Instabiel bij hogere snelheid.

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Alexander
President member
President member
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 18:56
CCNL lidnummer: 590
Type Corolla: Auris
Type Corolla: FH2
Locatie: Heerlen

Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door Alexander »

Recent zijn er nieuwe banden gemonteerd.
Nu is het echter zo dat de auto op hogere snelheid vanaf (110 en hoger) heel licht stuurt/gaat sturen , en instabiel lijkt.
Bandenspanning gemeten waarmee de banden zijn afgeleverd na montage, die was 2.6 bar.
Dat leek mij teveel en heb het verlaagd naar 2.4bar, maar aar lag het dus niet aan.
Voor de duidelijkheid vóórdat de banden werden vervangen was er geen sprake van bovenstaande.
Kan het liggen aan het balanceren of moet ik de auto opnieuw laten uitlijnen na het vervangen van alle 4 de banden?

Het gaat om een Corolla 1.6 16v Linea Luna pre-facelift
Banden: Continental Premiumcontact5
195/50/15
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door Highway »

Alexander schreef:Recent zijn er nieuwe banden gemonteerd.
Nu is het echter zo dat de auto op hogere snelheid vanaf (110 en hoger) heel licht stuurt/gaat sturen , en instabiel lijkt.
Bandenspanning gemeten waarmee de banden zijn afgeleverd na montage, die was 2.6 bar.
Dat leek mij teveel en heb het verlaagd naar 2.4bar, maar aar lag het dus niet aan.
Voor de duidelijkheid vóórdat de banden werden vervangen was er geen sprake van bovenstaande.
Kan het liggen aan het balanceren of moet ik de auto opnieuw laten uitlijnen na het vervangen van alle 4 de banden?

Het gaat om een Corolla 1.6 16v Linea Luna pre-facelift
Banden: Continental Premiumcontact5
195/50/15
Ga ervan uit dat je ook dingen als wielbouten enzo gechecked hebt.

Het kan i.d.d. dat uitlijnen helpt. Je oude banden waren afgesleten aan de hand van je uitlijning van nu, je nnieuwe niet. Als je uitlijning niet goed afgesteld staat, heeft er 1 of meer banden mogelijk niet het juiste contact. Uitlijnen kan ieder geval geen kwaad. Waren je oude banden verkeerd afgesleten?

Wat ook zeker kan - dat de nieuwe banden andere eigenschappen hebben. Als je sportbandtjes erop had liggen, en nu zuinige (eco) banden, zal je grip en de rij eigenschappen duidelijk anders kunnen zijn. Ook het verschil tussen nieuwe en afgesleten banden natuurlijk niet vergeten!
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Re: Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door luca »

uitlijnen heeft geen zin.dat zorgt niet voor het trillen.uitbalanceren wel.als de auto eerst niet trilde ligt het niet aan de auto,het is mogelijk dat de balanceer apparatuur niet goed geeikt is.h
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
Gebruikersavatar
Rudin
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 689
Lid geworden op: do mar 23, 2006 21:22
Type Corolla: Auris
Type Corolla: Auris TS
Locatie: Gemeente Zevenaar

Re: Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door Rudin »

Misschien hebben ze je velg niet goed schoongemaakt en ben je plaklood verloren ?
HAVE FUN !
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door Smarty »

Rudin schreef:Misschien hebben ze je velg niet goed schoongemaakt en ben je plaklood verloren ?
+1
Alexander
President member
President member
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 18:56
CCNL lidnummer: 590
Type Corolla: Auris
Type Corolla: FH2
Locatie: Heerlen

Re: Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door Alexander »

Terug geweest naar het bedrijf, hebben met de auto gereden maar kunnen niets vreemds merken met rijden.
Toch merk je het echt wel in de bochten met hogere snelheid.
Voor de zekerheid toch laten uitlijnen, niet verholpen.
Volgens het bedrijf kan het aan de banden liggen.
De Bridgestone Turanza ER300 schijnen een stuk stugger te zijn dan de Continental en is dat de oorzaak.

Nu lees ik dat van de velg en plaklood.
Ik laat eerst de banden opnieuw balanceren in de hoop dat dat helpt.
Moet de auto daarna weer uitgelijnd worden?
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
Guillaume
General member
General member
Berichten: 200
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 17:36
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.6 Sol

Re: Instabiel bij hogere snelheid.

Bericht door Guillaume »

Nee, uitlijnen na alleen balanceren hoeft niet :). Ik denk niet dat balanceren gaat helpen, want volgens mij heb je geen last van trillingen. :(

Ik denk ook dat het aan de banden ligt. Als ik overstap van m'n winterbanden naar de stugge (en ook bredere) zomerbanden, dan merk ik ook een stabielere wegligging / beter contact met de weg bij hoge snelheid.

De Continentals zijn trouwens geen slechte banden hoor, topbanden, maar wellicht inderdaad niet zo stug als de Turanza's.
Plaats reactie