info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

Nu de nood er toch is om uit te kijken naar een nieuwe motorblok (voor wie dit nieuws is, zie mijn project topic) en een aantal mijn kop proberen gek maken om ineens de 4AFE te vervangen door een blacktop, kom ik hier eens mijn licht opsteken waar ik technisch zou moeten op voorbereid zijn.
Eerst en vooral, dit is een louter theoretisch topic, want in België is motortuning strikt verboden! Mijn kop zit gevuld met woorden als "stel", "als", "het zou eens", enz enz. Een mens mag toch ook eens dromen he ;)

Stel (daar beginnen we al :)) dat Toyota m'n G6 wil/kan opnieuw homologeren en de keuring er niet moeilijk over zou doen na de homologatie, en de kostprijs van dit proces valt nog goed mee...
Het is al wel bewezen door een aantal CCNL-leden dat de 4AGE in een Corolla past (meestal E10's geloof ik), maar welke andere onderdelen naast de blok zelf zijn dan eveneens aan vervanging toe. Het gaat hier maar efjes over een 50pk en 20Nm winst! Hoe zit dat dan met de koppeling en wat weet ik nog allemaal? Geeft die er op korte tijd ook niet de brui aan?
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Michel H »

Zaken waar je rekening mee moet houden, of in ieder geval controleren of het nog 100% is :

-Motorsteunen. Zijn redelijk duur en je originele steunen zijn al aardig op leeftijd. Als je het blok eruit hebt, kun je ze beter gelijk vervangen, immers is het veel makkelijker met het blok eruit.

-Radiateur. 4A-FE radiateur voldoet makkelijk voor straat gebruik mits in goede conditie.

-Koppeling/drukgroep hoeft niet nieuw te zijn maar is natuurlijk wel een pré. Hier geld ook weer.. als je toch al bezig bent en je 4A-FE is eruit, dan kun je het beter gelijk vervangen.

-Blacktop zelf : geleiderol, spanner, distributieriem, oliefilter/olie, eventueel waterpomp.

Zo wordt het natuurlijk misschien iets duurder dan je aanvankelijk gedacht had maar op de langere termijn ben je zeker weten goedkoper uit..en je rijd met een wat vertrouwder gevoel rond wetende dat de auto 100% in orde is.
rene
Special member
Special member
Berichten: 793
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:49
CCNL lidnummer: 343
Type Corolla: AE101
Type Corolla: TOYOTA
Locatie: tubbergen

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door rene »

van de andere motor zou ik ook de bougies vervangen.

en ik zou er ook direct een flexibel uitlaat gedeelte opzetten van een blacktop
Als je ouder wordt, wordt alles minder,ogen, oren, etc. behalve het vergeten.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Blof-fan »

Maar wat ik me dan zo afvraag he...

Als die keuringen in België zo'n hel zijn als er wat veranderd is. Zou een andere motor dan ook niet de nodige problemen gaan geven??
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Wegpiraat »

Blof-fan schreef:Maar wat ik me dan zo afvraag he...

Als die keuringen in België zo'n hel zijn als er wat veranderd is. Zou een andere motor dan ook niet de nodige problemen gaan geven??
ja dat geeft t... je zal in tegenstelling tot hier je auto zowiezo opnieuw moeten laten typegoedkeuren om door de belgische apk te komen.
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
Frans
President member
President member
Berichten: 1264
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:55
CCNL lidnummer: 0
Locatie: limbaböa

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Frans »

type goedkeuring lijkt me geen probleem, zelfs met een 3sgte kun je deze krijgen
performance has nothing to do with size
4age & 3sgte power, toyota 4 life
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door MzKzM »

Vergeet ook de electronica niet als je besluit een los blok te kopen, op de stock ECU zal een BT waarschijnlijk niet lopen. Dus ECU en kabelboom zou ik er wel bij zoeken. Dan nog zal het wel even werk zijn om de booel aan te sluiten...
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

dus samenvattend:

MOET gelijk vervangen worden:
* kabelboom, ECU en andere electronica
* geleiderol, spanner, distributieriem, eventueel waterpomp
* simpele onderhoudszaken zoals oliefilter/olie en bougies

EVENTUEEL gelijk vervangen, of op zijn minst controleren, nu de motor toch eruit is:
* motorsteunen
* radiator
* koppeling/drukgroep


Wat de koppeling betreft: kan de G6 koppeling dan het vermogensverschil aan? Gezien je zegt dat het niet echt hoeft? Ik zou de 6-bak wel willen houden, want dat maakt 'm natuurlijk de G6 :) Revisie misschien voldoende??
De huidige remmen en ophanging zijn voldoende voor het vermogensverschil?

