Welke olie in een toyota

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
piet1
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 20, 2011 14:57
Type Corolla: E12
Type Corolla: corollad4d
Locatie: mooiste plaatsje aan de vecht

Welke olie in een toyota

Bericht door piet1 »

Hoi na 1 jaar (19000KM)wil ik de olie verversen van mn corrola D4D van 2006.
Welk type olie kan je gebruiken?
Kan je semi synthetisch SL/CF 10W40 gebruiken.
Of is dit vragen om problemen.
Er zou nu 5w30 in zitten
PC problemen? http://www.pchelpforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
corollad4d
Full member
Full member
Berichten: 446
Lid geworden op: zo jun 22, 2008 09:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Locatie: Oude-Pekela

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door corollad4d »

Rijd altijd op 10w40. In je instructie boekje staat dit voorgeschreven voor een gematigd klimaat geloof ik.
Corolla E12 D4D SOL
Custom made Exhaust
Bilstein B16
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Bart-E11 »

corollad4d schreef:Rijd altijd op 10w40. In je instructie boekje staat dit voorgeschreven voor een gematigd klimaat geloof ik.
diesel is anders ;) daar zou ik geen 10w40 in doen
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
E12-Chris
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 807
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 23:37
CCNL lidnummer: 844
Type Corolla: GT86
Locatie: Keerbergen

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door E12-Chris »

Heyhey,

Ik heb 5w30 erin steken :)
Geen problemen en aangeraden door de Dealer.

Groeten,
Chris
Toyota GT86 2.0 Boxer.

Vroeger
Toyota Corolla E12 Facelift D4D.

Project Topic: Corolla/GT86
joostk
Special member
Special member
Berichten: 644
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 20:53
Type Corolla: E10
Type Corolla: GTSi
Locatie: Duizel

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door joostk »

Voor een Diesel motor word bij (bijna) elk automerk 5w30 gebruikt.
People who say you live only once are wrong.
You live everyday and die once.

"Illuminati, made from light. Illuminates the lesser. Enlightens the Higher."
corollad4d
Full member
Full member
Berichten: 446
Lid geworden op: zo jun 22, 2008 09:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Locatie: Oude-Pekela

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door corollad4d »

Bart-E11 schreef:
corollad4d schreef:Rijd altijd op 10w40. In je instructie boekje staat dit voorgeschreven voor een gematigd klimaat geloof ik.
diesel is anders ;) daar zou ik geen 10w40 in doen

Auto is in onderhoud bij de dealer, gebruiken ze altijd 10w40 voor zeiden ze.en ze weten wel dat ik ook diesel rijd...;-)
Corolla E12 D4D SOL
Custom made Exhaust
Bilstein B16
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Bart-E11 »

ow oke dacht dat diesel echt een andere viscositeit nodig heeft
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
piet1
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 20, 2011 14:57
Type Corolla: E12
Type Corolla: corollad4d
Locatie: mooiste plaatsje aan de vecht

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door piet1 »

Dus geen problemen te verwachten met 10W40?
PC problemen? http://www.pchelpforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dexter
Senior member
Senior member
Berichten: 229
Lid geworden op: do mei 04, 2006 14:36
Type Corolla: E10
Locatie: Ver weg

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door dexter »

Ik zou het nog maar eens goed checken.
Moest je olie niet iets eerder vervangen worden bij plm 15.000km? ;)
Purple-G6
General member
General member
Berichten: 153
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 22:16
Type Corolla: E11
Locatie: Arnhem

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Purple-G6 »

Volgens mij meende ik ooit is een keer gelezen te hebben dat de type olie per klimaat verschilt.
Bijvoorbeeld dat je in NL 10w40 moet gebruiken.. en als je in Spanje oid waar het heel warm is juist 5w30. Of de getallen waren andersom :lol:

Maar weet dit niet 100% zeker.
ILLKIDD
Senior member
Senior member
Berichten: 242
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 19:34
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: JZX100
Locatie: the land of the free and the home of the brave

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door ILLKIDD »

Andersom. lagere getallen = koudere klimaat.

Gebruik bij stock auto gewoon olie wat in de handleiding wordt voorgeschreven of de olie dat altijd in zat. Veranderen van olie viscositeit kan nadelige gevolgen hebben.
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door luca »

bij een corolla d4d kan je gewoon 10w40 gebruiken.gebeurt niks mee.
de laatste generatie diesel(euro 5) gaan op 5w30
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
Marc E12
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: do feb 02, 2012 17:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: Diesel 1.4

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Marc E12 »

Mijn 1,4 D4D is na 5 jaar uit garantie, en ik zou nu de olie + filter zelf willen beginnen vervangen.

Kan je makkelijk aan de oliefilter zonder de auto omhoog te krikken ?
De onderkant is niet echt open, zoals mijn vroeger auto's. Waar zit dan juist de oliefilter...
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door luca »

nee,is niet echt makkelijk.op het plastic carter aan de onderkant zit een deksel,daar zit hij achter(er zitten 2 deksels,de grote vorr de 2.0 de kleine voor de 1,4)het filter zit omhoog geschroefd,dat wil zeggen dat je bij het loshalen de olie eruit zit lopen,en al als je niet praktisch bent,wordt je helemaal zwart :lol: :lol: :lol: :lol:

kwa olie en oliefilter gaat er 4,2 liter in.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
SybeHaarsma
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo jul 27, 2011 22:47
CCNL lidnummer: 816
Type Corolla: E11
Type Corolla: LineaTerra
Locatie: Kootstertille

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door SybeHaarsma »

Welke olie erin gaat weet ik niet, maar m.b.t. olie moet je op een paar dingen letten:

1. Viscositeit
2. samenstelling

1. Viscositeit
op de oliefles staat vaak de viscositeit van de olie vermeld, bijvoorbeeld 10W-40. De viscositeit is in feite de mate van vloeibaarheid/ de stroperigheid van de olie. daarbij staat het cijfer voor de W voor wintertemperaturen en het cijfer na de W voor zomertemperaturen, oftewel de viscositeit bij zomer- en wintertemperaturen.
Dan is de regel: hoe hoger het cijfer, hoe dikker de olie. Dit verklaart ook waarom je in een koud land bijvoorbeeld 5W-30 zou gebruiken en in een warm land 10W-40. De olie is koud dikker dan warm, en door een een dunnere olie te nemen zal de auto beter starten dan met een dikke olie. Daarnaast hebben bepaalde viscositeiten ook weer verschillende voordelen, maar hier weet ik het fijne niet van.

Zoals hierboven al verteld is, is het bijmengen van olie met een andere viscositeit niet goed.

2. Samenstelling
De olie van tegenwoordig kent in principe drie "samenstellingen"/typen met hun belangrijkste kenmerken:
1. Mineraal: Goedkoopst, onzekere kwaliteit;
2. Semi-synthetisch: Olie met deels de goede eigenschappen van een synthetische olie, voor een aantrekkelijke prijs;
3. (Full-)synthetisch: Gunstiger brandstofverbruik door minder wrijving, motor langer in goede staat door schoonhoudend vermogen.

In dit opzicht zou een synthetische olie dus het beste zijn, maar ik weet niet precies of je ook probleemloos van samenstelling kunt wisselen bij het verversen.

Enige kennis heb ik opgedaan via deze link. Er staan nog veel meer nuttige dingen op.

Ik hoop dat ik hier iemand meer duidelijkheid kan verschaffen. Ik werk zelf op een tankstation in de weekeinden, en daar verbaast het me echt hoe weinig sommige mensen het kan schelen wat er in hun auto gegooid wordt.

Groeten Sybe
klik hier voor mijn project.
Guillaume
General member
General member
Berichten: 200
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 17:36
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.6 Sol

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Guillaume »

Toevallig heb ik gisteren voor het eerst een grote beurt laten doen in NL, door de Toyota Dealer (Spiering in R'dam).

Ik heb een E12 1.6 VVTI benzine uit 2005. In 2009 geïmporteerd uit Duitsland. Uit de vorige onderhoudsfacturen las ik dat ze er altijd 5w30 in mikten.

Gisteren hebben ze er 10W40 in gedaan. Ik vroeg waarom en zei dat er vroeger altijd 5W30 in ging. Zij zeiden dat het waarschijnlijk kwam door het Duitse klimaat, "daar kan het stukken kouder worden". "Hier in NL is 10W40 het beste en het kan totaal geen kwaad. Alleen vanaf nu altijd 10W40 blijven gebruiken in de motor."

Vandaag ermee gereden en alles lijkt me prima, geen verschil gemerkt.
Sebastiaan84
Special member
Special member
Berichten: 933
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 10:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: TA22 wagon
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Sebastiaan84 »

SybeHaarsma schreef:Welke olie erin gaat weet ik niet, maar m.b.t. olie moet je op een paar dingen letten:

1. Viscositeit
2. samenstelling

1. Viscositeit
op de oliefles staat vaak de viscositeit van de olie vermeld, bijvoorbeeld 10W-40. De viscositeit is in feite de mate van vloeibaarheid/ de stroperigheid van de olie. daarbij staat het cijfer voor de W voor wintertemperaturen en het cijfer na de W voor zomertemperaturen, oftewel de viscositeit bij zomer- en wintertemperaturen.
Dan is de regel: hoe hoger het cijfer, hoe dikker de olie. Dit verklaart ook waarom je in een koud land bijvoorbeeld 5W-30 zou gebruiken en in een warm land 10W-40. De olie is koud dikker dan warm, en door een een dunnere olie te nemen zal de auto beter starten dan met een dikke olie. Daarnaast hebben bepaalde viscositeiten ook weer verschillende voordelen, maar hier weet ik het fijne niet van.

Zoals hierboven al verteld is, is het bijmengen van olie met een andere viscositeit niet goed.

2. Samenstelling
De olie van tegenwoordig kent in principe drie "samenstellingen"/typen met hun belangrijkste kenmerken:
1. Mineraal: Goedkoopst, onzekere kwaliteit;
2. Semi-synthetisch: Olie met deels de goede eigenschappen van een synthetische olie, voor een aantrekkelijke prijs;
3. (Full-)synthetisch: Gunstiger brandstofverbruik door minder wrijving, motor langer in goede staat door schoonhoudend vermogen.

In dit opzicht zou een synthetische olie dus het beste zijn, maar ik weet niet precies of je ook probleemloos van samenstelling kunt wisselen bij het verversen.

Enige kennis heb ik opgedaan via deze link. Er staan nog veel meer nuttige dingen op.

Ik hoop dat ik hier iemand meer duidelijkheid kan verschaffen. Ik werk zelf op een tankstation in de weekeinden, en daar verbaast het me echt hoe weinig sommige mensen het kan schelen wat er in hun auto gegooid wordt.

Groeten Sybe
Als in een auto jaren lang semi-synth is gedaan en je gaat over op full synth dan kun je verwachten dat juist door de betere reiniging je blok olie gaat verbruiken doordat slijtage die werd gemaskeerd door bijvoorbeeld roetafzetting nu word weggebeten.

Dat als extra tip.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
Guillaume
General member
General member
Berichten: 200
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 17:36
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.6 Sol

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Guillaume »

Conclusie: ik moet voortaan 10W40 blijven gebruiken dus?
mipgast
Senior member
Senior member
Berichten: 260
Lid geworden op: za mar 05, 2011 19:27

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door mipgast »

wat ik altijd doe als ik het niet weet, is even naar http://www.kroon-oil.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gaan, kun je aan de hand van het kenteken kijken hoeveel er in moet, wat voor olie en wat een eventueel een vervanger kan zijn.
werkt prima en kent nagenoeg alle autos.
...
Guillaume
General member
General member
Berichten: 200
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 17:36
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.6 Sol

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Guillaume »

kroonoil.com zegt dat mijn auto nodig heeft: 5W30, met als goede alternatieven: 15W40 of 20W50.

Laat de dealer er nou net 10W40 in hebben gezet... ;) :-?
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Leon »

Hebben ze er echt 10w40 ingegooid, of stond dat op de factuur? Want dat heb ik ook een keer gehad. Bij navraag bleek dat ze er wel 5w30 ingegooid, maar konden ze dat om een vage reden niet op de factuur plaatsen.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door luca »

ben niet echt weg van kroon produkten.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2453
Lid geworden op: di sep 07, 2010 15:22
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi
Locatie: Zeist

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Sgt_Lyna »

luca schreef:ben niet echt weg van kroon produkten.
Alleen het bier niet :P
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Highway »

luca schreef:ben niet echt weg van kroon produkten.
Waarom niet?

Ik gebruik ook kroon producten, en heb er nog nooit een probleem mee gehad. Wordt veel hier besproken, dat kroon en castrol goed zijn in de Toyota motor.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
dexter
Senior member
Senior member
Berichten: 229
Lid geworden op: do mei 04, 2006 14:36
Type Corolla: E10
Locatie: Ver weg

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door dexter »

Doe mij maar Shell, al die jaren al die auto's die hier onderhoud hebben en hebben gehad nooit gezeik nooit. al hadden ze bijna een miljoen KM's.
Fludizz
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za dec 24, 2011 17:36

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Fludizz »

Tja olie... ik kom op internet zoveel tegenstrijdige berichten tegen... Voor mijn D-CAT word bij zowel de castrol als de kroon site gezegd dat er 5w30 in moet, het boekje zegt 10w40. Op sommige fora lees ik advies om er gewoon VW TDI olie in te doen (5w40 volsyntheet). Echt duidelijkheid of een eenduidig antwoord krijg je niet.

Ik gok dat er gewoon 10w40 in zit, de auto is altijd dealer onderhouden en ik neem aan dat die erin doen wat er in het boekje staat. Er staat in het boekje alleen niet vermeld of het volsyntheet of semi-syntheet moet zijn. Ik heb ook geen flauw idee wat voor olie er nu in zit, de complete onderhoudshistory zat bij Valkema Heerenveen, die is failliet en Valkema Leeuwarden (Nu Galema) heeft die historie niet.

Ik kwam op internet echter wel een vrij eenduidig antwoord tegen over welk merk olie ik in mijn D-CAT moet gooien: Castrol.

Welke olie gooien de mede D-CAT rijders hier er doorgaands in?
"If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?" - Stephen Fry
mipgast
Senior member
Senior member
Berichten: 260
Lid geworden op: za mar 05, 2011 19:27

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door mipgast »

in alle suzukis moeten wij vb allemaal 5w40 doen.
mazda 5w30
en hyundai is diesel met roetfilter 5w30 en anders 10w40...
hangt dus ook een beetje van het merk af.
zo is de alto en nissan pixo de zelfde, maar suzuki zegt 5w40 en nissan 10w40...
...
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Leon »

Ik gebruikt bij m'n D-CAT Kroon 5W30.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Furr
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6278
Lid geworden op: ma mei 09, 2005 21:49
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi+
Locatie: Almelóóóóó

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door Furr »

Bij mn Corolla zit nu 10W40 in (dealer)

In de Celica Kroon Oil 10W40 full syntheet ingedaan.
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=409017" onclick="window.open(this.href);return false; NU GECONTROLEERDE GEBRUIKER
http://www.stateoftuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mostwantedtuningteam.com" onclick="window.open(this.href);return false; NEW SITE
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Welke olie in een toyota

Bericht door jasperaap »

Purple-G6 schreef:Volgens mij meende ik ooit is een keer gelezen te hebben dat de type olie per klimaat verschilt.
Bijvoorbeeld dat je in NL 10w40 moet gebruiken.. en als je in Spanje oid waar het heel warm is juist 5w30. Of de getallen waren andersom :lol:

Maar weet dit niet 100% zeker.
Nagevraagd bij olie nerd, kou klopt wel, maar dan heb je het over antartica kou. Nederland is niet "koud". Eerste cijfer is gewicht koud en tweede cijfer gewicht warm. Oftewel, hoe lager het eerste cijfer hoe sneller de olie goed wordt rondgepompt bij lage(re) temperatuur.
Furr schreef:Bij mn Corolla zit nu 10W40 in (dealer)

In de Celica Kroon Oil 10W40 full syntheet ingedaan.
Kroonolie raadt op zijn website ook 5W30 aan voor zijn T-Sport. 5W30 wordt ook sneller warm en koelt sneller af dan de 10W40. Vriend van me zit in oliebusiness en zegt dat 10W40 vooral in oude voertuigen wordt gebruikt (don't shoot me on it). 10W30 zweert hij bij. Sowieso full synthetic. Dealer had er ook 10W40 ingedaan, snap er echt geen kont van waarom ze niet gewoon de voorgeschreven olie erin doen, gemakszucht?

Site kroonolie gewoon je kenteken invoeren: http://www.kroon-oil.com/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie