Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Alles wat je wil weten over je nieuwe Corolla...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Toco
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 06:51

Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door Toco »

Hallo Rolla (zoals jullie ze zo mooi noemen :D ) fans,

Mijn naam is Toco en samen met mijn vriendin ben ik deze Rolla tegen gekomen:

http://voorraad.flevomobiel.nl/zoeksche ... drijf&pw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Oftewel, bouwjaar 2001, 219.000 km op de teller, voor 1950,-

Afgelopen zaterdag hebben we daar een proefrit mee gemaakt en dit waren de minpunten:

- auto was niet APK gekeurd (moest op 16-11-2010 weer)
- er moeten 4 nieuwe banden op, moest gebalanceerd worden (trok iets naar rechts) en trilde een beetje bij 90 km/h
- linker richtingaanwijzer deed vreemd (2x zo snel knipperen, normaal, ff niet)
- accu moest nagekeken worden (was leeg toen wij een proefrit wilde maken, staat dus al een tijd sti)

:?

Na overleg met de verkoper hebben we er dit van kunnen maken. Voor 250,- afleverkosten:

- keuren ze hem APK (en zijn alle kosten die daar uit voortvloeien voor hun rekening)
- maken de linker richtingaanwijzer
- zetten ze er vier nieuwe banden op, balanceren ze hem en halen ze de trilling weg.
- kijken ze of de accu nog goed is en anders komt daar een nieuwe voor.

:)

Nu is de auto door de eerste eigenaar dealeronderhouden(onderhoudsboekje is nl aanwezig), d.w.z. elke twee jaar naar de dealer geweest voor een kleine/grote beurt en bij 100.000 km is de distributieriem vervangen. Dus ik die dealer net even opgebeld en zij meldde eigenlijk het bovenstaande plus:

- remleidingen geoxideerd waardoor hij samen met de banden niet door de APK is gekomen. Maar dit is ook een apk-eis, dus dit zou ook opgelost moeten worden, toch?
- remblokken voorziijde moeten vervangen worden (ook APK-eis)
- aandrijfsnaar dynamo moet vervangen worden (geen APK)

:(

Daarnaast heeft het blokje 216.000 km gelopen en dus moet de distributieriem vervangen worden en heeft de auto een grote beurt nodig. Maar deze kosten had ik al +- ingecalculeerd voor het komende jaar, want we willen er +- 19.000 km mee gaan rijden.

:)

Mijn schoonvader zegt dat het verder een prima autootje is en dat idee heb ik ook. Hij start prima, geen rook uit de uitlaat (ondanks het feit dat hij al een tijdje stil heeft gestaan), stuurt netjes, remt goed (abs werkt) en de auto ziet er zowel van binnen, als aan de buitenkant ook erg goed uit. Geen roest, geen butsen/krassen, versleten bekleding etc. De eerste eigenaar is er wat dat aangaat erg zuinig op geweest.

Kortom, wat is jullie advies:

Of lekker laten staan en zoeken naar een andere? :(

Of kijken of de reparaties goed zijn uitgevoerd en een grote beurt laten geven inclusief nieuwe distributieriem en aandrijsnaar? :)

Alvast bedankt voor jullie reacties. :D :D
Laatst gewijzigd door Toco op ma aug 01, 2011 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Aanschaf Corolla E11 2.0 D 2001 --> 1950,-

Bericht door Highway »

Je link verwijst naar de algemene pagina, niet naar de auto zelf.

Als het gaat om deze: 23-GN-LT het volgende

Eerste toelating was: 19-01-2001

Echter - deze heeft de neus van een voor de facelift, vanaf 2000 heb je de facelift.

Houdt dus in, dat deze auto of is geimporteerd, of dat die een andere neus heeft gekregen.

Dashbord en stuur zijn van een voor de facelift.

Ik zou eerst eens nagaan van wanneer deze auto nu precies is, en waarom de verkoper meldt dat het een 2001 model is (na facelift), maar dat die een voor de facelift neus erop heeft zitten, en een ander dashbord en een ander stuur.

Mijn vermoeden: geimporteerde auto, of de auto is in elkaar gereden geweest, is van de weg gehaald - vervolgens weer opgelapt en verkocht/weer op de weg gezet in 2001.

Weet je niet hoe een fecelift E11 eruit ziet: zie mijn avatar, ik heb een E11 uit 2000 facelift dus.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Toco
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 06:51

Re: Aanschaf Corolla E11 2.0 D 2001 --> 1950,-

Bericht door Toco »

Highway schreef:Als het gaat om deze: 23-GN-LT het volgende

Dashbord en stuur zijn van een voor de facelift.

Ik zou eerst eens nagaan van wanneer deze auto nu precies is, en waarom de verkoper meldt dat het een 2001 model is (na facelift), maar dat die een voor de facelift neus erop heeft zitten, en een ander dashbord en een ander stuur.

Mijn vermoeden: geimporteerde auto, of de auto is in elkaar gereden geweest, is van de weg gehaald - vervolgens weer opgelapt en verkocht/weer op de weg gezet in 2001.
Dank je wel voor je snelle reactie. Het gaat inderdaad om die Corolla.
Waar zou ik kunnen zien hoe oud de auto echt is? D.m.v. het chassisnummer? :)

De handelaar die hem te koop heeft staan is nl. ook niet degene die hem van de eerste eigenaar heeft gekocht. HIj komt bij de 'ANWB' vandaan, al begreep ik niet helemaal wat hij daarmee bedoelde.
Toco
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 06:51

Re: Aanschaf Corolla E11 2.0 D 2001 --> 1950,-

Bericht door Toco »

Inmiddels ben ik ook even bij de Toyota dealer geweest, waar hij in de onderhoud was. Hij is er niet regelmatig geweest, elke 20.000 km of elke 2 jaar, zo ongeveer. Wel hebben zij de distributieriem vervangen. En zij zeggen het volgende. Met een nieuwe APK, grote beurt en nieuwe distributieriem zouden we dr best nog een jaar, max 2 tegen aan kunnen. Ok, kost wel +- 800,-. Maar dan is al het onderhoud weer gedaan.

Van de handelaar krijgen we een nieuwe APK en die kan ik door de Toyota dealer natuurijk laten controleren. Klopt die niet, dan zijn de kosten voor hun....., of zie ik dat nu te makkelijk :lol:

Vwb het bouwjaar en de ten naamstellig. De dealer heeft het nagekeken en hij is niet geimporteerd, maar ik weet zeker dat hij ook niet opnieuw gespoten is, want ik heb onder alle rubbertjes e.d. gekeken en daar zat exact dezelfde kleur. Hun gok is dat deze auto 2 jaar heeft stil gestaan, voordat hij voor de eerste keer op kenteken is gezet.

Bouwjaar is dus niet 2001 maar wrs Q4 1999 :)

Mochten jullie nog meningen/vragen hebben, dan hoor ik dat natuurijk graag :D
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door Martijn »

Aan de hand van het chassisnummer kan je idd nagaan wanneer de auto gebouwd is.. zegt feitelijk dus nog niks.

Grote kans dat het een auto geweest is die lang in een showroom gestaan heeft.
Bij de ANWB zal ie als vervangende auto ingezet zijn. Misschien dus een een huur- of leenauto geweest.

Op zich een aardige auto met lage km stand voor een diesel. Calculeer de bijkomende kosten goed in, voor je het weet ben je 2500 kwijt voordat ie er technisch goed bijstaat.

Ga je accoord met het aanbod van 250euro bespreek dan wel wat voor banden ze eronder zetten. Niet dat ze er 4 goedkope ´hakkie-wakkie´ banden onder zetten.

Succes!
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Toco
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 06:51

Re: Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door Toco »

Martijn,

Ook jij dank voor je reactie. Vwb de ANWB....., ik denk dat ik dat niet goed begrepen heb. De auto is altijd bij die ene eigenaar geweest, tot afgelopen november. Daarna is hij wrs naar een andere handelaar gegaan om uiteindelijk hier te eindigen.

