Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Goede keuze die Primacy3. die heb ik onder de C-HR ook. Merk wel dat ze meer (afrol)geluid maken dan mijn Michelin alpin5 winterbanden. ;)

Mooi dat ze die lakschade herstellen. Het eruit snijden gaat met staaldraad dus enig contact met het lakwerk en je bent weg.. dus erg netjes van Carglass dat ze dat zo oppakken. Ergens weer een reden om hun dat soort klusjes te laten doen..

Koplampen.. ja de kunststof varianten van tegenwoordig worden dof op ten duur. Niet heel erg, je kan ze vaak laten polijsten voor iets van 25euro per koplamp. Zelf doen kan ook maar dan ben je dat bedrag al aan spullen kwijt. en na een jaar of 2-3 is het vaak weer hetzelfde.
Nieuwe kan ook maar zijn nog kostbaarder. Zeker als je originele wilt.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Ja, ik ga ze maar gewoon eens proberen. Ben vooral benieuwd hoelang ze meegaan. Ik vind ze juist opvallend stil onder de Avensis. In ieder geval stiller dan de Continentals.

Nou ja, liever natuurlijk dat ze het in een keer goed doen zodat er achteraf niets hersteld hoeft te worden. :roll:
Maar goed, die monteur kon ook eens z'n dag niet hebben ofzo. Ze geven gelukkig levenslange garantie op de montage van de ruit, dus daar heb ik ze dan bij deze aan gehouden.

Als jij een adresje weet waar je ze voor 25,- per lamp kan laten doen moet je dat eens doorgeven. Ik heb 't bij Autotaalglas gevraagd en bij een poetsbedrijf hier in de buurt. De een vraagt 150 en de ander 175 voor beide lampen :shock:
't Is dat nieuwe imitatie nog net een slagje duurder zijn, maar anders zou je dat nog bijna gaan overwegen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door corollapowerrr »

Polijsten met tandpasta. Overigens heeft mijn garagebedrijf ze eens met een doekje en een speciaal middel in 1 minuut weer als nieuw gemaakt. Moet ik even vragen welk middel dat is
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

Weer heul heul heul goed bezig geweest zeg. Gelukkig ook dat carglass zijn verantwoordelijkheid neemt.

Ik meen dat er eens een terugroepactie is geweest voor die koplampen.

€175.- voor koplampjes polijsten :shock:
Kan je zelf ook. Met gewoon polijstpasta waar je de auto mee doet. Heb ik al een paar keer gedaan..... ik zou zeggen....neem je vrouw mee een dagje shoppe in Aken.....kom je ff langs en dan proberen we het even of we er wat van maken kunnen...... maar of je dan goedkoper uitbent....shoppe in Aken :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Via Marktplaats vind je er genoeg die dat voor paar tientjes doen.

Met polijstmiddel kan je idd een heel eind komen maar als ze te ver heen zijn dan komt er eerst schuurpapier aan te pas.
Die van de RAV4 ook paar keer gedaan maar zelfs de grove polijst (Poorboys SSR2,5) blijven ze wat gelig. Benieuwd wat jij daarvoor gebruikt Jaap!
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

Heb dat wel eens gedaan met chemical guys polijst spul. Eerst grof daarna finish polish. Inderdaad ook wel eens moeten schuren....
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Zo, deze week is de Avensis een paar keer uit logeren geweest.

Vorige week zaterdag heb ik 'm al bij Carglass neergezet zodat ze daar maandagochtend vroeg direct de ruit er weer uit konden snijden om de schade te bekijken en te beoordelen of het ook daadwerkelijk door de ruit vervanging kon komen. Ik wist de uitkomst al een beetje, maar goed :roll:

Even ter herinnering, dit was er gaande op een paar plekken bij de bovenste raamlijst van de voorruit:

Afbeelding

Niet zo fraai natuurlijk en onbehandeld op termijn goed voor lekkages en natuurlijk nog veel grotere rotte plekken. Daar moest dus iets mee gebeuren en dat zou een kostbaar geintje kunnen worden als ik het zelf moest laten fixen.

