Nieuw AE92 Corolla fun project

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Bart-E11 »

Blof-fan schreef: vr sep 08, 2023 20:45 En de auto is gisteren weer op de vermogensbank geweest om de Solex carburateurs af te laten stellen!
Maar wat bleek? Er viel helemaal niet zoveel af te stellen! :lol:

Ik had al allerlei spullen meegenomen (andere venturi's en sproeiers, een van de onderdelen carbs die ik weer in elkaar had gezet, nieuwe bougies) er volledig vanuit gaande dat er nog van alles gesynchroniseerd en afgesteld moest worden en we wel een paar uur bezig zouden zijn om alles optimaal te laten draaien.
Dat liep dus anders...

De auto op de bank vastgesjord en de beste man deed een eerste run, waarbij ik er volledig vanuit ging dat het een baserun zou zijn en we vanuit daar verder zouden gaan werken. Ik nam dus ook niet eens de moeite om de run te filmen...
Maar de carb wizzard was al helemaal tevreden met hoe de motor liep en reageerde. Ook was de lucht/brandstof verhouding al dusdanig goed dat daar ook niet zoveel aan gedaan hoefde te worden.
Hij heeft de stationair schroeven nog iets af gesteld, maar dat was het dan ook wel

Er viel simpelweg eigenlijk niets meer af te stellen!
Het bleef dus bij die ene run.


Scan dynosheet Corolla met Solex ADDHE.jpg


Maar die leverde al wel meteen een resultaat op waar best blij van werd! :D
18pk aan de krukas gewonnen op een zo goed als standaard NA motor met alleen andere carburateurs en uitlaat!

De auto levert nu dus zo'n beetje 108pk en 142Nm. Een verschil dat je toch best merkt :lol:
ik heb even bij gelezen en het werk wat jij elke keer doet met auto's is gewoon waanzinnig
dat 4afe uitlaatspruitstuk heeft mark ooit een keer om een 5efe gezet icm 4efe corolla inlaat en die draaide ipv 90 105 pk
beetje dezelfde winst die jij hebt gehaald maar dit is gewoon E10/E11 4afe waardes
en je het geluid ben ik met je eens klinkt geweldig
heb recent een 4age blacktop gereden op ITB's en die schreeuwt echt alles uit op 8500 rpm (standalone ecu)
was voor mij ruim 9 jaar geleden dit ik dit gehoord had

chapeau!!
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Bedankt Bart :mrgreen:

Nog veel werk te doen aan het oude beestje, maar beetje bij beetje wordt het wel wat ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Hier ook nog eens een beetje bijwerken, want ik heb niet echt stil gezeten :lol:

Helaas is er een oververhitting probleem ontstaan bij de auto na de ombouw naar de Solex carbs. Ik heb al het een en ander geprobeerd om dit op te lossen, maar ik kan er m'n vinger gewoon niet op leggen wat nu precies het probleem is.
De radiateurdop is uitgewisseld met 2 andere, de thermostaat is vernieuwd, de radiateur zelf is vernieuwd door een groter exemplaar zelfs, de koppakking is zelfs vernieuwd, ik had wat koelvloeistof poorten die niet meer gebruikt werden afgedopt bij de ombouw, die heb ik met extra slangen en verloopjes weer grotendeels in ere hersteld. Maar helaas mag het allemaal niet baten.
Bij gewoon stationair draaien, of de motor toeren laten maken niets aan de hand, de ventilator slaat ook gewoon aan. Pas als de motor echt belast wordt begint hij warm te lopen. Na ongeveer 20km rijden loopt de temperatuur op. Als we de kachel vol open gooien dan zakt de temperatuur weer naar normaal en blijft het onder controle, maar in de zomer rijden met de kachel op standje dodelijk is ook niet zo prettig.

Voor kleinere ritjes in de buurt gaat het nog prima, maar langere ritjes ontzie ik momenteel. Ik heb eigenlijk ook geen zin meer om nog heel veel tijd, geld en moeite te steken in dit blokje, wat uiteindelijk toch eruit gaat voor de 4A-GE en eigenlijk gewoon voor de lol en om wat ervaring op te doen met carburateurs is omgebouwd.

