Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
matthiash
Starting member
Starting member
Berichten: 84
Lid geworden op: ma mar 03, 2014 19:13

Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door matthiash »

Hallo allen,
ik wil mijn corolla e12 1.6vvti een beter weggedrag geven, hij helt me te veel over in de bochten en is nogal gevoelig voor wind op de autosnelweg.
Ik ben student dus mijn budget is eerder laag, een koni/bilstein setje is te duur.

Welke aanpassingen raden jullie aan? Welke zouden jullie als eerste doen en waarom? Welke merken raden jullie aan rekening houdende met mijn budget van max 400-500 euro?

-Veerpootbrug (merk? 40 euro ebay vs whiteline/ultra racing/..? )
-Sway bar achter en voor (whiteline/ultra racing/...?)
-verlagingsveren
- iets anders?

Hoe zijn de ervaringen met verlagingsveren op standaard schokdempers?
Ik lees/weet wel dat ze de slijtage versnellen, maar in welke mate?
Mijn corolla heeft er 124.000 km opzitten met een oude dame (eerste eigenaar) , de schokdempers lijken mij nog zeer goed.

Hebben veerpootbruggen/sway bars een invloed op de slijtage van schokdempers/banden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door Martijn »

Verlagen gaat ie zeker beter van sturen maar hij kan wat gevoeliger worden voor spoorvorming op de snelweg..
Veerpootbrug is icm verlagingsset een hele goede combi, dan ´trekt´ ie niet zo aan het stuur in bochten. Let wel, een vaste brug is stabieler dan eentje die je kan stellen. En een stalen is stijver dan een alu.

Dikkere swaybar(s) zorgen ook voor een betere wegligging. Met name de bodyroll wordt verminderd ermee.
Naar mijn mening zijn stevige swaybars nog steeds de beste manier van je wegligging verbeteren zonder teveel aan comfort in te leveren.

Verlagings veren zit veel verschil in. Het ene merk is redelijk comfortabel (Apex, Eibach..) en andere -vaak goedkope- merken zijn vrij hard.

Je kan op je huidige dempers verlagingsveren zetten maar omdat het werkgebied van de demper veranderd, loop je de kans op snelle slijtage van de schokkers. Beter neem je nieuwe dempers.. of neem een schroefset.

Slijtage van de banden zal theoretisch iets harder gaan maar in de praktijk zal het alleen merkbaar harder gaan slijten omdat je er zelf harder mee een bocht door gaat... ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
matthiash
Starting member
Starting member
Berichten: 84
Lid geworden op: ma mar 03, 2014 19:13

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door matthiash »

Bedankt, dan denk ik dat ik de schokdempers/veren voorlopig zo laat en naar swaybars en stalen veerpootbruggen ga zoeken :D

Omdat ik liever degelijk materiaal koop laat mijn budgetje niet toe om nu een veerpootbrug en sway bar voor én achter te kopen.
Wat is de beste combinatie?
sway bar achter + veerpootbrug
sway bar achter + voor
sway bar voor + veerpootbrug ( zou me verwonderen maar je weet nooit natuurlijk 8-) )

Hoe zit het eigenlijk met de uitwisselbaarheid van sway bars/veerpootbruggen?
Op welke toyota modellen zou dezelfde passen als op mijn e12? Ook andere merken? (renault megane of volkswagen golf ofzo)
Ik zie namelijk tweedehands veel bruggen en bars staan voor vw golf 1,2,3...
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door Martijn »

Als je 2 dingen kan doen zou ik swaybar vóór + swaybar achter nemen..
Heb destijds 2 Whiteline swaybars op de RAV4 gedaan en nog steeds zeer tevreden ermee.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door SV-Sportscars »

Swaybars zorgen inderdaad voor minder bodyroll en een directer stuur gevoel, qua windgevoeligheid zal het niks uitmaken, wel zorgen ze er ook voor dat de auto gevoeliger word met sturen door het directere stuurgevoel wat ook betekend dat je meer gaat merken met spoorvorming en andere krachten die aan je stuur trekken.

