Recent zijn er nieuwe banden gemonteerd.
Nu is het echter zo dat de auto op hogere snelheid vanaf (110 en hoger) heel licht stuurt/gaat sturen , en instabiel lijkt.
Bandenspanning gemeten waarmee de banden zijn afgeleverd na montage, die was 2.6 bar.
Dat leek mij teveel en heb het verlaagd naar 2.4bar, maar aar lag het dus niet aan.
Voor de duidelijkheid vóórdat de banden werden vervangen was er geen sprake van bovenstaande.
Kan het liggen aan het balanceren of moet ik de auto opnieuw laten uitlijnen na het vervangen van alle 4 de banden?
Het gaat om een Corolla 1.6 16v Linea Luna pre-facelift
Banden: Continental Premiumcontact5
195/50/15
Instabiel bij hogere snelheid.
Moderator: Moderator
-
- President member
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: zo mei 15, 2005 18:56
- CCNL lidnummer: 590
- Type Corolla: Auris
- Type Corolla: FH2
- Locatie: Heerlen
Instabiel bij hogere snelheid.
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
-
- President member
- Berichten: 1819
- Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: ZZE112
- Locatie: Duizel, Brabant
Re: Instabiel bij hogere snelheid.
Ga ervan uit dat je ook dingen als wielbouten enzo gechecked hebt.Alexander schreef:Recent zijn er nieuwe banden gemonteerd.
Nu is het echter zo dat de auto op hogere snelheid vanaf (110 en hoger) heel licht stuurt/gaat sturen , en instabiel lijkt.
Bandenspanning gemeten waarmee de banden zijn afgeleverd na montage, die was 2.6 bar.
Dat leek mij teveel en heb het verlaagd naar 2.4bar, maar aar lag het dus niet aan.
Voor de duidelijkheid vóórdat de banden werden vervangen was er geen sprake van bovenstaande.
Kan het liggen aan het balanceren of moet ik de auto opnieuw laten uitlijnen na het vervangen van alle 4 de banden?
Het gaat om een Corolla 1.6 16v Linea Luna pre-facelift
Banden: Continental Premiumcontact5
195/50/15
Het kan i.d.d. dat uitlijnen helpt. Je oude banden waren afgesleten aan de hand van je uitlijning van nu, je nnieuwe niet. Als je uitlijning niet goed afgesteld staat, heeft er 1 of meer banden mogelijk niet het juiste contact. Uitlijnen kan ieder geval geen kwaad. Waren je oude banden verkeerd afgesleten?
Wat ook zeker kan - dat de nieuwe banden andere eigenschappen hebben. Als je sportbandtjes erop had liggen, en nu zuinige (eco) banden, zal je grip en de rij eigenschappen duidelijk anders kunnen zijn. Ook het verschil tussen nieuwe en afgesleten banden natuurlijk niet vergeten!
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
-
- President member
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
- Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca
Re: Instabiel bij hogere snelheid.
uitlijnen heeft geen zin.dat zorgt niet voor het trillen.uitbalanceren wel.als de auto eerst niet trilde ligt het niet aan de auto,het is mogelijk dat de balanceer apparatuur niet goed geeikt is.h
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
- Rudin
- CCNL Member
- Berichten: 689
- Lid geworden op: do mar 23, 2006 21:22
- Type Corolla: Auris
- Type Corolla: Auris TS
- Locatie: Gemeente Zevenaar
Re: Instabiel bij hogere snelheid.
Misschien hebben ze je velg niet goed schoongemaakt en ben je plaklood verloren ?
HAVE FUN !
-
- President member
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
- CCNL lidnummer: 845
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: volvo V40T
- Contacteer:
Re: Instabiel bij hogere snelheid.
+1Rudin schreef:Misschien hebben ze je velg niet goed schoongemaakt en ben je plaklood verloren ?
-
- President member
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: zo mei 15, 2005 18:56
- CCNL lidnummer: 590
- Type Corolla: Auris
- Type Corolla: FH2
- Locatie: Heerlen
Re: Instabiel bij hogere snelheid.
Terug geweest naar het bedrijf, hebben met de auto gereden maar kunnen niets vreemds merken met rijden.
Toch merk je het echt wel in de bochten met hogere snelheid.
Voor de zekerheid toch laten uitlijnen, niet verholpen.
Volgens het bedrijf kan het aan de banden liggen.
De Bridgestone Turanza ER300 schijnen een stuk stugger te zijn dan de Continental en is dat de oorzaak.
Nu lees ik dat van de velg en plaklood.
Ik laat eerst de banden opnieuw balanceren in de hoop dat dat helpt.
Moet de auto daarna weer uitgelijnd worden?
Toch merk je het echt wel in de bochten met hogere snelheid.
Voor de zekerheid toch laten uitlijnen, niet verholpen.
Volgens het bedrijf kan het aan de banden liggen.
De Bridgestone Turanza ER300 schijnen een stuk stugger te zijn dan de Continental en is dat de oorzaak.
Nu lees ik dat van de velg en plaklood.
Ik laat eerst de banden opnieuw balanceren in de hoop dat dat helpt.
Moet de auto daarna weer uitgelijnd worden?
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
-
- General member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: ma sep 19, 2011 17:36
- Type Corolla: E12
- Type Corolla: 1.6 Sol
Re: Instabiel bij hogere snelheid.
Nee, uitlijnen na alleen balanceren hoeft niet . Ik denk niet dat balanceren gaat helpen, want volgens mij heb je geen last van trillingen.
Ik denk ook dat het aan de banden ligt. Als ik overstap van m'n winterbanden naar de stugge (en ook bredere) zomerbanden, dan merk ik ook een stabielere wegligging / beter contact met de weg bij hoge snelheid.
De Continentals zijn trouwens geen slechte banden hoor, topbanden, maar wellicht inderdaad niet zo stug als de Turanza's.
Ik denk ook dat het aan de banden ligt. Als ik overstap van m'n winterbanden naar de stugge (en ook bredere) zomerbanden, dan merk ik ook een stabielere wegligging / beter contact met de weg bij hoge snelheid.
De Continentals zijn trouwens geen slechte banden hoor, topbanden, maar wellicht inderdaad niet zo stug als de Turanza's.