Allereerst wil ik alle gebruikers hier bedanken voor alle informatie die ik hier heb kunnen vinden. In de 2 weken die ik hier nu echt actief ben, ben ik al door meerdere gebruikers via topics of prive berichten goed geholpen en geadviseerd. De meeste informatie die ik hier plaats heb ik ook gevonden hier op het forum in verschillende topics en reacties.
Ook ik open hierbij dus een 'projecten' topic. Ik ben voorlopig nog niet klaar met m'n auto dus dan kan ik hier alles een beetje opsommen en hebben anderen er misschien ook nog wat aan.
Ik ga het hier voornamelijk hebben over goed betaalbare aanpassingen voor mijn E10 GTSi.

Gepimpte auto's (spoilers, bodykits, booskijkers, etc) vind ik persoonlijk niet erg mooi dus daar zal het hier ook niet over gaan.
Met goed betaalbare aanpassingen bedoel ik dus geen veranderingen aan de auto zoals bijvoorbeeld nieuwe schokdempers of bijv spoilers met een 3e remlicht van honderden euro's.
Dit vind ik veel te duur (wanneer de originele nog goed werken) voor een auto van ± € 3000,-
Zoals je misschien al hebt kunnen lezen in m'n introductie 'gastenboek' topic ga ik het voornamelijk hebben over veranderingen aan de auto die de wegligging en veiligheid bevorderen, dit omdat ik een erg sportieve rijder ben.
Ik zal proberen alle wijzigingen duidelijk uit te leggen, zodat ook beginnelingen (zoals ik zelf
Uiteraard is elk commentaar/kritiek welkom.
De veranderingen tot nu toe:
- Geperforeerde schijfremmen voor.
Brakemax schijven en sport remblokken van http://www.autopartsonline.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Remmen + blokken inclusief verzending en montage bij lokale garagebedrijf: ± € 250,-

De remprestaties zijn duidelijk verbeterd in vergelijking met de originele (oude piepende) remmen die eronder zaten.
- Philips Bluevision autolampenset H4 (stads- en dimlicht). Halfords prijs € 36,99

Het installeren van de nieuwe dimlichten is erg eenvoudig. Je trekt voorzichtig de stekker van de lamp af. Trekt het rubbertje van de achterkant van de lamp af en je maakt het klemmetje los waarmee het lampje in de koplamp vast gedrukt zit. Je plaatst de nieuwe H4 Bluevision lamp, maakt het klemmetje weer vast, het rubbertje weer vast en sluit de stekker weer aan. LET OP: pak de halogeen lamp niet vast bij het glas hierdoor zal hij snel kapot gaan.
De stadslichten bouw je in door de schroef die je zijlicht verbindt met je koplamp los te draaien. Je kan hierna met je vlakke hand voorzichtig het zijlicht naar voren duwen. Al zit dit erg vast kan je er een beetje tegen aan slaan terwijl je je hand naar voren beweegt. Je haalt hierna het stekkertje los, trekt de oude lampjes eruit en plaatst de nieuwe.
Het verschil in lichtopbrengst is erg groot in vergelijking met de 'originele' halogeen lampen die erin zaten. Het licht komt (in dezelfde hoek) verder en het is een stuk helderder. Ook de stadslichten aan de zijkant geven duidelijk meer licht.
- 3e LED remlicht van Halfords € 16,99
Deze kan je eenvoudig met de bijgevoegde dubbelzijdige tape monteren in je auto. Het draad kan je eenvoudig via de afwerkranden van het plafond en het 'kozijn' van je achterklep geleiden tot aan waar je krik hangt. Je achterlicht zit vast met 3 schroeven en een metalen pin die vanaf de lamp in een rubbertje steekt dat aan je carrosserie vast zit. Omdat de draden van m'n acherlicht erg netjes gebundeld waren en ik dit niet wilde beschadigen/verstoren heb ik het draad van het 3e remlicht via dit rubbertje (waar ik een hoekje uit geknipt heb) gehaald richting m'n achterlicht. Daarna is het de beschrijving volgen die bij het 3e remlicht zit.
- 3 punts veerpootbrug G6 (via Kees) € 75,-
Uiteraard begon ik met loshalen van de ruitenwissers en de paravan. De ruitenwissers zijn eenvoudig los te halen door even een moertje los te draaien.
De paravan komt los nadat je 5 schroefjes hebt los gemaakt en 5 plastic bevestigingsschroeven hebt los geklikt.
Daarna heb ik de gaten geboord waar de brug in het midden bevestigd zou moeten worden.
Ik heb hiervoor een 8mm boor gebruikt. Na het boren heb ik op het aanraden van Kees tectyl gespoten in de boorgaten tegen corrosie. Tijdens het drogen van het tectyl heb ik de 4 moeren losgemaakt die aan je veerpoot vast zitten. Toen heb ik de brug over de bouten gelegd en uiteraard vast gemaakt. In het midden heb ik dit vast gemaakt met RVS 2cm bouten en de daarbij behorende RVS moeren en ringetjes.
Resultaat (clickable):
- Verwijderen aanzuigbuis van originele luchtfilter € 0,- (duh
Zie: viewtopic.php?p=529518#p529518" onclick="window.open(this.href);return false;
- Einddemper die een diep/zwaarder geluid geeft.
viewtopic.php?p=531444#p531444" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?p=531848#p531848" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?p=531880#p531880" onclick="window.open(this.href);return false;
Toekomstige veranderingen:
- Verlagingsset.
Ik wil de auto in principe wel 40mm verlagen met een verlagingsset. Ik heb een aantal keer gelezen dat dit de wegligging ten goede komt zonder dat er teveel van je comfort af gaat.
Ik heb van Mark M een uitgebreide beschrijving gekregen hoe deze veren zelf te monteren en ga dit dan ook zeker proberen.
Ik zal zodra het gelukt is ook zijn beschrijving (indien hij dit niet erg vind) hier plaatsen + een soort foto guide.
Update: ik heb sinds enige tijd al een intrax 40mm verlagingsset liggen, deze moet ik nog steeds eens monteren.
- Openluchtfilter + Cold Air Intake (CAI).
Om het sportieve rijden te bevorderen wil ik ook een openluchtfilter en een CAI gaan bouwen.
Mijn oog viel op de CAI die Freeze 2k3 gebouwd heeft. Dit kost niet heel erg veel, ik schat zo'n € 150,-
Zoals ik hier op het forum gelezen heb bevordert dit de motor verbranding enigszins en het maakt een sportief aanzuig geluid.
- Heldere knipperlichten.
Dit zijn m'n voorlopige toekomstige plannen voor de auto. Dit zal waarschijnlijk nog wel aangevuld gaan worden wanneer ik hopelijk nog meer advies krijg van de gebruikers hier en/of zelf hier achter kom nadat ik iets gelezen heb.
Nogmaals: Uiteraard is elk commentaar/kritiek welkom.
Meer foto's zullen ook volgen.
Groet,
Frank