Nieuw AE92 Corolla fun project
Moderator: Moderator
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Ik geloof dat ik er 120 euro voor gegeven heb als ik het me goed herinner. Maar dat was toen geloof ik ook in de aanbieding... is alweer wat jaren geleden intussen...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Full member
- Berichten: 457
- Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E21
- Locatie: Ter Apel
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Dat was een nette prijs, ik kom incl. de BTW op bijna hetzelfde uit voor een setje 1/2" + 1/4".
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 

- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Afgelopen weekend en deze week nog wat aan de auto bezig geweest.
Ik ga met een groepje E9 liefhebbers met de Corolla's op 13 Mei naar de EMWalhalla meeting. Tenminste, dat is de bedoeling. Want ik heb mezelf als doel gesteld om de auto dan op het (ver)nieuwe onderstel te hebben staan!
De Corolla rijd en stuurt nog gewoon, maar je kan aan alles merken dat de vering en voornamelijk de schokbrekers gewoon op en moe zijn. Dat mag ook gewoon na 34 jaar natuurlijk.
Maar dan maak ik natuurlijk van de gelegenheid gebruik om de Corolla meteen om te bouwen naar GTi spec. (en een beetje meer).
Ik heb daar zoals jullie al eerder hebben kunnen zien al weken onderdelen voor gereed gemaakt, dus met nog 2 weken te gaan tot de meeting moet het toch maar eens gaan gebeuren, want ik heb nog maar enkele avonden om aan de auto te kunnen werken en stiekem is het nog best wat werk.
Dus eerst die auto maar eens lekker hoog op een stel as-steunen zetten zodat ik lekker ruimte heb om eronder te werken:
Nog even een klein fotootje voor de ombouw. De auto is nu nog gewoon XL spec. Dus voor geen stabilisatiestang en nog de standaard 238mm remmen
En achter nog de standaard trommelremmen, maar dan weer wel met een stabilisatiestang
Maar zoals gezegd is alles gewoon moe, op en versleten. De schokbrekers zijn gewoon nat, de hoezen gescheurd en vergaan en de bumpstops zijn zover vergaan dat alleen enkele restjes nog duiden dat ze ooit toch echt aanwezig zijn geweest.
Geen wonder dat de auto bij elke vluchtheuvel zover door veert dat de bumper regelmatig de grond schraapt...
Dus eerst maar eens een en ander van de auto af sleutelen. Te beginnen met de achterste dwarsarmen van de multi-link ophanging. Die moeten namelijk nog wat verbouwd worden om weer terug te kunnen op de auto.
De GTi naafhouders waar de armen aan vast zitten wijken namelijk bij die achterste af. Waar die van de XL 40mm dik zijn, zijn die van de GTi 50mm. Daar zitten op de GTi dus ook andere, passende dwarsarmen op.
En hoewel ik het wel heb geprobeerd, kon ik die niet los te pakken krijgen. Ze zijn er wel, maar worden dan weer als complete set verkocht voor een ombouw naar schijven achter. Ik heb enkel de armen maar nodig en daar is los dan simpelweg niet aan te komen op redelijke termijn...
Dus wat moet je dan als je toch alles wil kunnen monteren en je een slijper, een lasapparaat en de wil hebt om ze te gebruiken?
Juist, alles wat niet past, maken we dan gewoon passend!
Eraf met die oren!
Op de juiste maat vastzetten...
Stripjes maken en in de juiste radius buigen om het beugeleinde mee te kunnen verbreden...
De boel vastlassen aan de arm...
Terugslijpen nu ik er nog fatsoenlijk bij kan en de oren op de juiste breedte vasthechten.
3 keer meten of de totale lengte van de arm (hart van de boutgaten) nog klopt en of de oren ook weer gecentreerd zitten tov de stang
Voordat er iets definitief vastgelast wordt, voor de zekerheid ook nogmaals even kijken of alles nog past op de auto zelf. En alles kon zonder enige moeite gemonteerd worden, zonder wringen of andere gekkigheid om de bouten erdoor te krijgen. Past dus nog prima!
Dan kan alles definitief vast...
En als de lassen dan waar nodig netjes zijn weggeslepen om het er allemaal wat netter uit te laten zien (en hoewel ik weet dat het goed gedaan is en degelijk is, om voor monteurs of RDW keurmeesters niet teveel op te laten vallen dat er aan de ophanging geknoeid is
) is dit het eindresultaat...
En om nogmaals te controleren of bij het lassen niets kromgetrokken is of iets dergelijks, zijn er bouten en pinnen door de verbouwde arm en de onverprutste arm gestoken en alles lijnt keurig netjes uit. De geometrie van de ophanging zal met de nieuwe arm dus niets veranderen
Ik heb in ieder geval genoeg vertrouwen in mijn eigen kennis en kunde om deze dwarsarmen met een gerust hart onder de auto terug te monteren, zonder bang te hoeven zijn dat de wielen een keer een eigen leven gaan lijden ofzo
Ik ga met een groepje E9 liefhebbers met de Corolla's op 13 Mei naar de EMWalhalla meeting. Tenminste, dat is de bedoeling. Want ik heb mezelf als doel gesteld om de auto dan op het (ver)nieuwe onderstel te hebben staan!
De Corolla rijd en stuurt nog gewoon, maar je kan aan alles merken dat de vering en voornamelijk de schokbrekers gewoon op en moe zijn. Dat mag ook gewoon na 34 jaar natuurlijk.
Maar dan maak ik natuurlijk van de gelegenheid gebruik om de Corolla meteen om te bouwen naar GTi spec. (en een beetje meer).
Ik heb daar zoals jullie al eerder hebben kunnen zien al weken onderdelen voor gereed gemaakt, dus met nog 2 weken te gaan tot de meeting moet het toch maar eens gaan gebeuren, want ik heb nog maar enkele avonden om aan de auto te kunnen werken en stiekem is het nog best wat werk.
Dus eerst die auto maar eens lekker hoog op een stel as-steunen zetten zodat ik lekker ruimte heb om eronder te werken:
Nog even een klein fotootje voor de ombouw. De auto is nu nog gewoon XL spec. Dus voor geen stabilisatiestang en nog de standaard 238mm remmen
En achter nog de standaard trommelremmen, maar dan weer wel met een stabilisatiestang
Maar zoals gezegd is alles gewoon moe, op en versleten. De schokbrekers zijn gewoon nat, de hoezen gescheurd en vergaan en de bumpstops zijn zover vergaan dat alleen enkele restjes nog duiden dat ze ooit toch echt aanwezig zijn geweest.
Geen wonder dat de auto bij elke vluchtheuvel zover door veert dat de bumper regelmatig de grond schraapt...
Dus eerst maar eens een en ander van de auto af sleutelen. Te beginnen met de achterste dwarsarmen van de multi-link ophanging. Die moeten namelijk nog wat verbouwd worden om weer terug te kunnen op de auto.
De GTi naafhouders waar de armen aan vast zitten wijken namelijk bij die achterste af. Waar die van de XL 40mm dik zijn, zijn die van de GTi 50mm. Daar zitten op de GTi dus ook andere, passende dwarsarmen op.
En hoewel ik het wel heb geprobeerd, kon ik die niet los te pakken krijgen. Ze zijn er wel, maar worden dan weer als complete set verkocht voor een ombouw naar schijven achter. Ik heb enkel de armen maar nodig en daar is los dan simpelweg niet aan te komen op redelijke termijn...
Dus wat moet je dan als je toch alles wil kunnen monteren en je een slijper, een lasapparaat en de wil hebt om ze te gebruiken?
Juist, alles wat niet past, maken we dan gewoon passend!

Eraf met die oren!
Op de juiste maat vastzetten...
Stripjes maken en in de juiste radius buigen om het beugeleinde mee te kunnen verbreden...
De boel vastlassen aan de arm...
Terugslijpen nu ik er nog fatsoenlijk bij kan en de oren op de juiste breedte vasthechten.
3 keer meten of de totale lengte van de arm (hart van de boutgaten) nog klopt en of de oren ook weer gecentreerd zitten tov de stang
Voordat er iets definitief vastgelast wordt, voor de zekerheid ook nogmaals even kijken of alles nog past op de auto zelf. En alles kon zonder enige moeite gemonteerd worden, zonder wringen of andere gekkigheid om de bouten erdoor te krijgen. Past dus nog prima!
Dan kan alles definitief vast...
En als de lassen dan waar nodig netjes zijn weggeslepen om het er allemaal wat netter uit te laten zien (en hoewel ik weet dat het goed gedaan is en degelijk is, om voor monteurs of RDW keurmeesters niet teveel op te laten vallen dat er aan de ophanging geknoeid is

En om nogmaals te controleren of bij het lassen niets kromgetrokken is of iets dergelijks, zijn er bouten en pinnen door de verbouwde arm en de onverprutste arm gestoken en alles lijnt keurig netjes uit. De geometrie van de ophanging zal met de nieuwe arm dus niets veranderen

Ik heb in ieder geval genoeg vertrouwen in mijn eigen kennis en kunde om deze dwarsarmen met een gerust hart onder de auto terug te monteren, zonder bang te hoeven zijn dat de wielen een keer een eigen leven gaan lijden ofzo

