Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
SJAKIEBR
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 11, 2023 14:26
Type Corolla: E12
Locatie: Breda

Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door SJAKIEBR »

Beste forum leden,

Mijn naam is jacco, en ben nieuw hier. Mijn partner heeft een toyota corolla uit 2003 waarmee we recent wat problemen hebben gekregen met het dashboard. Misschien niet nodig maar hier nog wat verdere info van de motor. Het is een 1,6 ZZE121(G) motor en automatische transmissie.

Wat er gebeurt tijdens het rijden is, dat als je wat meer gas geeft, dat dan het complete dashboard even weg valt. De toerenteller, kilometer teller, benzine en temperatuur meter valen even helemaal terug naar nul. Daarna komt alles direct ook weer terug. Soms voel je ook de motor even stotteren, of inhouden.

Ik heb laatst ook gemerkt dat hij dit doet als je gewoon in de P geparkeerd staat, en even wat meer gas geeft. Dit gebeurt dus ook als je niet aan het rijden bent. Heeft iemand een idee waar ik dit moet gaan zoeken?? Verder blijft alle verlichting van de auto gewoon werken.

Alvast bedankt voor jullie mee denken!!

Groet jacco
KDL
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma okt 07, 2019 12:24
Type Corolla: ZZE111

Re: Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door KDL »

Je zou enkele tests kunnen uitvoeren.

Te beginnen met de leeftijd van de accu en de spanning voor een koude start. Daarna starten en het voltage meten. Doe dit bij stationair, maar zeker ook met het gaspedaal op 25%, 50%, 75% extra metingen doen. Multimeter is 5 euro bij de action, die kan het al meten.

Kabels controleren, visueel en met multimeter.
Accukabels, maar ook van de sensoren en het instrumentenpaneel.

Massa's checken, eventueel als er roest of vuil is te zien een beetje opschuren en schoonmaken etc.

Gaspedaalpositiesensor kan dit ook veroorzaken met vuil/vocht/roest/slechte contacten etc. Weet niet zeker of dit wel aanwezig is bij dit bouwjaar.

Hoe handig schat je jezelf in om dit te doen en terug te rapporteren?
SJAKIEBR
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 11, 2023 14:26
Type Corolla: E12
Locatie: Breda

Re: Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door SJAKIEBR »

Hoi kdl,

Vandaag weer eens goed opgelet wanneer het gebeurt. Het is dus met name als je wat meer gas geeft, dan valt het complete dashboard uit. Vrij snel daarna is dit weer terug normaal. Het lijkt dus alleen te gebeuren als je wat meer gas geeft als normaal optrekken. Ik ga de accu eens doormeten, en bovenstaande zaken controleren. Ik hou je op de hoogte. Verdere input blijft welkom!!

Groet jacco
Jacco77
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 26, 2023 12:38

Re: Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door Jacco77 »

Hierbij update,

Accu, dynamo doorgemeten, deze gaf een constante spanning, zowel bij 25% 50% en hoger. Accu los gemaakt en accupolen geschuurd. Tot nu toe zonder resultaat. Heb hem bij de dealer gebracht, maar ook daar zijn ze niet verder gekomen.geen foutmeldingen met uitlezen obd. Weet iemand waar de algemene voeding van het instrumenten paneel zit, op welk nummer of kabel van de multiculturele stekker? Misschien kan ik daar iets meten, of lampje tussen zetten zodat ik kan zien of de spanning hier te hoog of te laag is, of helemaal weg valt. Misschien is hier een schema van te krijgen. Zullen Misschien meerdere 12 volt en massa's zijn. Hoor het weer graag!! Alle inputs zijn welkom. Zou het ook nog bobine probleem kunnen zijn? Dat als deze kort sluiting maakt, en hierdoor het instrumenten paneel wegvalt? ( omdat motor soms kort inhoud ) ik ben hier even het spoor bijster... hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Wat ook nog opvalt, is dat alles meestal direct weer terug komt op juiste stand ( torren, kilometerteller en temperatuur ) maar benzine meter soms afwijkende metingen aangeeft. Soms ineens op bijna leeg, terwijl deze nog half hgevuld is.

Greetz jacco
Jacco77
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 26, 2023 12:38

Re: Uitval van dashboard bij gasgeven e11

Bericht door Jacco77 »

Bent u een van de beheerders?
Op de een of andere manier is dit bericht niet leesbaar voor anderen. Ik heb mij inmiddels opnieuw aangemeld zonder hotmail of Gmail account. Hoor het graag.

Groet jacco
Plaats reactie