Airbag ECU alweer defect?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Freek
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 03, 2021 20:15

Airbag ECU alweer defect?

Bericht door Freek »

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Toyota Corolla E12 (Facelift) model uit 2002. Bij aanschaf brandde het rode airbag storingslampje op het dashboard. De Toyota dealer heeft de auto toen uitgelezen en gaf aan dat de Airbag ECU storingscode B1100 aangaf. Dit kwam erop neer dat de airbag ECU vervangen moest worden. Ik heb deze toen zelf vervangen met exact dezelfde airbag ECU van de sloop, omdat Toyota een bizar hoog bedrag vroeg (550 euro ex. BTW ex. montage).

Nadat ik de ‘sloop’ airbag ECU had gemonteerd, ging het storingslampje inderdaad uit en is ongeveer 3 maanden uitgebleven tot gisteren; het airbag storingslampje brandt weer.

Ik heb de auto al losgekoppeld van de accu voor 10 minuten en weer aangekoppeld, maar het lampje blijft branden. Ik heb de connectors nagelopen van de airbag ECU naar de airbags in de stoelen nagelopen en die zijn allemaal OK.

Persoonlijk lijkt het me onaannemelijk dat het airbag ECU wederom defect is. Ik vermoed dat er meer aan de hand is... maar wat? Ik heb de auto proberen uit te lezen met een OBD2 dongle (ELM 327) maar deze geeft aan dat er geen storingscodes zijn aangetroffen in de ECU. Is het überhaupt mogelijk om de Airbag ECU uit te lezen middels OBD2 of is hier speciale apparatuur voor benodigd? Tips zijn welkom.

Dank!
Freek
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 03, 2021 20:15

Re: Airbag ECU alweer defect?

Bericht door Freek »

Om m'n eigen vraag maar even te beantwoorden; nee, het is niet mogelijk om de airbag ECU of andere ECUs buiten de motor ECU uit te lezen middels een standaard OBD2 lezer. Hiervoor heb je de Toyota Techstream software nodig incl. benodigde kabel. Deze kun je eenvoudig kopen voor circa 15 euro op AliExpress of voor 30 euro op Marktplaats. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=KDpldAv0uQE
Plaats reactie