vraag voor de 4age slimmerikken,

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
G666R
Senior member
Senior member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 23:01
CCNL lidnummer: 0
Locatie: Vught

vraag voor de 4age slimmerikken,

Bericht door G666R »

Vraag voor sleutelaars aan een 4age,

in de krukas zit een spie waar de pulley overheen schuift. Deze wil ik vervangen. hoe doe ik dat?

kan ik deze er uit trekken (is een halve maan vormige spie)
Of moet ik de disriem eraf halen en vervolgens ook het nokkenwiel op de krukas?

Laat maar horen.

alvast bedankt. gr Dick
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Bericht door Robbie F »

hey hallo dick

ik heb het voor je uitgezocht enkel vergeten iedere keer je een pm te sturen :wink: je distributieriem moet los en dan kun je je krukastandwiel er af trekken, kan soms een beetje vast zitten maar daar kun je een trekker voor gebruiken, als je dat los hebt kun je het spietje voorzichtig los tikken en dan komt hij los, dan moet je het nieuwe spietje plaatsen en een klein tikje geven zodat hij zich in je krukastap vastklemt als hij er al niet invalt, dan je tandwiel er weer over heen en de rest dichbouwen excuses voor het lang laten wachten :oops: :oops: :oops:
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
ae82_gt
President member
President member
Berichten: 2430
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:23
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: van alles
Locatie: Het mooie oosten

Bericht door ae82_gt »

Er zijn 2 manieren om het spietje te vervangen.

1ste;
-Krukaspulley verwijderen.
-Onderste distributiekap verwijderen.
-Distributieriem aftekenen op het krukastandwiel.
-Rubberenstop verwijderen, vervolgens spanner terugstellen.
-Riem losnemen van het krukastandwiel.
-Tandwiel losnemen en spie vervangen, passing tandwiel goed controleren op speling.
-Montage gaat op omgekeerde manier, zorg ervoor dat de riem op dezelfde manier geplaatst wordt en de voorzijde strak is.
Dit is de snelste manier.

2de;
Dat is simpel weg alles loshalen,kappen etc etc........
Op deze manier weet je zeker dat de timing naar montage goed is.
Member of the GT Owners Group!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Wat voor passing heeft dat krukastandwieltje eigenlijk? H7? Want op die van mij kreeg ik 'm echt onmogelijk los (Uiteindelijk gewoon maar laten zitten en heeft de reviseur 't allemaal geregeld :lol:)

Als ik 'm er weer op zet denk ik dat ik 'm eerst maar even verwarm, dan gaat 't in ieder geval een stuk makkelijker :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
G666R
Senior member
Senior member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 23:01
CCNL lidnummer: 0
Locatie: Vught

Bericht door G666R »

Nou das weer wat gehannes dus.... Maar goed zal moeten gebeuren.
Moet toch de motorsteun vervangen dus kan er goed bij. Vervang meteen de disriem en de spanrol. ik wil het gehannes niet hebben dat die dadelijk niet blijft zitten. Dus dat word sleutelen as. zondag...

gr D.

@ robbie: geen probleem joh. dacht dat je het egwoon druk had.
Plaats reactie