E11 Corolla - Gevarenlicht knop vervangen (8pin naar 9pin)

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
EcoModder
Newbie
Newbie
Type Corolla: E11

E11 Corolla - Gevarenlicht knop vervangen (8pin naar 9pin)

Bericht door EcoModder »

Nadat ik twee jaar de APK heb gehaald met een stuk aluminium van een cola blik de gevarenlichtknop gedouwd (dat toch soms weer uitsprang en een keer een rare invloed op de knipperlichten had), was het tijd voor een wat permanenter oplossing.

Mijn E11 is in England geproduceerd, en deze kwamen met een 8-pins connector naar de gevarenlichtknop (van 98 tot 01 als ik het moet geloven). Deze knop (84332-02060) is erg lastig te vinden. Veel gebruikerlijker is de 9-pin connector (modelnr. 153218, oftewel 84332-12400). Gelukkig past deze, alleen moeten de draden in de connector anders geplaatst worden. Dat was een behoorlijk rotklus, vooral voor de eerste keer ooit zoiets doen.

De connector (90980-10801) heeft onder de draadkoppen kleine klipjes die je met een miniscuul schoevendraaier naar beneden kan drukken (of een kleine inbus - maat 1 or 2mm, zoiets - met een vijl de kop afdunnen). Maar dat is niet de probleem. Onder de connector is een witte iets dat de draadkoppen in de connector blokkeert. Deze uithalen ging niet makkelijk, en ik heb hem aardig stuk gekregen. Gelukkig is dit witte stuk niet perse nodig om de draadkoppen in de connector te houden. Voor iemand die het netjes wil, mischien een reserve connector online bestellen want grote kans dat het mis gaat. Aliexpress heeft zelfs een male/female combinatie, kan je zelf een soort converter maken, maar dat past waarschijnlijk niet achter de ventilatie.

Ik heb de twee schakelaars op tafel gehad en in een PDFje opgetekend wat ik met een multimeter had vastgesteld. Omgezet en alles werkt, kan eindelijk m'n apk afspraak maken :D. Een tip voor de mensen die de batterij vergeten uit te schakelen, de 7.5A turn signal zekering zit in de cabine, en de 10A hazard zekering zit bij de motor :lol: Als ik me goed herinner zit de witte kabel direct op 12V.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie