Met mijn rolla ben ik in een afrit van de A12 naar Nootdorp, 180 graden geslipt en heb met de linkerkant (bestuurder) de betonnen wegafscheiding geraakt en ben op het grasveld beland (kijkend naar het aankomend verkeer). Een toevallig passerende politiewagen reed vrolijk door (inzittenden waren druk in gesprek).
Schade tot zover; linker achtervelg verbogen, linker achterwiellager stuk en linker achterveerpoot verbogen. Het linker achterwiellager en beide veerpoten heb ik vervangen en hij rijdt weer zonder enige trilling achter of voor (het linker achterwiel staat wel heel licht naar binnen (mss een paar graden)).
Echter, na een aantal testritten heb ik opgemerkt dat het stuurwiel lichtjes naar rechts staat (20 graden). Echter, met handen van het stuur rijdt de auto gewoon keurig rechtdoor. En bij hard remmen trekt hij totaal niet naar links of rechts.
Ik heb wel het “gevoel dat hij op asfalt wat iel (niet vast) rijdt. Vroeger lag hij als een blok beton vastgezogen aan het asfalt, maar dat gevoel heb ik nu niet. Dat kan komen omdat achter nieuwe veerpoten zitten en voor de originele met 273 ton op de teller.
Vraag;
Wat kan ik doen aan de stand van het stuur? Bijvoorbeeld de rechter stuurkogel een hele slag naar binnen draaien (zie video Peter Finn), maar als je rechts doet, moet je links dan ook niet doen?
Laten uitlijnen is natuurlijk het beste.
Echter, de toy dealer is daar niet zo happig op, omdat ze verwachten dat ze ivm vastgeroeste stelbouten er uren mee zullen bezig; brander erop, afkoelen etc, en dan moeten ze mij een forse rekening presenteren terwijl, naar hun mening, de auto het niet meer waard is. Dus waar ik aan dacht is, de stelbouten van de stelbare stuur- en draagarmen, zelf losmaken (desnoods de achterste twee draagarmen vervangen) en dan pas de auto laten uitlijnen.
Jullie reacties?
Scheve stuurstand en uitlijnen
Moderator: Moderator
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
- jaapio
- President member
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: XP9TS-MR2
- Locatie: Limburg/Bocholtz
Re: Scheve stuurstand en uitlijnen
Oeps...... wat een verhaal
Gewoon laten uitlijnen .... beste wat je kan doen. De meesten banden boeren kunnen dat best wel aan
Gewoon laten uitlijnen .... beste wat je kan doen. De meesten banden boeren kunnen dat best wel aan
-
- Full member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: G6 20v
- Locatie: Veghel
Re: Scheve stuurstand en uitlijnen
Ik zou hem anders even naar een banden/uitlijnspecialist brengen ipv de toyota dealer.
Die mannen hebben meestal inductieapparaten staan waarmee de vastgeroeste stelbouten zo los zijn en rekenen daar ook niet de hoofdprijs voor.
Is hij al wel een keer gecontroleerd op meer kromme onderdelen? Aangezien de voorkant ook een tik heeft gehad kan er best iets tussen zitten dat ook krom is, al is het misschien maar minimaal. Het stuur gaat niet zomaar scheef staan.
Die mannen hebben meestal inductieapparaten staan waarmee de vastgeroeste stelbouten zo los zijn en rekenen daar ook niet de hoofdprijs voor.
Is hij al wel een keer gecontroleerd op meer kromme onderdelen? Aangezien de voorkant ook een tik heeft gehad kan er best iets tussen zitten dat ook krom is, al is het misschien maar minimaal. Het stuur gaat niet zomaar scheef staan.
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Scheve stuurstand en uitlijnen
Dank voor jullie reacties.
Ik zal mijn auto inderdaad elders laten uitlijnen en kijken waar daaruit komt.
Heeft iemand suggesties wie in de buurt van Leiden goed kan uitlijnen?
Wat betreft het stuurwiel;
Ik zie niks in het onderstel niks kroms,
de auto trilt niet,
trekt ook niet naar links of rechts met het stuur los of bij (hard) remmen.
Maar ik heb wel de linker beugel van de lange torsiestang vervangen omdat deze verbogen was.
En bij mijn E10 is het zo, dat als je die beugel vervangt, je tevens een ophangbout van de draagarm losdraait.
Dus misschien heb ik niet opgelet, dat het stuur recht stond, toen ik dat deed en is er "iets" verzet.
Ik zal mijn auto inderdaad elders laten uitlijnen en kijken waar daaruit komt.
Heeft iemand suggesties wie in de buurt van Leiden goed kan uitlijnen?
Wat betreft het stuurwiel;
Ik zie niks in het onderstel niks kroms,
de auto trilt niet,
trekt ook niet naar links of rechts met het stuur los of bij (hard) remmen.
Maar ik heb wel de linker beugel van de lange torsiestang vervangen omdat deze verbogen was.
En bij mijn E10 is het zo, dat als je die beugel vervangt, je tevens een ophangbout van de draagarm losdraait.
Dus misschien heb ik niet opgelet, dat het stuur recht stond, toen ik dat deed en is er "iets" verzet.
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Scheve stuurstand en uitlijnen
Toyota oostendorp in helmod had ook moeite met uitlijnen van mijn daily met loskrijgen maar het is ze wel gelukt!
Daar heb ik goede ervaring ook de lexus vannmijn broertje 3,5 uur bezig geweest en 80 euro betaald
Daar heb ik goede ervaring ook de lexus vannmijn broertje 3,5 uur bezig geweest en 80 euro betaald
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6613
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: Scheve stuurstand en uitlijnen
Uitlijnen doe je bij een goede bandenleverancier. Niet bij de dealer..Rolla1995 schreef: ↑vr nov 17, 2017 05:52 ...
Echter, de toy dealer is daar niet zo happig op, omdat ze verwachten dat ze ivm vastgeroeste stelbouten er uren mee zullen bezig; brander erop, afkoelen etc, en dan moeten ze mij een forse rekening presenteren terwijl, naar hun mening, de auto het niet meer waard is. Dus waar ik aan dacht is, de stelbouten van de stelbare stuur- en draagarmen, zelf losmaken (desnoods de achterste twee draagarmen vervangen) en dan pas de auto laten uitlijnen.
Jullie reacties?
Bouten, moeren en spoorstangen zelf goed met WD40 of Imal inspuiten vantevoren. Het beste is zorgen dat alles goed gangbaar is vóórdat je hem laat uitlijnen. Kromme draagarm zal je niet zo snel hebben als ie nog rechtuit gaat met handen los van stuur.
Kortom : Beetje WD40 of Imal erop spuiten kan je zelf ook.. elke dag, een week lang.. en kan hun tenslotte een berg werk schelen.
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Scheve stuurstand en uitlijnen
Uitgelijnd bij Prins Techniek in Noordwijk.
Prima!
Geen gemekker over oude vastzittende bouten etc, etc.
Stuurstand oke, sporing oke, als vanouds.
Prima!
Geen gemekker over oude vastzittende bouten etc, etc.
Stuurstand oke, sporing oke, als vanouds.
- jaapio
- President member
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: XP9TS-MR2
- Locatie: Limburg/Bocholtz