Tuurlijk zit het me dwars dat ik het probleem nog niet gevonden en opgelost heb en ik geef me niet graag gewonnen, maar na de hele kop eraf gehad te hebben en nog een paar keer iets geprobeerd te hebben ben je het een keer beu :dots:
Voor nu is het even wat het is, de auto is nog een poos door zoonlief gebruikt om mee naar school te rijden elke dag, dat ging dan net goed.
Verder af en toe eens een kort ritje voor de fun, maar daar blijft het voorlopig even bij.

20230912_164658.jpg
De cilinderkop eraf gehaald
20230912_165232.jpg
Onderblok met de kop eraf
20231005_213116.jpg
De cilinderkop gereinigd en met de hand gevlakt
20231019_104642.jpg
Het onderblok gereinigd en met de hand gevlakt
20231022_141613.jpg
Thermostaat vervangen
20231114_201708.jpg
Nieuwe radiateur (groter dan het oude exemplaar zelfs
20231114_211218.jpg
Nieuwe radiateur geplaatst
20231130_190215.jpg
Verloopjes gemaakt om afgedopte koelleidingen weer met elkaar te verbinden
20231130_194419.jpg
Koelleidingen weer met elkaar verbonden.

Ik heb dus echt nog wel wat geprobeerd en er stiekem toch nog wat geld tegenaan gegooid, maar op een gegeven moment houdt het wel op en moet je gewoon bedenken dat als de 4A-GE erin komt het zonde is van de investeringen die je er nu in stopt.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Maar afgezien van de pogingen om het koelprobleem te verhelpen, loopt er ook niet iets anders.

De carrosserie van de Corolla is, zoals het bijna elke oude E9 betaamt, natuurlijk door en door verrot op sommige plaatsen.
Dat was deels al bekend toen ik 'm kocht natuurlijk, maar bij nadere inspectie hier en daar bleek het toch wel erger dan vooraf gedacht en dan heb ik nog niet eens heel diep gegraven of veel gedemonteerd. :roll:

Om dat te fixen kan ik natuurlijk de hele auto uit elkaar halen en er voorlopig niet meer in kunnen rijden, net als de coupé. Maar dat was nou net niet de bedoeling van deze auto. Ik wilde er weer een waar ik in kon rijden en lol mee kon hebben.

Maar toen deed zich een gelegenheid voor die een kans bood.
In België stond een E9 te koop voor een zeer bescheiden bedrag. Het is dan wel een kale 1.3 die echt wel betere tijden heeft gekend, maar voor onderdelen was ie nog prima. Met een paar man van het E9 liefhebbersgroepje besloten we 'm ongezien te kopen en de kosten te delen.
Ik woonde het dichtstbij en had de mogelijkheden om 'm te gaan halen en bij mij in de loods te stallen.

We hebben een dag geprikt waarbij we met 4 man het autootje in een dagje compleet hebben gestript en iedereen de onderdelen die hij wilde hebben kon meenemen. Alles wat overbleef zou bij mij in de loods blijven en was dus voor mij. Inclusief de complete carrosserie!

20240102_191230.jpg
De auto opgeladen op een autotrailer en met de RAV4 van m'n ouder opgepikt net onder Antwerpen
20240102_193019.jpg
Op enkele onderdelen na, was de auto nog nagenoeg compleet
20240105_131511.jpg
Nog even gebroederlijk naast elkaar
20240105_142742.jpg
In de loods gerold, gereed voor demontage
20240120_155432.jpg
20240120_155444.jpg
20240330_162003.jpg
Nadat de andere mannen alles hadden meegenomen wat zij wilden hebben, heb ik de auto nog verder helemaal gestript
20240330_234307.jpg
20240330_234319.jpg
20240330_234327.jpg
20240330_234338.jpg
20240330_234341.jpg
Helaas had ook deze carrosserie wel de nodige aandachtspuntjes. Op de foto's ziet hij er nog redelijk uit, maar in werkelijkheid mankeert er nogal het een en ander aan. Gebrekkige oude reparaties, deuken, slechte lak, gebroken voorruit en dan nog de nodige doorgerotte plekken.

Plan is nu om deze carrosserie helemaal op te lappen en als deze helemaal naar wens is, kunnen alle onderdelen van de nu nog rijdende auto overgezet worden naar de andere, waarmee ik dan hopelijk weer een strakke en roestvrije carrosserie heb waar ik op voort kan bouwen.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Maar voordat we er echt aan kunnen beginnen moeten we een beeld krijgen van waar de pijnpunten zitten. Daarvoor heb ik de coupé uit de draaibrug gehaald, zodat ik die kon gebruiken voor deze Corolla.
De bevestigingspunten voor de draaibrug zijn overgezet op dit chassis, waarbij bleek dat het chassis van de coupe en de hatchback aan de achterzijde toch niet iets verschillen. De kokerbalken zitten niet op dezelfde afstand van elkaar.
Dus is er voor de achterkant nog een nieuwe bevestiging gemaakt en kon de hele auto in de draaibrug, waarmee we mooi overal bij konden.
20240330_234501.jpg
20240415_192036.jpg
20240415_195534.jpg
Zoonlief wilde ook graag helpen, dus die begon alvast met het verwijderen van de undercoating van de bodem
20240416_162458.jpg
20240416_162508.jpg
20240416_162521.jpg
20240511_125259.jpg
20240511_125322.jpg
En dat bracht ook nog wat ellende aan het licht helaas... :( Er was door de jaren heen al het een en ander geprutst (en het was ook echt prutswerk ook!) aan de auto. De beide achterste wielkasten zijn al eens vervangen, delen van de dorpels zijn nieuwe stukken ingelast en bij de wielkasten zijn er ook lapjes in gebakken (en alles is niet netjes gedaan).

Tja, moet je dan nog aan zo'n auto beginnen om 'm weer netjes te maken? De kosten voor de auto had ik er al ruimschoots uit met de onderdelen die ik nog uit de auto heb kunnen halen. Dus nu opruimen zou voor mij geen verliespost zijn.

Aan de andere kant, dan heb ik nog steeds geen oplossing voor de rijdende Corolla.
Dus dan toch maar de tanden erin zetten en kijken wat we ervan kunnen maken. Ook wel weer een leuke uitdaging natuurlijk! :D

Maar als ik het dan doe, dan ook wel zo goed mogelijk met de middelen die ik tot m'n beschikking heb. Dus eerst de auto nog maar eens wat verder demonteren om een en ander goed aan te kunnen pakken.

Dat houdt in veel puntlasjes uitboren en de carrosserie zelf waar nodig uit elkaar halen om het plaatwerk te kunnen herstellen of vervangen waar nodig.
Gelukkig is de draaibrug hier een absolute uitkomst (anders was ik er niet eens aan begonnen!) en kunnen we overal best goed bij.
20240513_212833.jpg
20240511_145543.jpg
20240511_152540.jpg
20240511_174244.jpg
20240511_174256.jpg
20240513_191025.jpg
20240513_210218.jpg
De complete achterste toren/binnenste wielkuip en buitenste wielkuip zijn eruit gehaald zoals ze ook ooit door de fabriek erin zijn gezet.

Ook de beide achterste gordelbevestigingspunten zijn eruit gehaald, want ook daar keken we naar binnen.

De rotte plekken zullen eruit geslepen worden en nieuw staal op een fatsoenlijke manier er weer terug in gelast. Nu ben ik geen schadehersteller of plaatwerker natuurlijk, maar we doen ons best en hopelijk zie je er als we klaar zijn weinig meer van en is alles weer structureel verantwoord :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Maar we zijn er nog niet.

Terwijl ik aan het bedenken was wat ik met de carrosserie ging doen en hoe we het aan zouden kunnen gaan pakken, kreeg ik nog een andere brainwave. Er lagen nog wat kartonplaten in de loods en ik zag een kans daar nog wat crea-bea mee aan de gang te gaan.

Eigenlijk gewoon voor de lol en zonder vooropgezet plan, zomaar om eens te kijken hoe een widebodykit eruit zou zien op de auto. Wel enigszins geïnspireerd op de befaamde uitgebouwde 2JZ widebody Corolla uit Scandinavië ben ik een wat gaan knippen en plakken.
20240621_220642.jpg
20240621_220909.jpg
20240627_223838.jpg
20240627_224450.jpg
20240627_224505.jpg
20240627_224511.jpg
20240627_224526.jpg
20240627_224725.jpg
Ziet op zich helemaal niet gek uit. 8-) Ik wilde het niet te gek maken en de lijnen van de auto een beetje respecteren. Dit geeft ongeveer een 35mm verbreding per kant.