Maar gelukkig belde de werkplaatschef van Carglass Middelburg me maandagochtend op met de mededeling dat de auto meteen door zou gaan naar de schadehersteller (Die toevallig hun achterbuurman is). Het was inderdaad zeer goed mogelijk dat de schade was veroorzaakt met het plaatsen van de nieuwe ruit. (De schadehersteller vertelde me achteraf dat de kleine bloemkolen boven de ruit, nog maar het topje van de ijsberg was en onder de ruit de roest al ver gevorderd was over de volle breedte)

Dat was natuurlijk de gewenste uitkomst en ik dacht van de nood meteen maar een deugd te maken.
Want wellicht weten jullie ook nog dat de lak van de spoiler de bloedhete zomerdagen niet zo heel lekker was doorgekomen:

Afbeelding

Dus ik heb meteen die schadehersteller gebeld, waar de auto al gearriveerd was en ze al begonnen waren om de roest te verwijderen en te behandelen, met de vraag of ze ook gingen spuiten. 'Jawel meneer, waarschijnlijk moet het hele dak opnieuw gespoten worden'.

Kijk, dat komt goed uit. Dan is een klein beetje extra lak aanmaken waarschijnlijk niet zoveel extra werk zeker? Zouden jullie eens naar de spoiler willen kijken of jullie die ook meteen mee kunnen pakken?
'Ah meneer, dat ziet er inderdaad niet zo fraai uit! Maar dat gaat wel lukken. Dan demonteren we 'm, schuren 'm helemaal kaal en bouwen de verflagen weer opnieuw op, zodat dat probleem zich niet meer voor kan doen.'

Ah, klinkt goed! En wat gaat dat extra kosten?
'Nou meneer, we zijn toch al aan de auto bezig. We moeten toch al schuren, spuiten en lak aanmengen. Normaal kijk je dan al gauw naar een dikke €200,-. Maar omdat we nu toch al bezig zijn kunnen we het wel doen voor €75,-'

Perfect, als je dat dan wilt doen, heel graag! :D

Afijn, dinsdagmiddag was de auto alweer klaar, inclusief vers terug geplakte voorruit! Sneller dan verwacht zelfs en het resultaat is weer prima. Jammer dat het überhaupt moest gebeuren, maar zonder meer prima service van Carglass die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en het
uiteindelijk prima en vlot geregeld hebben. :D

Afbeelding

Afbeelding

Erg blij mee! :D

Woensdagavond mocht de Avensis alweer uit logeren, want donderdag mocht hij de dag bij de dealer spenderen voor z'n APK, een terugroepactie voor een airbag ECU en omdat ik de schokdempers had vervangen moest ook de uitlijning nog even gecontroleerd en bijgesteld worden.

Als leenauto kreeg ik op mijn verzoek de nieuwe Corolla Touring Sport 2.0 hi power hybrid mee. :mrgreen:

Afbeelding

Erg fijne wagen met een heleboel speelgoed aan boord! Ik heb er ook eens goed wat mee rondgereden. M'n dochtertje is er al weg van :lol:
Ik ga hier geen hele review neerzetten over wat ik van die auto denk en vind en hoe het bevallen is, het blijft immers het topic van de Avensis :P
Maar het was erg leuk om er eens een poosje mee te mogen sturen. Alleen zo jammer dat hij maar 750kg mag trekken...

De Avensis kon de volgende middag alweer opgehaald worden. Zonder mankeren of op of aanmerkingen door de APK (mocht wel ook na al dat werk van de afgelopen tijd :roll: ) en de ECU is netjes onder garantie vervangen.
Door tegenslagen in de werkplaats was het uitlijnen helaas niet meer gelukt, maar bij de controle bleek het wel degelijk nodig te zijn. Daar is nu een nieuwe afspraak voor gemaakt.
Benieuwd wat ik dan weer als leenauto meekrijg. Een Supra kwam er helaas niet als demo, maar er staat daar wel al een nieuwe Camry demo...:lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Heel netjes opgelost allemaal! :D

En die Corolla review wel ff ergens maken hier.. :lol:
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

Ziet er weer keurig uit Patrieck.
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Kees »

Dat laten herstellen van je koplampen kam ik aanbevelen. Héb het bij drie auto's al laten doen. Zat vijf jaar garantie op en bij de IS is het laatst opnieuw gedaan Aangezien deze weer begon. Kosteloos binnen de vijf jaar.
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Zo, de Avensis heeft afgelopen zaterdag weer een kleine beurt van me gehad zonder bijzonderheden. Oliefiltertje, 4.2 liter 15w40 olie, vers interieur filtertje, alle vloeistoffen, lampjes en bandenspanning gecontroleerd.

Kon ie afgelopen maandag mooi weer voor z'n APK.
Intussen toch alweer 16 jaar oud en zo'n 332.xxx km op de teller. Maar zonder op of aanmerkingen door de keuring, dus hij kan er weer een jaartje tegenaan.

Overigens is het olieverbruik weer zoals het hoort te zijn. Tussen de beurten door hoeft er niets meer bijgevuld te worden. Ik heb het niet precies bijgehouden, maar ik schat 't intussen op zo'n 1 liter op 8000+ km.
Hij krijgt dus de rest van z'n verdere leven bij mij alleen nog maar Castrol GTX 15w40 😉
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Zo, dat gaat een echte familie-kilometervreter worden. :D
Genoeg op-en-aan, nagenoeg geen afschrijving meer, onderhoud zelf doen en roestvrij. Wat wil je nog meer? :D
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Martijn schreef: za aug 15, 2020 13:30 Zo, dat gaat een echte familie-kilometervreter worden. :D
Genoeg op-en-aan, nagenoeg geen afschrijving meer, onderhoud zelf doen en roestvrij. Wat wil je nog meer? :D
Daarom, hij doet nog steeds alles wat ie moet doen in alle comfort. Hij heeft intussen wel wat gebruiksporen hier en daar, maar het is dan ook het werkpaard.

Misschien gaat deze ook wel weer gewoon naar de 4 ton bij mij. 😉
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

Heerlijke auto's die Avensis exemplaren..... hier ook erg blij mee :lol:
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

Ik zeg : op naar de 400.000km dan :D
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Lone wolf »

Goed bezig !

mijn T25 zit "pas" op 226K km, rijdt en ziet nog perfect uit, maar ik loer naar een Auris TS voor volgend jaar.... nieuwer, smoelt lekker en hybride, dat vind ik razend interessant !
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Lone wolf schreef: zo aug 16, 2020 09:08 Goed bezig !

mijn T25 zit "pas" op 226K km, rijdt en ziet nog perfect uit, maar ik loer naar een Auris TS voor volgend jaar.... nieuwer, smoelt lekker en hybride, dat vind ik razend interessant !
Tja, dat rijden in een automaat zou ik jammer vinden, maar op zich nog wel aan kunnen wennen waarschijnlijk.
Maar dat ze niks mogen trekken is voor mij gewoon een deal breaker bij die hybrides.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Lone wolf »

Dat snap ik, 345 kg geloof ik, maar daar heb ik nog een corolla voor ;-).
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

De rust, gemak en souplesse van een hybride met CVT moet je inderdaad van houden.. maar je went er o zo snel aan. :D
Aanhanger boven 750KG is wel een dingetje met Toyota hybrides. Of je moet een RAV4 AWD nemen.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Hier ook nog eens even een kleine update doen.

De Avensis hobbelt nog steeds op z'n gemakje rond en heeft inmiddels de 350.000km grens al doorschreden :D
Starten en lopen en hij doet trouw z'n rondjes waar we dat van 'm vragen.

Enkele weken terug heeft ie z'n APK ook weer glansrijk doorstaan zonder enig commentaar.

Alleen afgelopen week was toch het motorstoringslampje ineens gaan branden op een ritje. Ik heb de OBDII dongle gelukkig in m'n auto liggen, dus meteen maar even gekeken wat er aan de hand was, want aan het rijden zelf met de auto was nog niets te merken.

Code P2008. Intake Manifold Runner Controle Circuit / Open Bank 1

Die was ik ook nog niet eerder tegen gekomen.
Het kwam er eigenlijk op neer dat er in het inlaattraject van de 1AZ-FSE motor ook nog vacuüm bediende klepjes zitten die naar gelang de omstandigheden open en dicht gestuurd worden om een swirl te creëren in de cilinder.
Dit wordt door de ECU aangestuurd via een VSV (Vacuum Switching Valve) die gelukkig heel makkelijk bereikbaar is praktisch bovenop de motor.

In de praktijk kwam het erop neer dat er nog gewoon met de auto gereden kon worden, maar af en toe was de motor onderin niet altijd helemaal happy en had ie wat moeite om de boel te trekken en schudde alles soms even iets. Boven de 2000rpm was er eigenlijk alweer niets meer van te merken.

Deze VSV had schijnbaar de pijp aan Maarten gegeven. Nieuw (niet via Toyota) waren ze zo'n €80,- dus dat viel an sich nog wel mee.
Maar toevallig was ik de week ervoor nog op de VenYard geweest waar ook nog 2 Avensis T25's stonden. En zowaar, daar zaten deze VSV'jes nog op. Kosten €12,- :mrgreen:

Thuis uitgewisseld en de ECU gereset en tadaa, het motorstoringslampje bleef netjes uit. Weer een crisis bezworen :lol:

Ook heb ik onlangs een nieuwe set winterbanden binnen gekregen voor het oude beestje, want ondanks dat ik al 10 jaar zo'n beetje niet meer op wintersport ben geweest, gaat het aankomende winter toch echt weer gebeuren en zal de Avensis op z'n nieuwe sloffen toch aan de bak moeten in wat koudere en nattere omstandigheden ;)

Maar ondanks de leeftijd en de km's heb ik er nog steeds alle vertrouwen in dat het geen probleem moet zijn voor het oude beestje :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Mad-Ice
Starting member
Starting member
Berichten: 58
Lid geworden op: wo nov 03, 2021 11:31
Type Corolla: KE70
Type Corolla: AE86
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Mad-Ice »

Hoi Blof-fan,

Ik heb de laatste paar pagina's doorgelezen van de Avensis 2.0 wagon. Jij bent een handige Harry. De Avensis ziet er netjes uit en je verzorgd haar echt goed.

Ik snap dat de Avensis glansrijk en zonder opmerkingen door de APK kwam. Op naar de 400.000km :)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Zo, de Avensis heeft ook weer wat liefde gekregen de afgelopen dagen... :D

Over een paar weken gaan we voor het eerst in jaren weer een keer op wintersport. Voor het eerst met de Avensis zelfs! :shock:
Nu wil ik m'n auto altijd in goede conditie hebben natuurlijk, maar met zo'n grote rit onder (hopelijk) winterse omstandigheden voor de boeg wil ik zeker dat de auto gewoon in topconditie verkeerd.

Eerst een grote ergernis de wereld uit helpen: Een hangende en loslatende hemelbekleding :(

Alweer een paar jaar terug wilde ik een paar vieze vlekken van de hemelbekleding reinigen. Daar had ik een spuitbus met lekker naar citroen ruikende reiniger voor gebruikt en dat werkte wonderwel. Het hemeltje werd weer heerlijk schoon. Dus toen heb ik diverse plekken aangepakt met een smetteloze hemel als resultaat.
Maar een paar maanden later begonnen enkele plekken los te komen en dat werd met de tijd alleen maar erger. De auto reed er natuurlijk niks minder om, maar toch zag de boel er binnenin de auto een beetje jofel uit.

