Rick's Rolla TS Compressor - Custom 2,5" Freeflow Exhaust!!

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door Peet »

Is die olie niet te dun heren ,zeker voor hoog toerigge blokke.
En dan vol sinteties

Gr peet
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door SV-Sportscars »

Robbie, de Corolla Compressor heeft toch echt origineel een magnetische koppeling er tussen, geen idee wat de voorwaarden waar die op aangestuurd wordt, gezien wij nog nooit met een stock compressor hebben gereden, heb ik geen idee hoe het standaard geschakeld is.

De compressor conversie waar wij op dit moment mee bezig zijn heeft dan geen magnetische koppeling meer en tegelijkertijd een kleinere vaste alu pulley.
Niet dat dit voor verbruik echt veel uit maakt want als je de koppeling zou uitschakelen ook zonder de koppeling draait die zonder vol gas geen druk op en kun je rustig rijden zonder dat de charger druk maakt en dus geluid maakt.

Compressors staan er niet om bekend zuinig te zijn, tov een standaard TS lusten ze merkbaar meer brandstof, vermoed dat dit deels is om de boel veilig beter koel te houden gezien een TX12 best wat warmte creëert.

Maar Rick je bent goed bezig, en als je de Charger beter wil horen, plaats een open lucht filter dan komt de charger echt tot leven.
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door Rickvr »

Peet schreef:Is die olie niet te dun heren ,zeker voor hoog toerigge blokke.
En dan vol sinteties

Gr peet
Dat vroeg je bij mijn oude Corolla ook al Peet :lol:. Toen al een hele discussie over geweest. Toyota raadt gewoon 5w30 aan. In mijn E10 zat eerst ook 10w40. Ben toen 5w30 gaan proberen en de auto reed veel soepeler en minder schokkerig. Qua olieverbruik absoluut geen verschil; auto verbruikte nog steeds niks ;)
Overigens ik heb liever wat dunnere olie dan van die dikke prut want dat smeert beter. Olieverbruik maak ik me niet druk over; de 2zz zal vast wel een beetje olie gebruiken, ongeacht de dikte..
SV-Sportscars schreef:Maar Rick je bent goed bezig, en als je de Charger beter wil horen, plaats een open lucht filter dan komt de charger echt tot leven.
Dankje! :D

Een openluchtfilter zat al een keer in de planning ja haha. Een openluchtfilter zal altijd in combinatie met een (alu) aanzuigbuis wel een mooier geluid geven denk ik he?

En kan ik op de compressor gewoon alle luchtfiltersets van een normale TS op zetten bijvoorbeeld zo een die jullie verkopen? Dacht dat de throttlebody, of de fixatie ervan, iets anders was bij een compressor...

Afbeelding

Of raad jij Blitz sonic of advance aan? en dan ook in combinatie met een alu aanzuigbuis?
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door Peet »

Ik heb er ook een jaar mee gereden ,met die dunnere olie (ook op zantfoord)
Tot dat ik te horen kreeg van een subaru specialist ,dat voor behoud van je drijf stang schalen op je kruk as beter is om wat dikkere olie te gebruiken ,zeker bij wat hoog toerigge blokken ,de olie tussen je schaal en kruk as rold zich eigen op ,dat brengt een weer stand mee ,(is zelfs uit te rekenen)
Is de olie wat dikker ,gaan je schalen langer mee ,ondanks iets meer weerstand
Voor race wagens of blokken waar veel mee gerees word op de weg ,kan je dunner gebruiken
Alleen slijt de schalen gewoon eerder weg
Dus voor behoud van je blok ;)

Oja Toyota die adviezeerd om dunnere olie te gebruiken ,sporren niet Rick
Wete niet waar ze over lullen
Die dunne olie is allen van wege het miljeu


Ik merkte er geen moer van ,(dunne olie) of ik nu op de weg er mee ree of op zantfoord
Alleen ik pleur er elke 5000 gewoon lekker schoon spul er in "( de viscositeit verdwijnt gewoon na 5000 km ,zeker als je vlink toeren draaid er mee )
Rij gewoon half om half en 10 w 40

Kan het me niet meer herinneren Rick dat we het daar over gehad hebben :shock:
Kan jij wel mijn vraag nog herrinneren Rick
Ben je nu al bij die badkuip geweest
Heb het al 24 keer gevraagd schoonheid ;)

