Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Moderator: Moderator
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Beste forumleden,
Ik ben de eerste eigenaar van een E10 Corolla 1.6 XLi uit 1995 met 268.000 km op de teller.
Na een flinke slippartij, waarbij ik met het linker achterwiel de stoeprand echt hard heb geraakt, staat het linker achterwiel heel licht naar binnen gebogen (positieve camber).
Omdat het linker wiellager en linker schokdemper stuk waren (luide zware zoem en forse trillingen bij 80 km/h) waren, heb ik het wiellager en beide schokdempers vervangen. Maar het linker achterwiel blijft licht scheef hangen (zoem en trilling weg). Het enige dat ik kan bedenken is dat de draagarmen licht verbogen zijn. Echter, visueel is niks kroms te zien. Met wiebelen aan het wiel voel ik ook geen speling.
Misschien dat de rubbers van de draagarmen kaduuk zijn? Alleen de verstelbare arm is te koop. Is het een punt om de dikkere niet-verstelbare arm, ook te vervangen door de dunnere verstelbare. Want dan kan ik alle standhoeken van het wiel bijstellen.
Weten jullie een truuk om zelf de standhoeken van dit ene wiel bij te stellen? Ik ben bij de dealer geweest maar die zeggen dat vierkant uitlijnen een kostbare zaak wordt omdat alles muurvast zit en los krijgen veel tijd kost.
Groet Thijs.
Ik ben de eerste eigenaar van een E10 Corolla 1.6 XLi uit 1995 met 268.000 km op de teller.
Na een flinke slippartij, waarbij ik met het linker achterwiel de stoeprand echt hard heb geraakt, staat het linker achterwiel heel licht naar binnen gebogen (positieve camber).
Omdat het linker wiellager en linker schokdemper stuk waren (luide zware zoem en forse trillingen bij 80 km/h) waren, heb ik het wiellager en beide schokdempers vervangen. Maar het linker achterwiel blijft licht scheef hangen (zoem en trilling weg). Het enige dat ik kan bedenken is dat de draagarmen licht verbogen zijn. Echter, visueel is niks kroms te zien. Met wiebelen aan het wiel voel ik ook geen speling.
Misschien dat de rubbers van de draagarmen kaduuk zijn? Alleen de verstelbare arm is te koop. Is het een punt om de dikkere niet-verstelbare arm, ook te vervangen door de dunnere verstelbare. Want dan kan ik alle standhoeken van het wiel bijstellen.
Weten jullie een truuk om zelf de standhoeken van dit ene wiel bij te stellen? Ik ben bij de dealer geweest maar die zeggen dat vierkant uitlijnen een kostbare zaak wordt omdat alles muurvast zit en los krijgen veel tijd kost.
Groet Thijs.
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Ik ben bij een wegliggingspecialist geweest.
Die heeft de stelbouten van de achterdraagarmen losgekregen, auto vierkant uitgelijnd, hoogteslag uit de voorbanden gehaald, nieuwe achterbanden gemonteerd(dezelfde als voor) en ik heb mijn Rolla terug.
Die heeft de stelbouten van de achterdraagarmen losgekregen, auto vierkant uitgelijnd, hoogteslag uit de voorbanden gehaald, nieuwe achterbanden gemonteerd(dezelfde als voor) en ik heb mijn Rolla terug.
- Perre
- CCNL Member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: zo nov 09, 2014 15:43
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: E11Station
- Locatie: Herenthout België
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
En rijdt hij nu zoals het hoort?
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
De feiten';
Ik ben zelfs bereid om de 130 euro van de Gabriels als verloren te beschouwen en volgend jaar wanneer het goed weer is, veerpoten erin te zetten die wel comfort bieden. Welke dat dan zijn, zoek ik volgend jaar uit. Misschien zelfs OEM van de dealer kopen (hoofdprijs natuurlijk).
Mijn omgeving vraagt zich soms af waarom ik zoveel tijd en geld besteed aan een Corolla uit 1995 met 270.000 km op de teller.
Maar ik heb gewoon “iets” met deze auto. Hij is 22 jaar oud. Ik ben de eerste eigenaar.
De originele koppelingsplaat zit er nog in, wat aangeeft dat ik rustig rijd.
En ik sleutel graag met goed weer.
- trekt niet naar links of rechts,
- trilt niet (incl. stuur), ook niet bij 120 km/h,
- rijdt zonder handen op het stuur rechtdoor (ook bij 120 km/h),
- neemt bochten goed,
- stuurt strak (niet licht, niet zwaar),
- ligt vast op de weg bij zijwind
Ik ben zelfs bereid om de 130 euro van de Gabriels als verloren te beschouwen en volgend jaar wanneer het goed weer is, veerpoten erin te zetten die wel comfort bieden. Welke dat dan zijn, zoek ik volgend jaar uit. Misschien zelfs OEM van de dealer kopen (hoofdprijs natuurlijk).
Mijn omgeving vraagt zich soms af waarom ik zoveel tijd en geld besteed aan een Corolla uit 1995 met 270.000 km op de teller.
Maar ik heb gewoon “iets” met deze auto. Hij is 22 jaar oud. Ik ben de eerste eigenaar.
De originele koppelingsplaat zit er nog in, wat aangeeft dat ik rustig rijd.
En ik sleutel graag met goed weer.
- jaapio
- President member
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: XP9TS-MR2
- Locatie: Limburg/Bocholtz
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Hahaha klinkt bekend in de oren zeg. Hier vragen ze zich ook altijd af of ik nog wel alle hersencellen op een rij heb omdat ik altijd met die ouwe muuk bezig ben.
Heb twee jaar gezocht naar een mooie E10 en wil deze dan ook perfect hebben, zover dat gaat natuurlijk. Ook 22 jaar oud.
Mooi dat je hem terug hebt en weer joppietoppie is.
Heb twee jaar gezocht naar een mooie E10 en wil deze dan ook perfect hebben, zover dat gaat natuurlijk. Ook 22 jaar oud.
Mooi dat je hem terug hebt en weer joppietoppie is.
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Gewoon door rijden je weet wat je aan die auto hebt
Mijn daily E11 ook heb hem met 199k gekocht staat nu ook 270 op
Heb er ook het een en het ander versleuteld gelukkig heb ik spare parts van mijn project auto, alleen nu begint de ophanging rubbers achter wat speling te krijgen dus waarschijnlijk de project auto upgraden en wat daar af komt op de daily
Zolang ze niet rot zijn blijft het rijden
En daar bij vind ik als je de auto naar de sloop brengt ben je zelf gewoon incompetent om een auto te onderhouden
Mijn daily E11 ook heb hem met 199k gekocht staat nu ook 270 op
Heb er ook het een en het ander versleuteld gelukkig heb ik spare parts van mijn project auto, alleen nu begint de ophanging rubbers achter wat speling te krijgen dus waarschijnlijk de project auto upgraden en wat daar af komt op de daily
Zolang ze niet rot zijn blijft het rijden
En daar bij vind ik als je de auto naar de sloop brengt ben je zelf gewoon incompetent om een auto te onderhouden
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
-
- Senior member
- Berichten: 337
- Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Mwaha, ik heb exact dezelfde reacties! En dezelfde schokbrekers achter, en inderdaad keihard. Rij eerst maar even door met het ding misschien moet ie nog los komen....
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Gisteren heb ik bij de dealer navraag gedaan en een oem achterveerpoot kost 150 euro in de btw zonder stofkap etc. Naast het bokkig rijden van de Gabriel is het ook zo dat alles dat na 22 jaar kan gaan rammelen en piepen, dat nu ook doet.
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6613
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Welke dealer ben jij geweest? In Leiderdorp?
Gangbaar maken van de stelmogelijkheden is een kwestie van zelf WD40 of Imal en dagelijks voor een week inspuiten.
Vierkant uitlijnen doet elke goede bandenleverancier. Prins Techniek in Noordwijk is een goede.
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6613
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Dan moet de uitlijning en wielstanden allemaal goed zijn.
Voor de te stugge achterkant.. heb zelf goede ervaringen gehad met Monroe schokdempers. Jaapio niet..
Onder een E10 met originele veren zou ik Monroe of KYB monteren.
Voor de te stugge achterkant.. heb zelf goede ervaringen gehad met Monroe schokdempers. Jaapio niet..
Onder een E10 met originele veren zou ik Monroe of KYB monteren.
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- jaapio
- President member
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: XP9TS-MR2
- Locatie: Limburg/Bocholtz
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
hahaha Martijn.... achter heb ik ook monroe en verlaag veren van Vogtland.... iets stugger als origineel maar zeker wel comfortabel
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
Stug maar wel comfortabel?
Hoe dan ook; in het nieuwe jaar gaan die Gabriels eruit.
Hoe dan ook; in het nieuwe jaar gaan die Gabriels eruit.
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Na vervangen lager en schokbreker, nu ook draagarm?
ik heb op mijn daily ook monroe zitten was toen 120 euro kwijt meende ik (50 links 70 rechts, weird)
en dit rijd bij mijn E11 gewoon prima
en dit rijd bij mijn E11 gewoon prima
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5