Corolla e12 engine swap

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Jobg.2004
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do jan 19, 2023 22:19

Corolla e12 engine swap

Bericht door Jobg.2004 »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, ben nog niet zo lang 18 en kom dus net kijken🙈
Ben wel al jaren fan van toyota met name starlet en corolla, dit komt eigenlijk door mijn vader die altijd een corolla gt ae82 had. Deze heeft hij een jaar of 5 geleden weg gedaan.

Ik heb zelf sinds kort een corolla e12 s-line 1.6 uit 2005, nou ben ik heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn qua swappen want ik lees veel over de e11 maar over de e12 niet zo veel. Ik wil hem niet op korte termijn swappen maar ben er heel benieuwd naar.
Zou bijvoorbeeld een 4age blacktop makkelijk passen of een 3sge beams? Of is het helemaal niet slim en zou je bijvoorbeeld beter gewoon voor een t sport gaan dan?
Ik zou het leuk vinden als iemand meer info kan geven.
Vriendelijke groet
Job Guiljam
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Corolla e12 engine swap

Bericht door Blof-fan »

Hey welkom! :D

Leuk dat er ook nog jonge gasten enthousiast kunnen worden van de Corolla's.
Maar als je met een AE82 GT opgegroeid ben kan ik het wel begrijpen ja. Erg vermakelijke auto's met een heel leuk blokje erin :D

Een E12 als eerste auto is zeker een leuk begin! ;)
Maar ik denk wel dat als je er dagelijks mee wilt rijden, de mogelijkheden beperkt zijn met een E12.

Begrijp me goed, met een beetje goede wil, bloed, zweet, tranen en een berg geld is er natuurlijk van alles mogelijk. Ook de motorswaps die jij noemt.
Maar het is makkelijker en daarmee ook vaak haalbaarder om te blijven binnen de motorfamilie die destijds in de auto geleverd is.
Dan kom je al gauw bij de 2ZZ-uit de T-sport terecht. Of het dan makkelijker en betaalbaarder is om een complete T-sport te kopen of zelf een 2ZZ_GE swap te doen is iets wat je dan even goed uit moet zoeken.

De 2ZZ-GE uit de T-sport is natuurlijk best een leuk blokje, dat ook lekker toeren kan maken. Intussen zijn ze ook redelijk betaalbaar en hoewel ik de prijzen niet continue in het oog houd, denk ik dat de 2ZZ-GE momenteel misschien wel betaalbaarder is dan een 4A-GE Blacktop of 3S-GE Beams ;)

Waar je wel even rekening mee moet houden zijn de emissie eisen voor jou auto. Een E12 met een 4A-GE blacktop zal vermoedelijk niet door de keuring komen vanwege de 4-gas test etc.

Hopelijk kun je hier weer even mee verder :)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Jobg.2004
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do jan 19, 2023 22:19

Re: Corolla e12 engine swap

Bericht door Jobg.2004 »

Sorry dat ik zo laat reageer, maar idd danku.

Weet iemand toevallig of een 1zzfe wel makkelijk past of moet daar ook veel aan veranderd worden?
Plaats reactie