Rick je heb een zeer mooie gave wagen jongen
Hoop hem een keer te zien en veel veilige km gewenst ;)

Gr peet
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door Rickvr »

Ik ga er niet meer op reageren Peet. Iedereen met een 2zz mikt er 5w30 in. Kijk maar naar het Engelse forum. Ook SV Sportscars gebruikt 5w30 en verkoopt alleen 5w30 in de webshop, zelfde als Toyota.
En dat van het milieu is klets. Heeft niks met de dikte van de olie te maken maar de samenstelling ervan: Mineraal, half-synthetisch of vol-synthetisch.
Maar ik hou erover op want anders gaat deze discussie lang duren haha. Jij mikt er maar 10w40 in, ik mik er 5w30 in.

Nee ben ik nog niet geweest Peet, hoe lang ligt hij er nog? Ik moet er nog een keer heen. Kan ik daarna meteen bij jou op de koffie komen, en uiteraard gaan we dan een stukje rijden ;)
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door Peet »

het was maar een verhaal hoor rick
ieder zijn eige ding wat ze er in flikkeren ,van mij part gooi je er stroop in ;)
ik kan zelfs olie die je nooit meer hoef te verversen ,kost alleen wat meer ,(gaat zo 50 jaar mee)
verder geen punt hoor jongen

volgens mij moet die toch binne kort weer pleiten gaan ,ze zouden nog een paar armen plaatsen
en dan weer naar buiten gaan
geen punt Rick koffie genoeg in huis

gr Peet
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor [onderhoud!]

Bericht door SV-Sportscars »

Hoi Rick,
De Compressor waar we nu net mee klaar zijn (wordt binnenkort afgeleverd) had origineel ook een K&N typhoon toen het nog een standaard TS was.
Maar deze moesten we aanpassen met de compressor setup gezien de hoek en lengte anders was (buis hebben we ingekort en wat delen aangepast, ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of dit ook van toepassing is op een fabrieks compressor maar denk het wel. ik kan je wel een filmpje doorsturen van hoe de Corolla met compressor en open lucht filter (nog steeds dus een typhoon maar dan iets aangepast) klinkt. (stuur anders een PB)

Wat betreft soort filter hangt af van wat je zelf wil en mooi vind. De K&N Typhoon is een mooie kit en normaal zijn we bij motoren met een luchtmassa meter geen grote fan van K&N (inleg) filters. Maar de Typhoon is voor de TS een erg mooi en goed passend en werkend filter.
Maar als die aangepast worden is het wellicht interessanter om direct voor iets anders te gaan en deze te voorzien van een passende alu buis.

Wat betreft olie. Wij doen inderdaad 5W30 vol synthetische olie in de ZZ motoren en dus ook de 2ZZ-GE incl de compressor versies.
Als de motoren zijn aangepast kan het zijn dat we kiezen voor andere olie, bijvoorbeeld 5W40 vol of zelf 10W60 wat gebruiken voor circuit gebruik bij bijvoorbeeld Lotus modellen.
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Rickvr »

Inmiddels 600km gereden en geen druppel olie verbruikt. Auto loopt super en gaat als de brandweer!
En dan nog eventjes over het verbruik: 409km met 51,80 liter. Auch! :lol:
Dat waren toch allemaal snelweg kilometers, in zijn 6 en niet boven de 130 geweest. Dus hou mijn hart vast voor de binnenwegen haha... Gelukkig rijd ik niet heel veel kmters en kan ik goedkoop 98 benzine tanken in België; scheelt toch ruim 16 euro op een volle tank! ;)

Toen ik de auto net had, zat er al een scheur in de modderkuip aan de linkerkant. Ik dacht: laat maar mooi zitten. Nou niet dus... Op de snelweg was er die dus onderuit geklapt :?
Had gelukkig geen schade maar moest wel eventjes een nieuwe modderkuip bestellen. Ik had de modderkuip nieuw besteld bij SV en kwam een week later netjes binnen met bijbehorende bevestigingsclipjes.

Afbeelding

Bumper eraf. Kijk hoe verweerd die koplampen zijn :(

Afbeelding

De modderkuip netjes gemonteerd en daarmee was die klus ook klaar!

