Alleen uitlijnen?

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Rolla85
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 15:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: E11
Locatie: Brabant

Alleen uitlijnen?

Bericht door Rolla85 »

Laatst heeft de universele garage de linksvoor ashoes vervangen van mijn E11 en sindsdien lijkt het alsof er geen vering meer is linksvoor. Wanneer ik over een stuk rij waar de weg oneven is/wat hoger of lager is, hoor en voel ik gewoon een knak! De auto moet zoiezo uitgelijnd worden want hij trekt van links naar rechts, maar is dit normaal alsof het lijkt dat er geen vering is? Geluid lijkt ook alleen van linksvoor te komen. Hebben anderen hier ervaring mee en wordt dat ook veroorzaakt door de niet-uitlijning?

Ik moet zoiezo een nieuwe garage/doe-het-zelf zoeken in de buurt van Eindhoven want ben niet meer echt tevreden over ze, dus tips hiervoor zijn ook welkom.
Corolla E11 G6 (3ZZ-FE) bj. 2000
Auris 1.8 Hybrid (2ZR-FXE) bj. 2010
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Highway »

Doe het zelf garage in Eindhoven, zijn er 2 zover ik weet. 1 is garage de appel, zijn wel duur qua huur van brug etc. en garagepluseindhoven. Met de laatste heb ik nog geen ervaring, maar die ga ik de volgende keer eens proberen (appel vraagt me 20 euro voor brughuur, nog geen halfuur bezig geweest met olie verversen dus erg duur).

Je kan natuurlijk ook naar de Toyota dealer in Eindhoven of een van de dorpjes in de buurt.

Het problem met de vering: het is zeker niet normaal dat, na vervanging van een ashoes, je auto moet worden uitgelijnd.

Links voor was mijn hoes ook kapot - voor de APK snel laten maken met universele hoes. Niets problemen met uitlijning of vering.

Jaar erna - universele hoes was al kapot dus deze door een degelijke Toyota hoes laten vervangen bij de dealer (koste waren dacht ik 101 euro en een paar cent, dus viel mij mee qua prijs). Dealer verzekerd me dat ik niet opnieuw hoef uit te lijnen, en auto rijdt ook nog 100% goed en geen rare slijtage aan de banden.

Ik vermoed dat er iets anders fout is met je vering (vooral vanwege de knak). Of het komt door de werkzaamheden van de garage of dat het toeval is weet ik natuurlijk niet. Ik zou ieder geval op zeer kort termijn dit (laten) controlleren. Indien er iets fout is wil je dit niet op bijv. de snelweg plots merken (als de auto plots zijn eigen leven krijgt).

Door slechte uitlijning zal de auto niet goed rijden, of de banden slijten verkeerd maar een knak kan dit, zover ik weet, niet opleveren.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Rolla85
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 15:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: E11
Locatie: Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Rolla85 »

Bij die laatste zou ik in ieder geval wegblijven, daar is de ashoes dus ook vervangen. Of ze goedkoper zijn dan Appel weet ik niet, omdat ik daar altijd ben gegaan maar de laatste tijd vind ik ze echt onprofessioneel.

Ik merkte gisteravond dat mijn linkervoorband nogal lek was, dus ging het oppompen maar de band ziet er ook niet gezond meer uit. Dus ik draaide mijn wiel naar een kant en tot mijn verbazing was de hele binnenkant van de band uit gaan zien als slick banden, dus helemaal kaal. D'r zat al niet heel veel profiel meer op maargoed. Aan de rechterkant is dit niet het geval.

Ze zijn tot 7 uur vanavond open dus ik ga vanavond zeker langs om het te laten controleren.

Mijn dank
Corolla E11 G6 (3ZZ-FE) bj. 2000
Auris 1.8 Hybrid (2ZR-FXE) bj. 2010
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Highway »

Bedankt voor de tip - daar geen dingen laten doen eens kijken hoe duur ze zijn als ik dingen zelf doe.

Als je band kaal is aan 1 kant - uitlijnen. De beste, mijn inziens, is Dassen op de Thorvaldsenlaan 8 (Profile) voor het uitlijnen. Die doen ook om de ong. 2 a 3 jaar mijn auto een keer controlleren.

Mijn advies - leg het probleem uit aan Dassen en laat hem daar uitlijnen. Deze mensen kijken nl. of alles degelijk en correct is aan de ophanging voordat ze iets uitlijnen (bij mij ieder geval).

Bij Dassen moet je meestal wel een afspraak maken, altenatieven zijn: controlleer het zelf goed, of ga naar een andere garage zodat deze het na kunnen kijken.

Ieder geval - vervang je voorbanden als die zo slecht zijn. Met het natte weer is het gevaarlijk zonder goede banden te rijden.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Rolla85
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 15:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: E11
Locatie: Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Rolla85 »

Bedankt voor de tip omtrent uitlijning. Ik denk zelfs dat ze raar opkijken als je een brug wilt huren en denk zoiezo ook niet dat daar de ruimte voor is aangezien het wel vaak redelijk druk is. But you can try it!

Ik ga gewoon eerst bij die DHZ garage langs omdat het daar gemaakt is en sindsdien er problemen mee zijn. Zoals jij al aangaf kan door een ashoes vervangen geen uitlijning nodig moeten zijn.

Wat betreft de banden ga ik uiteraard op korte termijn kijken naar een oplossing.
Thanks ;)
Corolla E11 G6 (3ZZ-FE) bj. 2000
Auris 1.8 Hybrid (2ZR-FXE) bj. 2010
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Bart-E11 »

met een as(hoes) vervangen hoeft ook alleen het onderste gedeelte van de draag arm los die zit met 3 bouten vast nou als je daar uberhaupt iets verschuift is het echt minimaal
heb die van mij ook niet uitgelijnd na de as wissel stuur staat nog steeds recht
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Rolla85
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 15:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: E11
Locatie: Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Rolla85 »

Vandaag teruggeweest naar de DHZ garage die hem had gemaakt en moest in de auto zitten en het stuur in rechte positie houden terwijl de auto op de brug stond. Kon niet echt meekijken dus wat hij heeft gedaan maar lijkt er op alsof het opgelost is. Moeten wel 2 nieuwe voorbanden op, waren al bijna aan vervanging toe maar zijn nu dus na aanleiding van de ashoes zal ik het maar zeggen, echt aan vervanging toe.

Ook bij 1 band een soort van balon geconstateerd aan de buitenkant. Morgen de voorbanden laten vervangen bij de bandenboer v/d Vught. Auto schijnt ook op 3 cilinders te lopen. Hij loopt inderdaad te laag stationair en schud dan de auto ook best erg. Ook pruttelt hij bij gasgeven en houdt bij volgas soms in. Zaterdagochtend de bougiekabels, verdeler etc. controleren.

Wil er niet te veel meer aan uitbesteden, wat mij betreft heeft hij zijn beste tijd gehad bij mij. Heeft nu 290.000 km op de teller staan en heb er met veel plezier 70.000 km zelf in gemaakt in 2,5 jaar tijd. Oja, auto loopt op LPG G3, en bij benzine ervaar ik dezelfde als hierboven, dus verwacht niet dat er iets is wat met LPG te maken heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Corolla E11 G6 (3ZZ-FE) bj. 2000
Auris 1.8 Hybrid (2ZR-FXE) bj. 2010
Rolla85
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 15:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: E11
Locatie: Brabant

Re: Alleen uitlijnen?

Bericht door Rolla85 »

Maandagochtend gelijk 2 nieuwe voorbanden laten monteren (Hankook Ventus Prime). Nu ook paar dagen met regen gereden en plakken best goed op de weg. Nog niet helemaal kunnen testen in het verkeerd natuurlijk, maar dat komt goed.

Over op 3 cilinders lopen gesproken heb ik sterk mijn twijfels over. Maar daarvoor start ik even een nieuw topic in de juiste categorie.
Corolla E11 G6 (3ZZ-FE) bj. 2000
Auris 1.8 Hybrid (2ZR-FXE) bj. 2010
Plaats reactie