Yaris stationair-drop?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Ben Yaris
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo nov 23, 2022 20:53

Yaris stationair-drop?

Bericht door Ben Yaris »

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Fijn dat deze plek er is! Ik heb weliswaar geen corolla, maar wel een yaris, en misschien kan ik dan mijn vraag hier ook aan enthousiaste mede-sleutelaars stellen. Wie weet kan ik ook met anderen meedenken als iemand iets heeft met zijn toyota, ik heb wel wat algemene sleutel-ervaring.

Wat heb ik aan mijn yaris gedaan:

Ik heb een yaris met 1.3 vvti uit 2004.
Hij loopt al lange tijd niet lekker, maar wel acceptabel. Hij ging steeds rotter lopen de afgelopen maanden (op gas en op lpg), sloeg soms stationair af en pakte op lage toeren op drie cilinders op. Ook brandde het motorcheck lampje, met de code van de nokkenaspositiesensor.
Omdat hij al 3 ton op LPG gelopen heeft, leek het me geen overbodige luxe de klepspeling te meten, misschien was er compressieverlies door te krappe kleppen. Deze stonden inderdaad (veel) te krap. Ik heb ze gesteld, maar dit loste niets op. Behalve dan dat hij nu weer een tijd mee kan op lpg, en omdat de nokkenastiming niet goed stond, kon ik dit oplossen en brand het lampje nu niet meer

Nieuwe bougies, lpg-injectorrail, gasklephuis schoonmaken en stationairklep schoonmaken maakten ook geen verschil. Nog steeds afslaan en 500 rpm stationair, en op lage toeren op drie cilinders opppakken.

Toen heb ik Luchtmassameterreiniger besteld, en deze schoongespoten, was erg vies.
Dat scheelde wel flink, hij liep niet meer op drie cilinders en reageerde veel lekkerder op het gaspedaal. Maar stationair nog steeds 500 rpm en soms afslaan.

Toen las ik ergens dat je stationair opnieuw moet inleren als je de accu er af gehad hebt. Zo leer je weer eens wat. Waarschijnlijk rijd ik al jaren zonder dat ik dit gedaan heb, want de accu is er wel vaker af geweest voor het een of ander.
Ik heb toen de stationair-regeling-inleer-modus ingeschakeld (mooi woord).

Daarna ging hij veel mooier lopen.
Hij loopt nu mooier stationair, en slaat niet meer af, maar ik vind hem met zo een 600 toeren nog behoorlijk laag stationair lopen. Soms loopt hij ook 1100, bijvoorbeeld als je hem net gestart hebt. Hij schommelt verder niet. Het lijkt of hij hem goed kan regelen, en bewust netjes terug brengt naar 600. Ik vind dat net te laag.

Mijn vraag is: Hoort hij zo laag stationair te draaien?

Mijn volgende vraag is: wanneer ik gas los laat en koppeling intrap, bijvoorbeeld als ik op een kruising aan kom rijden, zakt hij in eerste instantie direct naar heel laag stationair. Ik denk zo’n 400/500 rpm, om na een seconde direct weer naar 600 te gaan, en daar te blijven. Afslaan doet hij niet meer, maar hij stort zo ver in als je gas los laat. Hoort dat zo?


Nou, dat was een heel verhaal, maar ik heb geprobeerd het zo compleet mogelijk te maken. Ik hoop dat jullie met me mee willen denken, en/of jullie ervaring willen delen.

Bedankt alvast!!

Ben
Ben Yaris
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo nov 23, 2022 20:53

Re: Yaris stationair-drop?

Bericht door Ben Yaris »

Na een tijdje zo te hebben gereden bleek hij nog een enkele keer af te slaan.

Ik heb nu ook de bobine’s vervangen, en nu loopt hij nog een pietsie mooier. Hij slaat nu niet meer af.

Ik heb nog een enkele keer dat hij vanaf die belachelijk lage toeren op drie poten oppakt. Tot 1500/2000rpm ongeveer, dan gaat hij weer over op vier.

Hij is dus 90% in orde. Blijft wel vreemd dat het niet een oorzaak heeft, maar allerlei kleine dingetjes die hem steeds ietsje mooier laten lopen.

Als iemand een tip heeft voor de laatste 10%, dan hoor ik het heel graag.
Plaats reactie