Engine Coolant Temperature Sender - Hoeveel Ohm bij uitmeten? (4A-FE)

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
EcoModder
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: vr sep 09, 2016 17:57
Type Corolla: E11
Locatie: Omg. Leiden

Engine Coolant Temperature Sender - Hoeveel Ohm bij uitmeten? (4A-FE)

Bericht door EcoModder »

Mijn 1999 4A-FE Corolla heeft na een beurt met nieuwe thermostaat, koelvloeistof (beide van Louwman, OEM) en waterpomp (Aisin WPT-018) een probleem dat de temperature gauge op 1/3 blijft ipv 1/2, en soms klimt hij van de 1/3 langzaam weer naar de 1/2. Ik vermoed dat de zender achter de waterpomp de schuldige is, en zou deze graag willen doormeten zonder af te halen.

In de file ging de ventilator aan terwijl de temp gauge op 1/3 zat, normaal gaat de ventilator pas aan als de temp gauge precies op 1/2 zit, dus de ventilator schakelaar ziet iets anders dan de temperature sender. Ook loopt de auto nog enorm lekker, snel naar de 7-800 rpm stationair, dus de ECU temp sensor ziet ook wat hij moet zien.

Twee vragen:

1. Weet iemand hier misschien welke Ohm bij welke temperatuur hoort, of bij een koude en volledig warm op temperatuur motor? Ik zie op het internet behoorlijk veel Temp-Ohm diagrammen voor andere Toyota's ECU temp sensoren maar niets voor de gauge sender.
2. Wat is de verschil tussen onderdeel 83420-20040 en 83420-05010? Hier zie ik dat de merk verschilt, maar is de Ohm karakteristiek hetzelfde? Ze worden in de EPC beide als optie beschouwd.
EcoModder
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: vr sep 09, 2016 17:57
Type Corolla: E11
Locatie: Omg. Leiden

Re: Engine Coolant Temperature Sender - Hoeveel Ohm bij uitmeten? (4A-FE)

Bericht door EcoModder »

Heb de sensor connector bekeken, hoever ik kon zien was er een miniscuul hoeveelheid nattigheid in de contact, maar de connector was heel schoon van binnen (ietsjes vettig van buiten). Schoongemaakt, hielp niet. Dag erna, zender blijkt uit zichzelf beter te werken, dus ik laat het voor nu even staan. Ik heb wel wat info gevonden. Blijkt dat 83420-20040 ook in de ST205 Celica, Tacoma en 93-97 TT Supra gebruikt worden, en hier kan ik wel workshop manuals voor vinden (rutracker_org, libgen_rs, Supra pdf op google). Wat ik gevonden heb: Afbeelding.

Niet handig voor in de auto meten, dat stel ik dan even uit. De terminals op de instrument cluster in the ST205 en Supra hebben tussen elkaar ook dezelfde weerstanden . Dit zegt niet veel over de Corolla, maar als ik deze waarden eruit lees weet ik zeker dat het klopt :D

Als die weer te raar begint te doen zal ik eerder naar de instrument cluster neigen, dat is gratis testen. De combination meter temperature gauge heeft input 12v voeding, output 12v naar sensor en een grond(niet grond van sensor zelf). Voeding naar sensor van de combination meter op 12v testen, Ohm tussen combination meter en sensor doormeten (slechte kabel/connector met wat extra weerstand waardoor temp lager lijkt?), en de grondvoeding voor de temperature gauge checken. Hopelijk allemaal niet meer nodig!
Plaats reactie