Laatst gewijzigd door Blof-fan op do jun 29, 2023 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Vervolgens zijn alle andere onderdelen van de achterwielophanging van de auto af gehaald. Een en ander was aardig roestig en krokant en ik kan het gewoonweg niet over m'n hart verkrijgen om dat dan weer zo onder de auto te bouten.
Dus komborstel op de haakse slijper en weg met die roest!
Daarna konden alle armen van de ophanging netjes in een dikke laag zwarte Hammerite gezet worden. Dan kan het er voorlopig weer even tegenaan...
Vervolgens m'n aandacht eens gericht op andere onderdelen die nog onder de auto zaten. Zoals de complete achterste veerpoten.
Deze worden compleet vervangen door de veerpoten met KONI geel, verlagingsveren en de ombouw naar schijven achter, dus hier ging ik niets meer van nodig hebben
Restte op een gegeven moment alleen het achterste subframe nog wat onder de auto zat. En hoewel het eerst niet eens m'n bedoeling was om die er ook af te halen, was het alleen nog maar een kwestie van 4 bouten en dan lag ie er toch af. Kleine moeite en dan kon ik die ook eens wat nader bekijken...
Hoewel hij nergens echt ingeteerd was en het zeker nog niet ernstig was, was er toch wel sprake van enige roestvorming op het ding. Dus ook hier met de komborstel erover zodat die roest in ieder geval grotendeels weg was.
Ik wilde ook de achterste stabilisatorstang van de auto af halen. Er moeten nieuwe rubber bussen gemonteerd worden, maar als alles verder netjes en strak in de verf zit van de ophanging, dan kan dat ding natuurlijk niet achter blijven.
Maar toen ik de beugels waarmee deze vast zat eenmaal van de auto af had, waren deze ook behoorlijk verroest en was het materiaal op sommige plaatsen toch wel erg dun geworden.
Ook dat kan ik dan natuurlijk niet zomaar terug op de auto schroeven. Het zijn redelijk eenvoudige beugeltjes, dus met een beetje 4mm dik staal moest ik daar toch eenvoudig nieuwe voor kunnen maken...
Ik had gelukkig een dop liggen die precies de juiste diameter had om de nieuwe beugeltjes omheen te kunnen buigen...
Lijkt er toch aardig op zou je zeggen...
Nog even passen op de auto zelf met de rubber bussen. Dat paste allemaal prima en de rubber bussen zitten keurig netjes strak op hun plek!
En dan kunnen ook deze onderdelen netjes worden voorzien van een lekkere laag zwarte Hammerite.
Weer een stapje dichterbij. De onderdelen voor de achterkant zijn nu zo'n beetje klaar om weer terug gemonteerd te kunnen worden
Dus komborstel op de haakse slijper en weg met die roest!
Daarna konden alle armen van de ophanging netjes in een dikke laag zwarte Hammerite gezet worden. Dan kan het er voorlopig weer even tegenaan...
Vervolgens m'n aandacht eens gericht op andere onderdelen die nog onder de auto zaten. Zoals de complete achterste veerpoten.
Deze worden compleet vervangen door de veerpoten met KONI geel, verlagingsveren en de ombouw naar schijven achter, dus hier ging ik niets meer van nodig hebben
Restte op een gegeven moment alleen het achterste subframe nog wat onder de auto zat. En hoewel het eerst niet eens m'n bedoeling was om die er ook af te halen, was het alleen nog maar een kwestie van 4 bouten en dan lag ie er toch af. Kleine moeite en dan kon ik die ook eens wat nader bekijken...
Hoewel hij nergens echt ingeteerd was en het zeker nog niet ernstig was, was er toch wel sprake van enige roestvorming op het ding. Dus ook hier met de komborstel erover zodat die roest in ieder geval grotendeels weg was.
Ik wilde ook de achterste stabilisatorstang van de auto af halen. Er moeten nieuwe rubber bussen gemonteerd worden, maar als alles verder netjes en strak in de verf zit van de ophanging, dan kan dat ding natuurlijk niet achter blijven.
Maar toen ik de beugels waarmee deze vast zat eenmaal van de auto af had, waren deze ook behoorlijk verroest en was het materiaal op sommige plaatsen toch wel erg dun geworden.
Ook dat kan ik dan natuurlijk niet zomaar terug op de auto schroeven. Het zijn redelijk eenvoudige beugeltjes, dus met een beetje 4mm dik staal moest ik daar toch eenvoudig nieuwe voor kunnen maken...
Ik had gelukkig een dop liggen die precies de juiste diameter had om de nieuwe beugeltjes omheen te kunnen buigen...
Lijkt er toch aardig op zou je zeggen...
Nog even passen op de auto zelf met de rubber bussen. Dat paste allemaal prima en de rubber bussen zitten keurig netjes strak op hun plek!
En dan kunnen ook deze onderdelen netjes worden voorzien van een lekkere laag zwarte Hammerite.
Weer een stapje dichterbij. De onderdelen voor de achterkant zijn nu zo'n beetje klaar om weer terug gemonteerd te kunnen worden

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Mad-Ice
- Starting member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo nov 03, 2021 11:31
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: AE86
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Netjes hoor! Lekker bezig. Ik ben erg benieuwd hoe ze straks op haar velgjes staat?
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Hier ook nog even een kleine update. De afgelopen week veel aan de auto bezig geweest om alles op tijd af te krijgen voor de AMWalhalla meeting bij Louwman & Parqui in Raamsdonksveer van afgelopen zaterdag 13 Mei.
*Spoiler alert*: De auto stond er gewoon
Waar waren we gebleven?...Als laatste hadden we alle onderdelen voor de achterwielophanging klaar gemaakt, ontroest en in de verf gezet.
Daarmee is het onder de auto behoorlijk kaal geworden...
Dus konden al die mooie verse onderdelen er weer terug onder gezet worden.
Eerst het subframe weer terug in elkaar zetten zodat die weer terug onder de auto geschroefd kan worden...
En dan kunnen vervolgens de veerpoten eronder en de hele multi-link ophanging weer terug in elkaar gezet worden
En als dat er weer onder zit kan er begonnen worden met de achterremmen
En alles is samengebouwd met de juiste nieuwe handremkabels en nieuwe remslangen
Zoals je op bovenstaande foto's kunt zien moest zo'n beetje de gehele uitlaat vanonder de auto om überhaupt bij de handremkabels te kunnen komen en ook om onderdelen zoals de stabilisatorstang uit en in te kunnen bouwen.
Daarbij liep ik ook weer tegen een klein probleem aan: De einddemper bleek zo lek als een mandje te zijn. Hier en daar was hij al aardig doorgerot en dat kon ik natuurlijk niet zo terug onder de auto monteren...
Maar een nieuwe uitlaatdemper kostte me zo weer €150,- (geld dat ik liever uitgeef aan andere onderdelen) en dan was ik zo weer een paar dagen verder. Tijd die ik eigenlijk niet had wilde ik die meeting halen!
Maar na een beetje zoeken in m'n rekken met onderdelen vond ik de complete uitlaatlijn van de Coupé en heb die er eens even naast gelegd om een en ander eens te vergelijken
Niet helemaal hetzelfde, dus besloten om voor nu enkel de einddemper maar te gebruiken. De rest was (op een paar lelijke maar verder wel gasdichte lasjes na) immers nog best goed.
De ophangpunten van de einddempers waren anders, dus heb ik die eraf geslepen en overgezet op de einddemper van de coupé. Ook heb ik de pijpjes maar wat ingekort, want die zouden wel erg ver uitsteken vanachter.
Om roest nog een beetje tegen te gaan bij de verse lasjes heb ik de demper voorzien van een laagje zilvere hittebestendige lak die we toevallig nog hadden liggen. Ziet er weer wat beter uit voor het zicht ook
Helaas heb ik geen foto's meer genomen van het werk aan de uitlaat, alleen van het eindresultaat toen de gehele uitlaat weer gemonteerd was onder de auto:
De eindpijp (opgelast sierstuk) van de oude demper was veel groter, dus nu is de uitsparing in de bumper ook behoorlijk aan de ruime kant, maar dat is voor nu even niet anders.
Ook hangt de uitlaat niet helemaal netjes in het midden van het gat, maar ik had simpelweg niet de tijd om dat nog eens uitgebreid uit te meten en te corrigeren. Dat soort dingen pakken we later wel weer een keer aan, als de auto nu maar weer gewoon even kan rijden en later dit jaar door de keuring kan komen is het voor mij nu even prima.
*Spoiler alert*: De auto stond er gewoon

Waar waren we gebleven?...Als laatste hadden we alle onderdelen voor de achterwielophanging klaar gemaakt, ontroest en in de verf gezet.
Daarmee is het onder de auto behoorlijk kaal geworden...
Dus konden al die mooie verse onderdelen er weer terug onder gezet worden.
Eerst het subframe weer terug in elkaar zetten zodat die weer terug onder de auto geschroefd kan worden...
En dan kunnen vervolgens de veerpoten eronder en de hele multi-link ophanging weer terug in elkaar gezet worden
En als dat er weer onder zit kan er begonnen worden met de achterremmen
En alles is samengebouwd met de juiste nieuwe handremkabels en nieuwe remslangen
Zoals je op bovenstaande foto's kunt zien moest zo'n beetje de gehele uitlaat vanonder de auto om überhaupt bij de handremkabels te kunnen komen en ook om onderdelen zoals de stabilisatorstang uit en in te kunnen bouwen.
Daarbij liep ik ook weer tegen een klein probleem aan: De einddemper bleek zo lek als een mandje te zijn. Hier en daar was hij al aardig doorgerot en dat kon ik natuurlijk niet zo terug onder de auto monteren...

Maar een nieuwe uitlaatdemper kostte me zo weer €150,- (geld dat ik liever uitgeef aan andere onderdelen) en dan was ik zo weer een paar dagen verder. Tijd die ik eigenlijk niet had wilde ik die meeting halen!
Maar na een beetje zoeken in m'n rekken met onderdelen vond ik de complete uitlaatlijn van de Coupé en heb die er eens even naast gelegd om een en ander eens te vergelijken
Niet helemaal hetzelfde, dus besloten om voor nu enkel de einddemper maar te gebruiken. De rest was (op een paar lelijke maar verder wel gasdichte lasjes na) immers nog best goed.
De ophangpunten van de einddempers waren anders, dus heb ik die eraf geslepen en overgezet op de einddemper van de coupé. Ook heb ik de pijpjes maar wat ingekort, want die zouden wel erg ver uitsteken vanachter.
Om roest nog een beetje tegen te gaan bij de verse lasjes heb ik de demper voorzien van een laagje zilvere hittebestendige lak die we toevallig nog hadden liggen. Ziet er weer wat beter uit voor het zicht ook

Helaas heb ik geen foto's meer genomen van het werk aan de uitlaat, alleen van het eindresultaat toen de gehele uitlaat weer gemonteerd was onder de auto:
De eindpijp (opgelast sierstuk) van de oude demper was veel groter, dus nu is de uitsparing in de bumper ook behoorlijk aan de ruime kant, maar dat is voor nu even niet anders.
Ook hangt de uitlaat niet helemaal netjes in het midden van het gat, maar ik had simpelweg niet de tijd om dat nog eens uitgebreid uit te meten en te corrigeren. Dat soort dingen pakken we later wel weer een keer aan, als de auto nu maar weer gewoon even kan rijden en later dit jaar door de keuring kan komen is het voor mij nu even prima.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
En toen de achterkant gereed was konden we de aandacht eens verleggen naar de voorkant.
Eerst alles maar weer eens vanonder de auto halen wat niet meer gebruikt hoeft te worden:
En dan kunnen als eerste de onderste draagarmen weer terug gemonteerd worden. Nu wel de juiste met de bevestiging voor de verbindingsstangen voor de stabilisatiestang en ook de juiste beugels om die stabilisatiestang te kunnen monteren...
En dan zit er ook zomaar ineens een stabilisatiestang onder de auto, waar deze auto er nog nooit een heeft gehad. Dat gaat vast helpen met de stabiliteit in de bochten!
Alles is gemonteerd met nieuwe fuseekogels, nieuwe verbindingsstangen en ook nieuwe rubbers voor de stabilisatiestangen. Ook de stuurkogels zijn vernieuwd en daarmee moet eigenlijk de gehele ophanging wel goed uitgelijnd worden.
Navraag gedaan bij de dealers hier in de buurt en ook de Profile, maar niemand had de komende 2 weken tijd voor me. Balen...maar dat gaat mij er natuurlijk niet van weerhouden om naar die meeting te gaan!
Dus heb ik even wat geïmproviseerd en heb de uitlijning op het oog gedaan...
Met een stuk kokerprofiel vlak tegen de naaf aan heb ik de boel zo afgesteld dat deze netjes in lijn is met de rest van de auto.
Het zal natuurlijk nooit helemaal perfect zijn zoals het met een laser uitgelijnd wordt, maar als de sporing dan maar goed is en de auto stabiel rijd en stuurt, zonder de banden helemaal op te vreten zal het best even gaan zo.
Toen dat was gedaan konden ook de voorremmen gemonteerd worden!
Maar met de ombouw naar schijfremmen achter had ik ook de bijbehorende remdrukverdeler nodig. Daar had ik er gelukkig nog een van liggen van de GZE fron-cut.
Dus de oude uit de auto gesleuteld en de nieuwe erin gezet
Je kunt je misschien voorstellen dat het vervangen van die verdeler geen pretje was daar diep in de auto met weinig ruimte voor sleutels etc.
Nog minder leuk was vervolgens dat er geen remvloeistof naar de rechter achterrem bleek te gaan. De verdeler bleek vast te zitten of verstopt ofzo. Hoe dan ook, met de remleiding los van de verdeler en stampend op het rempedaal kwam er nog geen druppel uit!
BALEN! Dan zat er niets anders op dan de originele maar weer terug te monteren *Jeej! Daar zat ik echt op te wachten!*
Op zich geen groot probleem, deze verdeler stuurt alleen iets minder remdruk naar de achterste remmen, dus remmen ze minder hard dan ze zouden kunnen, maar ze functioneren verder wel gewoon. Dan moet het maar even zo totdat ik een andere verdeler heb gevonden.
Vervolgens konden de remmen worden ontlucht.
Om het aflezen van het reservoir makkelijker te maken heb ik de strepen en tekst geaccentueerd met een zwarte permanent marker
Daarna was de auto gereed om weer terug op z'n wielen gezet te worden!
Eerst alles maar weer eens vanonder de auto halen wat niet meer gebruikt hoeft te worden:
En dan kunnen als eerste de onderste draagarmen weer terug gemonteerd worden. Nu wel de juiste met de bevestiging voor de verbindingsstangen voor de stabilisatiestang en ook de juiste beugels om die stabilisatiestang te kunnen monteren...
En dan zit er ook zomaar ineens een stabilisatiestang onder de auto, waar deze auto er nog nooit een heeft gehad. Dat gaat vast helpen met de stabiliteit in de bochten!

Alles is gemonteerd met nieuwe fuseekogels, nieuwe verbindingsstangen en ook nieuwe rubbers voor de stabilisatiestangen. Ook de stuurkogels zijn vernieuwd en daarmee moet eigenlijk de gehele ophanging wel goed uitgelijnd worden.
Navraag gedaan bij de dealers hier in de buurt en ook de Profile, maar niemand had de komende 2 weken tijd voor me. Balen...maar dat gaat mij er natuurlijk niet van weerhouden om naar die meeting te gaan!
Dus heb ik even wat geïmproviseerd en heb de uitlijning op het oog gedaan...

Met een stuk kokerprofiel vlak tegen de naaf aan heb ik de boel zo afgesteld dat deze netjes in lijn is met de rest van de auto.
Het zal natuurlijk nooit helemaal perfect zijn zoals het met een laser uitgelijnd wordt, maar als de sporing dan maar goed is en de auto stabiel rijd en stuurt, zonder de banden helemaal op te vreten zal het best even gaan zo.
Toen dat was gedaan konden ook de voorremmen gemonteerd worden!
Maar met de ombouw naar schijfremmen achter had ik ook de bijbehorende remdrukverdeler nodig. Daar had ik er gelukkig nog een van liggen van de GZE fron-cut.
Dus de oude uit de auto gesleuteld en de nieuwe erin gezet
Je kunt je misschien voorstellen dat het vervangen van die verdeler geen pretje was daar diep in de auto met weinig ruimte voor sleutels etc.
Nog minder leuk was vervolgens dat er geen remvloeistof naar de rechter achterrem bleek te gaan. De verdeler bleek vast te zitten of verstopt ofzo. Hoe dan ook, met de remleiding los van de verdeler en stampend op het rempedaal kwam er nog geen druppel uit!
BALEN! Dan zat er niets anders op dan de originele maar weer terug te monteren *Jeej! Daar zat ik echt op te wachten!*

Op zich geen groot probleem, deze verdeler stuurt alleen iets minder remdruk naar de achterste remmen, dus remmen ze minder hard dan ze zouden kunnen, maar ze functioneren verder wel gewoon. Dan moet het maar even zo totdat ik een andere verdeler heb gevonden.
Vervolgens konden de remmen worden ontlucht.
Om het aflezen van het reservoir makkelijker te maken heb ik de strepen en tekst geaccentueerd met een zwarte permanent marker
Daarna was de auto gereed om weer terug op z'n wielen gezet te worden!

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
De wielen er weer terug onder geschroefd en toen eerst maar eens een klein proefritje door een aantal B-wegen gemaakt om te kijken hoe de auto rijd, stuurt, remt en reageert.
En dat viel helemaal niks tegen!
Ik kon het stuur gewoon (voorzichtig) loslaten en de auto rijd keurig rechtdoor. De rechtuit stabiliteit is dus eigenlijk best goed, dus mijn inschatting met de kokerprofielen zal er dan misschien toch niet zo heel ver naast zitten
Ook zit er geen enkele trilling meer in het stuur en de auto rijd zoveel beter met de nieuwe veren en schokdempers!
De auto zal de komende dagen nog wat nazakken in de nieuwe veren, maar het ziet er nu ook al een stuk beter uit!
De remmen zijn wat minder goed zichtbaar als gehoopt, maar met andere velgen komt dat in de toekomst vast ook nog wel een keer goed
En uiteindelijk afgelopen zaterdag naar de meeting geweest. het was prachtig weer en een erg leuke en goed georganiseerde meeting. We stonden er met ons liefhebbersgroepje met zo'n 10 stuks Corolla E9's, wat ook helemaal geen verkeerde opkomst was!
En op de terugweg naar huis werd ik zelfs gespot en kwam ik deze foto tegen op een facebookgroep. Best een leuke foto eigenlijk!
Na een aantal dagen rijden valt op dat waar de bumper eerst bij elke heuvel, oneffenheid of drempel al over de grond schraapte dat nu nog niet 1 keer voorgekomen is, zelfs met de KONI's op de zachtste stand.
Ook kunnen er nu 2 mensen achterin zitten zonder dat de achtervering meteen door z'n hoeven gaat en ook daar bij elke drempel zonder eindaanslag meteen doorzakte.
En zoals gezegd is de wegligging er ernstig op vooruit gegaan! Ik ben er erg blij mee!
Voor nu is de auto weer sterk verbeterd en is ie nu op de motor en versnellingsbak na al veranderd in een echte GTi.
Maar dat zijn weer projecten voor later. Nu eerst maar weer eens een beetje genieten van de verbeteringen die de auto nu al heeft ondergaan!
En dat viel helemaal niks tegen!

Ik kon het stuur gewoon (voorzichtig) loslaten en de auto rijd keurig rechtdoor. De rechtuit stabiliteit is dus eigenlijk best goed, dus mijn inschatting met de kokerprofielen zal er dan misschien toch niet zo heel ver naast zitten

Ook zit er geen enkele trilling meer in het stuur en de auto rijd zoveel beter met de nieuwe veren en schokdempers!
De auto zal de komende dagen nog wat nazakken in de nieuwe veren, maar het ziet er nu ook al een stuk beter uit!
De remmen zijn wat minder goed zichtbaar als gehoopt, maar met andere velgen komt dat in de toekomst vast ook nog wel een keer goed
En uiteindelijk afgelopen zaterdag naar de meeting geweest. het was prachtig weer en een erg leuke en goed georganiseerde meeting. We stonden er met ons liefhebbersgroepje met zo'n 10 stuks Corolla E9's, wat ook helemaal geen verkeerde opkomst was!
En op de terugweg naar huis werd ik zelfs gespot en kwam ik deze foto tegen op een facebookgroep. Best een leuke foto eigenlijk!

Na een aantal dagen rijden valt op dat waar de bumper eerst bij elke heuvel, oneffenheid of drempel al over de grond schraapte dat nu nog niet 1 keer voorgekomen is, zelfs met de KONI's op de zachtste stand.
Ook kunnen er nu 2 mensen achterin zitten zonder dat de achtervering meteen door z'n hoeven gaat en ook daar bij elke drempel zonder eindaanslag meteen doorzakte.
En zoals gezegd is de wegligging er ernstig op vooruit gegaan! Ik ben er erg blij mee!

Voor nu is de auto weer sterk verbeterd en is ie nu op de motor en versnellingsbak na al veranderd in een echte GTi.
Maar dat zijn weer projecten voor later. Nu eerst maar weer eens een beetje genieten van de verbeteringen die de auto nu al heeft ondergaan!