Zoals gezegd, alle kosten om hem apk klaar te maken zijn voor rekening van de handelaar. Deze apk zou ik dan willen laten controleren door de Toyota-dealer. Mochten zijn dingen tegen komen die niet goed zijn, dan kan ik altijd nog contact met ze op nemen.

De grote beurt is gewoon een moetje, wat mij betreft en ik kan me ook niet voorstellen dat je in dit prijssegment auto's tegenkomt met een recente grote beurt/nieuwe distributieriem........?

Ik ga eerst even kijken waar de handelaar mee komt, maar hou jullie op de hoogte :D

Vwb de banden, daar zit toch niet zo een groot verschil in? Of ben ik nu heel blond....... :lol:
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door Leon »

Banden zit echt een wereld van verschil in. Lees maar eens testen van de Consumentenbond, ANWB/ADAC. Er zitten er altijd een paar (vaak onbekende Aziatische banden) tussen die als levensgevaarlijk worden geclassificeerd.

Vergeet niet dat je 4 banden het enige contact met de weg zijn. Een slechtere band kan zo maar 5 meter extra remweg betekenen. En dat kan net het verschil zijn tussen wel of niet op tijd stil staan.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3756
Lid geworden op: do mar 29, 2007 20:42
CCNL lidnummer: 703
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Astra J ST
Locatie: Steenwijk

Re: Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door mark m »

Omtrent de auto is het meeste al gezegd.

Mocht je rondkomen, zorgt er dan voor dat je in ieder geval goede banden eronder krijgt. Vaak worden er zoals genoemd goedkope banden onder gegooit. Ik heb in het verleden vaak afgesproken om er een bepaald merk band onder te leggen (en uiteraard geen goede gebruikte maar nieuwe banden!).

Daarnaast kan je verwachten dat de eventuele gebreken als gevolg van de APK zo snel en goedkoop mogelijk worden opgelost. Kijk voor aflevering daarom de reparatiepunten goed na en maak hier vooraf duidelijke afspraken over!

Laat bovenstaande afspraken ook op de aankoopovereenkomst zetten!!!

Als laatste punt: Controleer of de waterpomp al is vervangen (waarschijnlijk nog niet). Het advies is om bij 2 ton de waterpomp te vervangen, (al wordt hier heel verschillend over gedacht aangezien je normaal hoort of ziet dat de pomp versleten is). Bij mijn e10, 2.0d is het blok kapotgelopen als gevolg van een vastgelopen waterpomp waardoor de distributieriem is geknapt.
Mijn e10 had bij aanschaf 225k gelopen en bij 290k sloeg het noodlot toe. Bij aflevering is toen ook de distributieriem vervangen maar niet de waterpomp. Uiteraard heb ik toen wat geinformeerd bij diverse dealers en hieruit bleek dat er nogal verschillend over werd gedacht aangezien het een dure reparatie is.
Bij mij werd verteld dat het domme pecht was, maar toch wilde ik het even melden. Meestel begint de pomp geluiden te maken of te lekken, bij mij liep die in 1x vast.

Martijn heeft bijvoorbeeld ruim 3 ton gereden met de originele waterpomp!

Mijn 2.0d vond ik altijd lekker soepel rijden alleen is het geen strepentrekker, maar wel oerdegelijk! Ooit heb ik eens een e10 2.0d sedan gezien met > 1.000.000 km. De taxichauffeur vertelde mij dat dit nog gewoon het originele blok was en dat ze geen buitensporige reparaties hadden gehad aan de auto!!!

Zoals ik het begrijp kost de auto nu: 1950 + 250 (afleveringskosten) en kom je dus op 2200,- euro uit. Naast deze afleveringskosten moet er dus nog een grote beurt van 800,- euro uitgevoerd wroden??
Totaal kom je dan op 3000,- euro uit om de auto technisch weer in orde te hebben.

Nou weet ik nier precies wat de prijzen doen voor een diesel van 10 jaar oud met iets meer als 2 ton op de teller, maar voor mijn gevoel is 3000,- euro best veel geld. Wellicht kan je een modernere auto met idem diesel vinden die net wat vlotter is. Veel betrouwbaarder zal je ze in ieder geval niet vinden!!!
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S
Toco
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 06:51

Re: Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door Toco »

mark m schreef:Vaak worden er zoals genoemd goedkope banden onder gegooit. Ik heb in het verleden vaak afgesproken om er een bepaald merk band onder te leggen (en uiteraard geen goede gebruikte maar nieuwe banden!).

Daarnaast kan je verwachten dat de eventuele gebreken als gevolg van de APK zo snel en goedkoop mogelijk worden opgelost. Kijk voor aflevering daarom de reparatiepunten goed na en maak hier vooraf duidelijke afspraken over!

Laat bovenstaande afspraken ook op de aankoopovereenkomst zetten!!!

Controleer of de waterpomp al is vervangen........ bij 290k sloeg het noodlot toe.........Meestel begint de pomp geluiden te maken of te lekken, bij mij liep die in 1x vast.

......alleen is het geen strepentrekker, maar wel oerdegelijk.......
Zoals ik het begrijp kost de auto nu: 1950 + 250 (afleveringskosten) en kom je dus op 2200,- euro uit. Naast deze afleveringskosten moet er dus nog een grote beurt van 800,- euro uitgevoerd wroden??
Mark, dank voor het bovenstaande. Ik zal idd kijken wat voor banden er onder zitten. Mijn schoonvader is Caterpillermonteur en heeft vroeger zijn Rolla altijd zelf onderhouden. Dus hij gaat mee. Dan gaan we er nog een x een lange proefrit mee maken om te kijken of die punten idd zijn opgelost. Daarna gaan we bij hem thuis alvast eea aan onderhoud doen, w.o. nieuwe olie/oliefilter en brandstoffilter er in zetten.

Die 800,- wat bij een Toyota-dealer, maar wellicht ga ik nog op zoek naar een goede witte garage en daar een offerte opvragen voor de distributieriem en waterpomp. Ik had gelezen dat je dat dan gelijk kan laten doen omdat je er makkelijk bij kan.

Oftewel, we gaan het doen. Ik hou jullie na aanschaf op de hoogte van het wel en wee van onze Rolla. Best spannend! :D

Alvast bedankt iig voor al jullie tips.
Toco
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 06:51

Re: Aanschaf Corolla E11(10?) 2.0 D 2001 (1999) --> 1950,-

Bericht door Toco »

Goed, inmiddels zijn we dus +- 1,5 jaar verder met onze Rolla en ik vond het tijd voor een update.

Het is gebleken dat het een uitermate degelijke autootje is. We hebben hem van 217.000 inmiddels op 262.000 gezet en dit is het onderhoud:

- een nieuwe distributie- en multiriem, kostte 185,- (zonder waterpomp want die bleek de bij 100.000 vervangen te zijn)
- een nieuwe accu (al startte de Rolla bij -23oC gewoon nog met de oude accu erin) voor 125,-
- elke 10.000 nieuwe olie/olie- & luchtfilter of olie/olie- & lucht- & dieselfilter. Doe ik bij en samen met m'n schoonvader, kosten weet ik niet precies.
- de ventilator ging standaard draaien, ook al was de motor nog koud. Opgelost voor 85,-
- lampje vervangen: 5,-

En we hebben er vier winterbanden voor gekocht, maar dat is meer extra dan onderhoud (maar afgelopen winter heel fijn gebleken)

Kortom, ondanks de eerste twijfels, is het een fabeltatische auto die ons tot nu toe nog nooit in de steek heeft gelaten en waar we allebei dagelijks nog veel plezier aan beleven. Mocht je dus nog een diesel zoeken voor weinig geld, dan kunnen we deze aanraden :-))
Plaats reactie