ISC Klep

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

ISC Klep

Bericht door Martijn »

Probleem : Motor loopt koud stationair (in het begin) niet lekker
Oplossing : ISC klep schoonmaken
Moeilijk voor de autoleek : gemiddeld
Tijd : Met uitbouw/inbouw gasklephuis geschat 30-60 minuten

Benodigdheden : Schroevendraaiers, combinatie- of waterpomptang, doekjes, olie (WD40 zal t ook wel doen)

Het makkelijkste kom je erbij als het hele gasklephuis erafgehaald wordt.
Hiervoor maak je de 3 slangen los die er aan de onderkant opzitten. Eventueel met een griptang de slangen dichtknijpen. Hoeft niet, veel vloeistof komt er niet uit. Verder de gaskabel loshaken, stekkers eraf en de boel losschroeven. Denk aan de pakking, behandel deze met beleid.

Geheel gedemonteerd ziet het er zo uit :
Afbeelding

Je ISC klep is dit deel :
Afbeelding

Close-up´s van het klepje :
Afbeelding

Afbeelding

1 lagertje zit achter het (niet te demonteren) magneetje :
Afbeelding

Het 2e lagertje aan de andere kant zie je zo zitten :
Afbeelding

Nu is het enkel een kwestie van goed schoonmaken en de lagertjes weer soepel te laten draaien. Spuit geen remmenreiniger oid op de lagertjes om ze te reinigen, dit ontvet het alleen maar meer.
Je kan het inspuiten/spoelen met een dunne (kruip)olie zoals WD40 maar een tijdje in schone olie weken werkt ook. Daarna wel goed laten uitlekken. Een klein beetje olie wat achterblijft is niet erg.
Door regelmatig het asje heen-en-weer te draaien voel je vanzelf dat het steeds soepeler gaat.

Bij het in elkaar zetten alleen even opletten bij het bi-metaaltje (dat veervormige dingetje). Het zwarte dopje kan er maar op 1 manier in. Het bi-metaal zit zonder spanning in het zwarte dopje gehaakt.
Heb je het goed gedaan, dan staat het klepje ongeveer zoals op deze foto :

Afbeelding

Monteren in omgekeerde volgorde. Even de ECU resetten (via zekering of ff accupool los) en je zal zien dat ie stationair weer meteen begint te spinnen bij de koude start.

Dit topic zal tzt opgeschoond en verplaatst worden naar DHZ Tips, aanvullingen welkom!
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Re: ISC Klep

Bericht door BlackE10 »

hele goede post! Binnenkort maar eens naar kijken!
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

:toppie:
ae82_gt
President member
President member
Berichten: 2430
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:23
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: van alles
Locatie: Het mooie oosten

Re: ISC Klep

Bericht door ae82_gt »

De werking ook nog even uitleggen martijn.
Member of the GT Owners Group!
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

Ok, gaan we dan :

Officiele uitleg uit de Toyota boeken (bedankt Rene) :
ISC-klep (Idle Speed Control);
De ISC-klep bestaat uit 2 elektro-magnetisch spoelen en een permanente magneet, bi-metaal, as en schuif. De ECU regelt de stroomsterkte door de 2 spoelen en bepaalt daarmee de sterkte van het magnetiche veld. Deze sterkte is weer bepalend voor de mate waarin de as met luchtschuif wordt verdraaid. De stand van deze schuif bepaalt de luchthoeveelheid die door de ISC-klep wordt doorgelaten. Deze hoeveelheid lucht is uiteindelijk bepalend voor het stationair toerental waarop de motor draait.
Het bi-metaal reageert via de koelvloeistofaansluiting op het smoorklephuis op de temperatuur van het koelvloeistof. Aan een uiteinde van het bi-metaal is een aanslag met uitsparing aangebracht. In deze uitsparing bevindt zich de hefboom van de as. In een normaal functionerend systeem zal er nooit contact zijn tussen de aanslag van het bi-metaal en de hefboom van de as. Wanneer zich echter een storing voordoet in de electrische besturing van de ISC-klep, zal de door het bi-metaal verdraaide aanslag ervoor zorgen dat via de hefboom de luchtschuif toch wordt verdraaid. Dit beveiligingssysteem voorkomt extreem hoge of lage motortoerentallen die het gevolg kunnen zijn van een storing in de elektrische besturing van de klep.
Simpeler uitgelegd :
Je start je motor, de ECU krijgt signalen van diverse sensoren over temperaturen en toerental. Bij een koude start zal de ECU een signaal aan de ISC sensor geven.
Deze sensor is linksonder op de 1e foto te zien.
In deze sensor zitten spoeltjes en dmv electromagnetisme zal deze de ISC klep verder openzetten; voila, je toerental gaat omhoog. :)

Maar stel nou, nu is die sensor stuk of bedrading stuk, misschien gaat het asje veel te zwaar om hem magnetisch te draaien. Dan kan je ECU dus niet het toerental verhogen...
Dan hebben we nog de ´fail safe´ oftewel dat bi-metalen ´veertje´. (Bi-metaal : 2 verschillende metalen op elkaar en als je het verwarmd gaat de ene meer uitzetten dan de andere. Oftwel, het trekt krom.) Deze zal na verloop van tijd warm worden en de ´veer´ gaat draaien om zo toch de ISC klep meer open te zetten om je toerental te verhogen.
Als alles goed gaat, hoeft deze Fail Safe nooit te werken.

Wat vaak gebeurd, is dat het asje te zwaar gaat waardoor de ISC sensor m niet (snel genoeg) kan verdraaien. Hij zit klem zeg maar. Door even te tikken of te gaan rijden krijg je trillingen die ervoor zorgen dat het asje toch verder draait. Vandaar dat je toerental vaak wél omhoog gaat als je gaat rijden. Na een paar keer draaien gaat ie weer soepel genoeg zodat je er niks meer van merkt.

Slaat je auto bij koude motor af na gas loslaten, dan wordt de ISC klep niet op tijd verder opengezet, waarschijnlijk omdat het asje te zwaar gaat. Je motor slaat af vanwege een gebrek aan lucht.

Uiteraard mogen de heren monteurs mij verbeteren indien er dingen niet helemaal goed uitgelegd zijn.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: ISC Klep

Bericht door Highway »

Goede instructies Martijn!! Uit welk motortype heb je dit gasklephuis (E10/11 1.3/1/6), en zit er nog veel verschil in de verschillende modellen?

Ik heb ook problemen gehad dat het asje niet goed wou draaien. Ook uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, maar het asje was nog steeds een beetje stroef. Indien een ISC klep van een E10 hetzelfde is als de ISC klep van een 1.6 vvti motor, weet ik dat ik even op de sloop wat kan gaan halen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

Staat er idd niet bij... is voor gasklephuis van 4AFE ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Duidelijk verhaal!
Binnenkort ook eens fixen bij die van mij...
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 22:17
CCNL lidnummer: 495
Type Corolla: AE86
Type Corolla: Audi A4
Locatie: Noviomagum
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Gtsi-R »

alles schoongemaakt mij mij.. en nu ook gesmeerd.. ahum.. maar zal nog ffies de ECU resetten.. klinkt allemaal erg goed martijn.. ben benieuwd hoe je het er voor de klas vanaf brengt :D

maar hier op papier netjes uitgelegd..
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

morgen ga ik de isc klep en gaspklephuis rienigen ,ben benieuwd 8-)
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Vandaag maar gelijk aangepakt:
(uiteindelijk kleine) hindernissen:
-vacuumslangetje ging erg moeilijk los
-slangen krijg je pas los als het huis van het inlaatspruitstuk los is, en dat gaat lastig als de slangen erg op spanning staan
-schroeven van ISC huis zaten erg vast, maar dat was met de slagschroevendraaier zo verholpen, precies daarvoor is zo'n ding bedacht, zie foto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Het klepje zelf was erg vies dus. Op 1 punt draaide het nogal zwaar. Het blijkt dat je veel meer slag kunt draaien als het bi-metaal eruit is, de positie van het plaatje waar dat bimetaal aan zit is wel verzegeld met was oid. Heb het maar precies zo teruggedraaid op het eind... Verder de lagertjes geolied met Ballistol olie, is een soort vet in een spuitbus, zeer goed spul om op moeilijke plaatsen wat te smeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

De gasklep/huis wat trouwens ook erg vies. Het dit ook maar als de rrst schoongemaakt met een verfkwastje en wasbenzine, zie foto. Daarna afgespoten met remmenreiniger. Natuurlijk ook weer de draaiende delen ingeolied op het eind:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Het isc huis op het eind, lekker schoon weer... 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

plus gasklephuis:

:D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

bij mij is het ook gelukt :D

slangen zaten behoorlijk vast aan de onderkant van het gasklephuis

de ISC klep eraf halen ging niet echt makkelijk ,beetje imal gepakt en losgehaald met waterpomptang ( eerste stukje ) daarna met schroevendraaier eruit , het was behoorlijk smerig allemaal ,bij mij liepen de lagertjes nog goed ,alleen de klep zelf liep gewoon vast door de vuil aanslag ,helemaal gereinigd + gasklephuis alles weer in elkaar gebouwd , ECU gereset

en gelijk verhoogd stationair draaien met die hap f19

daarna auto warm gereden ,maar hij bleef verhoogd stationair draaien :? ik dacht van nee hee heb ik dat weer ,toen ben ik ff verder gaan kijken , blijkt dat men thermostaat kapot is :( onderste slang vanaf radiateur naar thermostaat wordt niet warm ,en de temperatuur sensor zit op de thermostaat zelf ,die sensor stuurt de ISC klep aan

blij dat ik het ondekt heb ,want je ziet nu ook op je dashboard niet dat het blok zo heet wordt :shock:

gisteren had ik ook al ontdekt dat de bougie er helemaal was uitgekomen van cilinder 4 ,al met al best wel geluk want men blok had in elkaar kunnen lopen
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Dus je thermostaat is kapot gegaan in de stand "dicht"? Heb je het ding zelf al bekeken?
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

E10 Wagon schreef:Dus je thermostaat is kapot gegaan in de stand "dicht"? Heb je het ding zelf al bekeken?
ja dat klopt ;) nee heb hem er nog niet uit gehad valt niet zoveel te zien aan zo,n thermostaat ,zit gewoon een staafje in wat onder invloed van temperatuur verschil ,uitzet en krimpt en zo de flow bepaalt van je koelwater , ga ook niet kijken of ik hem kan repareren vervang hem gewoon

temperatuur sensor die er zit , stuurt bij koud blok via je ECU de ISC klep aan ,en als het koelwater erg warm wordt springt de ventilator bij op je radiateur , dat gebeurt ook niet ;)
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Ik weet op zich wel wel hoe een thermostaat e.d. werkt :) Ik probeer even mee te denken, en snap het verhaal (nog) niet helemaal.
Het is trouwens een was-element dat uitzet en de zaak open en dicht laat gaan, na verloop van tijd gaat vaak de afdichting hiervan kapot, de was loopt eruit en de thermostaat gaat niet meer op en neer. Een veer zorgt ervoor dat hij dan als het goed is in de open stand blijft steken, dat is nl veiliger voorje blok. Maar kan ook wel eens dicht blijven hangen.
Veranderingen in de temperatuur van je blok zou je op de temperatuurmeter moeten kunnen zien. Deze meter loopt al op als de thermostaat nog niet open is, dus deze zit in het korte circuit (bypass leiding terug naar blok) gemonteerd, en niet in het lange circuit (de weg via radiateur).

Mijn motor bleef trouwens ook 1800 toeren draaien na resetten van de ECU... na 2x opnieuw starten na een rondje rijden ging hij rond de 1100 toeren draaien (was toen al warm). Vandaag ga ik ook eens even een stukje rijden om te kijken of hij uiteindelijk weer rond de 700-800 toeren uitkomt als hij helemaal warm is.
Kan dus zijn dat je hetzelfde ondervond als ik.
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

E10 Wagon schreef:Ik weet op zich wel wel hoe een thermostaat e.d. werkt :) Ik probeer even mee te denken, en snap het verhaal (nog) niet helemaal.
Het is trouwens een was-element dat uitzet en de zaak open en dicht laat gaan, na verloop van tijd gaat vaak de afdichting hiervan kapot, de was loopt eruit en de thermostaat gaat niet meer op en neer. Een veer zorgt ervoor dat hij dan als het goed is in de open stand blijft steken, dat is nl veiliger voorje blok. Maar kan ook wel eens dicht blijven hangen.
Veranderingen in de temperatuur van je blok zou je op de temperatuurmeter moeten kunnen zien. Deze meter loopt al op als de thermostaat nog niet open is, dus deze zit in het korte circuit (bypass leiding terug naar blok) gemonteerd, en niet in het lange circuit (de weg via radiateur).

Mijn motor bleef trouwens ook 1800 toeren draaien na resetten van de ECU... na 2x opnieuw starten na een rondje rijden ging hij rond de 1100 toeren draaien (was toen al warm). Vandaag ga ik ook eens even een stukje rijden om te kijken of hij uiteindelijk weer rond de 700-800 toeren uitkomt als hij helemaal warm is.
Kan dus zijn dat je hetzelfde ondervond als ik.
ja je zou wel gelijk kunnen hebben ;) maar had hem echt goed warm gereden en daarna nog tijdje stationair laten draaien , de onderste slang en onderkant van radiateur was gewoon steenkoud ,bovenkant radiateur en bovenste slang was echt loeiheet :shock: en bij de thermostaat zelf was het ook loeiheet

als ik het dan zo bekijk moet het wel de thermostaat zijn , de radiateur en vloeistof heb ik vorig jaar vervangen ,en paar maanden terug heb ik alles nog nagekeken toen ik hem een beurt had gegeven en was alles gewoon goed , met dit weer zal de ventilator niet zo snel bijspringen ,maar met warme motor en daarna 10 minuten stationair zou het hele circuit warm moeten zijn

ow dat wist ik niet van die sensor op je dashboard dat die dat weer ergens anders meette ,ging er gewoon van uit dat het de sensor was op de thermostaat onder je onsteking

zou misschien ook de waterpomp kunnen zijn die stuk is ,maar lijkt me wel sterk die is in 2003 vervangen samen met distributie snaar
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

heb net even gekeken ,en heb die temperatuur sensor gezien ,zit in de slang van waterpomp naar blok :)
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Mmm ik heb zelf ook nog een probleem: de motor blijft 1800-2000 toeren draaien als hij koud is, zakt naar 1500-1700 als hij warm wordt. Lijkt erop dat dit niet afgeregeld wordt door de ECU, maar alleen door het bimetaal. Er wordt nl geen gas bijgegeven als je de auto laat rollen in de versnelling, op de stationair regeling. Ook weinig motorremming bij gas los, rijdt nu als een carburateur-auto (wel erg soepel trouwens).
Lijkt er dus op dat er toch wat niet helemaal klopt, iemand een idee?

Verder heb ik nog een vraagje: bij de stekker van de ISC klepaansturing zit nog een kabeltje wat nog 20 cm ofzo verder doorloopt, met een 2-polige stekker eraan. Dit is bij mij niet aangesloten, en heeft naar mijn weten nog nooit aangesloten gezeten. Heeft iemand een idee waar dat voor dient?
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

misschien dat je kunt proberen om je ECU nog een keer te resetten ?? omdat de isc klep volzat met lucht i.p.v koelvloeistof , heb zelf ook ontlucht op manier zoals je raditeur vervangt

en heb diezelfde verschijnselen als jou ,rij wel soepel ja :lol:

bij mij hangt diezelfde stekker ook los en zo te zien ook nooit aangesloten geweest ,vroeg me ook al af waar het van is :roll:
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

In je ISC klep zelf zit geen koelvloeistof.
Wel loopt het er langs/doorheen zodat het bimetaal indirect kan opwarmen mocht de sensor zn werk niet doen.

Enige wat ik zo kan bedenken is dat het asje niet goed staat; oftewel het klepje is 180° gedraaid.
Weet niet hoe de ISC sensor hiermee omgaat maar aangezien het met electromagnetisme werkt kan het zijn dat noord-zuid omgedraaid is. Aan de foto´s (1e close up) kan je zien hoe het klepje staat in ruststand.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

heb het hele verhaal en beschrijving nog eens doorgelezen , weet zeker dat alles is goed gegaan op bimetaal na ,die kan er op 2 manieren in ( 180 graden verdraaibaar ) en vergeten hiernaar te kijken bij demontage hoe dit zat

zwart dopje waar bimetaal invalt zit zeker weten goed
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

Volgens mij maakt dat niets uit.
Tenslotte valt ie in dat zwarte dopje en de ´spanning´ die ie kan geven bij warm worden gaat dezelfde kant op.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

dat is wat ik ook dacht ja

pfff auto doet de laatse dagen beetje moeilijk :? en moet 26 ste weg voor grote beurt en apk ,aankomend weekend ga ik weg , gaat lekker allemaal :huilend: :P
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Wel positief blijven denken he ;) , hebben we allebei hetzelfde probleem, is er 2x zoveel kans erop dat 1 van ons de oplossing vindt!
Dat plastic dopje bij het bimetaal zit er zeker goed in, ik heb nog gekeken of er meerdere manieren waren maar er was maar 1 manier waarop het pastte.
Verder heb ik zover als ik weet het bimetaal op dezelfde manier gemonteerd, dwz de linkse schroef daarvan zat een of ander borgingsmiddel.
De electrische bediener (motortje) kan er volgens mij ook maar op 1 manier op. Heb dat ding wel als laatste gemonteerd, zodat je niet meer via de bimetaalkant kon voelen of eea soepel loopt, kan zijn dat het asje aanloopt in het motortje, maar ik denk van niet want het ging er maar op 1 positie op. Misschien is het beter dit in het vervolg andersom te doen.
Het asje kan trouwens niet rond draaien, want komt tegen een schreofje aan de bimetaalkant. Maar misschien wel 180 graden ja en dan zit het dus net andersom...
Stekker andersom kan denk ik ook niet?
Binnenkort maar even opnieuw uit elkaar halen.
Nou ja hij draait wat hoger stationair, er zijn wel ergere dingen... maar wel irritant iig! :?

P.S. Volgens mij werkt trouwens eea als volgt: bimetaal stelt de grove instelling in van de klep op basis van koelwatertemperatuur (net zoals vroeger bij een automatische choke). Er is in dat dopje erachter een uitsparing, zodat het asje nog een paar graden kan bewegen. De afstelling in dit gebied is de fijnafstelling, die dus door de ECU wordt afgeregeld. Zorgt het bimetaal er nu voor dat de grove instelling zo uit het lood staat staat dat de ECU zijn wenstoerental niet kan bereiken (te grote opening), dan loopt de motor dus te hoog stationair, maar is wel nog door het bimetaal afhankelijk. van de watertemperatuur.
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

Volgens de boeken is die bi-metaal een failsafe voor als je sensor t niet doet.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

@ E10 wagon

bedankt voor het meedenken want je had gelijk dat de thermostaat open blijft staan ,ben denet even stukje wezen rijden en gelijk de senor voor temperatuur meter in dashboard losgekoppeld en klopt idd ,hij wordt in de auto vrij snel warm na paar km blijft die op 1 streepje voor het midden staan en daar blijft die ook

van de week even vervangen

ja je moet ook posietief denken :) maar bougie eruit gekomen en eentje los , thermostaat kapot , rechter achterwiel loopt niet lekker (remprobleem) moet ik nog fixen maar kreeg trommel er niet af boutjes nodig maar niet bij de hand en ook nog problemen met isc klep

de verhalen die jij schreef over wat je gedaan hebt en de toerentallen komen precies overeen , onder 1100 zakt die niet meer ,denk ook dat de isc klep zelf 180 graden gedraait moet worden anders zou ik het niet weten , groene blokje waar stekker op komt kon er bij volgens mij ook maar op 1 manier op ,en denk dat omdat ik hem net als jou eerst op het gasklephuis heb gemonteerd ,en daarna pas het groene blokje erop dat die daardoor 180 graden gedraait is

bij demonteren heb ik eerst de isc klep verwijderd van gasklephuis en daarna pas het groene blokje verwijderd
Gesloten