blacktop verus gze

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Frans
President member
President member
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:55
CCNL lidnummer: 0
Locatie: limbaböa

Re: blacktop verus gze

Bericht door Frans »

nog even over vermogen e.d. in de racerij (misschien ook ergens anders) zal je de cilinder inhoud met 1.7 vermenigvuldigen als een turbo/compressor motor hebt. dit geeft aan dat het eigenlijk een 4age is met een inhoud van 2720cc

en verder over pk en koppel, versnelingsbak verhoudingen zijn het aller belangrijkst !
performance has nothing to do with size
4age & 3sgte power, toyota 4 life
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: blacktop verus gze

Bericht door Witte Reus »

Frans schreef:nog even over vermogen e.d. in de racerij (misschien ook ergens anders) zal je de cilinder inhoud met 1.7 vermenigvuldigen als een turbo/compressor motor hebt. dit geeft aan dat het eigenlijk een 4age is met een inhoud van 2720cc

en verder over pk en koppel, versnelingsbak verhoudingen zijn het aller belangrijkst !
Hoe kom je aan die 1.7 waarde?
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Re: blacktop verus gze

Bericht door Michel H »

1.7 waarde komt van NASA Honda Challenge

Die Dyno Dynamic meters in Australië/Nieuw-Zeeland zijn gewoon erg betrouwbaar.
Verder is het allemaal erg lomp gelul over slijtage etc. als je verder nooit met je auto op een circuit komt maar liever egens met je motorkap omhoog staat te showen.
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: blacktop verus gze

Bericht door Witte Reus »

Michel H schreef:1.7 waarde komt van NASA Honda Challenge

Die Dyno Dynamic meters in Australië/Nieuw-Zeeland zijn gewoon erg betrouwbaar.
Verder is het allemaal erg lomp gelul over slijtage etc. als je verder nooit met je auto op een circuit komt maar liever egens met je motorkap omhoog staat te showen.
Nog nooit van gehoord; wat wordt met deze waarde aangegeven?

Dat is precies wat ik bedoel, Michel. Velen die hier reageren weten niet uit ervaring of praktijk voorbeelden te putten!
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Navi
Special member
Special member
Berichten: 705
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 23:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Fiesta ST
Contacteer:

Re: blacktop verus gze

Bericht door Navi »

Hoeveel extra vulling je in je cylinders hebt is totaal afhankelijk van hoeveel boost je draait en wat je volumetric effiency is, je kan niet zomaar zeggen een 4age is 1.7

Navi.
4AGTE Powered AE82 GTTC @ 0.48 Bar on MegaSquirt // 133.9WHP - 179,5NM - http://www.4agte.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
4EFTE Powered EP71 S @ 0.65 Bar
2008 Ford Fiesta ST150
http://www.konino.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: blacktop verus gze

Bericht door Blof-fan »

Eigenlijk zijn er zo allejezus veel factoren waarvan alles afhankelijk is, dat je eigenlijk helemaal geen vergelijkingen kunt trekken, zelfs niet met een dyno.

Waarom?
Omdat een motor zo gevoelig is voor hoe hij behandelt is gedurende zijn leven.
Eigenlijk zouden er eens 2 precies dezelfde 20V's moeten zijn, beide op leeftijd. Maak er eens 1 zeer grondig schoon (Echt schoon, dus uit elkaar, alle drek eruit, oude olieresten weg, inlaat en uitlaat schoon enz, enz)
Dan hoef je 'm nog niet eens te reviseren ofzo, maar ik durf te wedden dat de schone motor het beter zal doen dan de andere.

En aangezien de ene motor schoner is dan de andere, vanwege allerlei factoren zullen de prestaties altijd anders zijn.

Ook het inrijden maakt al verschil (Hoe vaka hoor je niet dat bij een precies dezelfde auto de een een hogere top heeft dan de andere) En ook hoevaak het ding bijna over de kling wordt gejaagd. Slijtage is per motor ook weer verschillend.

Wil je echt gaan vergelijken, neem dan 2 motoren vers uit de fabriek of net gereviseerd. Dat gaat je pas echt pk's en koppel schelen :wink:

Waarom gaan we dan toch met z'n allen de bank op?
Omdat we het allemaal leuk vinden om te weten wat er uit JOU motor komt. Ikzelf vind de onderlinge verschillen dus ook interessant en wat er bijvoorbeeld bij mijn 320.000 km 4A-FE nog van het originele vermogen over is :wink:

Ohw enne...Rik...GZE of 20V onder constante belasting. Denk dat die SC van de GZE net zo hard als de 20V aan een ernstige revisie toe is dan hoor :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie