Waar nog op letten bij distributie/multiriem vervanging? [1999 Corolla, 4AFE]

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
EcoModder
Newbie
Newbie
Type Corolla: E11

Waar nog op letten bij distributie/multiriem vervanging? [1999 Corolla, 4AFE]

Bericht door EcoModder »

Beste mensen, m’n 1999 1.6 Corolla (4A-FE) heeft een distributieriem nodig. Ook hoor ik gepiep uit de richting van de multiriemen onder belasting (met ver insturen bij parkeren en versnellen bij groen licht vooral), goeie excuus om een multiriem set te kopen, vooral omdat ik geen idee heb hoe oud de huidige riemen zijn. Ik heb een fijne garage (een mooie tip van dit forum) waar ik met m’n auto en onderdelen langs kan komen.

Omdat ik en familie (vooral Oma 8-) ) sterk afhankelijk van m’n auto zijn in de zomervakanties (+-5500km, plus misschien een ritje naar Spanje), wil ik zeker zijn dat ik niets mis. Ergens in de gebergte tussen Bosnie en Dalmatie met pech staan met m’n Corolla zou een schande zijn :).

Ik heb deze onderdelen al gekocht:
- Gates K175PK970 multiriem set
- Aisin WPT-108 waterpomp
- Gates K015403XS distributie set

Ik moet nog de veer van de distributieriem spanrol kopen, die komt niet met de Gates kit (bij SKF VKMA 91005 wel). Omdat de huidige kleppendekselpakking vervangen moet worden (deze zweet aan de voorkant boven de uitlaat een klein beetje), is het een goed idee om de pakking rond de bougies nu preventief te vervangen? Af en toe gehoord dat ze olie bij de bougiekanaal kunnen laten lekken. Klepspeling meten zal ik ook laten doen.

Mis ik nog iets wat logisch is om nu samen met de distributieriem te vervangen/controleren onder de loep te nemen? Auto heeft nu 170kkm en is in goede staat voor zover ik kan zien, motorisch heerlijk.
EcoModder
Newbie
Newbie
Type Corolla: E11

Re: Waar nog op letten bij distributie/multiriem vervanging? [1999 Corolla, 4AFE]

Bericht door EcoModder »

Even een bump voor de pakkingen rond de bougies [11193-15010], die zijn 18,- per stuk, is het een goed idee om ze preventief te vervangen? Of vinden jullie dat iets dat pas besteld moet worden als het echt begint te lekken of duidelijk is dat de oude in slechte staat zijn? Zou het liefst nu meteen de oude bekijken maar ik heb geen schoon plek om te werken.
Plaats reactie