Veel trillingen en een motor die vaak flink ligt te kantelen. Op den duur zijn ze natuurlijk gewoon een keer versleten.
Het rubber kan scheuren of zelfs loskomen van de behuizing.
Dan is het over het algemeen tijd om de motorsteun te vervangen. Maar je kunt het ook nog even uitstellen!
De volgende how to is ook erg geschikt als performance upgrade. Door het vullen van de motorsteunen met polyurethaan rubber verstevig je ze en daarmee kun je het kantelen van de motor engiszins tegengaan, wat weer ten goede kan komen van de gasrespons van de motor.
Let wel: Toyota heeft natuurlijk wel nagedacht over het ontwerp van de motorsteunen en de vorm die ze hebben is natuurlijk niet willekeurig gekozen. De motorsteunen zijn ontworpen om krachten in een bepaalde richting op te vangen en trillingen te verminderen. Met het volgieten van de motorsteunen verander je deze eigenschappen en kúnnen trillingen en dergelijke beter doordringen in de rest van de auto!
Allereerst, wat heb je nodig?
- - Het polyurethaan natuurlijk.
Ikzelf heb mijn spullen besteld bij http://www.polyservice.nl. Het is een 2 componenten polyurethaan rubber met een hardheid van Shore 60 (Ongeveer dezelfde hardheid als de originele motorsteun rubbers). Bij Polyservice staat het in de boeken als Polyurethaanrubber PS160.
- Antihecht middel
- Materiaal om mallen van te maken
- Tape
Eventueel
-Wasbenzine of een andere ontvetter
-Fijn schuurpapier
Het uitbouwen wijst zichzelf, bouten losmaken van de auto en de motor en je kan ze er zo uit pakken.
Ikzelf had gelukkig de beschikking over een glasparelcabine waardoor alles gestraald kon worden. Schoner zullen ze nooit meer worden.
Nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen hier de beschikking over heeft. Gebruik dan iets van wasbenzine ofzo om ze te ontvetten en misschien wat fijn schuurpapier om het bestaande rubber wat op te ruwen voor een betere hechting.
Vervolgens moet je natuurlijk zorgen dat wanneer je gaat gieten het er niet net zo hard weer uit loopt. Ik had de beschikking over wat stevig, flexibel pakkingsmateriaal om een malletje van te kunnen maken. Nu zal niet iedereen dat thuis hebben liggen, maar waarschijnlijk zal karton of wat rubber of iets dergelijks ook wel werken.
Vervolgens moet je dit malletje natuurlijk goed vast tapen aan de motorsteun om te voorkomen dat je gietsel er meteen weer uit loopt. Er zal altijd wel íets uitkomen, maar dat kun je later natuurlijk altijd nog weg snijden. Zolang het maar lang genoeg blijft zitten om uit te harden.
Om te voorkomen dat het malletje vasthecht aan het geitsel moet je deze van te voren even insprayen met de spuitbus antihecht middel (een soort wax achtig middel)
Nu kun je het polyurethaan aan gaan maken. Zoals gezegd is het een 2 componenten materiaal wat je eerst zelf moet mengen in de juiste verhouding. Polyservice levert het in bussen van 1kg van component A en component B. Pak er een weegschaal bij en weeg de verhoudingen gewoon af. De verhouding is 1 deel van component A en 1 deel van component B.
De verwerkingstijd van het gemengde gietsel is ongeveer 15 minuten!
Het wordt een soort stroopachtige substansie. Mocht je het wat dunner willen maken om het beter gietbaar te maken kun je de bussen even op de kachel zetten voor het mengen.
Vervolgens kun je de motorsteunen rustig volgieten. Doe dit niet te snel, want dan kun je luchtbellen krijgen in je gietsel.
Nu is het gewoon wachten tot het goed uitgehard is en je kunt weer aan de slag! Het zou al binnen een paar uur uitgehard moeten zijn, maar ik heb zelf voor de zekerheid gewoon 24 uur gewacht.
Het malletje kun je er nu zo af plukken. Restjes (voor zover die er zijn) kun je wegsnijden en zie daar het resultaat van al je noeste arbeid!
De 'scheurtjes' op bovenstaande foto zijn gelukkig geen echte scheuren. Het doffe laagje is het antihecht middel wat achtergebleven is van het malletje, dus vandaar
Succes!