Bitumen als demping aanbrengen.

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bitumen als demping aanbrengen.

Bericht door Bertus »

Luidsprekers presteren het beste als ze in een luchtdichte kist zitten die niet meeresoneert. Een standaard deur voldoet niet aan deze eisen. Om de prestaties van deurluidsprekers te verbeteren, kan je dan ook twee dingen doen:

- De resonanties voorkomen.
- De deur luchtdicht maken.

Resonanties zijn te voorkomen door de onderdelen van de deur zwaarder te maken: hoe zwaarder bv. een metalen paneel, hoe lager de resonantiefrequentie, en hoe zwakker de resonanties. Dit is te doen met loodbitumen: flexibele platen van een zwaar materiaal die je tegen een paneel kunt plakken.

De deur luchtdicht maken.

Om bij de deur te kunnen, moet je het deurpaneel verwijderen. Dit zit doorgaans vast met een aantal schroeven, plus een aantal plastic pennetjes.

1) Vind alle schroeven en schroef ze los. De schroeven kunnen verborgen zijn achter afdekdopjes, etc. Schrijf evt. op waar welke schroef vandaan kwam (mijn deurpaneel zat met 4 verschillende schroeven vast).
2) Als je zeker weet dat je alle schroeven hebt gevonden, trek dan het deurpaneel los: begin voorzichtig te trekken, om alle pennetjes te vinden. Als je eenmaal weet waar ze zitten, trek dan met twee handen (om de krachten te verdelen) het paneel een stukje naar voren. Een snelle ruk over een kleine afstand moet voldoende zijn. Zorg ervoor dat je het paneel niet krombuigt of breekt. Let op scherpe randen.
3) In mijn auto zat het deurpaneel om de bovenkant van het frame vastgehaakt. Om het paneel te kunnen wegnemen, moest ik wat manouvreren (klein stukje omhoog, klein stukje naar achteren, enzo).
Vergeet de deurklink niet. Die moet je door het paneel heen schuiven.
4) Als het paneel eenmaal verwijderd is, kijk je tegen het frame aan. Dit is afgedekt met een vel plastic, dat aan het frame is gelijmd. Dit plastic moet je verwijderen. In mijn auto kon ik het plastic lostrekken zonder het te beschadigen; de lijmlaag was nog flexibel, en was later weer te gebruiken.

Welke loodbitumen kan ik gebruiken?

Gebruik loodbitumen die bij een car audiozaak vandaan komen. Iedere fatsoenlijke zaak heeft ze wel. De kosten lopen nogal uiteen, dus loont het de moeite even te informeren.
Loodbitumen van de bouwmarkt lijkt wel leuk, maar is niet zo geschikt voor gebruik in de auto. Het gaat stinken als het warm is.

Hoeveel heb ik nodig?

Dat hangt ervan af. Ik heb per deur ongeveer 50 x 75 cm gebruikt, op het buitenpaneel en een deel van het frame. Dit geeft al een forse verbetering.
Je kunt veel meer verwerken: als je het hele frame aan beide zijden bedekt, ben je zo maar een vierkante meter verder. Het deurpaneel is nog een halve vierkante meter. Je kunt ook nog meer lagen over elkaar plakken, en het zo gek maken als je zelf wilt...

Hoe breng ik loodbitumen aan?

1) Maak de te beplakken delen schoon, droog en vetvrij, zodat de lijm goed hecht. Wasbenzine is hier geschikt voor.
2) Snijd het materiaal op maat: een of twee keer met een scherp mes insnijden, dan omvouwen en de 'binnenbocht' doorsnijden. Voor kleine stukjes is het ook goed te knippen. Maak de stukken niet te groot (dat vergroot de kans op fouten bij het aanbrengen).
3) Pas op dat het materiaal niet het ruitmechanisme en het slotmechanisme in de weg zit. Controleer dit, ook met het raam naar beneden gedraaid. Eenmaal aangebracht is de bitumenplaat moeilijk weer te verwijderen.
4) Gebruik een fohn, of beter nog een verfstripper om het materiaal te verwarmen, mijn ervaring is dat je in de zomer de bitumen ook prima in de zon kan laten liggen om het soepel te maken. Naarmate het warmer wordt, wordt het flexibeler, en dus makkelijker te verwerken. Bij een graad of 50 (dus nog met de blote hand aan te pakken) kan je het niet alleen goed vouwen, maar ook met de hand vervormen. Als je het dan op een oneffen oppervlak plakt, is het flexibel genoeg om alle oneffenheden te volgen.
5) Het materiaal is zelfklevend. Trek de beschermfolie grotendeels, maar niet helemaal los, zodat je de plaat nog kunt vasthouden zonder de lijm aan te raken. Pas erop dat je niets raakt met de lijmlaag: de lijm hecht meteen en zit dan stevig vast.
6) Breng de plaat in de deur. Let op scherpe randen.
7) Plak 1 hoek vast, en druk dan de rest van de plaat geleidelijk aan, zodat de plaat alle contouren van de ondergrond volgt en op elk punt goed vast zit.
8) Let op dat je geen ruimtes laat tussen de bitumen en het plaatmateriaal. Deze ruimte zal zich vullen met vocht, waardoor je roest krijgt.

Waar kan ik loodbitumen aanbrengen?

Je kunt vier delen van de deur voorzien van dempingsmateriaal.

(Zie foto 1)
A: de binnenkant van de buitenbeplating.
B1: de binnenkant van het frame.
B2: de buitenkant van het frame.
C: de binnenkant van het deurpaneel.

Deze delen kan je allemaal dempen. Als je het originele deurpaneel gebruikt, moet je uitkijken dat de bitumen op B2 niet het deurpaneel in de weg zitten. Het deurpaneel zelf kan je ook volplakken, kijk wel uit dat je het deurpaneel nog op de deur kunt aanbrengen.
Je kunt het deurpaneel ook met polyester en glasvezelmat bewerken om het stijver te maken, of het hele paneel vervangen door een eigen creatie.
Het frame B moet waterdicht zijn, zodat er geen water tegen het deurpaneel komt. Af fabriek wordt hiervoor een vel plastic gebruikt. In mijn auto was dit makkelijk los te trekken en later weer aan te brengen (de originele lijm was nog bruikbaar). Als je B afdicht met loodbitumen, maak de afdichting dan waterdicht.
Bescherm de woofer tegen water: ik heb hiervoor een afdakje van loodbitumen gemaakt.
Zorg ervoor dat niets in de deur kan resoneren: plak kabels vast tegen de panelen, zorg dat er zo weinig mogelijk speling in bv. het deurmechanisme zit, etc.
Zorg dat het deurpaneel niet tegen de deur kan resoneren: gebruik hiervoor tochtstrip of iets in die geest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Gesloten