Maar toen ik eenmaal wielen eronder had gemonteerd bleek het toch niet helemaal te gaan werken en passen.
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ermee ga doen. Áls ik het wil doen, dan is dit natuurlijk het moment ervoor. Dus ik heb me er voor de zekerheid toch nog iets meer in verdiept en heb het een en ander uitgemeten aan zowel deze carrosserie als de rijdende Corolla.
20240722_213308.jpg
20240722_214205.jpg
Zo blijkt dus dat een wielkast helemaal geen perfect ronde vorm heeft (wat ik dus wel uitgetekend had op dat karton) maar meer elliptisch is met een ruimere boog aan de bovenkant en dan krapper toeloopt naarmate hij meer naar beneden komt.

Dus heb ik dat eens uitgetekend op een stuk karton, uitgeknipt en eens bij de rijdende Corolla ervoor gehouden. Nu komt de vorm veel meer overeen met de bestaande vorm van de wielkasten van de Corolla en zou het nu eventueel wel kunnen werken.
20240724_124414.jpg
20240724_124546.jpg
Maar eerst maar eens kijken of de carrosserie überhaupt nog een beetje kunnen redden, anders heeft het maken van wilde plannen ook nog geen zin ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

En nog een laatste dan, want de eerste vorderingen met het verhelpen van de roestplekken zijn ook al gemaakt.

Zo heb ik bij het eerste plekje bij de achterste zijruit aan de bestuurderszijde al een nieuw stuk erin gelast.
20240723_150948.jpg
Eerst schoongeborsteld met een staalborstel om de gehele omvang van de rotte plek te kunnen zien

20240723_152725.jpg
Vervolgens de lijnen van waar het vierkante gat moet komen buiten het uit te slijpen gebied getrokken, zodat ik later nog kan herleiden waar hij moet komen.

20240723_154846.jpg
Dan zat er nog een vervelend klein verzetje in het stukje plaatwerk dat ik na moest zien te maken. Voor de duidelijkheid, ik heb geen enkel stuk plaatwerk gereedschap, dus moest ik het met een eenvoudige hamer en een bankschroef voor elkaar zien te krijgen.

Voor dit verzetje heb ik het stukje nieuwe plaatwerk tussen 2 dunne strips geklemd en met een 3e stukje strip het plaatwerk naar beneden geslagen.

20240723_161010.jpg
En dat werkte best goed, want dit begint er toch al een beetje op te lijken.

20240723_162044.jpg
Vervolgens de radius aan de bovenzijde en het laatste verzet erin gebogen en dan heb je iets wat best eens bruikbaar zou kunnen zijn en de vorm best goed benaderd.

20240723_163357.jpg
Daarna kunnen de puntlasjes uitgeboord worden en het rotte stuk eruit geslepen. Nu is er dus geen weg meer terug...

20240723_163348.jpg
Oud en nieuw naast elkaar

20240723_164547.jpg
En dit lijkt wel aardig te gaan passen. Het past zelfs zo goed dat ik het nieuwe stukje plaatwerk er zo in kan leggen en het zonder klemmen of magneetjes netjes blijft liggen.

20240723_165616.jpg
De lijnen lijken ook wel aardig overeen te komen

20240723_180359.jpg
Voordat ik de boel vast het gezet heb ik eerst die lijnen overgenomen op het nieuwe stukje plaatwerk en het vierkante gat erin geboord en gevijld. Ik vind dat makkelijk om te doen naast de auto dan op de auto zelf.

Toen het gat erin zat alles nogmaals nagemeten en gepast om zeker te zijn dat alles klopt. Toen het bleek te kloppen kon het nieuwe stukje plaatwerk met enkele lasjes vast gehecht worden.

20240724_104937.jpg
Om vervolgens helemaal rondom afgelast te worden. Dit is puntlasje voor puntlasje gedaan, met steeds oversteken naar de andere kant van het plaatwerk en tussendoor goed te koelen met een luchtpistool, zodat het plaatwerk niet te heet wordt en gaat vervormen.

