trillen/bonken

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
ridiki
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 24, 2015 17:13

trillen/bonken

Bericht door ridiki »

Pas een Toyota Corolla e12 gekocht uit 2002 nu is het probleem als ik op een klinkerweg rij alsof er iets los ligt in mijn dashboard het klinkt als gebonk, soms met links en rechts sturen hoor ik een klik bij het stuur.
De stuur zelf trilt niet, pas de stabilisator stangen vervangen, nieuwe remschijven en blokken voor en achter maar dit heeft niet geholpen, wie weet wat dit zou kunnen zijn?

Groet Richard
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: trillen/bonken

Bericht door Eric_Mark_X »

Dit is iets wat ik recent bij mijn Megane gezien heb. Komt die klik in je stuur als je veel belasting op een bepaalde kant van je auto zet? (IE hard bochten nemen)
controleer je stabilisatorstangrubbers. het is niet duur om die dingen te vervangen. Ik zou je ook je homokineten even nakijken of de ashoezen niet gescheurd zijn. als deze gescheurd zijn, zou het zo kunnen zijn dat je homokineet aan het roesten is en niet lekker meer draait.
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: trillen/bonken

Bericht door pampie »

Eric_Mark_X schreef:Ik zou je ook je homokineten even nakijken of de ashoezen niet gescheurd zijn. als deze gescheurd zijn, zou het zo kunnen zijn dat je homokineet aan het roesten is en niet lekker meer draait.
Even een vraagje tussendoor jongens.
Kan iemand even bevestigen of dit een APK punt is en wordt nagekeken bij de APK? Ik dacht namelijk van wel.
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: trillen/bonken

Bericht door Luuk »

Ashoezen mogen niet lekken voor de APK idd, weet alleen niet zeker of dat homokineten die spelen en/of geluid maken afkeur is
ridiki
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 24, 2015 17:13

Re: trillen/bonken

Bericht door ridiki »

Luuk schreef:Ashoezen mogen niet lekken voor de APK idd, weet alleen niet zeker of dat homokineten die spelen en/of geluid maken afkeur is

Ben nu bij 2 garage geweest ,die niks kunnen vinden heb de homokineten gekeken daar zat spelling op maar dat mag, en dat hebben alle auto`s
As hoezen ook naar gekeken die zijn helemaal goed pfffff
Gister over een zand weg gereden en dan hoor je het echt heel goed vooral aan de bestuurders kant, het stuur trilt niet
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: trillen/bonken

Bericht door pampie »

Rubbers van de schokdempers ontbreken of zijn niet meer goed?
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
ridiki
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 24, 2015 17:13

Re: trillen/bonken

Bericht door ridiki »

pampie schreef:Rubbers van de schokdempers ontbreken of zijn niet meer goed?
Ik zelf denk ook dat deze het zijn, maar in de garage hebben ze ernaar gekeken en zeggen dat er spelling in moet zitten en dat is niet het geval.

Hoe kan ik dat zelf controleren?
pampie
President member
President member
Berichten: 2293
Lid geworden op: do jul 27, 2006 17:08
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla
Locatie: Het Zonnige Zuiden
Contacteer:

Re: trillen/bonken

Bericht door pampie »

Tussen de veerschotel en de carosserie moet een rubber zitten om dat soort bonken tegen te gaan.

Volgens mij zie je die of voel je die zitten maar ik ben opzich niet van het loshalen van de schokbrekers dus kan je er niet heel veel over vertellen helaas.

Er zijn er hier wel genoeg op het forum die wel weten hoe dat zit. Mensen die ze zelf losgehaald hebben bijv om verlagingsveren te monteren.
Ik hoop eigenlijk dat zo iemand ff inspringt in dit topic. :lol:
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: trillen/bonken

Bericht door Eric_Mark_X »

Het rubber wat tussen je veerschoten en carrosserie zit, is denk ik niet je probleem. Dat gaat kraken en niet bonken(of wel en dan heb je gigantisch probleem, maar dat zou zeker te merken moeten zijn in je uitlijning). zou het kunnen zijn dat een deel van je kabelboom tegen je dashboard aantikt? Of is je vering niet gewoon doorgezakt en je schokbreker dus geregeld zijn bumpstops raakt?
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
ridiki
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za jan 24, 2015 17:13

Re: trillen/bonken

Bericht door ridiki »

Eric_Mark_X schreef:Het rubber wat tussen je veerschoten en carrosserie zit, is denk ik niet je probleem. Dat gaat kraken en niet bonken(of wel en dan heb je gigantisch probleem, maar dat zou zeker te merken moeten zijn in je uitlijning). zou het kunnen zijn dat een deel van je kabelboom tegen je dashboard aantikt? Of is je vering niet gewoon doorgezakt en je schokbreker dus geregeld zijn bumpstops raakt?
Oke , denk niet dat het een kabelboom is , het is bijna het zelfde gevoel als je stabiltor kapot is maar deze zijn vervangen
Het lijkt of de wielen los zitten en of er iets klappert
Een met sturen hoor je soms echt een klik , de auto is ook al uitgelijnd , heb de auto nu 2 weken een baal hier echt van
Morgen weer naar de garage
Wel heel erg bedank dat jullie meedenken
Eric_Mark_X
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jun 21, 2013 12:55
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: Terra
Locatie: Den Haag

Re: trillen/bonken

Bericht door Eric_Mark_X »

Ook de rubbers waar de stangen in zitten? die raken na verloop van tijd namelijk uitgelubberd en opgerekt en begint het hele zootje te ratelen en te klapperen. Dubbelcheck of dat gebeurd is. nieuwe units zijn niet duur en als je goed zoekt, kun je vaak zelfs polyurethaan vervangings onderdelen vinden. Ik was voor de Megane in ieder geval voor beide kanten maar 45 euro kwijt.
"There is a simple joy to be found in things that just work really well." - James May
Loehmer
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do feb 27, 2020 10:39
Type Corolla: ZZE121
Type Corolla: sutomaat

Re: trillen/bonken

Bericht door Loehmer »

hallo,

mijn auto trilt heel erg soms nadat ik wegrijd . de snelheid is dan meestal ca 60 km/h.
nadat ik gestopt ben en niks gevonden heb, is het trillen weg.
het enige wat ik vind, is dat het wiel links achter, met aangetrokken handrem, heel los te bewegen is over ca 3 cm. ik zie dan dat de as stil staat maar de remschijf met remtrommel van de handrem beweegt ten opzichte van de as. als ik het wiel draai hoor ik een geluid alsof het ergens tegenaan slaat, een tik. zowel links als rechts.
iemand die weet of dat er iets mee te maken kan hebben?
de auto trilt alsof ik een lekke band heb, zo erg.
of is het iets totaal anders?
graag uw reacties!
Plaats reactie