak te monteren. Dat wordt vaak genoeg gedaan en die onderdelen zijn zo van de plank te krijgen.
Mocht je de boel nog enigszins origineel willen houden kwa looks en ruimte zou je kan ook een custom tank in elkaar kunnen (laten) lassen etc, maar dat kost uiteraard wel een paar knaken.

Aan de andere kant kan ik je uit ervaring vertellen dat grote onderdelen de halve wereld over laten versturen ook een aardig prijzige onderneming kan zijn. Dus met welke optie je uiteindelijk beter af is valt ook nog maar te bezien... ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Kollin101
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: di dec 03, 2019 21:43

Re: Alltrac

Bericht door Kollin101 »

Dankejewel voor de hulp alvast, ik ga op onderzoek uit. 8-)
Plaats reactie