Zo, ik heb weer een jaartje APK erbij voor mijn E10 uit 1995 met 325k op de teller.
CO-meting was weer kantje boord.
Wat zou ik er zelf aan kunnen doen dat de CO-meting niet steeds tegen de afkeurgrens aanzit?
Voorafgaand aan de keuring rijd ik nog 30 minuten op de snelweg.
Ik dacht dat nieuwe bougies en kabels (de oude kabels waren origineel) iets zou doen, maar blijkbaar niet.
Of is dit gedoe (ieder jaar zenuwentoestand) gewoon te wijten aan ouderdom van de motor?
Wat mij wel opviel was dat bij het vervangen van de bougies, de punten niet zwart waren, maar wit.
CO-meting en APK
Moderator: Moderator
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
CO-meting en APK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7526
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: CO-meting en APK
De motor loopt verder voor je eigen gevoel wel gewoon goed? Je mist geen vermogen ofzo?
Als een bougie zo wit uitslaat is dat vaak door een motor die te arm loopt. Hij spuit dus niet genoeg benzine in.
Dat kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen, zoals vervuilde injectoren, een vervuild brandstoffilter, een brandstofdrukregelaar die niet helemaal lekker meer werkt, een lambda sensor die niet helemaal lekker meer werkt, etc, etc.
Dat zou ook je CO kunnen verklaren, want dat is in principe een te hoge waarde van onverbrande gassen. Is er ook wel eens iets gezegd over de CH waarde?
Als een bougie zo wit uitslaat is dat vaak door een motor die te arm loopt. Hij spuit dus niet genoeg benzine in.
Dat kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen, zoals vervuilde injectoren, een vervuild brandstoffilter, een brandstofdrukregelaar die niet helemaal lekker meer werkt, een lambda sensor die niet helemaal lekker meer werkt, etc, etc.
Dat zou ook je CO kunnen verklaren, want dat is in principe een te hoge waarde van onverbrande gassen. Is er ook wel eens iets gezegd over de CH waarde?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: CO-meting en APK
Bij iedere snelheid, in welke versnelling dan ook, heeft de motor voldoende kracht om rap op te trekken, olie verbruikt de motor een beetje: 1L op 7000km, alleen het benzineverbruik is wat hoog 1L op 13.5km. Eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden hoe hij rijdt. Motor klinkt goed. Iedere keer is het een plezier om in te rijden CH gehalte weet Ik niet.
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6610
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: CO-meting en APK
Korte stukken gereden misschien? Een keer ´goed uitlaten´ helpt vaak goed.
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: CO-meting en APK
Ik rijd iederdag van Leiden naar Pijnacker, dat is 2x 25 km per dag, net voldoende om warm te worden. Maar idd niet voldoen om schoon te blazen. Een keer een langer stuk van bijvoorbeeld 100km en terug?
-
- Newbie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr jan 08, 2021 16:25
Re: CO-meting en APK
@Rolla
Verbruik wat hoog en CO-meting kantjeboord? Ik denk dat daar mogelijk een verband is. Misschien toch eens de verschillende onderdelen nalopen?
Hoe oud is je luchtfilter? Bij mijn oude Audi 80 was het verbruik vorig voorjaar ineens 1 op 10. Ik was bang dat het de lambdasonde zou zijn, maar met een nieuw luchtfiltertje van 16 euro werd het verbruik weer 1 op 12 a 13.
Ik heb sinds een paar weken een E11 met 1.3 motor en daarmee haal ik ruim 1 op 15, als ik het zo eens na ga.
Verbruik wat hoog en CO-meting kantjeboord? Ik denk dat daar mogelijk een verband is. Misschien toch eens de verschillende onderdelen nalopen?
Hoe oud is je luchtfilter? Bij mijn oude Audi 80 was het verbruik vorig voorjaar ineens 1 op 10. Ik was bang dat het de lambdasonde zou zijn, maar met een nieuw luchtfiltertje van 16 euro werd het verbruik weer 1 op 12 a 13.
Ik heb sinds een paar weken een E11 met 1.3 motor en daarmee haal ik ruim 1 op 15, als ik het zo eens na ga.
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6610
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: CO-meting en APK
Ja, dat kan best helpen.. of rij de A44 even op de volle 130-135 heen en terug.
RON 98 (V-power of BP98 )tankjen helpt ook.
Voor APK en onderhoud raad ik je Ed´s Garage aan in Katwijk.
Heeft jaren bij Toyota gewerkt in Katwijk/Noordwijk en kent die motoren ook goed.
Hij weet wat het kost en zorgt altijd dat jij minder betaald.
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO