Doffe koplampen: zelf herstellen of laten herstellen?

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
LunaSedanAutomaat
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za nov 30, 2019 21:16
Type Corolla: Luna Sedan

Doffe koplampen: zelf herstellen of laten herstellen?

Bericht door LunaSedanAutomaat »

Mijn koplampen waren dof geworden. Bij een garage om de hoek heb ik ze begin dit jaar laten polijsten. Was voor hen 15 minuten werk (ik stond erbij en keek ernaar) en kostte mij 50 euro. Ben nu eenmaal door de wasstraat gereden en de rechter koplamp is opnieuw dof. Is dit normaal of heeft die garage zijn werk niet goed gedaan? Ik ga in elk geval niet weer naar die garage, maar wil wel een oplossing die ook blijft nadat ik eenmaal door de wasstraat bent gereden. Wat is wijsheid? Zelf doen, en zo ja welk spul werkt dan bewezen goed? Ik vond op de site van de ANWB bijv https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/qui ... ieset.html of een reparatieset van Turtle wax https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/tur ... ieset.html

Of is het toch beter om dit te laten doen, en welke resultaten en daaraan verbonden kosten mag ik dan verwachten?
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Doffe koplampen: zelf herstellen of laten herstellen?

Bericht door Lone wolf »

De enige goede oplossing is nieuwe lampen.

De volgende in 't rijtje is laten schuren, polijsten en aflakken met 2K blanke lak. Heel officieel zijn ze dan apk afkeur omdat je je koplampen niet mag spuiten, maar vraag me af of iemand dat ziet in de garage als 't netjes gedaan is.

Als er alleen gepolijst wordt en eventueel een coating erop dan heb je een tijdelijke oplossing. Ik denk dat dat bij jou van toepassing is geweest.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
LunaSedanAutomaat
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za nov 30, 2019 21:16
Type Corolla: Luna Sedan

Re: Doffe koplampen: zelf herstellen of laten herstellen?

Bericht door LunaSedanAutomaat »

Ja, dat laatste is van toepassing, dat heb ik met eigen ogen gezien.

Zijn nieuwe (of tweedehands?) lampen verkrijgbaar voor mijn auto uit 2008 (Corolla Luna sedan), en zo ja, op wat voor bedragen moet ik dan rekenen?
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Doffe koplampen: zelf herstellen of laten herstellen?

Bericht door Highway »

De lampen van modernere auto's zijn niet meer van glas, maar plastic. Plastic verweerd door UV straling.

Om dat te voorkomen, zit er een bescherm laagje op de lamp. Dit is een UV werende laag. Deze slijt er na jaren af, met het gevolg dat de UV het plastic aan tast.

Gelukkig is het dan meestal alleen het bovenste laagje plastic. Daarom kon de garage je lampen polijsten. Maar dan haal je de UV laag weg (als die niet reeds weg is). Daarom dien je deze beschermlaag te vervangen, als je de lampen netjes wil houden voor een langere tijd.

Wat vaak gedaan wordt, is om een blanke lak met UV bescherming op de lampen te spuiten. Dit dient wel goed te gebeuren. Zou de blanke laklaag niet egaal gesproten worden, krijg je vertekeningen in het lichtbeeld.

Er zijn nog andere middeltjes die zeggen ook de lamp te beschermen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Doffe koplampen: zelf herstellen of laten herstellen?

Bericht door Martijn »

Het is een kwestie van behandelen en bijhouden..

Af fabriek zit er wel een laag op maar die zal na een aantal jaar gelig worden.. bij polijsten haal je die (gelige) laag weg en is het hele oppervlakte onbehandeld.

Dus.. Polijsten tot ze weer helder zijn is de eerste stap.. daarna zal je ze moeten behandelen tegen verkleuring door iets van een coating.
Dat kan bijvoorbeeld met : https://www.carclean.com/nl/nanolex-si3 ... -30ml.html

en dan nog is de kans groot dat je om het jaar even moet polijsten (en coaten) om ze weer kraakhelder te houden.
Nieuwe, aftermarket koplampen kan wel.. maar die krijgen hetzelfde probleem op ten duur.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Plaats reactie