LED vervangen raambediening

Moderator: Moderator

Gesloten
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

LED vervangen raambediening

Bericht door Co'tje »

Hierbij een korte uitleg over het vervangen van je ledje die in je bedieningspaneel zit van de raamschakelaars (E10).

Instructies:

Ik heb de mijne nog een keer uit elkaar gehaald omdat ik er een iets fellere led in wou solderen. Dat raad ik ook meteen aan bij deze om wel een goede felle (3mm) led te nemen.
Als eerste demonteer je uiteraard het kastje uit je deurpaneel.

Afbeelding

Om het kastje uit elkaar te schroeven begin je bij deze geel omcirkelde schroefjes eruit te draaien.

Afbeelding

Let er wel goed op dat deze metalen lip straks weer zo komt te zitten.

Afbeelding

Als je het bovenste gedeelte eraf hebt gehaald houd je dit over.
Draai daarna deze 4 omcirkelde schroefjes eruit.

Afbeelding

Nu kun je het kastje verder uit elkaar trekken. Denk er goed om dat dit metalen plaatje op z'n plek blijft zitten, hier zitten namelijk veertjes achter.

Afbeelding

Eenmaal gedemonteerd houd je onder andere dit gedeelte over. Hier hoef je verder niks aan te doen let er hier alleen ook goed op dat de gele en rode omcirkelde onderdelen op hun plek blijven liggen. Eventueel de contactpuntjes schoonmaken.

Afbeelding

Het andere gedeelte wat je overhoud is dit. Hier zit het groene printplaatje met het ledje erop gesoldeerd. Maar eerst moet je deze los halen door op de plekken wat is omcirkeld het plastic heet maken met de soldeerbout. Het plaatje zit vastgesmolten.

Afbeelding

Daarna hou je dit plaatje met ledje en weerstandje erop over.

Afbeelding

Even het ledje los solderen en nieuwe erin, denk goed om de polariteit. Een ledje heeft altijd een korte en een lange pootje, het lange pootje is de plus. De stroomrichting staat aangegeven op het printplaatje.

Afbeelding

Even een foto vanaf de andere kant, hier zie je dus het ledje zitten.
Het is trouwens een hele kleine orgineel (3mm dingetje als ik het goed heb). Ik heb er een iets grotere in gesoldeerd maar wel een vrij platte, anders past het niet.

Afbeelding

Nu kun je de boel weer in elkaar zetten in omgekeerde volgorde.
Let nogmaals goed op dit plaatje, het makkelijkst is bij het in elkaar zetten van beide delen een klein schroevendraaiertje te gebruiken om 'm iets in te drukken.

Afbeelding

En hier is nog een veertje die ook heel gemakkelijk van z'n plek springt. Ik heb 'm zelf ook namelijk 2 keer terug moeten plaatsen omdat ie er uit sprong.

Afbeelding

Bron : Stefan @ http://www.Corollaforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten