Onderhoud Corolla e10

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Cyanide
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 11, 2008 23:05

Onderhoud Corolla e10

Bericht door Cyanide »

Hallo allen,

Binnenkort ga ik aan een groot onderhoud beginnen aan mijn corolla e10 uit '94 met een 1.3 16V 4E-FE motor in.

De auto lekt een beetje onderaan. Dat doet'ie al jaren en slechts heel af en toe ligt er een druppel olie op de grond. Ik weet niet goed waar de olie uit lekt, maar ik vermoed dat het transmissie olie is. Zie bijgevoegde figuur. Iemand enig idee waar deze olie vandaan komt? Een lekkende keerring? IS het ook aangeraden deze olie te vervangen ? Zo ja, welk type ?

Verder ga ik de koelvloeistof vervangen. Welk type vloeistof gebruiken jullie in dit blok ?

De distributieriem werd 6 jaar geleden vervangen, en heeft er slechts 20.000 km opzitten. Ik rijd niet zo erg veel met deze auto, maar omdat het la zes jaar geleden is, raden jullie me dan aan om de riem te vervangen of kan dit nog wel even wachten ? De riem zelf lijkt er nog nieuw uit te zien, maar als jullie ervaring zegt dat 6 jaar te lang is, dan vervang ik hem toch.

Een laatste puntje is de O2 sensor. Bij de jaarlijkse keuring zie ik dat de sensor zeer traag pingelt, waardoor het altijd moeilijk is om door de emissietest te geraken: het duurt een tijd voor hij een ideale brandstof/zuurstof combo heeft. Hij zit er ook al 22 jaar in en ik heb al gehoord dat deze dingen na een aantal jaar "lui" kunnen worden. Wat is jullie ervaring hiermee ? Op tijd en stond vervangen of wachten tot hij het echt begeeft? In geval van vervangen vind ik verschillende type sensoren, gaande van 100 tot 50 euro. Wat is het verschil tussen http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7182436 en http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1149542 ?


Bedankt voor alle hulp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
erwinsep
Starting member
Starting member
Berichten: 92
Lid geworden op: zo jan 17, 2016 21:10
Type Corolla: AE111
Type Corolla: corolla g6
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Onderhoud Corolla e10

Bericht door erwinsep »

punt 1 lekkage kan vanuit de kering van de versnellingsbak zijn dus advies om het te vervangen voordat het erger wordt.
-olie kwaliteit api gl3 -Olieviscositeit SAE 75W-90

punt 2 gewoon je distributie vervangen het heeft zijn levens duur je moet gewoon doen wat er als eerste komt of het ligt aan de km of leeftijd maakt niet uit gewoon vervangen voordat er problemen komen.

punt 3 de koelvloeistof wat er in moet ethyleen - glycolbasis is het beste wat je kunt in doen en er gaat ongeveer 4,6 tot 5,1 liter koelvloeistof in.

punt 4 (tip) doe 10w40 olie in en er gaat ongeveer 3,25 liter in en het is goed koop en ook goed voor de motor deze type olie

punt 5 (tip) doe gelijk je gasklep schoonmaken want het is bekent dat de blijven plakken door de vuil.

punt 6 (tip) controleer gelijk je remmen en maak ze gangbaar en doe er een beetje kopervet op de glijdende delen van de remblokken en bij de trommelremmen opschuren en de bewegen de onderdelen (veren en steller) invetten met white grease of kopervet.

punt 7 (tip) contoleer gelijk de multiriemen op slijtage of uitdroging/scheurtje

grzz erwin
toyota corolla ae101 4afe 1.6 hatchbak 6 feb. 1997 :h4: i will mis you forever
mazda 323 ba 1.5 hatchback :mad: i'm happy that you go away
toyota corolla ae111 4afe 1.6 g6 hatchback 25 june 1999 you will be myn
1ste automonteur
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Onderhoud Corolla e10

Bericht door Luuk »

De distributieriem is wel aan te raden om te vervangen, ookal ziet hij er nog goed uit. Als hij knapt is het altijd op een moment dat het niet uitkomt met alle schade nadien.

De lekkage is lastig te zeggen, die zou je eerst eens schoon moeten maken en dan in de gaten houden. Dan zie je vanzelf waar hij vandaan lekt.
Ik gooi er altijd rooie koelvloeistof in, die word ook aangeraden volgens de fabrieksgegevens.

Bij oudere auto's duurt het altijd even voordat de o2 sensor gaat werken. Ik moest mijn oude civic uit 96 ook altijd eerst goed warmrijden voordat hij door de APK kwam. De laatste keer dat ik mijn corolla heb gekeurd was hij toevallig al goed warm dus kwam hij er ook in 1x doorheen.
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Onderhoud Corolla e10

Bericht door Robbie F »

Cyanide schreef:Hallo allen,

Binnenkort ga ik aan een groot onderhoud beginnen aan mijn corolla e10 uit '94 met een 1.3 16V 4E-FE motor in.

De auto lekt een beetje onderaan. Dat doet'ie al jaren en slechts heel af en toe ligt er een druppel olie op de grond. Ik weet niet goed waar de olie uit lekt, maar ik vermoed dat het transmissie olie is. Zie bijgevoegde figuur. Iemand enig idee waar deze olie vandaan komt? Een lekkende keerring? IS het ook aangeraden deze olie te vervangen ? Zo ja, welk type ?

Verder ga ik de koelvloeistof vervangen. Welk type vloeistof gebruiken jullie in dit blok ?

De distributieriem werd 6 jaar geleden vervangen, en heeft er slechts 20.000 km opzitten. Ik rijd niet zo erg veel met deze auto, maar omdat het la zes jaar geleden is, raden jullie me dan aan om de riem te vervangen of kan dit nog wel even wachten ? De riem zelf lijkt er nog nieuw uit te zien, maar als jullie ervaring zegt dat 6 jaar te lang is, dan vervang ik hem toch.

Een laatste puntje is de O2 sensor. Bij de jaarlijkse keuring zie ik dat de sensor zeer traag pingelt, waardoor het altijd moeilijk is om door de emissietest te geraken: het duurt een tijd voor hij een ideale brandstof/zuurstof combo heeft. Hij zit er ook al 22 jaar in en ik heb al gehoord dat deze dingen na een aantal jaar "lui" kunnen worden. Wat is jullie ervaring hiermee ? Op tijd en stond vervangen of wachten tot hij het echt begeeft? In geval van vervangen vind ik verschillende type sensoren, gaande van 100 tot 50 euro. Wat is het verschil tussen http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7182436 en http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1149542 ?


Bedankt voor alle hulp.

De olie lekkage komt uit van je krukaskeering achter het vliegwiel, dit is zowel bij de 2E-E en de 4EFE een bekend probleem, versnellingsbak moet er dan achter weg. pakking zelf kost iets van 47 euro zo uit me hoofd. de uren van het vervangen zijn duurder en zou adviseren om direct je koppeling dan mee vervangen als die toch los ligt.

koelvloeistof ligt er aan wat er nu in zit. als het blauw of groen is mag je hem niet bij vullen met rode koelvloeistof, aangezien die 2 een werking met elkaar aangaan. er kan wel rood in maar dan moet je het koelsysteem even goed spoelen met kraan water.

de distributieriem zit aan zijn jaren maar niet de kilometers, de riem zal niet knappen van de kilometers over het algemeen maar door de leeftijd.
1 geluk heb je wel dat een 4EFE heel blijft als de riem knapt enkel sta je langs de kant van de weg. de riem zelf is niet zo heel duur, reken op zo'n 40 euro.

een e10 moet goed op temperatuur zijn voordat de lambdasensor gaat regelen. tot 60 graden koelvloeistof temperatuur kijkt hij niet naar de lambdawaarde. dus ik zou me daar geen zorgen over maken als ik jou was.

Mvg robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Cyanide
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo mei 11, 2008 23:05

Re: Onderhoud Corolla e10

Bericht door Cyanide »

Bedankt voor alle duidelijke reacties! Hier kan ik mee aan de slag!
Plaats reactie