Verder zei iemand anders met dat de E11 ook standaard is geleverd met een blacktop? Dus homologatie zou geen probleem mogen zijn. Heb daar anders nog nooit van gehoord...
Sowieso, als ik morgen effe tijd heb, bel ik eens naar de homologatiedienst van Toyota België.

Weet iemand het kostenplaatje van dit alles, rekening houdend dat het monteren niet door mezelf kan gebeuren wegens niet de nodige kennis en materiaal :?
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Robbie F »

hey hallo

je kunt beter voor de orginele black/silvertop koppelingset gaan, die set past goed op een g6 bak;) ik heb namelijk de zelfde situatie in mijn e10
wat ik nog wel zou advieseren is dat je de rotor en verdelerkap ook vervangt. voor dat paar euro's extra heb je dat ook goed voor elkaar.

mvg robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Kees »

Radiateur hoeft bij een E11 niet....Die zijn van betere kwaliteit dan van een E10. Dus lekker laten zitten.

Over de koppeling, ik heb bijna 50.000 km met een optifit koppeling gereden dus dat maakt echt niet veel uit!!

Gewoon lekker die 6 bak er tegenaan hangen en rijden! Niet te veel aan doen....
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

Wacht hoor... mijn technische kennis laat het weer efjes afweten ;)
Dus de koppeling is niet hetzelfde als de 6-bak, dus 2 afzonderlijke onderdelen? of begrijp ik het verkeerd?

Nog 's samenvattend:

MOET gelijk vervangen worden:
* kabelboom, ECU en andere electronica
* geleiderol, spanner, distributieriem, eventueel waterpomp
* simpele onderhoudszaken zoals oliefilter/olie en bougies

EVENTUEEL gelijk vervangen, of op zijn minst controleren, nu de motor toch eruit is:
* motorsteunen
* radiator
* koppeling/drukgroep
* rotor en verdeelkap
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Kees »

Ik heb in mijn eerste 2 bakken (4afe 5bak en 5bak van de 20v gewoon met de zelfde koppeling gedaan die er al een dikke 60 000 km op had zitten. Nooit vervangen, alleen toen ik mn 6 bak kocht had ik de mogelijkheid om een TRD koppeling te nemen die er nog zeer goed uit zag. Dus als jouw plaat nog eruit ziet dat ie nog een 70.000km mee kan, lekker laten zitten!!!
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

Net gebeld naar de homologatiedienst van Toyota Belgium en ballonnetje is doorprikt. Gezien mijn G6 van 1999 is, is de homologatie blijkbaar op Europees niveau geregeld en kunnen zij daar niks aan veranderen. Een oudere wagen met enkel Belgische papieren zou wel een nieuwe homologatie kunnen krijgen.
Klopt het, of ben ik gewoon afgescheept? Jullie zullen het me hoogstwaarschijnlijk ook niet kunnen zeggen...
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Marc0 »

kun je hem niet 'eenvouding' laten schorsen, of over laten schrijven naar nederland, blok erin leggen, en dan terug invoeren in Belgie zodoende als een E11 met 4A-GE erin?
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

Wat bedoel je met schorsen? Uitschrijven?
Ja, dat zou misschien wel kunnen, of export+import, maar zo'n rompslomp... heb geen zin om een x maanden zonder wagen te zitten hoor. Een aantal weken tot daar aan toe, maar langer. Tis een daily he.
En export/import zal ook wel wat extra kosten teweeg brengen, en een paar duizend euro als totaal kostenplaatje heb ik er nu ook niet voor over hoor. Over 2 maand begint onze bouw. Kosten voor de motor+plaatsing+paar andere vervangingen ok, zolang het binnen de perken blijft.
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Marc0 »

Import en Export zal wel meevallen Qua tijd.. als je vantevoren alles strak plant moet dat geen probleem zijn..
Qua geld heb ik gehoord dat een ander motorblok/ en je auto opnieuw laten keuren in Nederland ong. € 800 zal kosten.
Ikzelf heb dat geld er wel voor over, en laat dat ook doen terzijnertijd..
Vraag eens wat informatie op bij het RDW hier in Nederland en /of bij de Belgische RDW (of hoe dat ook heet in Belgie..)
Who knows :)
En anders sluit je een dealtje met de lokale garage wat de APK keuring betreft..of hebben ze daar ook steekproeven zoals hier in Nederland?
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Wegpiraat »

Freeco schreef:Net gebeld naar de homologatiedienst van Toyota Belgium en ballonnetje is doorprikt. Gezien mijn G6 van 1999 is, is de homologatie blijkbaar op Europees niveau geregeld en kunnen zij daar niks aan veranderen. Een oudere wagen met enkel Belgische papieren zou wel een nieuwe homologatie kunnen krijgen.
Klopt het, of ben ik gewoon afgescheept? Jullie zullen het me hoogstwaarschijnlijk ook niet kunnen zeggen...
ik denk dat je gewoon ben afgescheept... Als het dus europees is geregeld dan zou het dus hetzelfde zijn als hier en hier kun je gewoon je auto laten typegoedkeuren met een andere motorcode. Maatje van me heeft een civic coupe uit 2002 en die heeft er een vtec met automaat (!) ingehangen (105 pk --> 170 pk), das een motorcode die nooit geleverd is buiten japan en een bak die nooit buiten japan is geleverd en dus bij de rdw hier niet bekend zijn. Auto is zonder probleem door die keuring gekomen en hij rijd nu dus legaal met die vtec in nederland. Als het in belgie om dezelfde 'europese' regels gaat, dan moet dat bij jou dus ook kunnen.
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Marc0 »

Wegpiraat schreef:
Freeco schreef:Net gebeld naar de homologatiedienst van Toyota Belgium en ballonnetje is doorprikt. Gezien mijn G6 van 1999 is, is de homologatie blijkbaar op Europees niveau geregeld en kunnen zij daar niks aan veranderen. Een oudere wagen met enkel Belgische papieren zou wel een nieuwe homologatie kunnen krijgen.
Klopt het, of ben ik gewoon afgescheept? Jullie zullen het me hoogstwaarschijnlijk ook niet kunnen zeggen...
ik denk dat je gewoon ben afgescheept... Als het dus europees is geregeld dan zou het dus hetzelfde zijn als hier en hier kun je gewoon je auto laten typegoedkeuren met een andere motorcode. Maatje van me heeft een civic coupe uit 2002 en die heeft er een vtec met automaat (!) ingehangen (105 pk --> 170 pk), das een motorcode die nooit geleverd is buiten japan en een bak die nooit buiten japan is geleverd en dus bij de rdw hier niet bekend zijn. Auto is zonder probleem door die keuring gekomen en hij rijd nu dus legaal met die vtec in nederland. Als het in belgie om dezelfde 'europese' regels gaat, dan moet dat bij jou dus ook kunnen.

Marcel, heb je evt wat meer informatie ( evt via PM) m.b.t die keuring die die vriend met die Honda heeft ondergaan?
aanpassing kentekenbewijs, soort tests die ze hebben uitgevoerd, wel of niet doorgemeldt naar de verzekering etc?

Tnx!
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

Ik heb info/prijs gevraagd bij http://www.doubledracing.be" onclick="window.open(this.href);return false; (voordien Extreme-imports) of zij eens kunnen informeren naar de mogelijkheid tot export/upgrade/import en het kostenplaatje uiteraard.
Lukt dat echt niet zonder enorm veel rompslomp, of het komt gewoon veel te duur uit naar mijn zin, dan berg ik dit definitief op.
kwp
General member
General member
Berichten: 169
Lid geworden op: do sep 06, 2007 10:47
CCNL lidnummer: 722
Type Corolla: AE111
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door kwp »

Ik ben ook heel benieuwd!
G6Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Re: info motorswap 4AFE <-> 4AGE

Bericht door Freeco »

Ondertussen nog steeds geen nieuws van DDracing
Heb er terug een 4AFE laten inleggen. Die draait sinds vandaag, maar laatste tests moeten nog gedaan worden.
Plaats reactie