Afbeelding

Verder het blok nog netjes ontvet en schoongemaakt. Blijft toch leuk om dit op je blok te lezen :lol:

Afbeelding

Nu de bumper er toch af was kon ik meteen aan een klus beginnen die echt nodig was: Het opknappen van de koplampen. Deze waren erg dof en daarmee oogde de auto ook een stuk minder mooi omdat de rest wel super netjes was. Ik wou de lampen uit de auto halen omdat ik dan niks hoefde af te plakken en ik ook makkelijk in de hoekjes kon komen. Omdat de bumper er toch af moet als je de lampen gaat demonteren, was dit 2 vliegen in een klap.

Ik heb de lampen eerst proberen te polijsten maar dit gaf geen goed resultaat. Dus toen heb ik besloten ze te gaan "wetsanden".

Ik had het volgende stappenplan opgesteld:
- Koplamp ontvetten
- Waterproof schuren met korrel 1000
- Waterproof schuren met korrel 2000
- Waterproof schuren met korrel 3000
- Polijsten met wollen pad en cutting compound
- Polijsten met groene pad en middel grof polijstmiddel
- Polijsten met rode pad en fijn polijstmiddel
- Beschermen met Gyeon Mohs coating

De koplampen zoals ze waren, links en rechts net zo erg verweerd:

Afbeelding

Koplampen na het volgen van stappenplan:

Afbeelding

En gemonteerd op de auto :D

Afbeelding

Goed werk heeft tijd nodig toch? :lol: Ik ben uiteindelijk super tevreden met het resultaat! Koplampen zijn zo goed als nieuw. Verder mag de auto ook een keer gekleid worden, lak voelt na het wassen ruw aan.

Na het filmpje van SV ben ik toch overtuigd om een keer een openluchtfilter te monteren, maar dat is voor een later stadium...

Ik ben wel van plan om binnen korte tijd zelf een aluminium aanzuigbuis te maken. Die prijzen van K&N wordt je niet vrolijk van. Bovendien wil ik alleen de buis en niet het filter. Ik wil namelijk een keer een Blitz filter. De buis wordt niet los verkocht dus dan is er maar 1 optie: zelf maken. Ik werk zelf bij een metaalbedrijf en ik kan TIG-lassen, dus dat moet goed komen!

Ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Rickvr op vr nov 25, 2016 10:16, 3 keer totaal gewijzigd.
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door onnaj »

Mooi resultaat hoor!!!

Die k&n sets zijn echt belachelijk duur ja!
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Bob.88 »

Als je zelf n cai gaat maken, kijk dan goed naar t doorstromend oppervlakte van je oem airbox, en met name het deel waar de maf zit. Ik heb eens n 3inch cai gemaakt zonder hier op te letten. Resultaat is dat de motor te arm loopt. De maf meet n bepaalde air flow, en de ecu weet dan ahv het buisdiameter (van de oem airbox) wat de totale flow de motor in is. Als je de buis groter maakt in diameter, komt er dus meer lucht binnen dan 'geregistreerd' wordt en loopt de motor te arm. De lambda zal hier nog wel wat in sturen, maar ik merkte dat de auto met oem airbox gewoon beter liep.

Een 3inch cai werkt wel, maar dan zul je aanpassingen moeten doen aan het motormanagement om er ook meer brandstof in te krijgen
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door onnaj »

Dacht dat de ECU's zelflerend waren? Dus in principe ECU resetten een km of 200 mee rijden en dan zou de ECU zich aangepast moeten hebben aan de nieuwe situatie toch?
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Rickvr »

Bob.88 schreef:Als je zelf n cai gaat maken, kijk dan goed naar t doorstromend oppervlakte van je oem airbox, en met name het deel waar de maf zit. Ik heb eens n 3inch cai gemaakt zonder hier op te letten. Resultaat is dat de motor te arm loopt. De maf meet n bepaalde air flow, en de ecu weet dan ahv het buisdiameter (van de oem airbox) wat de totale flow de motor in is. Als je de buis groter maakt in diameter, komt er dus meer lucht binnen dan 'geregistreerd' wordt en loopt de motor te arm. De lambda zal hier nog wel wat in sturen, maar ik merkte dat de auto met oem airbox gewoon beter liep.

Een 3inch cai werkt wel, maar dan zul je aanpassingen moeten doen aan het motormanagement om er ook meer brandstof in te krijgen
Bedankt voor de tip Bob!

Maar ik ga geen CAI maken, ik behoud gewoon de originele luchtfilterbox. Ik ga voorlopig alleen de aanzuigbuis vervangen voor eentje van aluminium. Hierbij behoud ik ook dezelfde diameter als de originele rubberen aanzuigbuis (weet zo niet uit mijn hoofd welke ø dit is). Ik verwacht dus geen problemen.

Maar bij de montage van een openluchtfilter komt er toch altijd meer lucht door? of gaat het vooral om de diameter/oppervlakte van de aanzuigbuis bij de MAF sensor om geen problemen te krijgen??
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Rickvr »

onnaj schreef:Dacht dat de ECU's zelflerend waren? Dus in principe ECU resetten een km of 200 mee rijden en dan zou de ECU zich aangepast moeten hebben aan de nieuwe situatie toch?
Dat dacht ik eigenlijk ook!
Ik heb natuurlijk een andere ECU dan Bob, dus weet ook niet of hier verschil in zit. Ik denk dat SV Sportscars hier het antwoord ook wel op weet :)
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Blof-fan »

Ze zijn wel zelf lerend, maar tot op bepaalde hoogte natuurlijk. De Ecu moet ook uitgaan van bepaalde vaste parameters om veranderingen te kunnen zien.

Voorbeeld: als jij andere injectoren steekt zonder dat het motor management hierop is aangepast ga je er waarschijnlijk geen voordeel van hebben.
De ECU rekent met een bepaalde ingegeven waarde en gaat ervanuit dat als hij een injector een x moment open stuurt, dat er dan ook een x hoeveelheid benzine wordt ingespoten.
Als jij dat veranderd en de computer hier niet van op de hoogte is kan hij dus verkeerd gaan rekenen. ;-)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door onnaj »

Ik weet dat als je bij een 1.4 of 1.6 vvt-i motor de inlaat en gasklephuis van een 1.8 plaatst de ECU zich hierop aanpast, dat is natuurlijk wel een grote wijziging dan een grotere inlaatbuis.

Volgens mij had de E12 1.6 vvt-i van SV Sportscars iets op de 130 pk met deze inlaat en zonder iets te veranderen aan ECU en injectoren.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Rickvr »

Heb net eventjes gekeken,

Heb helemaal niks van doen met de LMM, die aansluiting zit vast op de luchtfilter-bak. Ik kan gewoon de rubberen aanzuigbuis vervangen voor een aluminium exemplaar:

Afbeelding

Als ik ooit een openluchtfilter wil, zaag ik dat stuk gewoon van de bak af en zet ik die tussen de aluminium aanzuigbuis en het toekomstige openluchtfilter. Heb ik ook geen problemen met het te arm lopen van de motor. 8-)
Bovendien scheelt het ook las- en freeswerk omdat ik op de aluminium buis geen adapter voor LMM nodig heb.
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door Bob.88 »

Blof-fan geeft t antwoord al. Sommige parameters staan vast.

Voorbeeld: als je een auto gaat voorzien van een turbo, is een van de limits de flow-rate van je maf. Als je deze hebt bereikt, maar toch meer vermogen wilt (= meer lucht + brandstof de motor in) kan je 2 dingen doen : n andere maf kopen met meer bereik, of de bestaande maf in n grotere buis steken en dit opnieuw calibreren.
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door SV-Sportscars »

Zoals hierboven staat vermeld klopt idd. De MAF gaat van een specifieke diameter uit, maak je de diameter groter dan zoals een 3" buis oid dan gaat is de stroom de de MAF identiek maar de werkelijke stroom groter en dus krijgt die te veel lucht en rijdt die arm.

De standaard MAF kan wel redelijk vermogen aan met een Turbo oid met de origineel diameter, maar ideaal is anders. Zodra je voor een serieuzere setup gaat laat je vaak de MAF achterwege en ga je voor een MAP setup gekoppeld aan een stand alone ECU.

Wij hadden inderdaad een 130pk 3ZZ-FE 1.6 die reeds op de stock ECU, met 1ZZ spruitstuk en gasklephuis en een K&N typhoon kit, verder was de motor geheel standaard.
De buisdiameter van de K&N is identiek aan de standaard buis van de luchftilterbox waar de MAF in zit en is de flow dus feitelijk identiek.

Voor rick zijn setup komt de diameter niet zo nauw, gezien de MAF in de filterbox zit en de diameter er achter niet echt een invloed er op heeft, en als die er een Blitz filter op wil zetten dan zit daar ook weer een aparte MAF aansluiting op in de correcte diameter.
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Rick's Rolla TS Compressor

Bericht door jaapio »

Schitterend die koplampen......hedde ge goe gedaan :lol: :woow: :woow:
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Rickvr »

Bedankt Jaap haha, is een hele verbetering zo!

Heb deze week weer het een en het ander aan de Corolla gedaan:

Na een goeie maand op die Chinese k*t banden te hebben gereden heb ik maar besloten om er nieuw rubber op te gooien. Dit was echt nodig want die Nexen banden waren echt heel slecht, vooral als het gevroren had. Banden hadden verder nog genoeg profiel maar ik wou er gewoon nieuwe op.
Heb uiteindelijk gekozen voor Michelin Pilot Sport 4. Wat een grip hebben die banden zeg! echt een wereld van verschil. Ben blij dat ik ze heb laten wisselen.

Verder heb ik eindelijk tijd en zin gevonden om de supercharger olie te wisselen deze week. Probleem is dat er daarvoor heel de intake eraf moet. Ik heb vervolgens de intake eraf gehaald en vond dat er toch behoorlijk wat olie in de buizen zat. Is dat normaal? is mijn compressor lek??

Afbeelding

Ik heb dit nagevraagd bij SV en die zeiden dat dit van de carterontluchting af komt. Deze zit na het gaskleppenhuis en wordt dus de compressor ingezogen. Een catchcan zou dit voor een groot deel kunnen beperken maar het kan in ieder geval geen kwaad. Extra olie voor de smering toch? :lol:

Verder ziet de compressor er netjes uit van binnen en heb ik alles schoon gemaakt. De moer rechts van de (groene) pakking is de peilstok. Ik moest heel voorzichtig zijn met de pakking want deze is niet meer leverbaar!

Afbeelding

Afbeelding

De specs van de compressor :D

Afbeelding

Toen ben ik de olie van de compressor gaan peilen. PEILSTOK HELEMAAL DROOG!
Dacht dat er wel wat minder in zou zitten maar niet zo weinig. De foto met het bakje met olie zegt genoeg....

Afbeelding

Afbeelding

Okee... er zat dus bijna geen olie meer in mijn compressor.....
Auto laten staan en meteen opzoek naar olie. Had al eerder verteld dat ik een datasheet van de dealer had gehad. Ik wist dus al welke specifieke olie ik moest hebben. Alleen als consument is daar erg lastig aan te komen. Ik kon een vat van 5L kopen á €60 per liter. Dat vond ik een beetje overdreven, had maar 200-300 ml nodig. Gelukkig kon ik toch 300 ml olie kopen bij SV Sportscars voor een mooi prijsje.
Tenslotte de olie bijgevuld. Heeeeel voorzichtig erin gieten anders kwam alles er weer uit :lol:

Afbeelding

Er ging uiteindelijk ongeveer 100 ml in de compressor. De nieuwe olie is doorzichtig en niet zwart zoals de olie die eruit is gekomen. Denk dat er nog max. 20 ml in de compressor heeft gezeten....
Uiteraard ook alle intakebuizen schoongemaakt en alles weer netjes terug gemonteerd. Merk met het rijden niet veel verschil maar ik kan nu in ieder geval met een gerust hart slapen ;)

Wat ik nog steeds niet snap is dat dit niet in het onderhoud wordt meegenomen, zelfs niet door de Toyota dealer!!
Als de compressor droog loopt en kapot gaat ben je een fortuin kwijt voor een nieuwe. De olie smeert de tandwielen van de compressor en is een gesloten circuit, maar de olie wordt warm en dan is het logisch dat deze na een tijd uitgewerkt is en verdampt? Staat nu bijna een ton op de auto, dus dan is de olie blijkbaar al voor een groot deel weg.

De Corolla is nu qua onderhoud helemaal tip top in orde en hij rijdt als een trein. Ga nu even van de auto genieten en de volgende update komt in januari!
Laatst gewijzigd door Rickvr op do dec 22, 2016 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Blof-fan »

Hebben ze voor de compressor ook nog de Ogura tx12 gebruikt?
Grappig, dat is in wezen dezelfde supercharger die ook aan de 4a-gze hangt. Dus als je een nieuwe supercharger moet hebben vermoed ik dat die van een 4a-gze ook past. En die staan er genoeg op ebay :P

Wat betreft die supercharger olie heb ik wel eens begrepen dat je dat bij een Jaguar of Mercedes dealer redelijk eenvoudig kunt krijgen in consumenten hoeveelheden omdat die ook auto's met superchargers hebben rijden.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Rickvr
Special member
Special member
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 13, 2011 13:10
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: Compressor
Locatie: Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Rickvr »

De compressor van een 4-agze is een SC12 en die van mij is een TX12. Binnenwerk is nagenoeg het zelfde alleen de behuizing en poelie verschillen wat ten opzichte van elkaar.

Wat de olie betreft: Ik wil geen risico lopen en heb dus echt de voorgeschreven olie van Toyota erin gedaan, ook al koste me dit wat meer moeite/geld ;)
[Current] Corolla TS Compressor project:
viewtopic.php?t=49546

[Sold] Corolla E10 GTSi project:
viewtopic.php?t=40831
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door SV-Sportscars »

De 4A versies waren inderdaad SC12 compressors en niet de TX, denk niet dat die gaan passen op deze setup.

Ik durf niet te zeggen of de olie voor een Jaguar of mercedes gelijk is aan die Ogura aanraad voor de TX modellen.
Het is beter dan niks maar als de keuze er is voor de aanbevolen olie door Ogura zou ik daar voor gaan.

Wij leveren sinds kort de Kluber GH6-80 per 100 ml (Rick heeft hem dez ook bij ons gekocht ;) )
Deze zal binnenkort ook op onze webshop verschijnen.

Rick, Ik ben blij dat je nu weer met een fijner gevoel kan rijden, met een geoliede charger en ook die Michelins zullen zeker een hele verbetering zijn :)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Blof-fan »

Toyota heeft de sc12 ook niet zelf gemaakt, maar kocht ze in bij Ogura. Toyota noemde 'm vervolgens de sc12. ;)

En voor de 4a-gze werd dus ook gezegd om de Jaguar olie te gebruiken omdat er zo moeilijk aan te komen was, ook via Toyota.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door SV-Sportscars »

Ik weet niet hoeveel Jaguar dealers er bij jouw in de buurt zijn maar hier erg weinig... ;)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Blof-fan »

Hier eentje in Goes. Laatst nog met een F-type R gereden en dat was toch wel heel erg leuk speelgoed :lol: Ook met supercharger overigens :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Robbie F »

SV-Sportscars schreef:Ik weet niet hoeveel Jaguar dealers er bij jouw in de buurt zijn maar hier erg weinig... ;)
Hier in Apeldoorn waar ik tegenwoordig werk hebben we een jaguar dealer. Het is trouwens dezelfde dealer waar ik ook bij werk. Als je een origineel nr hebt kan ik altijd eens informeren wat het kost.

Groetjes robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door SV-Sportscars »

Tuurlijk ze zijn er ook, hier in Zwolle zit er ook 1 (zelfde concern als in Apeldoorn, maar dat is ook meer een Land Rover dealer wat het al jaren was die er nu een paar Jaguars bij heeft staan.
Weet trouwens niet of je van Jaguar of mercedes prijzen erg blij wordt ;)
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Peet »

Je kan ook aan jan vragen wat hij er in gooid en waar hij dat koopt Rick
Hij rijd ook met zo kanon en zelfs nog. Een turbo er bij
Als er 1 iemand verstand er van heb is hij het wel

Gr peet
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Rick's Rolla TS Compressor - Supercharger onderhoud!

Bericht door Bart-E11 »

Hey rick in Eindhoven zit ook Jaguar Landrover dealer
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Plaats reactie