Verlagings veren zullen de auto ook stabieler maken en afhankelijk van het type veren je comfort wat verminderen, maar dat kan heel beperkt zijn, ook zullen standaard veren van bijvoorbeeld Eibach met een verlaging van 30mm weinig tot geen problemen geven bij drempels omdat de E12 standaard nogal hoog op zijn poten staat, de auto zal met veren wat stabieler aanvoelen op de snelweg en minder last hebben van schommelen door de wind.

Veerpootbrug moet je geen enorme wonderen van verwachten, zal meer doen in combinatie met andere opties zoals veren of swaybars op een standaard setup doet het niet bijzonder veel, zorgt voor iets meer stabiliteit door de boel wat stijver te maken maar niks spectaculairs.

Wij hebben een E12 die met Eibach verlaagd is en heeft nu in ieder geval 75.000 met de veren gereden en de dempers zijn nog steeds prima (auto totaal 180.000 er op) prima dagelijks mee te rijden zelfs met de 18" die er onder zit (Die maken het geheel we aardig stug maar nog steeds goed te doen)

Onze Celica T23 heeft swaybars voor en achter en een schroefset (voorheen ook veren) en een strutbar voor, deze is behoorlijk stug en direct vooral de montage van de swaybars maakte het geheel heel direct en sportief en was een merkbaar verschil.

De swaybar achter is makkelijk te monteren bij een E12, voor is een ander verhaal dit is niet iets wat makkelijk thuis voor de deur te doen is.
matthiash
Starting member
Starting member
Berichten: 84
Lid geworden op: ma mar 03, 2014 19:13

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door matthiash »

SV-Sportscars schreef:
Wij hebben een E12 die met Eibach verlaagd is en heeft nu in ieder geval 75.000 met de veren gereden en de dempers zijn nog steeds prima (auto totaal 180.000 er op) prima dagelijks mee te rijden zelfs met de 18" die er onder zit (Die maken het geheel we aardig stug maar nog steeds goed te doen)
Interessant! Nu begin ik natuurlijk weer te twijfelen en meer te neigen naar verlagingsveren.
Wordt die e12 gespaard of krijgt hij snel bochtenwerk te verduren?
Allesinds een mooie levensduur!!


Er is zoveel keus.. Eibach,H&R, weitec, ..
Iemand ervaring met Vogtland?
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door SV-Sportscars »

Laat ik het zo zeggen we rijden er niet als een bejaarde mee, het is gewoon voor dagelijks gebruik en word af en toe wel eens de bocht door gehoekt en zijn er ook mee de Nürburgring mee over geweest, voor serieuzer sportief werk hebben we andere auto's die we gebruik(t)en.
Maar de E12 houd zich prima, morgen groot onderhoud uitvoeren en remmen vervangen en dan kan die er weer even tegen :)
Doubletrouble
Senior member
Senior member
Berichten: 201
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 10:12
CCNL lidnummer: 856
Type Corolla: E10
Type Corolla: GTSi
Locatie: Haarlem

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door Doubletrouble »

Een E12 is niets mis mee kwa wegligging, standaard al best sportief te noemen. Het enige nadeel vond ik dat de stuurinrichting erg indirect werkte (dus dat je veel stuurbewegingen moest maken om een bocht te nemen. Maar dit komt ook door dat de E12 bij inparkeren er makkelijk moet sturen (voor bejaarden dus :lol: )
Ik had op mijn E12 een Koni Sportset met gele Koni Dempers en K+ W vering - 3cm. Ook had ik een Ultra Racing Front Strutbar er op zitten. In combinatie met 16 inch velgen was het net een kart.
Je kon rotondes gewoon met 50 nemen en kwam er gewoon strak uit, echt geweldig.
Helaas ben ik uit de bocht gevlogen met deze auto op de snelweg omdat me achteras uitbrak bij 150 per uur in een snelweg bocht in de regen. Mijn Koni onderstel was op ze hardste ingesteld en ik stuiterde / dribbelde gewoon over de achterwielen tegen de vangrail.
Dit is het nadeel van een, in onze ogen perfect race weggedrag , je moet er dus wel om mee kunnen gaan.

Ik heb nu een E10 met veerpootbrug op de voor en achteras, incombinatie met -4 cm Apex veren en 17 inch velgen 40 hoog banden. Als ik over een putdeksel rijdt dreunt dit door de hele auto en slaat me cd over in de radio, zoals het hoort dus.

Ik zou je zeker wel een voor- en achter veerpootbrug aanraden.

Ik wil op mijn E10 nog een SWAY bar voor en acher en een roombar die door de passagiers ruimte loopt. Daarnaast wil ik ook nog een BC Racing schroefset, die kan tot -12 cm en is op 30 verschillende manieren op hardheid in te stellen.

Ik word al bij als ik er over type....:D
Corolla E10
matthiash
Starting member
Starting member
Berichten: 84
Lid geworden op: ma mar 03, 2014 19:13

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door matthiash »

Dat indirecte lichte stuurgedrag was in het begin idd even wennen! (ervoor had ik een ford focus van 2000, stuurde heel goed).
Ik veronderstel dat je dat niet kan veranderen? je weet maar nooit :-P

Na wat meer km met mijn corolla ben ik best tevreden met de wegligging, grip heeft ie wel voldoende (mss door mijn banden) , het overhellen is wel een nadeel.

Wat ik erop steek zal een beetje afhangen van wat op de tweedehandsmarkt verschijnt, want zowel veerpootbruggen, sway bars als verlagingsveren zijn blijkbaar zeer goed als upgrade!
Doubletrouble
Senior member
Senior member
Berichten: 201
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 10:12
CCNL lidnummer: 856
Type Corolla: E10
Type Corolla: GTSi
Locatie: Haarlem

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door Doubletrouble »

zo dit in een interessant topic.
Ik wil voor mijn Corolla E10 1.6 een Schroefset halen. Ik heb nu volgens mij -4 cm Apex veren met 27 inch, maar volgens mij loopt de auto aan in de kasten. Dit kan ik uiteraard laten omrollen. Maar eigenlijk wil ik een schroefset kopen.
Deze schroefset (BC Racing is vanaf - 5cm tot -12 cm verlagen en je kan ook camber afstellen.

Nu heb ik ff misschien simpele vraag. Aangezien mijn auto nu met 17 inch aan loopt, en ik koop kleinere velgen / banden, loopt de auto dan minder aan of is dit niet zo? Ik weet namelijk ff niet om de bandomtrek bij 17 inch nu groter is dan bij 14 inch bijvoorbeeld.

Ook wil ik weten of grotere velgen nu wel betere wegligging hebben dan kleinere.

Wellicht koop ik platte 14 inch banden en dan kan ik een stuk omlaag toch??

Gr Darran
Corolla E10
Gilian85
Starting member
Starting member
Berichten: 98
Lid geworden op: vr jan 24, 2014 16:14
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-Sport

Re: Sway bars, veerpootbrug en/of verlagingsveren

Bericht door Gilian85 »

Ja loopt minder aan, dezelfde maat met een ander merk band kan dit zelfs oplossen, hoe vreemd dit ook klinkt. Heb hetzelfde gehad bij mijn E12, had eerst 225/45 17 van pirelli erop liggen en als ik over een drempel reed dan hoorde je de banden de wielkasten raken. Nu heb ik dezelfde maat maar dan Uniroyal erop liggen en heb ik nergens meer last van.

Uitleg maten bij banden:
Voorbeeld: 225 / 40 w17
225 = breedte loopvlak.
40 = de wang van de band. Dit getal is bij dit voorbeeld 40% van de breedte van het loopvlak. ( Bij een band van 175/70 13 is de hoogte dus 70% van 175)
W = Snelheidsgradatie.
17 = inchmaat.

En je vraag of grotere velgen betere wegligging hebben:
Hoe meer band contact met het wegdek hoe beter de wegligging / grip zal worden.
Plaats reactie