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Op de terugweg van de laatste meeting had ik nog even tijd om langs de Venyard te rijden.
Ik had gezien dat ze daar nog 2 E10 Corolla's hadden staan en hoopte daar de ruitenwissers vanaf te kunnen halen.
Probleem met de E9 ruitenwissers is namelijk dat ze nog geschroefd zitten aan de ruitenwisser armen. Zie daar nog maar eens ruitenwissers voor te vinden...
Met heel lang zoeken vind je nog wel iets, maar veruit de meeste (aftermarket) ruitenwissers maken gebruik van het welbekende haakje voor montage.
De E10 ruitenwisserarmen zouden 1 op 1 op de E9 moeten passen en hebben dus wél dat haakje!
En ik had mazzel, er stonden nog 2 E10's en bij 1 waren de ruitenwissers al gedemonteerd of waren ze al gevandaliseerd. Maar de andere stond er nog maar net en de ruitenwissers zaten er nog op!
Die heb ik er dus even snel vanaf geschroefd en compleet meegenomen. Ook de claxon heb ik van die auto meegenomen.
De ruitenwissers hadden wat steenslag gezien in hun leven, maar waren verder nog in prima staat. Ik dacht er met wat opschuren en opnieuw spuiten wel vanaf te kunnen komen, maar helaas reageerde de nieuwe verf met de onderliggende coating...
Dus dan toch maar even de tijd genomen om de ruitenwissers helemaal tot op het blanke staal kaal te stralen en overnieuw te beginnen.
De 2e keer ging het een stuk beter en stonden de ruitenwissers (de achterste heb ik natuurlijk ook meteen meegepakt) weer netjes in de zwarte verf:
En dan kan het hele spul weer op de auto gemonteerd worden.
Voor:
En na:
Het zijn maar kleine details, maar die kunnen een auto soms maken en breken
Ik had gezien dat ze daar nog 2 E10 Corolla's hadden staan en hoopte daar de ruitenwissers vanaf te kunnen halen.
Probleem met de E9 ruitenwissers is namelijk dat ze nog geschroefd zitten aan de ruitenwisser armen. Zie daar nog maar eens ruitenwissers voor te vinden...

Met heel lang zoeken vind je nog wel iets, maar veruit de meeste (aftermarket) ruitenwissers maken gebruik van het welbekende haakje voor montage.
De E10 ruitenwisserarmen zouden 1 op 1 op de E9 moeten passen en hebben dus wél dat haakje!
En ik had mazzel, er stonden nog 2 E10's en bij 1 waren de ruitenwissers al gedemonteerd of waren ze al gevandaliseerd. Maar de andere stond er nog maar net en de ruitenwissers zaten er nog op!

Die heb ik er dus even snel vanaf geschroefd en compleet meegenomen. Ook de claxon heb ik van die auto meegenomen.
De ruitenwissers hadden wat steenslag gezien in hun leven, maar waren verder nog in prima staat. Ik dacht er met wat opschuren en opnieuw spuiten wel vanaf te kunnen komen, maar helaas reageerde de nieuwe verf met de onderliggende coating...

Dus dan toch maar even de tijd genomen om de ruitenwissers helemaal tot op het blanke staal kaal te stralen en overnieuw te beginnen.
De 2e keer ging het een stuk beter en stonden de ruitenwissers (de achterste heb ik natuurlijk ook meteen meegepakt) weer netjes in de zwarte verf:
En dan kan het hele spul weer op de auto gemonteerd worden.
Voor:
En na:
Het zijn maar kleine details, maar die kunnen een auto soms maken en breken

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
- CCNL lidnummer: 855
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: 4AFE Auto.
- Locatie: Bladel, ZO Brabant
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Iedere keer als ik naar zo'n update van P de Blof fan kijk, dan voel ik me toch wel erg klein.
Als ik aan zoiets zou beginnen, en mijn sleutel 13 past al ergens niet tussen, of ik kan er niet goed bij....
Dan komt t stoom al uit mijn oren, terwijl ik eigenlijk een heel kalm en beheerst persoon ben.
Mooi om te zien hoe deze E9 weer wordt "revived"
Als ik aan zoiets zou beginnen, en mijn sleutel 13 past al ergens niet tussen, of ik kan er niet goed bij....

Dan komt t stoom al uit mijn oren, terwijl ik eigenlijk een heel kalm en beheerst persoon ben.
Mooi om te zien hoe deze E9 weer wordt "revived"
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - ) Still driving
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - ) Still driving
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Bedankt!
Maar je hoeft je natuurlijk nooit klein te voelen
Intussen pak ik wel alles aan, maar ik ben ook maar ooit eens begonnen met een lampje wisselen ofzo hoor 
En ik heb ook wel eens m'n momenten dat er een vloekje door de loods heen galmt. Maar als je oplossingsgericht kunt denken dan komt het vanzelf weer goed. Soms kost het een beetje meer moeite dan we graag zouden willen, maar dat maakt het dan soms ook weer een beetje tot een uitdaging he
En het sleutelen moet je natuurlijk ook een beetje liggen
Stukje bij beetje wordt deze E9 hopelijk weer beter en beter. Ik heb er (zowel het sleutelen als het rijden) in ieder geval weer een boel plezier van!

Maar je hoeft je natuurlijk nooit klein te voelen


En ik heb ook wel eens m'n momenten dat er een vloekje door de loods heen galmt. Maar als je oplossingsgericht kunt denken dan komt het vanzelf weer goed. Soms kost het een beetje meer moeite dan we graag zouden willen, maar dat maakt het dan soms ook weer een beetje tot een uitdaging he

En het sleutelen moet je natuurlijk ook een beetje liggen

Stukje bij beetje wordt deze E9 hopelijk weer beter en beter. Ik heb er (zowel het sleutelen als het rijden) in ieder geval weer een boel plezier van!

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Die-Hard
- Berichten: 6054
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
leuk man
en lekker bezig Patrieck

en lekker bezig Patrieck
Gegroet JO
02-01-2021 Yaris Hybride Launch edition
02-01-2021 Yaris Hybride Launch edition

- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Afgelopen vrijdag is de auto op de dyno geweest!
Niet om de boel af te stellen of te optimaliseren ofzo, maar meer als een kleine gezondheidscheck voor de 4A-F motor en om eens te kijken hoeveel pony's er nog aanwezig zijn in de stal
De motor voelde nog altijd lekker vlot aan en ik had ook nog geen enkele reden om te twijfelen aan de gezondheid van het blokje.
En dat bleek gelukkig ook terecht!
Na 34 jaar en een bescheiden 140.000km op de teller waren alle paarden nog op stal en gaf de auto nog exact wat Toyota al die jaren geleden opgaf.
78 wpk en 135Nm. Als voorwielaandrijver heeft de Corolla zo'n 15% aandrijfverliezen. Dus als we dat even omrekenen 78 x 1,15 = 90pk. Precies wat ie zou moeten hebben.
Helemaal niet spannend natuurlijk, maar van de 3 Toyota's die ik tot dusver op de dyno heb gehad, hebben ze allemaal netjes het opgegeven vermogen nog gehaald, zelfs op hoge leeftijd of met hoge km standen.
Het blokje is dus gezond verklaard!
En nu kan ik mooi eens kijken wat de daadwerkelijke winst is als straks de Solex carbs geïnstalleerd zijn. Dat is een mooi klusje voor in m'n zomervakantie en dan kan ik daarna weer terug naar de dyno om de carbs helemaal netjes af te laten stellen en te zien wat de motor dan produceert

Niet om de boel af te stellen of te optimaliseren ofzo, maar meer als een kleine gezondheidscheck voor de 4A-F motor en om eens te kijken hoeveel pony's er nog aanwezig zijn in de stal

De motor voelde nog altijd lekker vlot aan en ik had ook nog geen enkele reden om te twijfelen aan de gezondheid van het blokje.
En dat bleek gelukkig ook terecht!

Na 34 jaar en een bescheiden 140.000km op de teller waren alle paarden nog op stal en gaf de auto nog exact wat Toyota al die jaren geleden opgaf.
78 wpk en 135Nm. Als voorwielaandrijver heeft de Corolla zo'n 15% aandrijfverliezen. Dus als we dat even omrekenen 78 x 1,15 = 90pk. Precies wat ie zou moeten hebben.
Helemaal niet spannend natuurlijk, maar van de 3 Toyota's die ik tot dusver op de dyno heb gehad, hebben ze allemaal netjes het opgegeven vermogen nog gehaald, zelfs op hoge leeftijd of met hoge km standen.

Het blokje is dus gezond verklaard!
En nu kan ik mooi eens kijken wat de daadwerkelijke winst is als straks de Solex carbs geïnstalleerd zijn. Dat is een mooi klusje voor in m'n zomervakantie en dan kan ik daarna weer terug naar de dyno om de carbs helemaal netjes af te laten stellen en te zien wat de motor dan produceert

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Goed, er is de afgelopen weken weer een boel gebeurd aan de Corolla. Laten we dat hier ook maar weer eens documenteren voor de liefhebbers
Er is veel te vertellen en te laten zien, dus dit zal verdeeld moeten worden over meerdere posts
De gereviseerde Solex carbs hadden jullie al eens gezien, maar het inlaatspruitstuk heb ik ook onder handen genomen. Bovendien moet ik van scratch een stangenstelsel maken voor de gasbediening. Er is namelijk niks voor te krijgen, dus dan zul je het zelf moeten maken...
Eerst een boel spullen besteld voor de ombouw, want hoewel ik eerst wat makkelijk dacht over de ombouw naar de Solex carbs, kwam er toen ik me erin begon te verdiepen toch nog wat meer bij kijken. En als ik het dan doe, dan wil ik het wel goed doen.
Dus een elektrische brandstofpomp gekocht, want de mechanische pomp gaat de nieuwe carbs waarschijnlijk niet bij kunnen benen, maar dan heb je ook een lage druk reduceerventiel nodig (met ingebouwd brandstoffilter), kelkjes, filters, isolators, brandstofslang, slangenklemmetjes, manometertje, etc, etc.
En ook het inlaatspruitstuk was nog erg ruw gietwerk en nooit nabewerkt. Zoals op de foto te zien waren er veel imperfecties in de runners en waren de openingen ook niet mooi rond. Dus ook hier ben ik er met wat freesjes en schuurtolletjes doorheen gegaan om een en ander wat beter af te werken.
Daarna nog een keer in de glasparelcabine om alles echt netjes te krijgen.
Dat ziet er al veel beter uit!
Vervolgens aan de onderzijde nog wat extra gaten in de runners geboord en draad erin getapt. Nu was er namelijk bij 1 runner nog een aansluiting voor vacuumslangen, maar ik heb dat liever verdeeld over alle 4 de runners, zodat er een mooie, gelijkmatige onderdruk is en van wat ik ervan gelezen heb kan zo'n carburateur er wat last van krijgen en moet je 1 helft van de carburateur gaan compenseren om de ongelijke onderdruk weer gelijk te trekken etc.
Hoe ik dat allemaal bedacht heb komen jullie later in dit verhaal nog wel tegen
Daarna is ook het inlaatspruitstuk in de blanke lak gezet om 'm zo lang mogelijk corrosievrij te houden.
Ook het stangenstelsel was inmiddels gereed. Ik heb het zo simpel mogelijk proberen te houden en de onderdelen zelf zijn ook zelf gemaakt met deels meetwerk en deels gis en gevoelswerk. Ik heb zoiets ook nog niet eerder gedaan dus heb gemaakt wat volgens mij goed zou moeten werken.
En als je dan alles met de carburateurs samen bouwt, dan begint het toch al ergens op te lijken!
Die waren nu dus gereed voor montage. De eerste week van m'n vakantie had ik voor dit project vrijgehouden. M'n vrouw heeft een weekje later vakantie als ik en ook de kinderen hebben nu zomerbaantjes en hun eigen dingen, dus had pappa mooi een weekje z'n handen vrij om eens wat werk te verzetten aan de Corolla.
Want dit ging toch iets verder dan alleen het wisselen van carburateurs. Het brandstofsysteem moest aangepast worden, het vacuum systeem moest opnieuw gedaan worden, de elektra moest uitgebreid worden en als ik dan toch bezig was, dan maar meten de elektra van de lampen in de bumper ook opnieuw, want dat was ook voor verbetering vatbaar.
En om goed bij alles te kunnen moest het hele blok er maar meteen uit gelepeld worden, waardoor ik nog wat andere zaken aan kon pakken, zoals de motorsteunen, assen, stuurhuis, veerpootbrug, etc...