20240724_113918.jpg
En als je dan aan de achterkant kijkt zie je een mooie doorlassing, wat aangeeft dat het lasapparaat goed afgesteld staat en we een degelijke las hebben.

20240724_120858.jpg
Daarna konden de lasjes weer vlak geslepen worden, lampje erachter om te controleren of er nog kleine gaatjes in zaten die ik gemist had. Ook die weer vol gelast en vervolgens weer vlak geslepen. Als laatste de puntlasjes weer hersteld.

20240724_133648.jpg
Daarna een laag zinkspray erover om te voorkomen dat blanke staal snel weer gaat roesten.

Ik ben natuurlijk geen plaatwerker of schadehersteller, dus het is zeker niet perfect. Maar al met al was ik best tevreden! :D
Dit is met een klein beetje plamuur echt wel weer mooi en strak te krijgen en dan zie je er als het goed is nadien helemaal niks meer van ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Namssam
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 651
Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
CCNL lidnummer: 855
Type Corolla: E11
Type Corolla: 4AFE Auto.
Locatie: Bladel, ZO Brabant

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Namssam »

LOVELY!

Ik heb (sinds kort) geen Corolla meer, maar kom af en toe nog eens snuffelen op dit forum.
En dan geniet ik van dit soort posts.

Blof-fan (ofwel P) is een inspiratiebron.

Manman wat zou ik graag de skills, ruimte en ook het geduld hebben van je.

Keep the good work up!
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) Sold
CT200h '18 (van 2024 - ) Driving since MRT2024
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Bedankt! :D

Blijf vooral rondsnuffelen, ondanks dat het forum redelijk dood is blijf ik gewoon stug posten :lol: Als was het maar als een soort persoonlijk naslagwerk :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6619
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Martijn »

Vakwerk voor de inzet voor het merk en het werk hier.. :D Driemaal hulde daarvoor! 8-)
Met alle andere mogelijkheden om updates te posten voor je Corolla, blijft het hier toch het mooiste, complete overzicht van je updates.

Goed om te weten:
Zolang de CCNL rekening het aankan (en dat is echt nog wel ff!) blijven we het Corollaforum stug online houden.
Precies wanwege dit soort geweldige posts.. heerlijk!

:D
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Bedankt Martijn en dat is inderdaad goed om te weten.

Blijf ik gewoon lekker uploaden voor de stiekeme lezers hier :lol:
Er is nog genoeg werk aan deze Corolla en ik heb er ook nog de nodige plannen voor! Er kan even tijd tussen zitten, maar er staat nog genoeg te gebeuren ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10296
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Co'tje »

Blof-fan schreef: zo aug 18, 2024 12:22
Blijf ik gewoon lekker uploaden voor de stiekeme lezers hier :lol:
Zeker blijven doen, blijf ik stiekem meelezen ;)
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6069
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Linea Sol »

Ik ben geen stiekeme lezer en vind het ook erg interessant :D
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Lekker een weekje vrij in de herfstvakantie, dus vandaag nog eens lekker een dagje in de loods gespendeerd.
Zo'n dag is zo voorbij en als je ziet wat je dan allemaal gedaan hebt op zo'n dag valt het altijd weer tegen :?

Maar goed, ik blijf maar een hobbyist en als je dan allemaal verschillende stukken plaatwerk moet maken 'from scratch' en lassen, zonder ervaring en de juiste gereedschappen, dan duurt het allemaal wat langer. Maar het is toch best leuk om te doen ;)

Ik had laatst de voorruit al eens verwijderd, en daar kwam veel roest onder vandaan. Het was al niet meer de originele Toyota ruit, dus ik vermoed dat die een keer wat minder professioneel vervangen is...:roll:
20240803_170050.jpg
20240803_170101.jpg
20241022_093448.jpg
20241022_093501.jpg
20241022_100538.jpg
20241022_100547.jpg
Dat wordt geen feestje om te repareren... :?
Die laat ik dan ook nog maar even voor wat het is. Nog zat andere dingen die ik eerst nog aan kan pakken!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Zoals het maken van inlasstukken voor verschillende onderdelen.
20240729_152710.jpg

Eerst met CAD (Cardboard Aided Design) een template gemaakt van het verwijderde stuk.

