Schokdemper testen

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 357
Lid geworden op: Wo Nov 14, 2007 00:00

Schokdemper testen

Berichtdoor yttrium » Wo Mar 17, 2010 19:13

Omdat ik denk dat mijn schokdempers kapot zijn wil ik graag weten hoe ik mijn dempers kan testen icm verlagingsveren.

Ik weet dat als je een hoek induwd hij 1 keer mag stuiteren maar is dit ook zo als hij verlaagd is?

Gebruikersavatar
Furr
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6407
Lid geworden op: Ma Mei 09, 2005 21:49

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor Furr » Wo Mar 17, 2010 19:27

Ja dacht ik wel ja... iig zo makkelijk stuitert die nie meer omhoog hoor... en zo makkelijk druk je m ook nie in ;)

Gebruikersavatar
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 357
Lid geworden op: Wo Nov 14, 2007 00:00

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor yttrium » Wo Mar 17, 2010 19:30

nou ik heb hem alleen verlaagd met veren en ik duw hem wel makkelijk naar beneden.

Gebruikersavatar
CoupÉter
E-team
E-team
Berichten: 11563
Lid geworden op: Wo Dec 20, 2006 14:25
Contact:

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor CoupÉter » Do Mar 18, 2010 20:32

hij mag niet 2 keer veren na een hobbel/drempel.
doet hij dat?
Voorzitter CorollaClub NL

Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS

Gebruikersavatar
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3824
Lid geworden op: Do Mar 29, 2007 20:42
Contact:

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor mark m » Do Mar 18, 2010 21:21

met een verlaagde auto is de staat van de schokdemper moeilijk te controleren.

Mijn auto is vorig jaar met compleet versleten dempers door de APK gekomen, omdat je het minder merkt als een onderlaagde auto.
Ik heb toevallig een paar weken na de apk de schokdempers eronder vandaan gehaald omdat ik zelf het vermoeden had dat de schokdempers slecht waren.

De plunjers van de dempers zakten tijdens het loshalen helemaal naar beneden :shock:. Totaal versleten dus!!!

Dit lijkt mij dan ook de beste manier om het in dit geval te controleren!
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S

Gebruikersavatar
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 357
Lid geworden op: Wo Nov 14, 2007 00:00

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor yttrium » Vr Mar 19, 2010 17:53

als ik hem voor indruk gaat dat vrij stug.
Echter als ik dat achter doe gaat dat vele malen lichter.
Hij veert trouwens in 1 keer terug naar de originele positie.

Maar zit ik in de auto en wiebel ik een keer flink op en neer voel je hem achter langer heen en weer gaan als voor.

Gebruikersavatar
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3824
Lid geworden op: Do Mar 29, 2007 20:42
Contact:

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor mark m » Vr Mar 19, 2010 19:22

yttrium schreef:als ik hem voor indruk gaat dat vrij stug. Dat komt door de stugge veren
Echter als ik dat achter doe gaat dat vele malen lichter. Achter zijn de veren en schokdempers minder kracht nodig om in te veren omdat de voorkant van de auto zwaarder is zijn de veren ook sterker
Hij veert trouwens in 1 keer terug naar de originele positie. Bij een verlaagde auto is het hiermee eigenlijk niet te bepalen of de schokdempers versleten zijn omdat de veren zo stug zijn dat die de auto weer snel omhoog druk

Maar zit ik in de auto en wiebel ik een keer flink op en neer voel je hem achter langer heen en weer gaan als voor.Zou erop kunnen duiden dat ze inderdaad versleten zijn



De veren zitten er nog niet zo lang onder. Toen je de auto ging verlagen en dus de schokdempers er onder vandaan had, kwam toen de plunjer van de schokdemper wel weer goed ophoog??
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S

Gebruikersavatar
yttrium
Full member
Full member
Berichten: 357
Lid geworden op: Wo Nov 14, 2007 00:00

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor yttrium » Vr Mar 19, 2010 21:39

mark m schreef:
yttrium schreef:als ik hem voor indruk gaat dat vrij stug. Dat komt door de stugge veren
Echter als ik dat achter doe gaat dat vele malen lichter. Achter zijn de veren en schokdempers minder kracht nodig om in te veren omdat de voorkant van de auto zwaarder is zijn de veren ook sterker
Hij veert trouwens in 1 keer terug naar de originele positie. Bij een verlaagde auto is het hiermee eigenlijk niet te bepalen of de schokdempers versleten zijn omdat de veren zo stug zijn dat die de auto weer snel omhoog druk

Maar zit ik in de auto en wiebel ik een keer flink op en neer voel je hem achter langer heen en weer gaan als voor.Zou erop kunnen duiden dat ze inderdaad versleten zijn



De veren zitten er nog niet zo lang onder. Toen je de auto ging verlagen en dus de schokdempers er onder vandaan had, kwam toen de plunjer van de schokdemper wel weer goed ophoog??


Dat weet ik niet ik heb het zelf niet gedaan.

Gebruikersavatar
J3LM3R
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1583
Lid geworden op: Ma Dec 17, 2007 17:20
Contact:

Re: Schokdemper testen

Berichtdoor J3LM3R » Ma Apr 12, 2010 11:21

Ik heb dezelfde symptomen gehad: achter kon ik de banden met weinig moeite in de wielkasten drukken. (voet op de trekhaak was al voldoende) De auto veerde dan wel in een keer terug maar bij bijvoorbeeld spoorwegovergangen (met 80km/h) veerde de auto toch nog een keer of wat na.
Bij de meeting in Dongen stond ik naast Green Zing die dezelfde veren had. Bij hem kon ik amper de auto indrukken terwijl dat bij mij heel makkelijk ging.
Bij mij wiebelde de auto ook na als ik in de auto zat en heen en weer ging schudden.

Nu met schroefset helemaal geen last van - auto wiebelt ook niet meer als ik instap.
Ik had bij mezelf het vermoeden dat de schokdempers op waren, ik heb ze nu in de garage liggen.. kan ff zien of ik er deze week nog aan toe kom om de veren eraf te halen en te zien hoe ze er werkelijk aan toe zijn.


Terug naar “Wegligging”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast