Nieuw AE92 Corolla fun project

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Ja hoor, daar is ie weer en wat heeft ie nu weer gedaan?! :lol:

Het bloed gaat waar het niet kruipen kan en toen zich de gelegenheid voor deed heeft ie toch weer een E9 gekocht! :roll:
20220521_170553.jpg
20220521_170542.jpg
Ik hoor sommigen van jullie al denken: Is het coupé project dan ten einde?! Nee hoor, wees gerust. De E9 coupé hangt nog steeds helemaal naakt in z'n draaibrug. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de afgelopen tijd niet veel meer aan de coupé gedaan heb.
Dat heeft meerdere redenen waar ik dit topic niet mee ga vullen.
Want dit topic draait om de nieuwe aanwinst!

Juist omdat het coupé project al zo lang duurt en hij al zo lang uit elkaar ligt, begon het steeds meer te kriebelen om er ook weer in eentje te kunnen rijden!
Steeds meetings afgaan met de Avensis is wel heel comfortabel, maar je valt toch net steeds een beetje buiten de boot en deelt toch niet helemaal mee in het plezier en de ervaring

Maar de prijs van zelfs de corolla E9 is de laatste tijd omhoog geschoten. Waar je ze tot een paar jaar terug nog voor €1000 tot €1500 op kon pikken, worden er nu absurde bedragen voor gevraagd!
Voor een basic hatchback 1.3 met automaat durven ze nu rustig €4000,- te vragen! En GTi's in redelijke staat worden aangeboden voor €6000,- tot €8000,-! :shock:

Voor een auto om gewoon wat lol mee te hebben en voor erbij is dat gewoon te gortig.

Maar deze E9 kwam op de CorollaClub NL facebook pagina langs als zijnde te koop en het wagentje trok me meteen aan.
Bovendien kon ik met de verkoper tot een gunstige deal komen, waardoor deze auto toch ineens binnen handbereik kwam!

Dus het halve land door gereisd met zoonlief om een proefrit te maken en eens te kijken of het nog wat is.
Het is een auto van 33 jaar oud en dat is er ook gewoon aan af te zien. De afgelopen 10 jaar is de auto dagelijks gebruikt door de vorige eigenaar en heeft ie grotendeels buiten geleefd. Dus is het ook niet verwonderlijk dat ie hier en daar wat kleine dingen mankeert.
Maar ik had ook geen perfecte auto verwacht en de prijs was er ook naar.

Maar technisch was ie helemaal in orde, nagenoeg alles werkt en motor en aandrijflijn zijn helemaal oké. Dus de basis is goed.
Maar dit begint alweer een hele lap tekst te worden, dus tijd voor nog wat fotootjes!
20220521_173915.jpg
20220521_174210.jpg
279176180_1401668636920508_6015699810288130880_n.jpg
279463652_514847643434656_4635474880255905660_n.jpg
Het wagentje is in 1989 z'n leven begonnen als demo auto voor een Toyota dealer in het oosten van het land die ook officieel B&M dealer waren destijds. Dus is deze (toen nog nagelnieuwe) Corolla daar aangekleed met een B&M kit en Foha spoiler.
Het was oorspronkelijk een grijze XL, die is aangekleed met een GTSi interieur en GTi stoelen/banken. Al met al dus best een leuk, complete wagen.

Na 33 jaar heeft ie nog maar een dikke 133.000 km ervaring opgedaan, wat natuurlijk helemaal niks is voor zo'n wagentje!

De 4A-F snort nog lekker en ook als je ermee rijd is ie nog best lekker rap te noemen. Mijn ervaring en gevoel zeg me dat nog bijna alle 90pk's in het blokje aanwezig zijn.

Maar er waren toch ook wel wat dingen mis?
Tuurlijk, want een E9 van deze leeftijd zonder roest is een onmogelijkheid natuurlijk. Die is dan ook echt wel aanwezig op veel van de bekende plekken. Gelukkig in veel gevallen nog maar beginnend, maar het zal zeker aangepakt moeten worden.
Verder is de lak matig en de plastic verlichting vaal en dof. Ook de 'striping' stickers op de auto zijn verweerd en brokkelen af.
Ook het interieur heeft betere tijden gekend. Door hitte is het dashboard een keer gebarsten en ook het hemeltje zit vol met 'craquele' scheurtjes.

En dat is wat ik tot dusver heb gevonden. Ik heb de auto nog niet uitgebreid van onder kunnen bekijken en ik zal als ik dingen uit elkaar ga halen vast nog wel meer tegenkomen.

Maar waarom dan toch aan zo'n autootje beginnen?

Zoals gezegd wilde ik graag weer een rijdende E9 erbij om gewoon weer eens wat meer mee naar meetings en tourritjes etc te kunnen gaan.
Daarbij gaat zoonlief ook door een moeilijke periode heen en hoop ik samen met hem wat te kunnen sleutelen, zodat hij wat afleiding heeft en wellicht werkt mijn enthousiasme voor deze autootje aanstekelijk en houdt hij er ook een leuke hobby aan over.

Bovendien is hij momenteel bezig voor z'n rijbewijs en ik heb liever dat hij met dit autootje onderweg gaat, dan dat er iets gebeurt met de Avensis, wat ons compleet zonder gezinsauto zou doen zitten.

Het mes snijd dus aan meerdere kanten en daarmee was dit voor ons hét moment om deze auto aan te schaffen.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

En wat zijn dan de plannen voor deze auto?

Het is de bedoeling dat deze auto rijdend blijft en dat dit niet weer zo'n eindeloos, bodemloos zwart gat project wordt als de coupé :roll:

Op de langere termijn zal deze auto omgetoverd worden tot een complete GTi. Ik heb immers de gereviseerde motor en versnellingsbak van de coupé nog liggen die ik niet meer voor dat project ga gebruiken. Die zullen uiteindelijk een mooi huisje kunnen vinden in deze hatchback.
Ook heb ik nog een setje achter schijfremmen liggen die ik ooit eens op de kop heb getikt en op reserve achter de hand heb gehouden.
Helaas heb ik in de loop der jaren andere leuke GTi onderdelen die ik verzameld had reeds verkocht. Maar veel daarvan krijg ik wel weer bij elkaar gescharreld.

Maar zoals gezegd, dat is voor de langere termijn. Voor nu wil ik gewoon even van dit autootje genieten zoals hij is, dus met de 4A-F motor.
Echter zou Patrieck, Patrieck niet zijn als er niet iets aan geprutst moet worden.

Dus heeft Patrieck (waarom praat ik in godsnaam over mezelf in de derde persoon?! :lol: ) een inlaatspruitstuk in Maleisië weten te achterhalen en naar Nederland over laten komen en op Marktplaats een setje gebruikte dubbele Solex carburateurs weten te scoren zodat we dat 4A-F'tje van een beetje extra pit kunnen voorzien en een wat leuker geluidje.
Ook kan de remmerij wel een upgrade gebruiken zoals ik dat ook bij mijn oude E9 had gedaan, door de voorremmen te vervangen door AE101 remmen. Wat een goedkope en eenvoudige manier is om toch dat kleine beetje extra stopkracht in de auto te krijgen.

Ook heb ik nog wat andere dingen in de loods liggen zoals een middenconsole met armsteun, een andere radio, andere velgen, etc, etc.

Dus ook op de korte termijn kan er al lekker aan het wagentje geprutst worden! :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Peet »

Ik blijf je volgen ,wereld zo auto ,zo gaaaaf
Leuk als je zoon er in gaat rijden straks .heerlijk toch patrieck ;)
Mijn zoon heb ook al wat e10 gehad ,nu rijd die e11 ,
Mijn vrouw rijd nog met een e10 . Rijd zo lekkerrrrr
Beter dan mijn g6r ;)
Ik heb vroeger ook een E 9 gehad uit 93 injectie ,weg gedaan om dat er 4 verschillende versnellings bakken onder gehad heb
,sprong steeds uit zijn 5 ,
Werd er lijp van. .maar had die wagen rond om gelast met platen ,,zeker achter in de wiel kasten tot aan boven in bij de veren .
Auto kon toen nog 500 jaar mee ,woog wel wat meer ;) maar ree zo lekker
Spijt van dat ik hem in geruild heb voor een klote g6r ,( niet waar ik nu in rijd hoor )
Wagen rijd nu als taxi in Afrika ,vervoerd kamelen en weet ik veel wat.

Gr peet ,dorps gek uit delluuuf
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door JeroenS »

Mooie auto die AE92 en leuk dat je de moeite neemt om een topic te openen.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Eigenlijk nog niet echt wat aan de auto gedaan, anders dan er ontzettend veel van genoten! :D

Af en toe gewoon een ritje ergens naartoe en dan is er de keuze uit de Avensis en de Corolla. Ze staan alle twee nog voor de deur.

Enige wat ik tot dusver noodgedwongen heb moeten vervangen was de accu (net een bonnetje van gevonden uit 2013) dus dat is niet heel schokkend als die ineens geen lading meer vasthoudt.
Nu meteen een 68Ah accu erin gezet ipv de oude 45Ah. Je weet immers maar nooit...liever een beetje prik over dan tekort :lol:

En de goedkope Clarion cassettedeck radio heeft ook de geest gegeven :roll: Nu was dat nog niet direct een gemis, want wat was dat een rotding :lol:
Ik had gelukkig nog een oude Pioneer radio met bluetooth liggen, die bleek nog te werken dus die kon er mooi in.

De Avensis moest vandaag toevallig ook voor z'n APK (na een setje ruitenwissers er weer glansrijk erdoorheen natuurlijk) en ik kreeg weer een Corolla station mee als leenauto. Dus had ik ineens 30 jaar aan Corolla voor de deur staan! :lol:
20220718_174548.jpg
Dan is die auto toch behoorlijk veranderd door de jaren heen als je het zo naast elkaar ziet staan ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Ohw, en er is deze week een pakketje uit Maleisië binnen gekomen met het aldaar bestelde inlaatspruitstuk voor de Solex carburateurs.

20220715_174758.jpg

De carburateurs waren eerder al een keer binnen gekomen. Een en ander behoeft nog wel enige aandacht en een beetje oplap werk. Ik ga niet alles helemaal reviseren, dat is hierbij niet de insteek, ik wil dit gewoon eens proberen en kijken of we dat een beetje leuk aan het lopen krijgen voordat we ergens in de toekomst de 4A-GE erin leggen.

20220716_135833.jpg
20220716_135906.jpg

Dus ik kan voorzichtig eens gaan kijken wat er verder nog nodig is voor de ombouw naar de dubbele Solex'en. 8-)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Nou, intussen heeft de Corolla een hoognodige wasbeurt gehad. Zowel van binnen als vanbuiten eens lekker schoongemaakt. Ik heb 'm ook onder de motorkap eens lekker onder handen genomen en dat was een wereld van verschil!
20220803_192552.jpg
En wat fotootjes van de motorruimte voor:
20220803_190306.jpg
20220803_190319.jpg
En na:
20220803_200347.jpg
20220803_200357.jpg
Dat maakte een heel verschil en sommige onderdelen zagen er nog wonderbaarlijk goed uit na een lekkere schoonmaakbeurt en wat Dasty. Die vette smeerlaag is toch een goed conserveermiddel blijkbaar :lol:

Aan de buitenkant is helaas wat minder eer te behalen. De lak is gewoon in slechte staat en dan natuurlijk hier en daar nog wat roest. Maar hij was al jaren niet meer schoongemaakt, dus hij knapte er wel wat van op en vanaf een afstandje ziet het er nog best aardig uit...
20220803_211911.jpg
20220803_211927.jpg
20220803_212025.jpg
En ik heb zowaar ook de lampen in de bumper weer allemaal aan de gang gekregen, hoewel ik die bedrading etc nog wel wat sketchy vind en die nog wel een keer zal vernieuwen... :?
Wel apart aangezien dat destijds ook bij die dealer allemaal aangelegd is, maar heel professioneel gedaan vind ik het niet...:roll: Zal misschien de tijdsgeest zijn
20220803_212004.jpg
En hoewel ik wel voorzichtig ben geweest bij het schoonmaken onder de kap en natuurlijk niet rechtstreeks met een hogedrukreiniger op zaken als de distributeur en de dynamo heb gespoten, vond die laatste de wasbeurt toch niet heel erg lekker en op de weg terug naar huis ging het accu lampje ineens branden. Na een en ander doorgemeten te hebben bleek de dynamo helaas overleden... :(

Maar ik heb gelukkig nog een originele Toyota NOS (New Old Stock) vervanger op kunnen duikelen. Vandaag de dynamo's even uitgewisseld en hij snort weer als een poesje en laad de (eveneens nieuwe) accu weer prima bij.
20220811_114136.jpg
20220811_115717.jpg
20220811_115710.jpg
En nu ik vakantie heb, had ik ook mooi de gelegenheid om eens te neuzen op de VenYard (een grote autosloperij in Roosendaal waar je nog lekker ouderwets zelf onderdelen van auto's kan halen tegen hele gunstige prijzen). Een grote snoepwinkel (voor mij dan tenminste) als je daar eens rondneust :lol:

Ik wilde op deze Corolla dezelfde remmen ombouw doen, die ik destijds ook bij mijn oude rolla heb gedaan. Dus heb ik de voorremmen van een Corolla E11 af gehaald zodat ik van de 238mm remmen van de E9 naar de 256mm remmen van de E10/E11 kan gaan.
Iets wat ik destijds ook al eens wilde doen, was het uitlaatspruitstuk van een E10 4A-FE (2e generatie 4A-FE) op het E9 blokje overzetten (1e generatie 4A-F(E)).
Dan ga je van een ouderwets gietstalen spuitstuk naar een veel beter gelast 'spaghetti' spuitstuk. Enige waar je dan wel op moet letten is dat de aansluiting van de downpipe ook anders is, dus die heb ik ook meegenomen zodat ik die aan de rest van de uitlaat kan bakken.
En verder nog wat klein spul zoals heldere knipperlichten van een E12 en een 1-DIN opbergvakje uit een E11 voor straks onder de radio.

De remmen moeten natuurlijk een beetje opgelapt worden, dus ik heb ze alvast gedemonteerd zodat ik ze kan stralen en spuiten.
20220811_102657.jpg
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door JeroenS »

Dat wasbeurtje heeft hem goed gedaan. Een wereld van verschil, vooral onder de kap.

Nog genoeg plannen zo te lezen. Veel succes. Ik houd dit topic in de gaten.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Mad-Ice
Starting member
Starting member
Berichten: 58
Lid geworden op: wo nov 03, 2021 11:31
Type Corolla: KE70
Type Corolla: AE86
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Mad-Ice »

Hoi Blof-fan,

Kekke wagen man. Ik vind de kleurstelling erg gaaf, met die licht en donker grijzen en dan die zwarte lijn. De wasbeurt heeft haar zeker goed gedaan. Op de foto's lijkt de lak nog mooi, maar zoals je al zei: van dichtbij niet meer. Mooie plannen en ik ben benieuwd hoe deze er in de toekomst uitgaat zien. Succes.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Hier ook nog even een kleine update.

Het wagentje rijd nog lekker z'n rondjes en ondertussen ben ik het een en ander aan onderdelen aan het verzamelen en gereed aan het maken voor montage op de auto.

Zijn zijn de voorremmen die ik op de sloop gehaald had al aangepakt.
Gedemonteerd, gestraald, opnieuw gecoat en weer in elkaar gezet:
20220813_131640.jpg
20220813_131827.jpg
De remklauwen tot op het staal weer netjes schoon gestraald en ook meteen maar even de lelijke gietbramen eraf geslepen voor een wat strakker resultaat.

Vervolgens kon de boel geverfd worden. Hiervoor heb ik heb Hammerite gebruikt. Niet direct bestand tegen hogere temperaturen zoals de bekende remmen lakken. Maar ervaringen uit het verleden hebben mij geleerd dat dit prima werkt.
Bij de Avensis heb ik dit jaren geleden ook gedaan en dat zit er nog altijd piekfijn op en ziet er nog steeds keurig uit!

Voor mij hoort bij een bepaalde kleur auto, ook een bepaalde kleur voor de remmen. Bij een grijze/zilveren auto vind ik blauw de juiste kleur. Dus de remmen voor de Corolla worden in dit geval hamerslag blauw ;)
20220813_140451.jpg
20220813_210731.jpg
Dat heb ik netjes een paar dagen laten drogen en dan kon de boel weer in elkaar gezet worden.
20220824_134826.jpg
Ze zijn nog niet op de auto gemonteerd. Ik ben ook nog met de achterremmen bezig en wil graag alle remmerij in 1 keer monteren, anders blijf ik bezig met ontluchten etc ;)

Ook met de Solex carbs ben ik nog wat aan het prutsen. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat, ondanks dat deze carbs aan mij verkocht zijn als zijnde afkomstig van een 2000cc motor, er venturi's in zitten voor een 1300cc motor.
Ik moet dus nog andere venturi's zien te bemachtigen en ook de hoofdsproeiers zijn nu nog te klein voor de 1600cc motor. Ook die zullen nog uitgewisseld moeten worden.
Er is gelukkig allemaal nog wel aan te komen, maar het kost even iets meer moeite, tijd en geld. Stiekem overweeg ik dan ze ook meteen nog maar te demonteren, netjes te stralen en ook meteen te reviseren zodat het er allemaal weer wat prompter uitziet.

Was eigenlijk niet helemaal het plan, ik zou ze gewoon voor de lol erop schroeven om eens te kijken wat dat zou doen. Maar goed...I just can't help myself :roll:

Verder heb ik het inlaatspruitstuk ook nog even snel door de straalkast gehaald en ben ik bezig om een gasstangenstelsel te maken. Daar is niets voor te krijgen voor de 4A-F, dus dat moet ik gewoon zelf fabriceren. Ik moet nog wat heveltjes maken, maar dan zou dat ook moeten werken.
20220824_134614.jpg
En omdat ik vorige week een keer tot wat later in de loods bezig ben geweest, heb ik ook voor het eerst eens met de Corolla met alle verlichting aan naar huis gereden. Dat gaf toch een behoorlijke bak licht! :lol:
Alleen de mistlampen zouden nog wat lager afgesteld moeten worden, maar dat komt nog wel...
20220813_223321.jpg
20220813_223306.jpg
Verder heb ik nog wat andere onderdelen verzameld voor de GTi ombouw. Een lederen GTi stuur en een complete GTi tellerbak zijn reeds binnen gekomen met dank aan Peter Straathof! :D
20220824_135302.jpg
20220824_135443.jpg
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Mad-Ice
Starting member
Starting member
Berichten: 58
Lid geworden op: wo nov 03, 2021 11:31
Type Corolla: KE70
Type Corolla: AE86
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Mad-Ice »

Lekker bezig met de AE92. Echt super dat je een loods tot je beschikking hebt. Daar kan je de boel de boel laten en heerlijk klussen. Dat blauw staat zeker goed bij grijs/zilver. :toppie:
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Bedankt! :D

Ja intussen heb ik al jaren een loods tot m'n beschikking en het kost wat, maar ik zou niet anders meer willen. ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Martijn »

Hee leuke E9 Patrieck!! :D

Ik ken hem ergens van.. eerder al eens foto´s van gezien.
Kan heel goed zijn dat deze destijds bij een dealer in Vlaardingen ´gebouwd´ is.
Eigenaar was toen Cor Ooms, lidnummer 244. Maar die had hem al niet meer ten tijde van CCNL.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Dank je Martijn, ben er ook erg blij mee. Heb er ook weer zoveel plezier in om eemee te rijde :D

Deze Corolla is in '89 door een Toyota dealer die ook B&M dealer was
in Almelo gebouwd als demo auto. En heeft ook tot een paar weken maanden terug z'n hele leven in het Oosten van het land doorgebracht.

Dus dat zal niet die uit Vlaardingen zijn ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Gisteravond eindelijk eens gelegenheid gehad om echt wat te gaan doen aan de Corolla en te beginnen aan de modificaties.
Ik ben met simpele dingen begonnen in het interieur. Ik had nog een extra coupé middenconsole liggen met armsteun en opberg vak. Een stuk praktischer dan de standaard lage middenconsole van Europese Corolla's en het ziet er nog beter uit ook vind ik.

Dit past ook eenvoudig in onze Europese Corolla's, enkel de montage en daarmee de bevestigingsbeugel aan de achterzijde is anders. Die beugel had ik dan niet, maar met een beetje meetwerk was een simpel beugeltje zo gemaakt. ;)
20220907_201611.jpg
Oude en nieuwe console naast elkaar.
20220907_220429.jpg
Nieuw beugeltje voor bevestiging van nieuwe console.

Ook had ik een poos terug zelf al eens een short shifter gemaakt voor de coupé. Maar omdat ik toch gewoon eens wilde kijken hoe dat nu echt rijd besloot ik om deze in de hatchback te monteren. Het is een simpel klusje waar je prima bij kan, dus waarom ook niet.
Dan kon ik mooi eens kijken hoe het bevalt en of ik graag nog dingen anders zou willen voor de coupé en de schakelpook die nu uit de hatchback komt altijd nog ombouwen.
20220907_191018.jpg
Originele schakelpook uit de hatchback en de zelfgemaakte short shifter naast elkaar voor de verschillen.

Maar toen ik de shortshifter eenmaal had ingebouwd bleek er toch nog een aanpassing nodig te zijn.
Doordat de arm onder het scharnierpunt langer wordt, is de uitslag van die arm ook groter. Bij een zijdelingse beweging kwam net het borgveertje van de schakelkabel tegen de behuizing. Je krijgt 'm wel in z'n versnelling, maar het maakt een irritant geluid, wat natuurlijk niet hoort. :?
Dus heb ik nog 2 extra gaten in de behuizing gemaakt zodat die schakelkabel net iets meer ruimte krijgt. De boel weer netjes zwart gespoten en toen het droog was nogmaals gemonteerd en het probleem was opgelost! :D
20220907_203903.jpg
20220907_205005.jpg
Ik had bij de short shifter ook meteen een custom pookknop gemaakt op de draaibank. Toch een heel stuk chicer dan het plastic fabrieksding, dus zolang de coupé nog niet klaar is kan die ook prima in de hatchback dienst doen :)

En omdat ik de hele middenconsole toch uit elkaar had liggen, heb ik ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de radio te verplaatsen naar de middenconsole ter voorbereiding op het GTi dashboard.
Ik had ook nog een 1-DIN CD opbergvakje liggen, dus die heb ik ook meteen erin gezet. Kan ik m'n CD's tenminste ergens fatsoenlijk kwijt :D
20220907_203521.jpg
En dan is zo'n avondje ook weer zo voorbij en is het alweer tijd om het interieur weer terug in elkaar te zetten zodat ik ermee naar huis kan rijden :lol:
Dan ziet het er als volgt uit:
20220907_224240.jpg


Ik heb nog het een en ander liggen voor de Corolla die ik hopelijk over niet al te lange tijd kan monteren. ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door JeroenS »

Goed bezig, duidelijk geen half werk. :D
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Er is van de week weer het een en ander gedaan aan de Corolla. :D

Hoewel er wel een boel documentatie bij de auto zat met ook redelijk recente rekeningen, konden we toch niet helemaal achterhalen wanneer nu precies de laatste beurt uitgevoerd was en wat er dan precies allemaal gedaan was...
Dan kun naar, mijn mening, een auto van dergelijke leeftijd maar gewoon het beste zelf ook nog een keer een beurtje geven. Beter een keer teveel dan een keer te weinig toch? :lol:

Ik had laatst al diverse beurt onderdelen besteld voor het wagentje en van de week had ook zoonlief een keer een avondje tijd en zin om wat aan het autootje te prutsen.
Het is de bedoeling dat hij ook een beetje in dat autootje gaat rijden als hij z'n rijbewijs eenmaal heeft. En als je erin gaat rijden, dan moet je dat autootje ook een beetje leren kennen en weten hoe een en ander werkt. En een beurtje uitvoeren is dan natuurlijk wel de absolute basis. ;)

Dit was dan ook de eerste keer dat ie zoiets deed, dus ik heb het een en ander uitgelegd en verteld wat ie moet doen, hoe ie het moet doen en waar ie op moet letten en dan kon ie prima zelfstandig sleutelen.

20221005_192756 (Standaard).jpg

Zo heeft ie 4 nieuwe bougies erin gestoken, nieuwe stroomverdeler, nieuwe verdelerkap, nieuw brandstoffilter, nieuw oliefilter en de olie is vervangen door Castrol GTX 15W40.
De koelvloeistof en de remvloeistof waren vorig jaar nog gedaan en ook de waterpomp en de distributie waren nog niet zo heel lang geleden gedaan. Het luchtfilter heb ik bewust niet gedaan omdat de Solex dubbele carb's over een poosje erop moeten komen.

Als Luuk de grote beurt aan het uitvoeren was, had ik mooi m'n handen vrij om nog een beetje aan het interieur te prutsen. Ik had namelijk eerder die week al wat werk gemaakt van het GTi instrumentarium.
Om dat te kunnen installeren moest uiteraard het een en ander aangepast worden in de bedrading van het dashboard. Dat had ik met behulp van de bedradingsschema's al uitgezocht. In principe was het enkel een kwestie van ompinnen van de stekkers. Alleen moest de bedrading wel verlengd worden, want het GTi cluster is een stuk breder en sommige draden zouden het anders echt niet halen.

20221003_183813 (Standaard).jpg

En natuurlijk wilde ik dat de km teller stand zou kloppen met die van de auto (geloof dat het anders ook nog eens behoorlijk strafbaar is als je daar mee gaat lopen klooien :lol: )
In eerste instantie wilde ik dat op de oude manier doen, kabel er achterin en de boor lekker laten draaien. De GTi tellerbak had ook nog een redelijk lage km stand en zou 'maar' 16.000km erbij moeten hebben om het te laten kloppen met de tellerstand van de auto.

20221001_151203 (Standaard).jpg

Maar de accuschroefboormachine die ik gebruikte liet 'm niet harder draaien dan zo'n 120km/h er als je dan 16.000km verder moet ben je nog wel even bezig... :roll:

Dus dan toch maar de dashboards uit elkaar en het teller mechanisme overzetten. Ook zo gebeurd natuurlijk, totdat ik er nog even fijntjes op werd gewezen dat dan de snelheidsaanduiding niet meer zou kloppen (andere schaal en omtrek etc).
Ik had wel gekeken of het tellerwerk zou blijven kloppen en dat was voor beide hetzelfde (637 omwentelingen = 1 km) maar om de snelheidsaanduiding had ik even niet gedacht... :duh2:

Dus dan toch maar weer uit elkaar, originele tellerwerk weer terug en de km-stand handmatig veranderd zodat ie wel weer zou kloppen.

20221004_194005 (Standaard).jpg
20221004_194455 (Standaard).jpg
20221005_200856 (Standaard).jpg

Verder hebben we de oliedrukschakelaar in het blok uitgewisseld met een oliedruksensor uit m'n 4A-GE motor zodat de oliedrukmeter in het GTi dashboard ook netjes zou werken.
En zowaar, een poosje later zat alles erin en werkte alles ook naar behoren! :D

20221005_215735 (Standaard).jpg

De ophanging van de auto is alleen ook erg versleten. Het komt regelmatig voor dat ik na een drempel ofzo met de bumper de weg even aantik. Niet omdat die bumper nou zo laag hangt, maar omdat het autootje gewoon zover door z'n veren zakt.
Ook in de bochten en bij optrekken en remmen is het wel een beetje een boot :lol:

Nu had ik voor de coupé al alles bij elkaar voor het onderstel. Gele KONI's, Eibach verlagingsveren, nieuwe rubbers en bumpstops, gestraald en gepowdercoate veerpoten. De coupé had het voorlopig nog even niet nodig en de hatchback dus wel.
Dus die heb ik van de week ook helemaal gereed gemaakt om onder de auto te gaan.

20220912_192453 (Standaard).jpg
20220912_193050 (Standaard).jpg
20220915_191600 (Standaard).jpg
20220929_195754 (Standaard).jpg
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Co'tje »

Je maakt er weer een mooi projectje van kerel..

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door JeroenS »

Dit is zeker geen half werk. Goed bezig.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

5 November met de Corolla naar een E9 meeting geweest.
Er is een whatsapp groepje met E9 eigenaars en af en toe komen we eens samen. Ik geloof dat we zo'n 11 stuks E9's bij elkaar hadden die dag, dus toch een slechte score. Was een leuke dag met lotgenoten :lol:

Ook nog een paar leuke foto's aan over gehouden die ik jullie natuurlijk niet wilde onthouden :D
IMG-20221105-WA0003.jpg
IMG-20221105-WA0021.jpg
IMG-20221105-WA0041.jpg
E9 dag 2022 2.jpeg
E9 dag 2022 4.jpeg
E9 dag 2022 5.jpeg
E9 dag 2022 7.jpeg
E9 dag 2022 8.jpeg
E9 dag 2022 9.jpeg
E9 dag 2022 11.jpeg
E9 dag 2022 13.jpeg
E9 dag 2022 15.jpeg
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

En verder ben ik nog steeds bezig met verschillende onderdelen gereed te maken voor de auto. De nieuwe ophanging en remmen etc zitten er nog niet onder. Ik wil dat graag in een keer uitwisselen tezamen met nog wat andere onderdelen, maar daar moet nog steeds wat voor dingen voor klaar maken.
Dat komt dus allemaal nog een keer.

En dan is er nog de de Solex carbs.
Dat heeft ook even stil gelegen, want na wat research bleken de carbs die ik gekocht had toch niet over de juiste venturi's en sproeierbezetting te beschikken.
20220716_135833 (Standaard).jpg
Omdat dit de eerste keer is dat ik met carbs aan het prutsen ben heb ik ook nog veel te leren. Wel weer heel leuk moet ik zeggen om je eens in zoiets te verdiepen! :D
Maar zo wist ik dus ook niet wat voor onderdelen ik nodig ging hebben om de carbs met de 1600cc 4A-F te gaan laten werken. Voor Toyota's is er online weinig tot geen informatie over carbs te vinden, dus ben ik even af gegaan op de auto's waar deze carburateurs origineel veel voor gebruikt werden: Alfa Romeo's.

Daar reden ze op de 1600cc motoren met een venturi van 30mm en hoofdsproeiers van 127,5.
En ondanks dat de verkoper me vertelde dat de Solex carburateurs die ik gekocht had van een 2.0 Opel motor af kwamen bleken de venturi's maar 28mm en hoofdsproeiers van 117,5 te hebben.
Laat dat nu precies overeenkomen met wat er gebruikt wordt voor een 1300cc Alfa Romeo motor... :roll:

Afijn, you live and you learn he :lol:

Maar met onderdelen voor een 1300cc motor ga je een 1600cc motor nooit lekker laten lopen natuurlijk. Andere sproeiers en venturi's zijn wel te krijgen. Maar aangezien de venturi's alleen al zo'n kleine €100,- moeten kosten en uit Italië moeten komen zijn dat geen grappen natuurlijk :?

Dus ben ik marktplaats nog een rond gegaan en heb nog een setje Solex C40 ADDHE carburateurs gevonden voor een zacht prijsje. Ditmaal de verkoper meteen gevraagd te kijken welke onderdelen erin zaten en er even wat foto's van door te sturen. En zowaar, 30mm venturi's!
Ze waren niet helemaal 100% meer, maar dat gaf niet. Ik wilde ze alleen voor de onderdelen hebben.

Heb ik een reserve set van 2 carburateurs met de juiste onderdelen en een zooi reserveonderdelen mocht ik die nog eens nodig hebben. :D
20221124_211000 (Standaard).jpg
Deze heb ik meteen eens helemaal uit elkaar gehaald. kon ik mooi eens kijken hoe een en ander in elkaar steekt:
20221129_162356 (Standaard).jpg
20221129_162618 (Standaard).jpg
20221129_162519 (Standaard).jpg
20221129_162419 (Standaard).jpg
Het plan is nu om de andere set netjes schoon te maken en te reviseren. Te voorzien van de juiste sproeierbezetting en venturi's en een revisiesetje en ze dan eens te monteren. Dan zouden de juiste onderdelen erin moeten zitten om de motor in ieder geval eens goed te laten lopen als de hele boel afgesteld is.

Het revisiesetje heb ik ook al binnen. Dus de komende weken kan ik hier eens lekker een beetje mee prutsen :D
20221129_165811 (Standaard).jpg
Wellicht dat ik de boel dan op termijn nog eens definitief perfect af laat stellen door een expert op de rollenbank.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Martijn »

Mooi werk weer zeg! straks een heel E9 walhalla :D

..en laat ik nu laatst bij opruimen nog leuke E9 info tegenkomen.
oa. originele werkplaats onderhoudskaarten, accessoirefolder en zelfs een B+M folder met E9 erin. Interesse?
Laat me je adres even weten en ik stuur het E9 spul naar je toe. Kan je zelf kijken wat je wilt bewaren ervan. ;)

(heb ook best wat E8/E10/E11/E12 spul ter opruiming, daar open ik wel ff apart topicje voor)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Bedankt Martijn! :D

En in alles E9 gerelateerd heb ik altijd interesse! Ik PM je even m'n adres ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Mad-Ice
Starting member
Starting member
Berichten: 58
Lid geworden op: wo nov 03, 2021 11:31
Type Corolla: KE70
Type Corolla: AE86
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Mad-Ice »

Beste Blof-fan,

Mooie updates weer. Toch wel 11 E9's bij de meeting. Mooie line-up. Ik vind die van jou qua kleurstelling en spoilerpakket er wel bovenuit steken. Keep up the good work.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

Hier ook nog maar eens een kleine update geven...

Het is alweer even geleden, maar in de tussentijd heb ik wel het een en ander gedaan.
De voorremmen hadden jullie al gezien, maar ook de achterremmen zijn al een poosje gereed:
20220527_215005.jpg

Ik had deze set al in 2008 een keer aangeschaft en er sindsdien nooit echt wat mee gedaan. De set was compleet, maar had nog wel wat aandacht nodig...

20230113_220838.jpg
20230116_164244.jpg
20230119_222644.jpg
De hele set compleet, netjes in de verf
20230206_192317.jpg
20230113_220850.jpg
En ook de schijven en de naven zijn ontroest en in de Hammerite gezet

Omdat ik de remmerij compleet met schijven van een E11 had gehaald, hadden deze schijven een naafdiameter van 55mm waar de naven van een E9 een diameter hebben van 54mm.
Dus op de standaard naven van een E9 gingen ze niet werken. Maar gelukkig had ik nog een set E11 naven liggen van een ABS ombouw die ik ook nog had liggen. Deze dus ook nog gedemonteerd, ontroest en opgelapt zodat deze overgezet kunnen worden naar de E9.

De E9 XL had alleen een stabilisatiestang achter en voor nog niets. De draagarmen hadden dan ook nog geen voorzieningen voor bevestiging hiervan. Bij de frontcut van m'n 4A-GZE zaten nog draagarmen met de juiste bevestigingspunten, dus ook deze hebben een opknapbeurt gekregen.

20230410_124427.jpg
20230422_124729.jpg

Maar veel onderdelen van die ophanging zijn natuurlijk al zo'n beetje 30+ jaar oud. Dus heb ik nog een en ander nieuw besteld om alles weer netjes en fris te hebben voor de komende jaren.

20230422_124738.jpg

Nieuwe draagarmrubbers voor
Nieuwe stabilisatie verbindingsstangen voor
Nieuwe stabilisatie verbindingsstangen achter
Nieuwe stabilisatiestang rubbers achter
Nieuwe fuseekogels
Nieuwe stuurkogels
Nieuwe afdekplaten voor de voorremmen

20230422_145256.jpg
Als alles dan weer in elkaar zit heb ik 4 naven, compleet met de remmerij klaar om op de auto gemonteerd te worden.

Ik zit alleen nog te wachten op een set rubbers voor de voorste stabilisatiestang. Deze waren bij de grootgrutters helaas niet meer verkrijgbaar, via de dealer misschien nog wel, maar via Amayama is het allemaal een stuk goedkoper. Moet het alleen nog wel helemaal uit Japan komen.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

En ik ben natuurlijk ook nog verder gegaan met de revisie van de Solex carbs.

Ik had de 2e set voor de onderdelen al uit elkaar gehaald, maar de goede set was tot dusver nog steeds in elkaar gebleven. Ik wilde graag even een keer goed de tijd pakken om de sets te reviseren. Dus netjes demonteren, stralen, reinigen etc voordat alles weer terug in elkaar zou gaan.

Er zitten een boel kleine onderdelen aan die carbs, dus om er op een avond zomaar aan te beginnen en dan misschien pas een week later er pas aan verder kunnen leek me niet zo'n heel goed idee. Liever gewoon lekker in een keer door kunnen gaan en van A tot Z weer terug in elkaar kunnen zetten.

Afgelopen zaterdag was zo'n dag dat ik lekker heel de dag in de loods gespendeerd heb.
Dus konden de carbs nu toch uit elkaar.

20230410_125207.jpg
Hier begonnen we mee...

20230410_134448.jpg
Alles netjes uit elkaar en geordend houden

20230410_161931.jpg
20230422_164528.jpg
Vervolgens alles netjes glasparelen op lage druk om het aluminium en messing niet te beschadigen, maar het knapt er wel heel erg van op! :D

20230422_154452.jpg
Daarna verschillende onderdelen aangepakt, zoals hier van de acceleratiepomp de pakkingvlakken netjes weer gevlakt door deze op een vlakke plaat over wat fijn schuurpapier te halen

Ook onderdelen zoals de venturi's konden nog wel wat aandacht gebruiken. Het is allemaal gietaluminium, maar het is na het gieten weinig tot niet verder afgewerkt. Daardoor zitten er nog ruwe plekken en gietbramen die natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor een goede luchtstroming... :?

Dus heb ik die ook nog wat verder aangepakt door ze eerste te glasparelen zodat ik de probleemgebieden goed kon zien, deze te bewerken met een schuurtolletje en vervolgens nogmaals te glasparelen voor een mooi uniform oppervlak:
20230422_151557.jpg
Behoorlijk ruw materiaal...

20230422_154505.jpg
Dat ziet er al een stuk beter uit!

20230412_215830.jpg
En dan nog eens het verschil als er 1 gereviseerd is en de ander nog niet...

20230422_215521.jpg
Maar die 2e is niet lang daarna ook gedaan.
Ik heb hier de linker die als eerste gedaan is ook meteen in de blanke lak gezet om 'm zo lang mogelijk mooi en netjes te houden. Bij de rechter, vers gereviseerde carb moet dat op deze foto nog gebeuren.

Zo komen we steeds weer een stapje verder! :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Perre
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 843
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 15:43
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11Station
Locatie: Herenthout België

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Perre »

Ook geen half werk hier. Mooi bezig hoor.
Ben best nieuwsgierig hoe die gaat rijden als dat alles eenmaal gemonteerd is.
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door JeroenS »

Goed bezig en ook verstandig om alle delen gelijk goed aan te pakken / reviseren. Het verschil tussen een niet gereviseerde en gereviseerde carburateur is duidelijk te zien.

Offtopic:
Ik zie dat jij een Gedore Red doppenset hebt. Mag ik vragen hoe die set bevalt?
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door Blof-fan »

JeroenS schreef: zo apr 30, 2023 10:59 Offtopic:
Ik zie dat jij een Gedore Red doppenset hebt. Mag ik vragen hoe die set bevalt?
Bedankt, ja ik denk dat er ook wel een verschil zit in het functioneren van de carbs tussen wel en niet gereviseerd ;)

Die Gedore red bevalt heel erg goed! Het is een lekker complete set. Alles wat je nodig kan hebben zit erin en zeker voor het geld dat ik ervoor gegeven heb bevalt het prima.
Je kan wel merken dat het niet dezelfde kwaliteit is als het 'reguliere' Gedore of Facom ofzo. Maar daar is de prijs dan ook naar. Maar het sleutelt verder gewoon prima en zeker voor de hobbyist is het erg fijn gereedschap!
Prijs kwaliteit is wat mij betreft top ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Nieuw AE92 Corolla fun project

Bericht door JeroenS »

Goed om te horen dat de doppenset bevalt.

De kwaliteit zal wel iets minder zijn dan de Gedore blauw, anders zat er ook niet zo'n prijsverschil tussen. Voor thuis gebruik is de Red volgens mij meer dan prima. Ik zal eens informeren op het werk, bij onze gereedschapsleverancier, wat zo'n setje van Gedore Red moet kosten.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Plaats reactie