20240801_142429.jpg
20240801_145352.jpg
20240801_154752.jpg
20240801_154803.jpg
20240801_160324.jpg
20240801_160335.jpg

Het overzetstuk gemaakt, meteen het gat voor de gordelbevestiging erin geboord en erin gelast. Niet m'n mooiste laswerk, ik brandde er een paar keer doorheen. Maar het zit uiteindelijk wel vast. Schoonslijpen, zinkspray erover en je ziet er eigenlijk niets meer van :D

20240803_113053.jpg
20241022_114106.jpg

De gordelbevestigingsplaten waren ook doorgeroest, dus daar moesten ook nog nieuwe stukken in.
Dit plaatwerk is iets dikker, 1mm ipv 0,8mm. Gelukkig had ik daar ook nog een paar stukken van liggen, dus kon ik het netjes op maat maken.

Op naar het volgende stuk. Daar moesten de puntlassen nog van uitgeboord worden.
Daarna kon het slechte stuk uitgeslepen worden en een nieuw inlas stukje gemaakt worden. Dit was ook weer een uitdagend stukje om te maken, maar het paste wel netjes

20241022_105551.jpg
20241022_105931.jpg
20241022_124707.jpg
20241022_124526.jpg

Deze stukken moeten allemaal nog gelast worden, maar ik maak liever een paar stukken zodat ik meerdere stukken tegelijk kan lassen en niet tussendoor steeds hoef te stoppen om weer een nieuw stukje plaatwerk te maken.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6069
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Linea Sol »

Tijd is weer goed besteed :D
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7541
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Een ander stuk wat ik al langer eens aan wilde pakken was de bevestiging van de deurvanger.
Die was al eens goed te grazen genomen en eigenlijk gewoon gesneuveld. Iemand heeft nog een hele slechte reparatiepoging gedaan, maar dat was ook geen succes. Omdat de bevestiging van dat beugeltje binnenin de A-stijl zit kom je er eigenlijk gewoon niet bij en wordt repareren heel lastig...:roll:

Maar gelukkig was ik een paar weken terug op de Venyard en stond daar warempel een E9 liftback! Die heeft dus mooi dat stukje A-stijl aan de goede zaak gedoneerd
Kon ik ook mooi alvast eens even spieken hoe het nou ongeveer in elkaar zat. Dus hup de haakse slijper erin, bij deze auto maakt het toch nog niet uit :lol:

Het beugeltje bleek vast te zitten aan zowel de binnenste stijl als de buitenste stijl, dus van beide moest een stuk eruit geslepen worden.
Vervolgens heb ik de puntlasjes uitgeboord waardoor het binnenste en buitenste plaatwerk van elkaar gescheiden konden worden.

Het binnenste stukje heb ik kleiner geslepen zodat ik die er eerst in kan lassen en vervolgens het buitenste stuk weer terug eroverheen kan inlassen.
Dan zou het allemaal weer stevig moeten zijn en zie je er als het goed is nadien niets meer van.

20241022_133930.jpg
20241022_133933.jpg
20241022_150903.jpg

Het buitenste stuk plaatwerk van de A-stijl verwijderd. De lasjes die je onder en boven ziet was van het slijpen van het buitenste plaatwerk. Ik moest wel dieper doorsteken, anders kon ik niet het hele stuk bereiken. Die slijpsnedes zijn daarna weer dichtgelast en vlak geslepen is.

20241022_154515.jpg
20241022_162548.jpg
20241022_163720.jpg

Het binnenste stuk ook uitgeslepen, op maat gemaakt voor het inlasstuk wat daarna netjes vast gelast kon worden in de binnenste stijl. Vervolgens weer vlak geslepen. Het hoefde hier niet supernetjes, niemand die het meer ziet, zolang er maar genoeg ruimte is voor het buitenste stuk. Zinkspray erover en dan is het in ieder geval weer even beschermd voordat de buitenste plaat eroverheen gaat.

20241022_163636.jpg
20241022_164219.jpg

Het buitenste plaatwerk ook netjes pas gemaakt en dan kan deze er ook ingelast worden. Voor nu eerst wat hechtjes gegeven, toen was de dag alweer om. De rest is voor de volgende keer ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie