Werken met polyester

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Werken met polyester

Bericht door Co'tje »

Benodigdheden:

1. Polyesterhars
2. Verharder
3. Polyester matten
4. Kippengaas of rekbaar speakerstof / strechdoek
5. Een paar harde kwasten
6. Polyesterplamuur
7. Schuurpapier
8. Schuurklosje
9. Een paar goede handschoenen
10. Een paar vuilniszakken

Afbeelding

Deze benodigdheden zijn bij bijna alle doe-het-zelf zaken te verkrijgen en kosten niet zo heel veel.

Instructies:

Om te beginnen moet je eerst weten wat je wilt maken van polyester, wil je een set deurbakken maken? Kickpanels? Hoedenplank? Subwooferkist? Het is allemaal mogelijk met polyesteren, ik ga hieronder laten zien hoe ik een hoedenplank heb gemaakt.

Stap 1:
Je begint altijd met het uitwerken van een mal, dat wil zeggen dat je van hout of kippengaas een ondergrond maakt die straks de ondersteuning moet geven voor de polyestermatten. In dit geval heb ik gekozen om te beginnen met een bodem te maken van hout, waarop ik 2 MDF ringen heb gemaakt die weer ondersteund worden door een klein balkje, hier komen straks de woofers in van een composet.

Afbeelding

Afbeelding

Stap 2:
Als je dit hebt gedaan, kun je beginnen met het overtrekken van kippengaas of speakerstof / stretchdoek, mijn voorkeur gaat uit naar kippengaas omdat dit sterker is en mooier in de vorm te maken is. Ga je een kofferbak kuip maken waar veel rondingen in zitten kan je beter strechdoek gebruiken. Bij een hoedenplank zoals deze ben ik begonnen om het gaas bij de MDF ringen vast te nieten om vanuit daar naar het midden toe te werken.Leg altijd eerst de delen die in het zicht komen te zitten in vorm. Je kan beter een lelijke plek hebben op plaatsen waar je ze niet ziet als dat ze in het zichtvlak zitten, probeer altijd om de vorm die je wilt hebben, zo glad mogelijk erin te krijgen en te zorgen dat er geen bulten in het gaas zitten. Een ronde vorm is makkelijker te leggen en straks met plamuren en schuren veel makkelijker uit te schuren.

Afbeelding

Afbeelding

Stap 3:
Als dit is gebeurd kunnen we beginnen met het leggen van de polyester matten. Knip eerst een aantal matten in wat kleinere stukken, het is in dit geval makkelijker om div. kleine stukjes in de vorm te leggen als in een keer een heel groot stuk i.v.m de rondingen die erin zitten. Ik maak zelf meestal matjes van 10 bij 10 cm. Knip er hier een aantal van en leg ze eerst even op de plaats waar ze moeten komen, zo krijg je een indruk hoeveel je er ongeveer nodig hebt.

Als dit klaar ligt kunnen we de hars gaan aanmaken. Maak hiervan niet teveel in een keer klaar, je kan beter een keer extra aanmaken als dat je de helft weg moet gooien omdat het te snel is uitgehard. De verhouding hars/verharder staat op het blik. Dit is bij ieder merk weer anders dus dit moet je van tevoren even bekijken. Het is het makkelijkst om de matten van tevoren te doordrenken met hars en pas dan op de mal te leggen. Ik zelf doe dit door een vuilniszak neer te leggen waarop ik dan een matje leg en met een kwast en hars op het matje begin te deppen, niet strijken met de kwast, maar echt deppen totdat het matje goed doorweekt is. Leg hem daarna op de mal die je hebt gemaakt en dep hem heel zachtjes aan zodat die mooi blijft liggen. Het makkelijkste is om vanuit het midden te beginnen en zo naar de zijkanten en achterkant toe te werken totdat alles gedekt is. Leg er minimaal 2 lagen op, zodat er een goede dikke ondergrond op ligt. Als je dit gedaan hebt, kan je het het beste een flinke poos laten uitharden.

Afbeelding

Afbeelding

Stap 4:
Als je dit gedaan hebt kun je al goed zien hoe het er straks uit gaat zien als het helemaal klaar is. Als je hem hebt uit laten harden, ga je met een schuurpapiertje alle omhoogstaande vezels afschuren en de hele mal opruwen. Daarna ga je beginnen met het plamuur erop te leggen doe dit niet in een keer dik, maar leg bijvoorbeeld eerst een laag die je glad trekt en schuurt, waarna je een tweede laag erop legt die je helemaal uitschuurt totdat je werkstuk helemaal glad is. Gebruik voor het schuren eerst een grove korrel en ga elke keer met een fijnere korrel schuren.
Als je dit gedaan hebt, zul je zien dat er hele kleine gaatjes hier en daar het plamuur zitten, deze kun je met een klein beetje plamuur weer dicht stoppen totdat er niks meer in zit. Doe dit zo zorgvuldig mogelijk, alles wat je over het hoofd ziet komt terug als je het gaat spuiten.
Als je dit gedaan hebt, heb je een stukje in je auto liggen wat je helemaal zelf hebt gemaakt, en wat zeer uniek is. Een tweede zelfde zal je niet snel zien, en dit is toch leuk om op bijvoorbeeld een autoshow, meeting te showen. Reken maar op een hoop leuke reacties, en dan weet je dat je het goed hebt gedaan.

Afbeelding

Veel voorkomende problemen:

1. Polyester word niet hard:

Te weinig verharder
Te vochtige ruimte
Te koude ruimte
Geen goede hars verharder
Combinatie van bovenstaande

2. Polyester kleeft:
Te weinig verharder
Niet goed uitgehard
Verkeerde verharder

3. Niet sterk genoeg:
Te weinig matten gebruikt

4. Ga met schuren door de matten heen:
Matten niet glad genoeg gelegd
Liggen bulten in
Te weinig lagen gebruikt

Bron : Bertus @ http://www.corollaforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten