Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
SJAKIEBR
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 11, 2023 14:26
Type Corolla: E12
Locatie: Breda

Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door SJAKIEBR »

Goedemorgen beste forum leden,

Al enige tijd heb ik iets raars in onze toyota corolla uit 2003, 1.6 automaat ZZE121(G). Het begon na 1 keer tanken, brandstoftank vol gegooid en na een 10 minuten rijden ging het lampje branden dat ik zou moeten tanken.... dit is raar dacht ik, maar later kwam de brandstof meter weer langzaam terug. Vervolgens heb ik dit iets beter in de gaten gehouden wanneer dit gebeurde. Nu gebeurt er iets vreemds tijdens het rijden. Zolang ik niet teveel gas geef is er niets aan de hand, wanneer je even iemand wil inhalen en dus meer gas geeft, vallen de toerenteller, snelheidsmeter temperatuur en niveau van brandstof helemaal terug naar nul en komen dan direct weer terug... soms lijkt het dan ook of de motor een btje inhoud, heel kort. Na langer onderzoek gebeurt it ook als in in z'n vrij gewoon meer gas geef.. dan gebeurt het zelfde. Het is dus net of dat wanneer je gas geeft het hele dashboard even reset, net al bij de eerste keer starten, dat alles even op nul valt om vervolgens na het starten alle actuele gegevens weer door te geven. Verder blijven alle functies zoals verlichting etc gewoon werken. Heeft iemand een idee waar ik dit moet gaan zoeken? Kan het iets te maken hebben met de toerental sensor? Ik hoor graag jullie bevindingen. Alvast bedankt jacco
StefanPetter
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 01:04
Locatie: Zwolle

Re: Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door StefanPetter »

Hallo Jacco,

Dat klinkt in mijn oren misschien meer als iets wat met de dynamo te maken kan hebben. Dat hij bij een te hoog toerental een piekspanning krijgt en daardoor in error schiet. De toerentalsensor is voor het dashboard alleen relevant voor je RPM's.

Dus als ik jou was zou ik beginnen bij het meten van de spanning tijdens gas geven :)

Groeten van Stefan!
Toyota Corolla E10 1.3 GXi
Jacco77
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 26, 2023 12:38

Re: Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door Jacco77 »

Beste Stefan,


Allereerst bedankt voor het meedenken.
Dit heb ik reeds gemeten, en deze blijft mooi stabiel rond de 13,8 volt. Inmiddels meerdere problemen, motor lijkt soms op 3 cilinders te lopen. Bougies en bobine gecontroleerd. Deze zijn goed. Lijkt een van de inspuiters te zijn. Deze krijg ik deze week binnen. Echter lijkt er nog veel meer aan de hand. Het is een automaat, en het schakel toerental lijkt ook erg te varieren. Misschien heeft het allemaal met elkaar te maken, maar ben op het moment het spoor een btje bijster. Dashboard heeft nu ook continu kuren, wijzers die alle kanten opschieten etc. Eerst verstuiver maar eens vervangen, maar heb het idee dat dit los van het dashboard probleem staat. Obd scanner ( goedkoop dingetje ) geeft nu ook p0500 speedsensor fout. Deze zit bij automatische bak in de versnellingsbak zelf, dus waarschijnlijk een lastig klusje. Weet iemand of dit een btje te doen is om die speed sensor te vervangen? Alle input wederom welkom. Groet jacco
Plaats reactie