Maar laat m'n broertje nu een bedrijfje hebben in autobekleding en die had natuurlijk wel vaker met dat bijltje gehakt. Hij had er niet direct tijd voor om dat zelf te doen, maar ik ben gewoon een dagje naar zijn werkplaats toe gegaan zodat ik het zelf kon doen onder zijn begeleiding.

Eerst de bestaande hemelbekleding vergeleken met wat staaltjes zodat hij wat stof kon bestellen en toen dat binnen was konden we aan de gang.
Maar eerst even wat foto's van hoe de bekleding eruitzag voordat we begonnen:

20230105_095941.jpg
20230105_100258.jpg
20230105_100314.jpg
20230105_100319.jpg
20230105_101353.jpg

Niet heel fraai.
Dus eerst maar eens de hele boel demonteren en uit de auto halen:

20230105_112343.jpg

De grijze bekleding eraf trekken was natuurlijk niet zo moeilijk meer, dat was zo gebeurd. Maar dan blijft de foam laag nog achter op de hemelschaal. Dat moest ook eerst verwijderd worden met een soort rubberen borstel.

20230105_112942.jpg
20230105_141812.jpg

Ook de bekleding van de A, B en C stijlen begonnen hier en daar wat los te laten of waren beschadigd. Bovendien was de nieuwe bekleding net iets anders als de fabrieksbekleding en ik wilde het natuurlijk allemaal graag hetzelfde hebben.
Dus ook de bekleding van de verschillende stijlen werd verwijderd zodat deze opnieuw bekleed konden worden.

20230105_141824.jpg

Ik deed eigenlijk alles wel zo'n beetje zelf, onder begeleiding van Thierry, maar het aanbrengen van de bekleding op het hemeltje zelf liet ik toch even aan hem over. En als een professional dat doet, dan ziet het er natuurlijk puik uit!

20230106_090759.jpg

En ondertussen heb ik zelf de verschillende stijlen aan gepakt. Eerst de boel in de lijm en vervolgens het materiaal netjes strak aanbrengen:

20230106_101847.jpg
20230106_115908.jpg

Daarna kon de hele boel met beleid weer terug gemonteerd worden in de auto. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Het is 100% verbetering op hoe het eerst was en alles past ook weer netjes bij elkaar! :D

20230106_134032.jpg
20230106_134050.jpg
20230106_134134.jpg

Ik ben er in ieder geval erg blij mee en dit kan er weer jaren tegenaan!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Nu dat in ieder geval weer netjes voor elkaar was, was het ook alweer tijd voor een grote beurt bij de auto. Hij tikt inmiddels de 355.000km aan dus even de olie en het oliefilter verversen is altijd een goed idee. Verder zijn alle overige vloeistoffen gecontroleerd en lucht en interieurfilter gereinigd of vervangen.
Verder zijn er nog wat andere kleine gebreken verholpen. Een defect remlicht, wat verlichting van schakelaars in het interieur, het bakje in de middenconsole vervangen door een die ik van de zomer op de sloop had gescoord zodat het klepje weer netjes dicht kan.

Ook heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een andere ergernis aan te pakken: De vergelende koplampen.
Nu is dat een kwaaltje die zo'n beetje elke auto uit die periode heeft. Het plastic vergeelt met de tijd.
Je doet er helaas heel weinig aan. Om ze door de keuring te krijgen worden ze elk jaar even licht gepolijst bij de dealer, maar dat houdt nooit lang stand helaas.
Het zorgt er ook voor dat de Avensis 's nachts een waardeloos lichtbeeld heeft en ik me soms serieus afvraag of ik de koplampen nou al wel had ingeschakeld... :?

Dus heb ik een hele poos terug al eens een gebruikt setje koplampen via Marktplaats gekocht voor een zacht prijsje die al helemaal gepolijst waren en daarna zijn gecoat zodat het vergelen hopelijk langer duurt en idealiter helemaal achterwege blijft.

20230107_131129.jpg
20230107_131137.jpg
20230107_160106.jpg

Van die heldere koplampen knapt ie meteen weer een heel stuk op en lijkt ie toch weer wat minder oud als dat ie daadwerkelijk is.

Ook heb ik een setje nieuwe winterbanden aangeschaft en om de wintervelgen laten leggen. Hoewel die nou nog niet echt nodig zijn, heb ik ook meteen onder de auto gelegd.

20230106_163830.jpg
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Mad-Ice
Starting member
Starting member
Berichten: 58
Lid geworden op: wo nov 03, 2021 11:31
Type Corolla: KE70
Type Corolla: AE86
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Mad-Ice »

Hoi Blof-fan,

Wauw. Die nieuwe hemel ziet er hemels uit. Echt strak en vooral schoon. Nu met al het gedane onderhoud en mooie 'nieuwe' koplampen op naar de sneeuw. Veel plezier.

Greetz Mad-Ice
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Hier ook nog eens een kleine update plaatsen.

We zijn afgelopen februari met de auto op wintersport geweest en dat was natuurlijk geen enkel probleem. Sterker nog, ik heb de rit ernaartoe (zo'n 1100km) nog maar zelden zo lekker gereden. De Avensis blijft een heerlijke auto om ook langere ritten mee te rijden. En ook in de bergen gaat het prima. Je kan wel merken dat de 1AZ-FSE geen 3S-GE is zoals in de Carina E GTi die in de bergen toch net even wat vlotter reed, maar als je geen haast hebt is het geen probleem ;)

20230224_150440.jpg
20230225_073856.jpg

En gisteren heb ik de auto ook weer even een grote beurt gegeven, want de auto zit intussen alweer op de 365.000km

Even de olie en het oliefilter vervangen, interieurfilterje, luchtfilter gereinigd, alle verlichting gecontroleerd en ook de winterwielen er maar weer onder gelegd.
Maar ik had ook al misschien wel 2 jaar een kleppendekselpakking liggen, want die zweette behoorlijk en dat is er niet minder op geworden. Maar het kleppendeksel van de Avensis verwijderen is iets meer werk, want daar zit ook de mechanische hogedruk brandstofpomp op gemonteerd en tot dusver heb ik het steeds ontzien om die te verwijderen. Maar nu moest het dan toch maar eens gaan gebeuren.

20231209_143225.jpg

Op zich viel het ook allemaal wel weer mee en na een beetje werk lag het kleppendeksel er al af. De kleppendekselpakking bleek al zover uitgehard dat hij al in diverse stukken brak en knalhard was.
Nu kon ik voor het eerst ook eens een blik werpen op de nokkenassen etc van de Avensis.
Dat zag er allemaal prima uit en ook de nokken en buckets zagen er nog prima uit met weinig tot geen slijtage. De ketting stond ook nog steeds prima op spanning, dus dat kan allemaal nog prima een poosje mee.

20231209_141250.jpg
20231209_143027.jpg

Maar aan de vuiligheid en smout langs de randen van de cilinderkop was te zien dat de kleppendekselpakking al behoorlijk zweette, het verschil is duidelijk te zien nadat ik een en ander eens een beetje had schoongemaakt.
Bij nadere inspectie bleek zelfs dat er al olie bij twee van de bougies terecht was gekomen.

20231209_141259.jpg

Nu was ging ik toch de bougies ook al vervangen, dus kon ik daar mooi even schoonmaken voordat de nieuwe Iridium bougies erin gingen.
Meteen even de oude bekeken, die zijn nogal wit uitgeslagen wat erop zou duiden dat de motor nogal arm loopt.
Maar met de directe injectie durf ik eigenlijk niet te zeggen of de kleur van de bougies nog een goede indicatie is van hoe de verbranding verloopt.

20231209_153555.jpg

En omdat ik nu toch vanalles uit elkaar moest halen, heb ik ook meteen het gasklephuis nog een keer schoongemaakt. Het maakte niet zo'n enorm verschil als de laatste keer dat ik dit gedaan heb, enkele jaren geleden. Maar hij was toch weer goed vuil, dus het kan geen kwaad om er nog eens wat aandacht aan te besteden.

20231209_153525.jpg
20231209_153920.jpg

Ook de MAF sensor in de inlaat even schoongemaakt en vervolgens alles weer terug in elkaar gezet. De motor gestart en gekeken voor lekkages en alles bleef netjes droog en de motor liep prima. Wel weer wat hoog stationair omdat ie zich net als de vorige keer weer even opnieuw moet inleren met het gereinigde gasklephuis.

Hij rijd intussen weer als een nieuwe en ook de dipjes in het vermogen in het toerenbereik zijn weer helemaal weg. :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Lone wolf »

Je bent lekker bezig !

Het hemeltje vind ik trouwens erg geslaagd !

Heb je nog groot verschil qua licht gemerkt na de koplampwissel?
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Lone wolf schreef: di dec 12, 2023 06:21 Je bent lekker bezig !

Het hemeltje vind ik trouwens erg geslaagd !

Heb je nog groot verschil qua licht gemerkt na de koplampwissel?
Thnx! :D

Een verschil van dag en nacht na de koplamp wissel! :D
Met de oude vergeelde koplampen moest ik soms nog eens goed kijken of ik m'n lampen wel ingeschakeld had, zo slecht keek je vooruit. Met de nieuwe lampen kijk ik tientallen meters verder! Nog steeds heel erg blij mee en een jaar verder is er nog geen spoortje van vergeling op deze lampen te zien. Ze blijven keurig netjes helder. Laat de auto er ook minder oud of gedateerd uitzien zo ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Misschien ben je er helemaal niet van.. maar is wel aanrader : Ik heb onze IQ een upgrade gegeven naar LED lampen.

De halogeen HIR2 die erin zaten zijn vervangen voor setje Philips Ultinon Essential LED lampen. Ziet er meteen frisser uit.
Slechts 24Watt dus geen problemen in zgn ´fisheye´ koplampen van Toyota met warmte, lichtbeeld en/of verstrooid licht ook. En plug and play. :D
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Ik heb me er eigenlijk nog nooit echt zo in verdiept.

Ik heb ook wel eens begrepen dat van die aftermarket LED verlichting ook niet altijd even legaal is voor gebruik op de openbare weg?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Ja in die verstande dat je koplamp officieel gemaakt (en gemarkeerd) is voor H4 of H11 bijvoorbeeld.
Echter zijn die Philips Ultinon Essential zelfs in Duitsland goedgekeurd voor openbare weg. Dat is daar heel wat. Mijn indruk en ervaring is dat het een prima vervanging is voor halogeen zonder dat het overdadig veel licht geeft. Gewoon netjes fris en wit licht.

Met veel 40-50watt aftermarket LED van nu (en de oude xenon sets) krijg je een enorme berg lumen van licht.. dus ook meer strooilicht en daardoor een vervagende lichtlijn in je lichtbeeld. Dat is vervelend voor je tegenliggers, zeker als de koplampen vies zijn. Maar voor APK is de aanwezigheid van ´een lichtbeeld´ vaak gewoon goedkeur.

Hetzelfde heb je nu met de Tesla Model 3 LED koplampen.. die produceren zóveel lumen licht dat het soms irritant wordt als tegenligger. Terwijl het lichtbeeld zelf perfect is.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Plaats reactie