Ik heb gewacht tot het weer wat kouder zou zijn, aangezien je dan duidelijkere verschillen hebt in de buitentemperatuur en de temperatuur van het zuurstof dat daadwerkelijk het motorblok in gaat.
Op de foto's hieronder is te zien hoe ik de koudeluchttoevoeren heb gemonteerd...
zoals je kan zien heb ik 1 koudeluchttoevoer links van de radiateur gemonteerd, die zo achter de radiateur langs gaat over het spruitstuk richting het luchtfilter. De 2e koude luchttoevoer heb ik rechts van de radiateur gemonteerd en loopt zo achter langs de accu door naar het luchtfilter. Als je goed kijkt heb ik deze laatste slang aangesloten op een stuk orgineel luchttoevoer die van de dichte bak was.
Allereerst heb ik de temperatuursensor in de linker luchttoevoer gedaan die dus voor het blok langs loopt, vlakbij het luchtfilter. Ik had verwacht dat de temperatuur van de lucht warm zou zijn maar niets was minder waar: aangezien de lucht bij een snelheid van 80 km per uur door de buis stroomt (dit komt neer op 22,2 meter per seconde) verandert de temperatuur gewoon NIET. Omgerekend duurt het 0.045 seconde (dus nog net geen halve seconde) dat de lucht door de gehele luchttoevoer stroomt, ervan uit gaande dat deze toevoer 1 meter lang is. Ik had zelf nooit verwacht dat ondanks de hoge temperaturen onder de kap, dit geen nadelige gevolgen heeft voor de temperatuur van de lucht.
temperatuur buitenlucht: plusminus 10 graden celsius.
Na het eerste stukkie rijden heb ik een gemiddelde temperatuur in de luchttoevoer gemeten van 11,3 graden.
Na een stuk gereden te hebben schoot de temperatuur omhoog: gemiddeld 28 graad celsuis, met een piek van 32,5 graad celsius.
Wat bleek nou: de temperatuursensor is door de lucht uit de buis geblazen en hing vlak boven de versnellingsbak.
De 2e test voerde ik uit op de andere luchttoevoer, de rechter. Met een haarelastiekje van mn vriendin (die em bereidwillig afstond haha) heb ik de sensor last gemaakt aan het uiteinde van de luchttoevoer, vlak voor het filter. Het was savonds dus de temperatuur buiten was inmiddels al afgezakt naar zo'n 6 graden. De hele rit die ik toen gemaakt heb met een maxmale snelheid van 120 km/h bleek de temperatuur die het open luchtfilter bereikte gemiddeld 6,2 graden te zijn. (dal=5,9, piek = 6,4)
Met andere woorden: de buitentemperatuur is ook de temperatuur die bij het luchtfilter naar binnen gaat!
Vanavond heb ik een 3e test gedaan, namelijk de temperatuursensor IN het luchtfilter gewurmd, via het gaatje aan de achterkant waar de temperatuursensor van de motor in hangt. Dit is dus de daadwerkelijke temperatuur die het blok in gaat.
De buitentemperatur was tussen de 0 en 5 graden in vanavond. En wat meet de termometer:
bij de start (koude start) was de temperatuur 1,9 graad celsius. Na een stuk gereden te hebben daalde de temperatuur IN het luchtfilter naar 0.5 graad celsius. Bij het stoplicht, waar ik even stil stond, nam de temperatuur snel toe tot 6 graden.
Op de terugweg (nadat de rolla 5 minuten stil heeft gestaan) was de temperatuur opgelopen tot 12,6 graden. Na weer gereden te hebben daalde de temperatuur in het lucjtfilter tot 1,0-0,8 graden. (buiten de bebouwde kom) Binnen de bebouwde kom gaf de termometer een gemiddelde temperatuur aan van 3,4 graden.
Toevallig kwam ik onderweg een tijd/temperatuurbord tegen, deze gaf binnen de bebouwde kom ongeveer 3 graden aan.
Conclusie: De temperatuur van de buitenlucht is nagenoeg hetzelfde als de temperatuur van de lucht dat door het open luchtfilter heen gaatde koudeluchttoevoeren hebben wel degelijk nut om ze aan te brengen, zeker met het koudere weer. Ik merk het ook duidelijk aan de rolla, hij pakt em beter om in het laag en trekt beter door in het hoog!!
Met andere woorden: een koudeluchttoevoer WERKT!!!
Overigens maakt het niet uit of je rustig optrekt of em open gooit, bij beide gevalllen wordt dezelfde temperatuur die de motor in gaat waargenomen. (dit omdat bij doortrekken de motor meer lucht aanzuigt.
Binnenkort doe ik dezelfde test ZONDER de koudeluchttoevoeren, ben benieuwd wat dat voor resultaten levert.
Wordt vervolgd