Er is veel te vertellen en te laten zien, dus dit zal verdeeld moeten worden over meerdere posts

De gereviseerde Solex carbs hadden jullie al eens gezien, maar het inlaatspruitstuk heb ik ook onder handen genomen. Bovendien moet ik van scratch een stangenstelsel maken voor de gasbediening. Er is namelijk niks voor te krijgen, dus dan zul je het zelf moeten maken...

Eerst een boel spullen besteld voor de ombouw, want hoewel ik eerst wat makkelijk dacht over de ombouw naar de Solex carbs, kwam er toen ik me erin begon te verdiepen toch nog wat meer bij kijken. En als ik het dan doe, dan wil ik het wel goed doen.
Dus een elektrische brandstofpomp gekocht, want de mechanische pomp gaat de nieuwe carbs waarschijnlijk niet bij kunnen benen, maar dan heb je ook een lage druk reduceerventiel nodig (met ingebouwd brandstoffilter), kelkjes, filters, isolators, brandstofslang, slangenklemmetjes, manometertje, etc, etc.
En ook het inlaatspruitstuk was nog erg ruw gietwerk en nooit nabewerkt. Zoals op de foto te zien waren er veel imperfecties in de runners en waren de openingen ook niet mooi rond. Dus ook hier ben ik er met wat freesjes en schuurtolletjes doorheen gegaan om een en ander wat beter af te werken.
Daarna nog een keer in de glasparelcabine om alles echt netjes te krijgen.
Dat ziet er al veel beter uit!
Vervolgens aan de onderzijde nog wat extra gaten in de runners geboord en draad erin getapt. Nu was er namelijk bij 1 runner nog een aansluiting voor vacuumslangen, maar ik heb dat liever verdeeld over alle 4 de runners, zodat er een mooie, gelijkmatige onderdruk is en van wat ik ervan gelezen heb kan zo'n carburateur er wat last van krijgen en moet je 1 helft van de carburateur gaan compenseren om de ongelijke onderdruk weer gelijk te trekken etc.
Hoe ik dat allemaal bedacht heb komen jullie later in dit verhaal nog wel tegen

Daarna is ook het inlaatspruitstuk in de blanke lak gezet om 'm zo lang mogelijk corrosievrij te houden.
Ook het stangenstelsel was inmiddels gereed. Ik heb het zo simpel mogelijk proberen te houden en de onderdelen zelf zijn ook zelf gemaakt met deels meetwerk en deels gis en gevoelswerk. Ik heb zoiets ook nog niet eerder gedaan dus heb gemaakt wat volgens mij goed zou moeten werken.
En als je dan alles met de carburateurs samen bouwt, dan begint het toch al ergens op te lijken!

Die waren nu dus gereed voor montage. De eerste week van m'n vakantie had ik voor dit project vrijgehouden. M'n vrouw heeft een weekje later vakantie als ik en ook de kinderen hebben nu zomerbaantjes en hun eigen dingen, dus had pappa mooi een weekje z'n handen vrij om eens wat werk te verzetten aan de Corolla.
Want dit ging toch iets verder dan alleen het wisselen van carburateurs. Het brandstofsysteem moest aangepast worden, het vacuum systeem moest opnieuw gedaan worden, de elektra moest uitgebreid worden en als ik dan toch bezig was, dan maar meten de elektra van de lampen in de bumper ook opnieuw, want dat was ook voor verbetering vatbaar.
En om goed bij alles te kunnen moest het hele blok er maar meteen uit gelepeld worden, waardoor ik nog wat andere zaken aan kon pakken, zoals de motorsteunen, assen, stuurhuis, veerpootbrug, etc...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Dus vervolgens eerst goed gedocumenteerd hoe alles nu zat. Mocht het zo wezen dat dit projectje geen succes is, maak ik alles wel zo dat ik het redelijk eenvoudig weer kan herstellen naar de originele situatie.
En deels is het doel natuurlijk ook om vanalles te vereenvoudigen en te verfraaien (voor zover dat mogelijk is met de Corolla motorruimte). Dus nog even een fotootje van de situatie zoals die was voordat ik begon:
En na een paar uurtjes werk hing het motorblok al in de takel. Dat verliep tot dusver eigenlijk best soepel
En ik ben blij dat ik het gedaan heb ook, want als het blok nog in de auto had gelegen was het toch erg lastig geweest om het inlaatspruitstuk te verwijderen. Mede omdat er toch een paar verborgen bouten bij het spruitstuk bleken te zitten waar je in de auto zelf amper bij had gekund. Nu kon ik prima zien wat ik deed en was het een eitje
En dan is er eigenlijk echt veel aan de hand in een klein stukje van de motor!
Er zit zoveel poespas op en aan de inlaat en de carburateur om alles zo soepel mogelijk te laten werken en aan emissie eisen te kunnen voldoen.
Verwarmde inlaatlucht vanaf het uitlaatspruitstuk via een vaccuum bediende klep voor het luchtfilter. Een elektrisch verwarmingselement ín de carburateur en koelvloeistof door het spruitstuk om alles maar zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Een EGR systeem, een automatische choke en vaccuum bediende ontstekingsvervroeging en tig sensoren en elektrisch gestuurde vaccuum klepjes om alles te laten werken.
Je kan goed merken dat dit een laatste generatie carburateur was, waar de meeste computergestuurde techniek in gepropt zat. Op zich een heel mooi stukje techniek en alles functioneerde ook nog prima na al die jaren.
Maar je wilt natuurlijk eigenlijk geen verwarmde lucht je inlaat in sturen en ook een EGR systeem is niet bevorderlijk voor de performance. bovendien is dit nog een K6 kenteken auto, wat betekent dat ie maar aan minimale eisen hoeft te voldoen. Als er een katalysator onder zit is het eigenlijk al prima
En als dan de inlaat verwijderd is, valt eigenlijk ook hoe klein de inlaatpoorten eigenlijk zijn vergeleken met bijvoorbeeld een 4A-GE...
En als alles eraf is, dan ook meteen het nieuwe inlaatspruitstuk eens passen. Dan valt ook meteen op dat er nog behoorlijk veel te winnen valt. De runners van het spruitstuk zijn nog een stukje groter dan de poorten van de motor zelf.
Als de kop van de motor nog eens wat bewerkt zou worden en de poorten vergroot zodat ze gelijk zouden zijn aan die van het spruitstuk, dan is daar misschien ook nog wel wat te winnen.
Maar om nu ook de kop nog te demonteren, uit elkaar te halen en de poorten te gaan bewerken gaat me op dit moment nog even iets te ver. Ik wil in eerste instantie eens weten wat de Solex carbs gaan doen. Deze motor zal niet voor eeuwig in deze auto blijven liggen, want ik heb ook nog een leuke 4A-GE liggen die voorbestemd is in deze auto te belanden.
Maar voor nu eerst nog eens wat lol hebben met deze motor en eens kijken wat we er allemaal mee kunnen doen
Toen ook het kleppendeksel maar eens eraf gehaald. De pakking hiervan moest toch vervangen worden, want hier was wat kleine lekkage te zien.
De kop van de motor zag er nog prima uit, geen sludge of andere aanslag en er waren verder ook geen gekke dingen te vinden. Prima!
En dan blijft er heel wat lege ruimte in het front van de auto over om ook nog eens een en ander onder handen te nemen
En deels is het doel natuurlijk ook om vanalles te vereenvoudigen en te verfraaien (voor zover dat mogelijk is met de Corolla motorruimte). Dus nog even een fotootje van de situatie zoals die was voordat ik begon:
En na een paar uurtjes werk hing het motorblok al in de takel. Dat verliep tot dusver eigenlijk best soepel

En ik ben blij dat ik het gedaan heb ook, want als het blok nog in de auto had gelegen was het toch erg lastig geweest om het inlaatspruitstuk te verwijderen. Mede omdat er toch een paar verborgen bouten bij het spruitstuk bleken te zitten waar je in de auto zelf amper bij had gekund. Nu kon ik prima zien wat ik deed en was het een eitje

En dan is er eigenlijk echt veel aan de hand in een klein stukje van de motor!

Verwarmde inlaatlucht vanaf het uitlaatspruitstuk via een vaccuum bediende klep voor het luchtfilter. Een elektrisch verwarmingselement ín de carburateur en koelvloeistof door het spruitstuk om alles maar zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Een EGR systeem, een automatische choke en vaccuum bediende ontstekingsvervroeging en tig sensoren en elektrisch gestuurde vaccuum klepjes om alles te laten werken.
Je kan goed merken dat dit een laatste generatie carburateur was, waar de meeste computergestuurde techniek in gepropt zat. Op zich een heel mooi stukje techniek en alles functioneerde ook nog prima na al die jaren.
Maar je wilt natuurlijk eigenlijk geen verwarmde lucht je inlaat in sturen en ook een EGR systeem is niet bevorderlijk voor de performance. bovendien is dit nog een K6 kenteken auto, wat betekent dat ie maar aan minimale eisen hoeft te voldoen. Als er een katalysator onder zit is het eigenlijk al prima

En als dan de inlaat verwijderd is, valt eigenlijk ook hoe klein de inlaatpoorten eigenlijk zijn vergeleken met bijvoorbeeld een 4A-GE...
En als alles eraf is, dan ook meteen het nieuwe inlaatspruitstuk eens passen. Dan valt ook meteen op dat er nog behoorlijk veel te winnen valt. De runners van het spruitstuk zijn nog een stukje groter dan de poorten van de motor zelf.
Als de kop van de motor nog eens wat bewerkt zou worden en de poorten vergroot zodat ze gelijk zouden zijn aan die van het spruitstuk, dan is daar misschien ook nog wel wat te winnen.
Maar om nu ook de kop nog te demonteren, uit elkaar te halen en de poorten te gaan bewerken gaat me op dit moment nog even iets te ver. Ik wil in eerste instantie eens weten wat de Solex carbs gaan doen. Deze motor zal niet voor eeuwig in deze auto blijven liggen, want ik heb ook nog een leuke 4A-GE liggen die voorbestemd is in deze auto te belanden.
Maar voor nu eerst nog eens wat lol hebben met deze motor en eens kijken wat we er allemaal mee kunnen doen

Toen ook het kleppendeksel maar eens eraf gehaald. De pakking hiervan moest toch vervangen worden, want hier was wat kleine lekkage te zien.
De kop van de motor zag er nog prima uit, geen sludge of andere aanslag en er waren verder ook geen gekke dingen te vinden. Prima!
En dan blijft er heel wat lege ruimte in het front van de auto over om ook nog eens een en ander onder handen te nemen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Zoals bijvoorbeeld het uitboren van de gaten om nu ook de veerpootbrug te kunnen monteren. Brengt 'm weer een stapje dichterbij een echte GTi.
Maar die veerpootbrug moest nog wel wat bewerkt worden, de beugeltjes die eraan zaten ging ik niet meer gebruiken en ik wilde er ander onderdelen aan gaan hangen. Dus heb ik zelf een tweetal beugeltjes eraan gelast.
En als het kleppendeksel er nu toch af lag, kon deze best een leuk kleurtje krijgen. Kleine moeite, groot plezier
Vervolgens mijn aandacht eens gericht op de motorsteunen. Bij het verwijderen van de motor bleek al dat de voorste motorsteun gewoon los was gekomen en dus eigenlijk nog maar weinig deed. Ik kon een nieuwe kopen, maar ik wilde ze meteen upgraden, omdat de overige rubbers toch ook al wat scheurtjes begonnen te vertonen.
Ik had nog wat van die tweecomponenten PU gietrubber liggen waar ik de motorsteunen van de GT-S jaren geleden al eens mee had gedaan. Dat kon ik nu met deze motorsteunen prima nog eens een keer doen natuurlijk!
Die zullen nu wat meer steun geven en de motor wat beter op z'n plek houden. Weer een kleine upgrade voor elkaar. de motorsteunen nog even in de hammerite zetten en die kunnen weer jaren mee
En om de motor uit de auto te lepelen moesten ook de assen eruit. Deze wilde ik ook nog even aanpakken. De hoezen hadden al wat droogtescheurtjes, dus die nu meteen vervangen bespaart me later weer wat werk en een extra keer versnellingsbak olie wisselen.
De homokineten zijn schoongemaakt, nagekeken en de assen ontroest en ook in de hammerite gezet.
Maar die veerpootbrug moest nog wel wat bewerkt worden, de beugeltjes die eraan zaten ging ik niet meer gebruiken en ik wilde er ander onderdelen aan gaan hangen. Dus heb ik zelf een tweetal beugeltjes eraan gelast.
En als het kleppendeksel er nu toch af lag, kon deze best een leuk kleurtje krijgen. Kleine moeite, groot plezier

Vervolgens mijn aandacht eens gericht op de motorsteunen. Bij het verwijderen van de motor bleek al dat de voorste motorsteun gewoon los was gekomen en dus eigenlijk nog maar weinig deed. Ik kon een nieuwe kopen, maar ik wilde ze meteen upgraden, omdat de overige rubbers toch ook al wat scheurtjes begonnen te vertonen.
Ik had nog wat van die tweecomponenten PU gietrubber liggen waar ik de motorsteunen van de GT-S jaren geleden al eens mee had gedaan. Dat kon ik nu met deze motorsteunen prima nog eens een keer doen natuurlijk!
Die zullen nu wat meer steun geven en de motor wat beter op z'n plek houden. Weer een kleine upgrade voor elkaar. de motorsteunen nog even in de hammerite zetten en die kunnen weer jaren mee

En om de motor uit de auto te lepelen moesten ook de assen eruit. Deze wilde ik ook nog even aanpakken. De hoezen hadden al wat droogtescheurtjes, dus die nu meteen vervangen bespaart me later weer wat werk en een extra keer versnellingsbak olie wisselen.
De homokineten zijn schoongemaakt, nagekeken en de assen ontroest en ook in de hammerite gezet.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
En nu er zo lekker veel ruimte was in de motorruimte, was dit natuurlijk de uitgelezen gelegenheid om ook het stuurhuis er eens uit te halen, na te kijken en van nieuwe hoezen en stuurstangen te voorzien.
En ook ik maak wel eens een foutje natuurlijk. Ik had in al mijn enthousiasme de assen weer netjes terug in elkaar gestoken met nieuwe ashoezen en nieuw vet. Maar eenmaal in elkaar en erg tevreden ermee keek ik nog eens op m'n werkbank en zag daar te trillingsdemper van de lange as nog liggen...hmmm, die had er natuurlijk eerst op gemoeten
Meteen maar weer een nieuwe ashoes besteld (de borg bandjes zijn maar voor eenmalig gebruik natuurlijk) en die zal dan nog een keer moeten gebeuren

En ten slotte ook de ergste viezigheid en beetje schoongemaakt in de motorruimte. Helemaal blinken schrobben hoeft van mij dan ook weer niet en daar wou ik ook niet teveel tijd aan besteden. Als de ergste smeerboel en aangekoekte zooi maar weg is ben ik al tevreden.
En ook ik maak wel eens een foutje natuurlijk. Ik had in al mijn enthousiasme de assen weer netjes terug in elkaar gestoken met nieuwe ashoezen en nieuw vet. Maar eenmaal in elkaar en erg tevreden ermee keek ik nog eens op m'n werkbank en zag daar te trillingsdemper van de lange as nog liggen...hmmm, die had er natuurlijk eerst op gemoeten

Meteen maar weer een nieuwe ashoes besteld (de borg bandjes zijn maar voor eenmalig gebruik natuurlijk) en die zal dan nog een keer moeten gebeuren


En ten slotte ook de ergste viezigheid en beetje schoongemaakt in de motorruimte. Helemaal blinken schrobben hoeft van mij dan ook weer niet en daar wou ik ook niet teveel tijd aan besteden. Als de ergste smeerboel en aangekoekte zooi maar weg is ben ik al tevreden.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Daarna m'n aandacht verlegd naar de elektra. Omdat ik een elektrische brandstofpomp ging gebruiken moest die nog ergens prik vandaan krijgen.
En ook de bedrading voor de lampen in de bumper kon nog flink verbeterd worden.
Dus om meteen maar 2 vliegen in 1 klap te slaan besloot ik het maar meteen goed te doen en had een net kastje besteld waar 4 relais in aangesloten konden worden en nog een klein zekeringenkastje. Op die manier kon alles netjes afgezekerd en via een relais aangestuurd worden.
Maar die kastjes moesten natuurlijk nog wel ergens geplaatst worden. Dus ook daar moest weer een beugeltje voor gemaakt worden.
Ook de inertie schakelaar heeft daar in dat hoekje bij de accu een plekje gekregen. Deze schakelaar zorgt ervoor dat de stroomtoevoer naar de elektrische bezinepomp wordt onderbroken in geval van een aanrijding of iets dergelijks zodat de bezine niet rond blijft spuiten en brandgevaar oplevert als het contact aan blijft staan na een ongeval. Geen idee of het verplicht is, maar het leek me wel zo'n prettige gedachte en zo'n ding is niet duur, dus die zetten we er ook gewoon tussen.
Het was ook een aardige warboel van allerhande losse draadjes die daar door de motorruimte liepen voor de extra verlichte etc.
Dit kwam ik tegen bij het aanleggen van de bedrading en kan natuurlijk echt niet! Een draad bij een zekering ertussen gefrot en een zwaardere zekering erin gedouwd als voeding voor de mistlichten! Blij dat ik het allemaal opnieuw doe, want dit is gewoon gevaarlijk.
Alle kabels die vanuit de cabine naar de motorruimte moesten zijn netjes doorgevoerd via een thule en via het spatbord door een beschermende ribbelslang met de originele bekabeling naar voren gebracht.
Daar komt het de motorruimte in en komt het netjes bij het nieuwe beugeltje terecht. Dat beugeltje heb ik ook nog van extra bescherming aan de randen voorzien om er zeker van te zijn dat er niets met de bekabeling kan gebeuren als het langs randjes schuurt ofzo.
Alle kabelschoentjes zijn met de juiste tangen aangeknepen en waar nodig ook nog van krimpkous voorzien zodat het allemaal gewoon goed is en om het er ook allemaal netjes, strak en profi-jofie uit te laten zien.
En het eindresultaat met alles netjes aangesloten en getest. Alles werkt zoals ik het bedacht had, is veilig, ziet er netjes en strak uit en past allemaal precies in de loze ruimte die er eerst zat!
En ook de bedrading voor de lampen in de bumper kon nog flink verbeterd worden.
Dus om meteen maar 2 vliegen in 1 klap te slaan besloot ik het maar meteen goed te doen en had een net kastje besteld waar 4 relais in aangesloten konden worden en nog een klein zekeringenkastje. Op die manier kon alles netjes afgezekerd en via een relais aangestuurd worden.
Maar die kastjes moesten natuurlijk nog wel ergens geplaatst worden. Dus ook daar moest weer een beugeltje voor gemaakt worden.
Ook de inertie schakelaar heeft daar in dat hoekje bij de accu een plekje gekregen. Deze schakelaar zorgt ervoor dat de stroomtoevoer naar de elektrische bezinepomp wordt onderbroken in geval van een aanrijding of iets dergelijks zodat de bezine niet rond blijft spuiten en brandgevaar oplevert als het contact aan blijft staan na een ongeval. Geen idee of het verplicht is, maar het leek me wel zo'n prettige gedachte en zo'n ding is niet duur, dus die zetten we er ook gewoon tussen.
Het was ook een aardige warboel van allerhande losse draadjes die daar door de motorruimte liepen voor de extra verlichte etc.
Dit kwam ik tegen bij het aanleggen van de bedrading en kan natuurlijk echt niet! Een draad bij een zekering ertussen gefrot en een zwaardere zekering erin gedouwd als voeding voor de mistlichten! Blij dat ik het allemaal opnieuw doe, want dit is gewoon gevaarlijk.
Alle kabels die vanuit de cabine naar de motorruimte moesten zijn netjes doorgevoerd via een thule en via het spatbord door een beschermende ribbelslang met de originele bekabeling naar voren gebracht.
Daar komt het de motorruimte in en komt het netjes bij het nieuwe beugeltje terecht. Dat beugeltje heb ik ook nog van extra bescherming aan de randen voorzien om er zeker van te zijn dat er niets met de bekabeling kan gebeuren als het langs randjes schuurt ofzo.
Alle kabelschoentjes zijn met de juiste tangen aangeknepen en waar nodig ook nog van krimpkous voorzien zodat het allemaal gewoon goed is en om het er ook allemaal netjes, strak en profi-jofie uit te laten zien.
En het eindresultaat met alles netjes aangesloten en getest. Alles werkt zoals ik het bedacht had, is veilig, ziet er netjes en strak uit en past allemaal precies in de loze ruimte die er eerst zat!

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Het brandstofsysteem moest ook nog aangepast worden.
Er is nu een mechanische brandstofpomp, aangedreven door een nokkenas, met ingebouwde retour die de originele carburateur van benzine voorziet. Maar dat pompje gaat hoogstwaarschijnlijk de Solex carbs niet bij kunnen benen.
Dus vandaar dat er een lage druk elektrische brandstofpomp gemonteerd moest worden. Die moet idealiter beneden het laagste punt van de brandstoftank worden gemonteerd en deze pompjes 'duwen' liever dan dat ze brandstof moeten 'trekken' dus moest hij zo dicht mogelijk bij de brandstoftank worden gemonteerd.
Na het bekijken van de opties was er eigenlijk maar 1 plek waar ik 'm kwijt kon:
Het was krap, maar ik heb montagepunten in de auto gemaakt en de pomp op rubbertjes gemonteerd om de trillingen en het geluid hopelijk zoveel mogelijk te dempen.
Volgende probleem was dat alle brandstofleidingen op de auto 6mm leidingen en slangen waren. Alle nieuwe onderdelen hebben 8mm aansluitingen. Dus heb ik op de draaibank op het werk verloopjes gemaakt van 6 naar 8mm.
Dan kon de hele boel aangesloten worden. De tankaansluiting gaat naar de pomp, de pomp gaat naar de brandstofleiding die naar de voorkant van de auto loopt.
In de motorruimte gaat de brandstofleiding naar de brandstofdruk reduceer met ingebouwd brandstoffilter in glazen kom, zodat we de schone brandstof mooi kunnen zien lopen. Het reduceer is van een manometer voorzien zodat we de brandstofdruk netjes af kunnen stellen.
De bestaande retourleiding gebruik ik niet meer en is dus in de motorruimte afgedopt.
Er is nu een mechanische brandstofpomp, aangedreven door een nokkenas, met ingebouwde retour die de originele carburateur van benzine voorziet. Maar dat pompje gaat hoogstwaarschijnlijk de Solex carbs niet bij kunnen benen.
Dus vandaar dat er een lage druk elektrische brandstofpomp gemonteerd moest worden. Die moet idealiter beneden het laagste punt van de brandstoftank worden gemonteerd en deze pompjes 'duwen' liever dan dat ze brandstof moeten 'trekken' dus moest hij zo dicht mogelijk bij de brandstoftank worden gemonteerd.
Na het bekijken van de opties was er eigenlijk maar 1 plek waar ik 'm kwijt kon:
Het was krap, maar ik heb montagepunten in de auto gemaakt en de pomp op rubbertjes gemonteerd om de trillingen en het geluid hopelijk zoveel mogelijk te dempen.
Volgende probleem was dat alle brandstofleidingen op de auto 6mm leidingen en slangen waren. Alle nieuwe onderdelen hebben 8mm aansluitingen. Dus heb ik op de draaibank op het werk verloopjes gemaakt van 6 naar 8mm.
Dan kon de hele boel aangesloten worden. De tankaansluiting gaat naar de pomp, de pomp gaat naar de brandstofleiding die naar de voorkant van de auto loopt.
In de motorruimte gaat de brandstofleiding naar de brandstofdruk reduceer met ingebouwd brandstoffilter in glazen kom, zodat we de schone brandstof mooi kunnen zien lopen. Het reduceer is van een manometer voorzien zodat we de brandstofdruk netjes af kunnen stellen.
De bestaande retourleiding gebruik ik niet meer en is dus in de motorruimte afgedopt.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Dan is er nog het vacuum systeem.
Omdat het bestaande systeem voor een groot deel niet meer gebruik ging worden en er nog maar enkele onderdelen zouden zijn die een onderdruk nodig gingen hebben, ging ik vanaf scratch een nieuw systeem maken.
Op het nieuwe spruitstuk was er maar 1 grote aansluiting voor vacuüm op 1 runner. Ik wilde dat graag verdelen over 4 runners om een meer gelijkmatig vacuüm te krijgen en niet 1 carburateur te belasten met het hele vacuum systeem.
Dus heb ik in alle runners gaten geboord en draad getapt zodat ik daar snelkoppelingen in kon schroeven voor vaccuum slangetjes. Deze 4 slangetjes gaan vervolgens naar een centraal verdeelblok waar alle overige aansluitingen van afgetakt kunnen worden.
De grotere slangen van de carterventilatie en het koolstoffilter zijn aangesloten op die ene aansluiting die al voorzien was op op inlaatspruitstuk. En om lekker bij het thema onder de motorkap te blijven zijn ook deze slangen blauw
Als het goed is werkt alles nu zonder lekkages en ziet het er allemaal wat opgeruimder en strakker uit
Omdat het bestaande systeem voor een groot deel niet meer gebruik ging worden en er nog maar enkele onderdelen zouden zijn die een onderdruk nodig gingen hebben, ging ik vanaf scratch een nieuw systeem maken.
Op het nieuwe spruitstuk was er maar 1 grote aansluiting voor vacuüm op 1 runner. Ik wilde dat graag verdelen over 4 runners om een meer gelijkmatig vacuüm te krijgen en niet 1 carburateur te belasten met het hele vacuum systeem.
Dus heb ik in alle runners gaten geboord en draad getapt zodat ik daar snelkoppelingen in kon schroeven voor vaccuum slangetjes. Deze 4 slangetjes gaan vervolgens naar een centraal verdeelblok waar alle overige aansluitingen van afgetakt kunnen worden.
De grotere slangen van de carterventilatie en het koolstoffilter zijn aangesloten op die ene aansluiting die al voorzien was op op inlaatspruitstuk. En om lekker bij het thema onder de motorkap te blijven zijn ook deze slangen blauw

Als het goed is werkt alles nu zonder lekkages en ziet het er allemaal wat opgeruimder en strakker uit

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Een van de laatste aanpassingen die nog moesten gebeuren was de uitlaat.
Ik wilde graag een AE101 4A-FE uitlaatspruitstuk gaan gebruiken. Dit is eigenlijk vanuit de fabriek al een spaghetti spruitstuk en een stuk beter en effectiever dan het gietijzeren spruitstuk van het 1e generatie 4A-FE blok. Deze hebben ook de neiging om regelmatig te scheuren.
Ik had op de sloop een spruitstuk met voorpijp uit een E10 gesleuteld en het bleek, zoals ik al vermoedde, zonder aanpassingen, 1 op 1 op het 1e generatie blok te passen.
De rest van de uitlaat zal ook vervangen worden door de oude uitlaat van de Corolla coupé GT-S. Deze is namelijk 50mm ipv de 40mm die er nu onder zit er een keer door iemand in elkaar gebakken is.
De uitlaat van de coupé past grotendeels. De einddemper had ik er al onder gehangen door de bevestigingspunten te verlassen, de tussenpijp past helemaal 1 op 1 en heeft nog een middendemper extra die er nu niet onder zat.
Wel heb ik de oppervlakkige roest eraf geborsteld en om nieuwe roestvorming zo lang mogelijk tegen te gaan is de uitlaat meteen in een hittebestendige verf gezet.
Volgende probleem was om de bestaande uitlaat aan de nieuwe voorpijp te verbinden. De voorpijp was op de sloop al kapot geknipt, dus daar zou ik een nieuw stuk aan moeten lassen.
Dus deze eerst maar eens ingekort tot voor de lambda sensor aansluiting die ik toch niet nodig ging hebben en ontroest om eens te kijken hoeveel vlees er nog aanwezig was om aan te lassen.
Vervolgens alles eens onder de auto gemonteerd zodat ik eens wat kon meten en passen.
Toen alles paste heb ik het onder de auto vast gehecht zodat ik zeker wist dat alles zou passen. Maar nieuw metaal vastlassen aan oude, roestige spruitstukken die alle vele hitte cyclussen hebben doorlopen valt nog niet altijd mee.
Daar blies ik dus met het lassen zo doorheen.
Dit heb ik uiteindelijk wel weer dicht kunnen bakken, maar ik dacht dat dit waarschijnlijk toch een zwakke plek zou kunnen blijven. Dus besloot ik het nog verder te verstevigen door er nog een stuk uitlaat overheen te lassen.
Niet m'n beste laswerk, maar ook niet m'n slechtste en ik weet zeker dat het dicht is en stevig.
Vervolgens ook de voorpijp zoveel mogelijk vast roest ontdaan en ook deze in de hittebestendige verf gezet om roest zo lang mogelijk tegen te gaan.
Ik wilde graag een AE101 4A-FE uitlaatspruitstuk gaan gebruiken. Dit is eigenlijk vanuit de fabriek al een spaghetti spruitstuk en een stuk beter en effectiever dan het gietijzeren spruitstuk van het 1e generatie 4A-FE blok. Deze hebben ook de neiging om regelmatig te scheuren.
Ik had op de sloop een spruitstuk met voorpijp uit een E10 gesleuteld en het bleek, zoals ik al vermoedde, zonder aanpassingen, 1 op 1 op het 1e generatie blok te passen.
De rest van de uitlaat zal ook vervangen worden door de oude uitlaat van de Corolla coupé GT-S. Deze is namelijk 50mm ipv de 40mm die er nu onder zit er een keer door iemand in elkaar gebakken is.
De uitlaat van de coupé past grotendeels. De einddemper had ik er al onder gehangen door de bevestigingspunten te verlassen, de tussenpijp past helemaal 1 op 1 en heeft nog een middendemper extra die er nu niet onder zat.
Wel heb ik de oppervlakkige roest eraf geborsteld en om nieuwe roestvorming zo lang mogelijk tegen te gaan is de uitlaat meteen in een hittebestendige verf gezet.
Volgende probleem was om de bestaande uitlaat aan de nieuwe voorpijp te verbinden. De voorpijp was op de sloop al kapot geknipt, dus daar zou ik een nieuw stuk aan moeten lassen.
Dus deze eerst maar eens ingekort tot voor de lambda sensor aansluiting die ik toch niet nodig ging hebben en ontroest om eens te kijken hoeveel vlees er nog aanwezig was om aan te lassen.
Vervolgens alles eens onder de auto gemonteerd zodat ik eens wat kon meten en passen.
Toen alles paste heb ik het onder de auto vast gehecht zodat ik zeker wist dat alles zou passen. Maar nieuw metaal vastlassen aan oude, roestige spruitstukken die alle vele hitte cyclussen hebben doorlopen valt nog niet altijd mee.
Daar blies ik dus met het lassen zo doorheen.
Dit heb ik uiteindelijk wel weer dicht kunnen bakken, maar ik dacht dat dit waarschijnlijk toch een zwakke plek zou kunnen blijven. Dus besloot ik het nog verder te verstevigen door er nog een stuk uitlaat overheen te lassen.
Niet m'n beste laswerk, maar ook niet m'n slechtste en ik weet zeker dat het dicht is en stevig.
Vervolgens ook de voorpijp zoveel mogelijk vast roest ontdaan en ook deze in de hittebestendige verf gezet om roest zo lang mogelijk tegen te gaan.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- President member
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: KE20
- Locatie: Goirle
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Normaal gezien zou de mechanische pomp het wel bij moeten kunnen houden. iig bij de 4K op webers in m'n maatje z'n KE30 gaat het prima.
Bij mijn Starlet op Webers had ik wel een elektrische pomp zitten, omdat het spruitstuk niet langs de mechanische pomp pastte, maar anders ben ik ervan overtuigd dat het ook wel gelukt was.
De mechanische pomp is ook een lagedruk, hoge flow pomp.
Maar mooi werk!
Bij mijn Starlet op Webers had ik wel een elektrische pomp zitten, omdat het spruitstuk niet langs de mechanische pomp pastte, maar anders ben ik ervan overtuigd dat het ook wel gelukt was.
De mechanische pomp is ook een lagedruk, hoge flow pomp.
Maar mooi werk!
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."
HET KE20 projecttopic
HET KE20 projecttopic
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Ja, ik wilde het maar gewoon meteen goed doen. Ik kon nergens iets terugvinden over wat dat ding nu precies levert en wat voor druk etc.
En als ik achteraf die pomp had moeten installeren en weer alles had moeten gaan bedraden had ik het misschien gaan ontzien. Nu was het in een keer klaar en weet ik zeker dat het werk en heb ik ook controle over de druk etc.
En het vergemakkelijkt ook de koude start als ie een poosje stil heeft gestaan
En als ik achteraf die pomp had moeten installeren en weer alles had moeten gaan bedraden had ik het misschien gaan ontzien. Nu was het in een keer klaar en weet ik zeker dat het werk en heb ik ook controle over de druk etc.
En het vergemakkelijkt ook de koude start als ie een poosje stil heeft gestaan

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- President member
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: KE20
- Locatie: Goirle
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Dat laatste is 100% waar 

"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."
HET KE20 projecttopic
HET KE20 projecttopic
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Van de week de laatste loodjes aan de auto gereed gemaakt.
De uitlaatpakkingen waren eindelijk binnen, dus nu kon de complete uitlaat definitief onder de auto gemonteerd worden.
En ook de demper op de as aan de passagierszijde is weer terug geplaatst, waarmee mijn eerdere foutje weer gecorrigeerd was. Daarmee waren de assen gereed om weer terug onder de auto gemonteerd te worden.
Ook had ik de beugel voor de gaskabel nu klaar. Na een aantal malen gemonteerd en getest te hebben heb ik 'm uiteindelijk aan alle kanten flink verstevigd zodat hij niet zou gaan buigen als ik eens een keer lekker door wil trappen
Maar nu werkt alles prima en het beugeltje geeft geen krimp meer als het pedaal tot op de vloer gedrukt wordt
Weer een beetje verf erop en dan kan die ook definitief gemonteerd worden.
Vervolgens alles afgemonteerd, radiateur weer terug, motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof allemaal opgetopt en dan is dit zo ongeveer het eindresultaat:
En komt het spannendste moment natuurlijk nog. Gaat alles ook daadwerkelijk werken en start ie ook?!
Choke vol open, brandstofpompje even lekker wat brandstof naar voren laten sturen en dan maar eens proberen. En na een beetje sputteren kwam ie zowaar brullend tot leven!
Dat moment is een beetje lastig vast te leggen als je in je eentje bent en twee handen nodig hebt en alles in de gaten wilt houden. Maar zodra hij eenmaal liep heb ik uiteraard even een filmpje gemaakt!
Ik wil het dus al wel een klein succes noemen.
Natuurlijk moeten de carbs nog wel afgesteld worden. Daar heb ik voor 7 September een afspraak voor staan. Dan gaan we naar een specialist en wordt ie op de dyno helemaal netjes tot in het kleinste detail afgesteld. En dan weet ik natuurlijk ook meteen wat de hele ombouw me kwa vermogen extra op heeft geleverd.
Maar dat horen jullie ter zijner tijd natuurlijk hier ook
De uitlaatpakkingen waren eindelijk binnen, dus nu kon de complete uitlaat definitief onder de auto gemonteerd worden.
En ook de demper op de as aan de passagierszijde is weer terug geplaatst, waarmee mijn eerdere foutje weer gecorrigeerd was. Daarmee waren de assen gereed om weer terug onder de auto gemonteerd te worden.
Ook had ik de beugel voor de gaskabel nu klaar. Na een aantal malen gemonteerd en getest te hebben heb ik 'm uiteindelijk aan alle kanten flink verstevigd zodat hij niet zou gaan buigen als ik eens een keer lekker door wil trappen

Maar nu werkt alles prima en het beugeltje geeft geen krimp meer als het pedaal tot op de vloer gedrukt wordt

Vervolgens alles afgemonteerd, radiateur weer terug, motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof allemaal opgetopt en dan is dit zo ongeveer het eindresultaat:
En komt het spannendste moment natuurlijk nog. Gaat alles ook daadwerkelijk werken en start ie ook?!
Choke vol open, brandstofpompje even lekker wat brandstof naar voren laten sturen en dan maar eens proberen. En na een beetje sputteren kwam ie zowaar brullend tot leven!

Dat moment is een beetje lastig vast te leggen als je in je eentje bent en twee handen nodig hebt en alles in de gaten wilt houden. Maar zodra hij eenmaal liep heb ik uiteraard even een filmpje gemaakt!

Ik wil het dus al wel een klein succes noemen.
Natuurlijk moeten de carbs nog wel afgesteld worden. Daar heb ik voor 7 September een afspraak voor staan. Dan gaan we naar een specialist en wordt ie op de dyno helemaal netjes tot in het kleinste detail afgesteld. En dan weet ik natuurlijk ook meteen wat de hele ombouw me kwa vermogen extra op heeft geleverd.
Maar dat horen jullie ter zijner tijd natuurlijk hier ook

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
En de auto is gisteren weer op de vermogensbank geweest om de Solex carburateurs af te laten stellen!
Maar wat bleek? Er viel helemaal niet zoveel af te stellen!
Ik had al allerlei spullen meegenomen (andere venturi's en sproeiers, een van de onderdelen carbs die ik weer in elkaar had gezet, nieuwe bougies) er volledig vanuit gaande dat er nog van alles gesynchroniseerd en afgesteld moest worden en we wel een paar uur bezig zouden zijn om alles optimaal te laten draaien.
Dat liep dus anders...
De auto op de bank vastgesjord en de beste man deed een eerste run, waarbij ik er volledig vanuit ging dat het een baserun zou zijn en we vanuit daar verder zouden gaan werken. Ik nam dus ook niet eens de moeite om de run te filmen...
Maar de carb wizzard was al helemaal tevreden met hoe de motor liep en reageerde. Ook was de lucht/brandstof verhouding al dusdanig goed dat daar ook niet zoveel aan gedaan hoefde te worden.
Hij heeft de stationair schroeven nog iets af gesteld, maar dat was het dan ook wel
Er viel simpelweg eigenlijk niets meer af te stellen!
Het bleef dus bij die ene run.
Maar die leverde al wel meteen een resultaat op waar best blij van werd!
18pk aan de krukas gewonnen op een zo goed als standaard NA motor met alleen andere carburateurs en uitlaat!
De auto levert nu dus zo'n beetje 108pk en 142Nm. Een verschil dat je toch best merkt
Maar wat bleek? Er viel helemaal niet zoveel af te stellen!

Ik had al allerlei spullen meegenomen (andere venturi's en sproeiers, een van de onderdelen carbs die ik weer in elkaar had gezet, nieuwe bougies) er volledig vanuit gaande dat er nog van alles gesynchroniseerd en afgesteld moest worden en we wel een paar uur bezig zouden zijn om alles optimaal te laten draaien.
Dat liep dus anders...
De auto op de bank vastgesjord en de beste man deed een eerste run, waarbij ik er volledig vanuit ging dat het een baserun zou zijn en we vanuit daar verder zouden gaan werken. Ik nam dus ook niet eens de moeite om de run te filmen...
Maar de carb wizzard was al helemaal tevreden met hoe de motor liep en reageerde. Ook was de lucht/brandstof verhouding al dusdanig goed dat daar ook niet zoveel aan gedaan hoefde te worden.
Hij heeft de stationair schroeven nog iets af gesteld, maar dat was het dan ook wel
Er viel simpelweg eigenlijk niets meer af te stellen!
Het bleef dus bij die ene run.
Maar die leverde al wel meteen een resultaat op waar best blij van werd!

18pk aan de krukas gewonnen op een zo goed als standaard NA motor met alleen andere carburateurs en uitlaat!
De auto levert nu dus zo'n beetje 108pk en 142Nm. Een verschil dat je toch best merkt

Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site